Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• socommeister
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-07 17:46
Hi allen,

Ik ben zoals waarschijnlijk velen met mij aan het kijken of zonnepanelen wat voor mij zijn.
Heb nu een offerte liggen van een partij waar we een goed gevoel bij hadden. Van veel partijen hoor je niets of als je iets afwijkt van een standaardleg dan hoor je ook niets meer.

Het gaat om de volgende delen:

14 x Denim 400 WP black
Growatt 5000 MTL omvormer
Montagemateriaal Sunbeam/Fusion voor platte daken

Dit zou ongeveer 5400 kwh moeten opwekken per jaar.
De prijs € 8.833,00 inclusief btw en exclusief komt dit neer op 7.300,00.
Dit lijkt mij vrij aan de prijs, of zijn dit nu de actuele prijzen?

Daarnaast zit ik nog aan een vast contract tot januari 2025 waar mijn kwh prijs 26 cent is voor hoog tarief en 22 cent voor laag tarief. Dit is nog zonder alle subsidies vanuit de overheid. Ik verbruik zelf zo'n 6000 kwh per jaar.

MIjn gevoel is dat ik beter kan wachten totdat deze zonnepaneel gekte voorbij is ergens in januari 2024? Want met deze prijzen is het (nog) niet echt rendabel voor mij. Of mis ik iets?

Beste antwoord (via socommeister op 26-10-2022 19:18)

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Even een rekenvoorbeeld (aub verbeter me als ik een fout maak).

Aannames:
- Je legt ze in januari 2023.
- Ze leveren 5400 kWh op, en die verbruik je volledig.
- De eerste twee jaar is volledige saldering
- Het eigen gebruik van de panelen is 30% (is dus pas van toepassing vanaf 2025)
- Je betaalt 24ct per kWh
- Vanaf 2025 is je tarief....nog steeds 24 cent, maar de terugleververgoeding 9 cent?

In 2023 betaal je 5400*€0,24 = €1.296 minder aan energie
In 2024 betaal je 5400*€0,24 = €1.296 minder aan energie

Eigenlijk zegt dit al genoeg en hoef ik niet verder te rekenen. In die twee jaar heb je al bijna €2.600 terug verdiend van je investering. Dat gaat het sowieso waard zijn lijkt me, dat is al ruim 35% van de investering (€7300).

In 2025 en 2026 is de saldering nog 64%.
Echter gebruik je ook nog zelf 30% van je productie direct.
Dus 25,2% van je productie mag je niet salderen (toch?).

Je energierekening is (75%x5400*24ct) €972 lager, en je krijgt (25%*5400*9ct) €121 voor je overige geleverde energie. Toch ook nog €1093.

Dus in vier jaar tijd heb je €4778 van je investering terugverdiend (65%).

De vier jaar daarna wordt de saldering nog verder afgebouwd, en verdien je terug:
€1040
€989
€938
€887

Om tot slot geen saldering meer te hebben en jaarlijks terug te verdienen: €729.

Terugverdientijd is ongeveer 6,5 jaar.
Na 10 jaar een "winst" van circa €2.750.

Mijn mening is dat dit genoeg reden is om het nu wel te doen, overigens denk ik dat 24ct in de toekomst een behoorlijk realistische prijs is, dus wat dat betreft houdt de berekening ook stand, maar is geen garantie natuurlijk. De terugleververgoeding van 9 cent is volgens mij een minimum wat ook nog niet geheel vast ligt. Als dit contractueel hoger vastgelegd kan worden wordt de berekening natuurlijk ook gunstiger.
Een gunstigere aanschaf van zonnepanelen (€1,35/wp is aan de hoge kant) heeft ook een positief effect op de terugverdientijd.

NB. Ik heb geen rekening gehouden met degredatie, maar dat is geen hele significante factor in deze berekening.
Zojuist in excel toch maar ff degredatie toegevoegd. De terugverdientijd is dan 6 jaar 10 maanden.

[ Voor 55% gewijzigd door Michiel1978 op 17-10-2022 13:21 ]

Alle reacties

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:50
Als je het nu doet kan je nog gebruik maken van de salderingsregeling. En na je vaste contract zijn de prijzen waarschijnlijk heel anders, dan heb je al een deel afgeschreven. Je verbruikt nu dus zo'n 1500 euro per jaar, dus in 6 jaar terugverdiend met huidige prijs, en met je nieuwe contract gaat het nog sneller.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 14:40
En dan hopen dat ze in 2024 goedkoper zijn? En dat de energiecrisis voorbij is?
Ik zou het nu doen. Kun je direct profiteren en heb je nog BTW voordeel.
want niemand weet wat er in 2024 is.....

Acties:
  • Beste antwoord

• Michiel1978
Even een rekenvoorbeeld (aub verbeter me als ik een fout maak).

Aannames:
- Je legt ze in januari 2023.
- Ze leveren 5400 kWh op, en die verbruik je volledig.
- De eerste twee jaar is volledige saldering
- Het eigen gebruik van de panelen is 30% (is dus pas van toepassing vanaf 2025)
- Je betaalt 24ct per kWh
- Vanaf 2025 is je tarief....nog steeds 24 cent, maar de terugleververgoeding 9 cent?

In 2023 betaal je 5400*€0,24 = €1.296 minder aan energie
In 2024 betaal je 5400*€0,24 = €1.296 minder aan energie

Eigenlijk zegt dit al genoeg en hoef ik niet verder te rekenen. In die twee jaar heb je al bijna €2.600 terug verdiend van je investering. Dat gaat het sowieso waard zijn lijkt me, dat is al ruim 35% van de investering (€7300).

In 2025 en 2026 is de saldering nog 64%.
Echter gebruik je ook nog zelf 30% van je productie direct.
Dus 25,2% van je productie mag je niet salderen (toch?).

Je energierekening is (75%x5400*24ct) €972 lager, en je krijgt (25%*5400*9ct) €121 voor je overige geleverde energie. Toch ook nog €1093.

Dus in vier jaar tijd heb je €4778 van je investering terugverdiend (65%).

De vier jaar daarna wordt de saldering nog verder afgebouwd, en verdien je terug:
€1040
€989
€938
€887

Om tot slot geen saldering meer te hebben en jaarlijks terug te verdienen: €729.

Terugverdientijd is ongeveer 6,5 jaar.
Na 10 jaar een "winst" van circa €2.750.

Mijn mening is dat dit genoeg reden is om het nu wel te doen, overigens denk ik dat 24ct in de toekomst een behoorlijk realistische prijs is, dus wat dat betreft houdt de berekening ook stand, maar is geen garantie natuurlijk. De terugleververgoeding van 9 cent is volgens mij een minimum wat ook nog niet geheel vast ligt. Als dit contractueel hoger vastgelegd kan worden wordt de berekening natuurlijk ook gunstiger.
Een gunstigere aanschaf van zonnepanelen (€1,35/wp is aan de hoge kant) heeft ook een positief effect op de terugverdientijd.

NB. Ik heb geen rekening gehouden met degredatie, maar dat is geen hele significante factor in deze berekening.
Zojuist in excel toch maar ff degredatie toegevoegd. De terugverdientijd is dan 6 jaar 10 maanden.

[ Voor 55% gewijzigd door Michiel1978 op 17-10-2022 13:21 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:35

de Peer

under peer review

Vanwege je gunstige contract is je terugverdientijd beroerd.
Heel interessant is de investering dus niet voor je.

Het is een gok. je zou kunnen wachten en kijken hoe het er in de loop van 2024 voor staat..

als je geen belegger bent en toch 'iets' met je geld wilt doen, dan is panelen beter dan de spaarrekening.
Michiel1978 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:20:

Eigenlijk zegt dit al genoeg en hoef ik niet verder te rekenen. In die twee jaar heb je al bijna €2.600 terug verdiend van je investering. Dat gaat het sowieso waard zijn lijkt me, dat is al ruim 35% van de investering.
hmm nou als dit mijn situatie was dan zou ik dit geen overtuigend argument vinden. 35% terug binnen 2 jaar terwijl daarna de saldering er (mogelijk) af gaat. De werkelijke tvt kan dus zo maar een jaar of 8-10 worden. Ik zou het dan niet doen, of eventueel later pas als de business case positiever is.

Ik ga zelf ook weer 6 panelen erbij leggen en mijn terugverdientijd is korter dan een jaar. Dan is het een no-brainer.

[ Voor 75% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 12:30 ]

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:50
Ik heb vanaf juni 3000 wp liggen, en heb geen lang laag contract, ik heb nu in die paar maanden 1700kwh van de zon, dat is het grootse deel van mijn 2400 kwh jaarverbruik. Het voelt in ieder geval erg goed.

• Michiel1978
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:20:
Vanwege je gunstige contract is je terugverdientijd beroerd.
Heel interessant is de investering dus niet voor je.

hmm nou als dit mijn situatie was dan zou ik dit geen overtuigend argument vinden. 35% terug binnen 2 jaar terwijl daarna de saldering er (mogelijk) af gaat. De werkelijke tvt kan dus zo maar een jaar of 8-10 worden. Ik zou het dan niet doen, of eventueel later pas als de business case positiever is.
Berekening toch nog maar even verder afgemaakt, ik kom op zes en een half jaar.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met een lopend contract kun je ook een SAP aan laten leggen met je nieuwe panelen en een contract kiezen met een hoge TLV. Dan is de terugverdien tijd <2 jaar.

Dan zie je daarna wel wat de markt doet, maar je panelen zijn al terugverdient. Zelfs als de hoge TLV minder hoog wordt is de terugverdientijd aanzienlijk korten, want deze is op dit moment makkelijk >26 cent.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:48
socommeister schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:36:
Ex BTW is dat €1,35 per wp. Dat vind ik best aan de prijs. Moet er nog van alles gebeuren, zoals vervangen meterkast en extra groepen trekken?

• de Peer

de Peer

under peer review

kiddyl schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:45:
Met een lopend contract kun je ook een SAP aan laten leggen met je nieuwe panelen en een contract kiezen met een hoge TLV. Dan is de terugverdien tijd <2 jaar.

Dan zie je daarna wel wat de markt doet, maar je panelen zijn al terugverdient. Zelfs als de hoge TLV minder hoog wordt is de terugverdientijd aanzienlijk korten, want deze is op dit moment makkelijk >26 cent.
Ja absoluut. Dit is denk ik technisch gezien de beste optie voor TS. Echter merk ik dat veel mensen dit teveel gedoe vinden om de een of andere reden.

Mijn eigen SAP wordt over 3 weken geinstalleerd.

dus @socommeister , wat je het beste kunt doen:

1. panelen laten leggen, zo veel mogelijk.
2. Laat een 2e slimme meter (SAP) installeren en zet je omvormers daarachter. Sluit een contract af met een hoge terugleververgoeding. bijvoorbeeld hoger dan 50-60 cent per kWh. (zelf heb ik 91 cent TLV 1 jaar vast, maar dat is nu niet meer af te sluiten)
3. De verbruiksgroepen laat je op je eerste slimme meter (PAP) zitten en daarvoor behoud je je huidige contract OF sluit je een contract af met dynamische tarieven, bijvoorbeeld via Tibber. Hierdoor kun je goedkoop stroom inkopen en profiteer je ook van het prijsplafond van de overheid. Maar in jouw geval zou ik dat pas vanaf 2025 doen want je hebt nu nog een super contract.

Voordeel is dus dat niet meer hoeft te salderen waardoor je al je zonnestroom tegen hoge prijs kunt verkopen.

[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 17-10-2022 12:53 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

Ja absoluut. Dit is denk ik technisch gezien de beste optie voor TS. Echter merk ik dat veel mensen dit teveel gedoe vinden om de een of andere reden.

Mijn eigen SAP wordt over 3 weken geinstalleerd.

dus @socommeister , wat je het beste kunt doen:

1. panelen laten leggen, zo veel mogelijk.
2. Laat een 2e slimme meter (SAP) installeren en zet je omvormers daarachter. Sluit een contract af met een hoge terugleververgoeding. bijvoorbeeld hoger dan 50-60 cent per kWh. (zelf heb ik 91 cent TLV 1 jaar vast, maar dat is nu niet meer af te sluiten)
3. De verbruiksgroepen laat je op je eerste slimme meter (PAP) zitten en daarvoor sluit je een contract af met dynamische tarieven, bijvoorbeeld via Tibber. Hierdoor kun je goedkoop stroom inkopen en profiteer je ook van het prijsplafond van de overheid.

Voordeel is dus dat niet meer hoeft te salderen waardoor je al je zonnestroom tegen hoge prijs kunt verkopen.
Voor de TS is het nog gunstiger. Hij heeft nog een contract tot 2025. Daarmee is de korte terugverdientijd van <2 jaar gegerandeerd met een SAP (Disclaimer: tot de markt veranderd natuurlijk!)

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• socommeister
@celshof
Ik denk dat het enkel een nieuwe groep aanleggen is. Groepenkast zit al in de garage. Wat zou volgens jou een fatsoenlijk euro per watpiek verhouding zijn?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Ik kreeg afgelopen week een offerte van 1.13 EUR/Wp (incl. BTW) voor een systeem van 8580Wp.

Maar dat zegt weinig. Andere bedrijven konden pas na 2 maanden langskomen. En deze in 2 weken met installatie een maand later.

• de Peer

de Peer

under peer review

socommeister schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:47:
@celshof
Ik denk dat het enkel een nieuwe groep aanleggen is. Groepenkast zit al in de garage. Wat zou volgens jou een fatsoenlijk euro per watpiek verhouding zijn?
Ik zie in de topics in tweakers nog regelmatig 1.1-1.3 euro per Wp voorbij komen. Maar wie weet is dat ook wel regio-afhankelijk.

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:25
Rukapul schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:55:
Ik kreeg afgelopen week een offerte van 1.13 EUR/Wp (incl. BTW) voor een systeem van 8580Wp.

Maar dat zegt weinig. Andere bedrijven konden pas na 2 maanden langskomen. En deze in 2 weken met installatie een maand later.
Toevallig in regio Deventer?

• Rukapul
  • Laatst online: 23:42
Matadores schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Toevallig in regio Deventer?
Brabant.

Maar het helpt dus om meerdere partijen te proberen. Dit bedrijf zag ik toevallig bezig bij een huis en heb contact opgenomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 17-10-2022 18:13 ]

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 16:46
Rukapul schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Brabant.

Maar het helpt dus om meerdere partijen te proberen. Dit bedrijf zag ik toevallig bezig bij een huis en heb contact opgenomen.
Wil je (eventueel via dm) delen welke aanbieder dat is? Ik krijg momenteel in regio Eindhoven vooral reacties dat ze voorlopig vol zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Indiaan706 op 18-10-2022 08:38 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou even rustig afwachten, de gekte op de markt gaat wat afvlakken omdat de energieprijzen beginnen te zakken:

https://nos.nl/artikel/24...en-elektra-iets-goedkoper

En de transporttarieven voor containers ook weer een beetje normaal worden:

https://solarmagazine.nl/...-4-595-amerikaanse-dollar

Alles wat nu op voorraad ligt is reteduur en in de winterperiode heb je toch nauwelijks opwek.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Michiel1978
ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:47:
Alles wat nu op voorraad ligt is reteduur en in de winterperiode heb je toch nauwelijks opwek.
Ik snap wat je zegt, maar twijfel of het gaat werken.

Ik heb vorige week een offerte ondertekend, waarbij het nog de vraag is wanneer de omvormer geleverd kan worden, zelf hou ik rekening met drie maanden.
Ik verwacht echter dat er ook nog wel een toename van zonnepanelen-aanvragen komt tegen de tijd dat de zomer begint, juist om de reden die jij nu aangeeft. Het zou zomaar kunnen dat het omvormer-probleem alleen maar toeneemt. Als je dan in maart pas een offerte ondertekend, en de wachttijd is 5 maanden geworden, dan zit je dus al over de hele zomer heen.
Daarnaast kan het zijn dat de prijzen van de producten tegen die tijd juist gestegen zijn, dat is tenminste wat ik vooral lees.
Maar misschien heb ik zelf een beetje last van FOMO.

[ Voor 9% gewijzigd door Michiel1978 op 18-10-2022 11:03 ]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-11 14:17
Ik heb mijn offerte in Juni al getekend, volgende maand wordt het geplaatst..
De installateur heeft alles direct ingekocht (of had nog wat op voorraad) tegen de toen geldende prijzen..

Huidige offertes voor dezelfde setup zijn al 10-15% hoger dan 6 maanden geleden, en de omvormers zijn schaars, dus lange levertijden.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-11 14:36

DAO

Offerte 29-8 en installatie vorige week. 1,23 per WP.
Bijna 8kWP en verdeeld over 7 dakvlakken en gewoon premium spul. Regio Zeeland.
Het is nog wel te vinden maar je moet zoeken naar een goeie...veel offertes afgewezen met goedkope meuk (en dan nog 1,50WP) of prijzen boven de 1,60WP

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MIjn gevoel is dat ik beter kan wachten totdat deze zonnepaneel gekte voorbij is ergens in januari 2024?
De volgende problemen spelen:

Hoge transportkosten (containers) vanuit China
IC tekort, waardoor omvormers niet te leveren zijn
Hoge energiekosten waardoor productie van panelen duur(der) is, maar de vraag ook hoog.
Hoge inflatie, waardoor alle producten duurder gaan worden.

Al deze problemen spelen, hebben gespeeld of gaan spelen. Je moet echt een glazen bol hebben om te zien wat de prijzen over een jaar gaan doen. En dit zijn de belangrijkste thema's. Zo valt nu ook Russisch aluminium onder sommige sancties, 3x raden waar al die montage rails van gemaakt zijn ;)

Als je terugverdientijd 6 jaar is, dan moet het over een jaar dus minimaal 1/6 goedkoper (of beter) zijn, anders heb je dat geld sowieso al terugverdiend.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er is geen moment geweest in de afgelopen jaren dat het in algemene zin beter was om te wachten. met uitzondering het moment dat de invoerbelasting van de china panelen is afgehaald kort daarna kreeg je echt meer voor je geld.

het blijft eigenlijk gewoon time on the market vs timing the market, en met dat laatste kan je een keer geluk hebben, maar eigenlijk wint time on the market veder altijd.

• ds23man

ds23man

Eenum

Grootste probleem met zonnepanelen is dat de transportkosten hoog zijn vanwege het volume. Daarom maakt het nogal uit of een container vanuit China 3000 dollar kost of 15000.

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:47:
Doorslaggevend is de vraag-aanbod situatie.

Even een paar actuele feiten:
-orderportefeuilles van installateurs zijn overvol
-te weinig personeel nu en ook te weinig nieuw opgeleid personeel in de toekomst
-productie kan huidige vraag niet aan
-inflatie: loonsverhogingen per 1/1/23 en op materiaal
-energieprijzen zullen - ook na enige daling - hoog blijven

Er is nu al een structureel leverprobleem bij veel onderdelen en die zal voorlopig niet afnemen.
Lijkt me juist nu het moment om te bestellen.

Als je nu laat leggen, krijg je trouwens meteen harde feedback over hoe je systeem in de donkere maanden minimaal uitpakt. ("Nog even afwachten" deed menige potentiele huizenkoper ook, en vervolgens bleek de werkelijkheid zich niet te houden aan allerlei redenaties.)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraboy op 19-10-2022 10:03 ]

• Ultraboy
ds23man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:36:
Grootste probleem met zonnepanelen is dat de transportkosten hoog zijn vanwege het volume. Daarom maakt het nogal uit of een container vanuit China 3000 dollar kost of 15000.
Die transportkosten gaan vast niet meer met sprongen terug gezien de energietransitie die wereldwijd gaande is. Als de prijzen ooit dalen, zullen ze waarschijnlijk via belastingen weer worden verhoogd om de transitie op gang te houden en te financieren.

Die tendens zie je nu al in de discussies over reizen per vliegtuig.

• ds23man

ds23man

Eenum

Maakt nogal wat verschil of je 15 dollar per paneel aan transportkosten betaald of 5:

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ds23man schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:06:
Maakt nogal wat verschil of je 15 dollar per paneel aan transportkosten betaald of 5:

Op 14 panelen dus 140 dollar meer, een keertje minder uit eten met het gezin. ;)
@socommeister , zelf leggen geen optie?
Ik ben 14400Wp aan het leggen, kosten zijn €7400,- exc. BTW
Alleen is mijn terugverdien tijd korter omdat ik de oude afbetaalde panelen al voor €5,500,- heb verkocht.

[ Voor 20% gewijzigd door klump4u op 19-10-2022 10:23 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat is niet de enige kant van het verhaal. De wereldwijde containercyclus is verstoord geweest waardoor een groot deel van de lege containers op de verkeerde plekken stonden waardoor er gigantisch probleem ontstond in de aan en afvoer van fabrieken. Dit levert ook schaarste op met een prijsopdrijvend effect. Maakt nogal wat uit als je als importeur te maken krijgt met onberekenbare transporttijden ipv nu besteld en 6 weken later in huis.

• socommeister
Dank voor de vele reacties, dit heeft mij erg geholpen.
De euro per wp prijs is nu 1,287 ex btw. (7300 euro excl btw voor 5670 wp).
Stel ik krijg dit naar 6900 exclusief btw, wat 1,22 euro per wp zou zijn. Is dit dan een prijs die fair is?

Ik heb de verhalen over de 2e slimme meter gelezen, maar dit lijkt mij erg/te complex.

Ik heb nog wel een paar vragen:

De verwachte opbrengst is ongeveer 5400 kwh, echter de omvormer is 1 fase en geschikt voor 5000wkh (Growatt 5000 MTL omvormer). Geeft dit geen problemen?
Ik dacht dat de omvormer wel 3 fase zou moeten zijn gezien de hoge kwh.

Verder zie ik niets over optimizers. Nu komen de panelen te liggen op het dak waar geen schaduw is, afgezien van een klein schoorsteentje. Is dit nog een probleem?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben 1euro per wp (26 panelen 380wp incl aanpassingenmeterkast), offerte geaccepteerd april 2022.
Dat was via VEH maar die leveren niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2022 10:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Ultraboy
Het is nu bijna november.
Ik denk dat we inmiddels in een hele andere wereld verzeild zijn geraakt sinds april jl...

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Niet zo heel lang geleden, wachten is nooit een idee, al kan het nu ook goedkoper worden en destijds eigenlijk niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bjr9oAlhdMRA6yZRrKv387g4mG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84t5gIpOXOTcEQEm15ToQ1pb.jpg?f=fotoalbum_large

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ultraboy
Met de huidige wachtlijsten en de btw-afschaffing op panelen per 1/1/23 zie ik voorlopig geen neerwaartse trend.

• JvS
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

socommeister schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:39:

De verwachte opbrengst is ongeveer 5400 kwh, echter de omvormer is 1 fase en geschikt voor 5000wkh (Growatt 5000 MTL omvormer). Geeft dit geen problemen?
Nee, je omvormer is namelijk 5kW en je set levert 5400kWh per jaar op. Verschil van 1000x en een andere eenheid. Je panelen zijn trouwens 5,67kWp om het simpel te houden :P. Allemaal verschillende dingen, allemaal prima.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 25-10-2022 22:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 09:55
Al zolang als dit topic loopt vragen mensen zich dit af. Gewoon doen. En ja, daarna krijgt iedereen spijt, dat ze niet eerder en meer PV hebben neergelegd.

• de Peer

de Peer

under peer review

MeTooPV schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:14:
Al zolang als dit topic loopt vragen mensen zich dit af.
al 10 dagen? :+

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik lees anders net op FD dat de bouw van grote zonneparken behoorlijk aan het afnemen is door gestegen materiaalprijzen:

https://fd.nl/bedrijfslev...de-aanleg-van-zonneparken

Achter een betaalmuur, maar de kop zegt genoeg.

• ds23man

ds23man

Eenum

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:16
socommeister schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:39:
Dank voor de vele reacties, dit heeft mij erg geholpen.
De euro per wp prijs is nu 1,287 ex btw. (7300 euro excl btw voor 5670 wp).
Stel ik krijg dit naar 6900 exclusief btw, wat 1,22 euro per wp zou zijn. Is dit dan een prijs die fair is?

Ik heb de verhalen over de 2e slimme meter gelezen, maar dit lijkt mij erg/te complex.

Ik heb nog wel een paar vragen:

Ik dacht dat de omvormer wel 3 fase zou moeten zijn gezien de hoge kwh.

Verder zie ik niets over optimizers. Nu komen de panelen te liggen op het dak waar geen schaduw is, afgezien van een klein schoorsteentje. Is dit nog een probleem?
Als je een 3 fase aansluiting hebt of in de toekomst nodig hebt (Inductie, warmtepomp, EV) dan zou ik zeker een iets zwaardere 3 fase omvormer overwegen met deze hoeveelheid panelen, want je kan het maar lastig volgens de normen op een enkele fase kwijt als je naar 3x 25 ampere gaat ipv 1x 35 ampere.

Het hangt ook van de richting af. 14 panelen op het zuiden gericht pieken samen op 400x14 = 5600 watt. Die Growatt zit daar ver onder en topt het verschil af met een koelrib in de vorm van warmte. Als je een oost-west opstelling hebt dan zal het wel los lopen.

Dat ene schoorsteentje kan een string omvormer aardig nekken zonder optimizers. met een plat dak zijn die achteraf wel gemakkelijk toe te voegen, maar ik zou het legplan wel goed doornemen om te voorkomen dat je veel opbrengst mis loopt omdat 1 paneel met schaduw de stroom blokkeert voor de helft van je panelen.

Je koopt dit voor 25 jaar opbrengst, dus goed doen is belangrijk.

Ik verwacht geen grote kostendaling op de lange termijn met de inflatie en alsmaar schaarser wordende fossiele brandstoffen. Als je geld nu op een bankrekening een lachwekkend rendement oplevert, dan zou ik dat eerder in verduurzaming stoppen.

Wel even opletten dat je het isoleren en renoveren van een plat dak beter voor het leggen van zonnepanelen kan doen. PIR en EPDM dakbedekking zijn dan mooie materialen die langer mee gaan dan de zonnepanelen. Bitumen is goedkoop, maar gaat snel kapot met fysieke belasting (panelen en stoeptegel ballast) en hoge temperaturen van een brandende zon.

Misschien is het ook verstandig om tot januari 2023 te wachten zodat niet van de onnodig complexe KOR regelening gebruik hoeft te maken om BTW terug te vorderen die per 1 januari naar 0% gaat. De opbrengst die je mist is tot maart toch niet schokkend door een lage zonnestand en korte dagen.

• CronoS76
  • Laatst online: 18-11 21:41
Ik heb ook nog net panelen besteld (nieuw huis), plaatsing in November. Ik denk eerder dat je spijt krijgt als je het niet doet, dan als je het wel doet. Ik zou ook zelfs dit jaar nog doen, aangezien je de volle BTW nu nog kan terugkrijgen. Volgend jaar hebben installateurs al aangegeven dat ze maar een gedeelte van de BTW terug gaan geven aan de klant, dus prijzen gaan omhoog, dit omdat veel installateurs per kwartaal hun BTW terugvorderen.. dan moeten ze teveel voorschieten en daar hebben ze geen zin in. Het enige voordeel dan is dat dan meer concurrentie komt omdat daar een buffer voor een installateur zit.. Alleen installateurs zijn zo druk, geen reden om de prijzen veel te verlagen.

Ik denk als je je op je dak hebt liggen, dan zal je in 2025 geen spijt hebben ook al saldeer je dan minder (hetzij dat plan ook niet weer veranderd). Ik had bij mijn oude panelen set via Domoticz een counter lopen dat zonder 1 kwh te salderen, ik ongeveer tot juni 400 euro rechtstreeks door de zon bespaarde met een stroomprijs van 23 cent. Dus laat zeggen een honderd of 6 voor een geheel jaar, dus ook al valt het weg.. dan nog verdien je het ergens terug. Ook het prijsplafond gaat weer tijdelijk zijn; waarbij een ding is zeker.. het leven wordt alleen maar duurder ook stroom. Kan je het missen; dan zou ik meteen panelen nemen...

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
CronoS76 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:16:
Volgend jaar hebben installateurs al aangegeven dat ze maar een gedeelte van de BTW terug gaan geven aan de klant, dus prijzen gaan omhoog, dit omdat veel installateurs per kwartaal hun BTW terugvorderen.. dan moeten ze teveel voorschieten en daar hebben ze geen zin in. Het enige voordeel dan is dat dan meer concurrentie komt omdat daar een buffer voor een installateur zit.. Alleen installateurs zijn zo druk, geen reden om de prijzen veel te verlagen.
Die had ik nog niet gehoord. Heb je daar een bron van?

• ds23man

ds23man

Eenum

Gramser schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Die had ik nog niet gehoord. Heb je daar een bron van?
Inderdaad een bron graag. Je kunt als bedrijf ook probleemloos overgaan om maandelijks btw aangifte te doen. En als je een beetje omzet hebt is dat zelfs verplicht.

• CronoS76
Het heeft ergens mee te maken dat een installateur zelf alles aanschaft met 21% btw, maar deze niet kan doorzetten naar de klant en dus voorschiet. Je kan natuurlijk maandelijks deze BTW terugvorderen, alleen ik zit ook niet diep genoeg in de materie in hoeverre de grotere bedrijven dit ook doen. Installateurs zijn ook geen voorstander van een 0 tarief voor zonnepanelen, ik verwacht door deze reden van Liquiditeit.

Ik had het toen op meerdere websites gelezen; maar hierbij even een linkje met deze waarschuwing:
https://www.eigenhuis.nl/...-geen-verlies-opleveren#/ en https://solarmagazine.nl/...anelen-later-in-te-voeren

Ik verwacht dat je nu in deze periode goedkoper een zonnepaneel kan kopen dan over een paar maanden; prijzen stijgen toch altijd zeker over het jaar heen :) Ik zelf heb het helaas ook mogen ervaren; in een periode van 2 maanden eenzelfde offerte opnieuw laten uitrekenen door hetzelfde bedrijf en daar kwam simpel 400 euro bij in de mom van inflatie.. Ik zelf verwacht zelf dat er weinig prijsverlagingen gaan gebeuren, mits concurrentie flink gaat toenemen.. maar dat is ook weer afhankelijk van de vraag anders hebben installateurs redelijk vrij spel... Nu wachten weer meer mensen met aanschaffen tot de BTW eraf gevallen is; terwijl je nu ook simpel de volle 21% kan terugclaimen dat is een beetje de reden dat ik deze gok niet nam..

[ Voor 7% gewijzigd door CronoS76 op 26-10-2022 14:32 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

CronoS76 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:28:
. Nu wachten weer meer mensen met aanschaffen tot de BTW eraf gevallen is; terwijl je nu ook simpel de volle 21% kan terugclaimen dat is een beetje de reden dat ik deze gok niet nam..
als het je 1e set is zou ik nu inderdaad nu gewoon bestellen.
Echter voor mij is het een (3e) uitbreiding en zou ik sowieso geen btw terug krijgen. Daarom ga ik op 1 januari bestellen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Er zijn leveranciers die nu gewoon al aangeven dat het bedrag dat je nu ex BTW geoffreerd krijgt, het bedrag is dat je volgend jaar moet betalen. Die maken het geen probleem van de klant. Volgens mij is Sungevity er één van, of Pure Energy, dat ontschiet me nu even.

• CronoS76
de Peer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

als het je 1e set is zou ik nu inderdaad nu gewoon bestellen.
Echter voor mij is het een (3e) uitbreiding en zou ik sowieso geen btw terug krijgen. Daarom ga ik op 1 januari bestellen.
Mocht je verhuist zijn en nu een nieuwe set aanschaffen dan kan je je actieve BTW nr laten afvoeren voordat je een nieuwe set aanschaft en krijg je toch de BTW terug. Duurt ongeveer 3 weken bij de belastingdienst. Heb ik ook gedaan; was de reden waarom ik de eerste offerte niet kon honoreren :)

• de Peer

de Peer

under peer review

CronoS76 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

Mocht je verhuist zijn en nu een nieuwe set aanschaffen dan kan je je actieve BTW nr laten afvoeren voordat je een nieuwe set aanschaft. Duurt ongeveer 3 weken bij de belastingdienst. Heb ik ook gedaan; was de reden waarom ik de eerste offerte niet kon honoreren :)
Nee uitbreiding huidige adres, van 57 naar 63 panelen. Dus btw terug vragen heeft geen zin. En ook niet nodig met een terugverdienteid korter dan 1 jaar.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:36

Theo

moederbord

Hi allen,

Ik ben zoals waarschijnlijk velen met mij aan het kijken of zonnepanelen wat voor mij zijn.
Heb nu een offerte liggen van een partij waar we een goed gevoel bij hadden. Van veel partijen hoor je niets of als je iets afwijkt van een standaardleg dan hoor je ook niets meer.

Het gaat om de volgende delen:

14 x Denim 400 WP black
Growatt 5000 MTL omvormer
Montagemateriaal Sunbeam/Fusion voor platte daken

Daarnaast zit ik nog aan een vast contract tot januari 2025 waar mijn kwh prijs 26 cent is voor hoog tarief en 22 cent voor laag tarief. Dit is nog zonder alle subsidies vanuit de overheid. Ik verbruik zelf zo'n 6000 kwh per jaar.

MIjn gevoel is dat ik beter kan wachten totdat deze zonnepaneel gekte voorbij is ergens in januari 2024? Want met deze prijzen is het (nog) niet echt rendabel voor mij. Of mis ik iets?
Stel je bekijkt het heel simpel; je legt ze nu, of je legt ze over exact een jaar. Wanneer je ze nu legt dan levert de 7.300 euro investering direct 1.300 euro op (volgens @Michiel1978 ) Echter levert je het ook een afschrijving op; zonnepanelen degraderen in 25 jaar, en een omvormer heeft ook niet het eeuwige leven waarmee je zo'n 5% van je aanschafkosten moet reserveren voor afschrijving per jaar., dus zo'n 350 euro waarmee je netto resultaat 950 euro per jaar is.
Stel je zet het geld op de bank, dan levert dat je 0.25% rente op, dus 18 euro.

Zonnepanelen en omvormers die fluctueren in prijs; vandaag zijn ze een andere prijs dan vorig jaar, en over een jaar is de prijs ook weer anders. Wanneer je verwacht dat je over een jaar (950-18=) 932 euro goedkoper uit zal zijn voor dezelfde set dan heeft het, financieel gezien, zin om te wachten. Wanneer dit niet het geval is dan is het financieel beter om de panelen nu op het dak te leggen.

Persoonlijk verwacht ik dat de panelen juist duurder worden; door het veranderen van het hele BTW verhaal over zonnepanelen, het duurder/schaarser zijn van werklieden en de run op zonnepanelen kun je beter nu instappen, en niet wachten.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1