Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:13
Hallo,
Wij hebben een probleem dat tijdens het douchen het warme water net te koud aan voelt. Nu ben ik gaan zoeken op het internet en zag ik dat je de temperatuur kunt aanpassen door de knop los te halen van de thermostaat. Helaas krijg ik de knop er met geen mogelijkheid eraf.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de schroef eruit gehaald en de knop zal dan eraf geschoven moeten kunnen worden, maar de knop zit muurvast. Ik heb al wat kalk reiniger er achter gespoten. Ook geen effect. Vervolgens wat met een schroevendraaier geprobeerd, maar ik wil niet de hele knop forceren.

Heeft iemand nog tips hoe ik de knop eraf kan halend doe ik iets verkeerds?

Klopt het dat ik met deze aanpassing de temperatuur tijdens het douchen kan verhogen?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:21
Misschien dat je wat meer informatie hebt over je kraan, welk merk en model kan handig zijn. Foto's zijn ook altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
twieren schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:04:
Misschien dat je wat meer informatie hebt over je kraan, welk merk en model kan handig zijn. Foto's zijn ook altijd welkom.
Bedankt voor je reactie,
Helaas weet ik niet het merk of type. Wel heb ik foto waar ik de schroef uit de knop heb gehaald. Hopelijk helpt ditAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8IWGBGzWF9ca3apKuTlVW1JfDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjWa4fN6sqVNOUtgjZT7Zp1I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notAbra
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
Waarom denk je dat het aan de kraan ligt en niet aan temperatuur waarop je boiler is ingesteld?
Is de temperatuur ook niet goed als je alleen de heet water kraan openzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 08:54
Remtronica schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Bedankt voor je reactie,
Helaas weet ik niet het merk of type. Wel heb ik foto waar ik de schroef uit de knop heb gehaald. Hopelijk helpt dit[Afbeelding]
Lijkt een wiesbaden.

Maar je bent goed bezig, je zou hem er gewoon af moeten kunnen trekken en dan anders monteren.
Eerst de douche op 38gr zetten (dus niet de thermostaat, maar de temperatuur meten) losehalen en hem weer monteren op wel 38gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:12

paQ

Bij die kranen is het soms idd gewoon hard trekken. Heb dat met mijn Grohe badkraan. Daar moet je zo hard aan trekken dat je denkt: zometeen mol ik hem! :X
Houd voor de zekerheid het palletje voor de 38 gr grens even ingedrukt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

notAbra schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:21:
Waarom denk je dat het aan de kraan ligt en niet aan temperatuur waarop je boiler is ingesteld?
Dat kan natuurlijk, maar als je je boiler maar tot x wilt opwarmen dan is dit een gevolg. Ik heb sinds 3 weken een boiler, en nu klopt er geen hout meer van de thermostaat in mijn douche. De badkraan regelt hem verder prima.
Of, misschien heeft de thermostaat van de kraan nooit goed ingesteld gestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 17-10-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
Elders (keuken) wel veel warmer water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
notAbra schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:21:
De temperatuur van de cv is 60 graden en bij de gewone kranen van de wastafels etc. Wordt het veel warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Remtronica schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

De temperatuur van de cv is 60 graden en bij de gewone kranen van de wastafels etc. Wordt het veel warmer.
Maar als je je douchekraan voorbij de beveiliging draait wordt hij wel gewoon heter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 12:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

paQ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Maar als je je douchekraan voorbij de beveiliging draait wordt hij wel gewoon heter?
Dat dus. Thermostatische douchekranen hebben een beveiliging op 38 graden zodat je niet per ongeluk te heet water krijgt. Je moet dus voorbij die beveiliging draaien (ergens een knopje indrukken meestal).
Thermostaatkranen zijn intern niet af te stellen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Nou, in zoverre dat je je zonder de kraan erop de temperatuur opvoert tot 38 graden (meten met een thermometer) en dan op die positie de kraan er terug op zet. Dat is het idee. Die kraan weet echt niet hoe warm het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:33
-

[ Voor 100% gewijzigd door XelaRetak op 17-10-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32
Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Dat dus. Thermostatische douchekranen hebben een beveiliging op 38 graden zodat je niet per ongeluk te heet water krijgt. Je moet dus voorbij die beveiliging draaien (ergens een knopje indrukken meestal).
Op je radiator ja, maar je thermostatische douchekraan moet je wel afstellen.
Dat doe je met een thermometer door inderdaad de dop eraf te halen. Vaak zit er dan een plastic ring in die eraf moet. Vervolgens kan je dat de kraan volledig openen en dichten. 38 graden is het referentiepunt die je wilt bereiken. Daarna zet je de ring en knop weer terug en is je kraan afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-05 09:21
paQ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Nou, in zoverre dat je je zonder de kraan erop de temperatuur opvoert tot 38 graden (meten met een thermometer) en dan op die positie de kraan er terug op zet. Dat is het idee. Die kraan weet echt niet hoe warm het is.
Eens, ik weet alleen niet of dit voor elke kraan geldt, maar mijn vorige thermostaatkraan heb ik op deze manier ook een of twee keer bijgesteld. Zo'n kraan weet natuurlijk niet wat exact 38 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat is toch anders echt hoe thermostaat kranen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 18:52

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Kan zijn dat er aan de onderkant nog een schroef zit die je met een hele kleine inbussleutel (2,5 ongeveer) los moet draaien. Bij mijn thermostaatkraan was dat ook zo. Voor ik dat deed, was er ook geen beweging in te krijgen. Hij was erg lastig te zien omdat hij aan de onderkant zat, dus had ik ook al van alles geprobeerd voor ik hem vond....

Thermostaatkranen stel je juist af door de knop er af te halen, en dan aan de pin met kartels (zoals hierboven rechts in messing) te draaien. Als hij dan op de juiste afstelling staat, zet je de knop er op met het 38°C palletje op de goede plek en zet je de knop weer vast.

[ Voor 10% gewijzigd door gwystyl op 17-10-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb er nog nooit van gehoord dat je een thermostaatkraan moet afstellen. Die van mij heeft een gradenverdeling erop en heb ik nooit afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:48:
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je een thermostaatkraan moet afstellen. Die van mij heeft een gradenverdeling erop en heb ik nooit afgesteld.
Dan zou je voor de grap eens moeten meten met een thermometer of dat een beetje overeenkomt :). (bij 38 althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:48:
Toch kan/moet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

paQ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Dan zou je voor de grap eens moeten meten met een thermometer of dat een beetje overeenkomt :). (bij 38 althans)
Eerlijk gezegd boeit me dat niet. Hij staat op een stand en die stand is goed. Het grootste probleem is dat hij na verloop van tijd in die stand vastkalkt en je hem niet meer kunt verplaatsen.
Maar toevallig is het ook de warmste stand tegen de beveiliging aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Eerlijk gezegd boeit me dat niet. Hij staat op een stand en die stand is goed. Het grootste probleem is dat hij na verloop van tijd in die stand vastkalkt en je hem niet meer kunt verplaatsen.
Dat is een euvel van de wat goedkopere inserts. Die kun je oneindig blijven vervangen als je er beweging in wilt houden. Ik denk dat met name ook daar de hele dure kranen zich onderscheiden. Van de andere kant, voor het prijsverschil kun je best vaak de thermostaat insert vervangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Wie interesseert dit vraag ik me af. TS wil een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

paQ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Dat is een euvel van de wat goedkopere inserts. Die kun je oneindig blijven vervangen als je er beweging in wilt houden. Ik denk dat met name ook daar de hele dure kranen zich onderscheiden. Van de andere kant, voor het prijsverschil kun je best vaak de thermostaat insert vervangen :P
Eruit schroeven, in azijn zetten, erin schroeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Bedankt voor alle reacties, maar het is gelukt de dop is naar heel veel heen en weer wrikken toch eraf gekomen. De foto’s geven weer wat ik nu zie. Weet iemand hoe ik hem nu bijvoorbeeld een graad warmer zet? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJtjoiYvysCBA_CRSdOvaPqTlew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSZY0Bj1ECd4PnWWWNt5saQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN_lCv-rEHS0ifBvJPewi2Tj2GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3dcEoxZldTn02EchpKhhOty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat streepje boven in is het nokje als het ware.
Zet de kraan aan, pak een thermometer en voer langzaam de temperatuur op naar 38. Als je bij 38 bent, zet je de dop er terug op op die positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Eruit schroeven, in azijn zetten, erin schroeven ;)
nou! zet hem dan meteen op 38 als je al zo ver bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik weet niet of je kinderen hebt maar zo'n thermometer voor in het badje is hier heel handig voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 19:10
Tip om de watertemperatuur te meten als je gaat afstellen: koortsthermometer. Die is gekalibreerd om in dit bereik heel nauwkeurig te zijn. Niet zo'n oorthermometer/voorhoofdthermometer, maar eentje die in je **** moet :P

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2022 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

reet? aars... kont... allemaal 4 letters.
Je moet wat duidelijker zijn hoor! :(

[ Voor 88% gewijzigd door paQ op 17-10-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
ThinkPad schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:26:
Tip om de watertemperatuur te meten als je gaat afstellen: koortsthermometer. Die is gekalibreerd om in dit bereik heel nauwkeurig te zijn. Niet zo'n oorthermometer/voorhoofdthermometer, maar eentje die in je **** moet :P
+1 Alleen is de kraan zelf niet zo heel nauwkeurig qua schaalverdeling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remtronica
Geweldig, het is gelukt! De temperatuur is wat omhoog gegaan en na een meting kwam deze nu op ongeveer 38 graden uit. Wij zijn er tevreden mee. Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-04 16:41
paQ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:27:
reet? aars... kont... allemaal 4 letters.
Je moet wat duidelijker zijn hoor! :(
offtopic:
mond

[Aylin]

Pagina: 1