Advies: structuurverf/spachtelputz verwijderen van muren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 15:49
Ik heb een mooie tussenwoning gekocht uit 2000 gekocht waarvan ik de sleutels op 1 november in ontvangst mag nemen. Die week ga ik dan ook meteen beginnen met klussen. Het gaat hier niet om een klushuis, toch moet er wel één en ander aan gebeuren. Denk hierbij aan gaten opvullen in de muren, het schilderwerk op de muren en plafonds. Maar ook de kozijnen moeten geschilderd, maar daar heb ik ervaring mee. Ik ben best wel handig, alleen heb ik geen klusachtergrond.

Op dit moment zijn alle muren in het huis voorzien van, ik denk structuurverf of spachtelputz? Ik zou het niet weten, maar ik weet wel dat er op elke muur wel een korrelig structuurtje zit waarvan stukken afbladeren en af te trekken zijn. In eerste instantie dacht ik dat het behang was met structuur waaroverheen geschilderd was. Maar eenmaal dichterbij bekeken heb ik er zo losse stukjes van af getrokken. Dat bevestigde wel dat het hier niet om behang gaat.

Nu zou ik de muren graag glad willen hebben, dat vind ik namelijk veel mooier. Ik zou natuurlijk een stucadoor kunnen inschakelen, maar dat zou erg prijzig worden en als starter houdt ik graag zoveel mogelijk geld in mijn portemonnee over. Het leven is al duur genoeg. Verder heb ik een familie die mij overal bij wilt helpen, het is dus niet dat ik dit straks alleen moet doen. Ik vind het overigens ook echt niet erg om twee weken lang troep te moeten afsteken van de muren, maar dan moet het wel werken.

Voor informatie heb ik geprobeerd gebruik te maken van de zoekfunctie op Tweakers, maar uiteraard ook flink wat gezocht op Google. Echter vind ik veel tegenstrijdige informatie, de één zegt afsteken is zo gedaan, de ander zegt dat het helemaal niet te doen is. De ander heeft het weer over dat stomen en afsteken goed werkt en de ander weer niet. En dan hebben we ook nog de mogelijkheid om het eraf te gaan schuren. Ook hierover lees ik veel tegenstrijdige informatie.

Zijn er toevallig Tweakers die ervaring hebben met het verwijderen van deze troep van de muren met één van de bovenstaande methoden (of wat anders, dat mag ook)? Ik hoor graag wat goed werkt of juist minder goed. Ook hoor ik graag wat over eventuele aandachtspunten bij de bovenstaande methoden.

Thanks! :)

[ Voor 84% gewijzigd door LostInNight op 17-10-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-06 22:59

Spacialz

Ovenvers

Denk dat wat beeldmateriaal in deze niet slecht zou zijn zodat er een beter antwoord gegeven kan worden :)

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:15
Je geeft aan dat je graag alles wilt verwijderen omdat een stucadoor te prijzig is. Echter is de vraag: als je alles er vanaf hebt gehaald: Wat dan? Ik kan je alvast 100% op een briefje geven dat de muur er niet strak uitziet als je alles er vanaf hebt gestoken.

Dus hoe wil je het gaat afwerken? je kan ervoor kiezen om alsnog de stucadoor langs te laten komen, of je kan met renovlies behang aan de gang gaan. Echter geldt dan voor beide: moet je wel alles afsteken of alleen de slechte plekken? je gaat erna overheen met een andere afwerking.

Renovlies behang plakken is goed te doen als je een beetje handig bent. als tip zou ik wel in de berging beginnen om ervaring op te doen :+ . Daarnaast moet je bij zowel stuccen als behangen gewoon sauzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 16:31
Hier zat het ook op alle muren, maar het was heel verschillend hoe makkelijk het er af kwam.
Sommige delen vielen er als ware direct vanaf als je een plamuurmes er onder steekt. Andere stukken kwamen zelfs met grof geweld en muurschaafmachines niet er af.

De stukadoor wou alleen maar stuccen wanneer de losse delen in ieder geval er af waren. Oftewel, het hele huis is gecontroleerd met de muurschaafmachine of het los zou komen of niet. Daarna is er pas overheen gestuct op de delen waar het echt niet los kwam. De losse delen zijn allemaal verwijderd door de aannemer met 3 man in twee dagen. (woonkamer van 70m2)

[ Voor 12% gewijzigd door Remz op 17-10-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 15:49
Spacialz schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:03:
Denk dat wat beeldmateriaal in deze niet slecht zou zijn zodat er een beter antwoord gegeven kan worden :)
Done ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De enige serieuze optie (denk ik) is schuren. Door de laag eraf te schuren houd je een vlakke muur. Komt het echter niet van de muur af en moet je gaan steken (daarvoor heb je speciale afsteekmessen), dan ga je schade aan je muren krijgen die je niet meer herstelt zonder stucadoren.

Maar het hangt ook enorm af van je lichtplan & lichtinval. Hoe meer licht er langs je muur valt hoe meer je gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

paQ

Lijkt me meer structuurverf. Da's best hard spul. Maar ik zou zeggen: voorstrijken en overheen laten stuken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:00

Tazzios

..

Lijkt mij ook structuurverf.
Mijn ervaring is dat sommige stukken er in lappen afkrijgt en bij andere stukken is elke 1cm2 een gevecht.
De muur die ik heb gedaan was ook geverfd wat denk een voordeel is doordat er dan beter aan elkaar vast blijft zitten. We zijn met kleine puntige spatels aan de slag geweest.

Bij het aanbrengen had ik voor de bovenrande elastische structuurverf gebruikt dat kwam er makkelijk in lappen af.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 17-10-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 21:53
Het zou ook (deels) spack kunnen zijn wat gewit is. Maar om dit vlak te krijgen moet je loszittende delen verwijderen en dan de boel glad (laten) stucen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1