VV verdeler geschikt maken voor lage temp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulselten
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05-2023
Hoi!

Ik heb vorige week een nieuwe CV laten installeren, en wil e.e.a. nu gaan optimaliseren voor lage aanvoertemperatuur (CV op 45 graden). Ik heb vloerverwarming (en een kleine radiator ernaast) als hoofdverwarming. Met deze Robot vv verdeler (heb de pomp van de week zelf al vervangen door label A pomp):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgDKsfPQsUsV43gDjpjjeqcGlqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWI80sHpZcSAqq9JEAluvoNm.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik deze hoge temperatuur verdeler geschikt maken voor lage temperaturen? Ik zal de doorstroom moeten gaan vergroten danwel ook de mengverdeler aan gaan passen zodat er minder/niet meer retourwater gemengd gaat worden. Althans, dat is mijn aanname. Is dit te realiseren met wat aanpassingen (en zo ja, welke dan?). Of is de enige oplossing een hele nieuwe LTV verdeler te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Maak even een foto van de gehele verdeler.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulselten
Hierbij de hele verdeler: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqte6CDf0c54-en8xq3xBmb1YBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgAfPhzxeKZvWl4ZVHbgmug5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

In principe is het heel simpel. Een gesloten verdeler bestaat uit een aan en afvoerbalk. Je hebt nu twee balken waar de pomp aan mening doet. Die moet er dus uit en de aansluitingen afdoppen. Dan heb je inmiddels een gesloten verdeler. Dan loop je nog tegen een dingetje aan: een WP wil graag een grote flow hebben. De meeste maximaal thermostaten hebben een behoorlijke restrictie, dus eruit met dat ding en de leiding doorverbinden. Het ventiel op de retour kan hetzelfde probleem hebben, dus ook eruit met dat ding. Verder heb je nog een Honneywellding in je aanvoer zitten, kan ook een restrictie zijn en is ook overbodig als dit je hoofdzone is. Enige nadeel is dat je temperatuurmeter op je retour zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
paulselten schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:57:
Hoe kan ik deze hoge temperatuur verdeler geschikt maken voor lage temperaturen? Ik zal de doorstroom moeten gaan vergroten danwel ook de mengverdeler aan gaan passen zodat er minder/niet meer retourwater gemengd gaat worden. Althans, dat is mijn aanname. Is dit te realiseren met wat aanpassingen (en zo ja, welke dan?). Of is de enige oplossing een hele nieuwe LTV verdeler te kopen?
Een echte LTV verdeler mengt niet meer, die hoeft geen pomp meer te hebben en loopt mee met de circulatiepomp van bijvoorbeeld de warmtepomp.

Of de verdeler het gaat redden kun je gewoon testen. Maar ik vermoed dat je probleem meer gaat zitten in de aanvoer vanaf je CV. Op de foto is het niet te zien, maar heb je 22mm of 15mm aanvoer buizen? Daar zitten ook nog een partij koppelingen, kranen, bochten etc tussen. Hoe lager de temperatuur, hoe meer warm water je moet gaan pompen om hetzelfde vermogen over te brengen.
Sommige verdelers hebben een LTV schroef, waarmee je de menging kunt knijpen, dat kan in zo'n geval helpen. Maar dan moet je dus de hele verdeler vervangen. Kijk dan ook vooral naar verdelers die kunnen koelen, dat scheelt later weer ellende. Maar als je aanvoer 15mm is, dan gaat de verdeler het altijd lastig krijgen. (Bij echte LTV is 26mm niet ongebruikelijk) Maar test het eerst eens, alles werkt nu toch?

Er is ook de optie om te kijken naar een andere regeling. De thermostaat kraan die de temperatuur van de vloer regelt zou weleens overbodig kunnen zijn. Met 45C is er maar heel weinig nodig om de vloertemperatuur binnen de perken te laten (45C is de max die door sommigen wordt aangeraden, anderen gaan zelfs tot 55C). Je zou de kraan die nu de aanvoer van de verdeler regelt ook kunnen gebruiken om, als de aanvoertemperatuur (in de verdeler) boven een bepaalde temperatuur komt, de vloerverwarming kunnen laten uitschakelen.
Maar kijk goed naar wat voor kranen je er tussen zet, een (thermostaat) kraan voor een radiator hoeft veel minder flow door te laten dan een kraan voor een verdeler die de hele verdieping doet. Een iets duurdere kraan die verder open kan/minder weerstand geeft kan daarbij helpen.
Het vervangen van de aansluitingen/kranen vanaf de grond tot aan de verdeler met minder weerstand en met 1 radiatorkraan die geoptimaliseerd is op flow kan helpen. Zet er eventueel wel een (microbellen) ontluchter en vuil/magneetfilter bij, zal je pomp blij van worden en ontluchten is dan niet meer handmatig nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulselten
Thanks allebei. Hele fijne adviezen!

Wat betreft die thermostaat kranen met mindere weerstand/ hogere flow, heb je hier een voorbeeld van? Welke zou ik dan moeten hebben?

Ik zou wel graag een thermostaatkraan ertussen houden, want ik weet niet zeker of ik het hele huis met een strenge winter warm ga krijgen met 45gr aanvoer. Dus ik wil de optie open houden om de CV weer op 60gr te kunnen zetten, maar dan is die thermostaatkraan bij de verdeler dus wel nodig.

Er bestaan op de markt dus geen vervangers van de huidige HT mengschroef naar een LTV mengschroef? Zie omcircelde item...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsGfb1F42ZiUIVTeOp1OFVqrUDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJilkE8f1Tg6hGsnYXjX4MxV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ah, het wordt nu iets duidelijker. Maar is het de bedoeling dat je later op een WP overgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulselten
Wellicht wel op een WP in de toekomst, maar wil deze winter dus proefdraaien met CV op 45gr of ik het huis ermee warm krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Daar hoef je de verdeler niet voor om te bouwen, gewoon de max aanvoer in je ketelinstellingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:29
ds23man schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:13:
Daar hoef je de verdeler niet voor om te bouwen, gewoon de max aanvoer in je ketelinstellingen aanpassen.
maar dan mengt de pomp op de verdeler nog steeds, dus de 45 graden instelling op je ketel gaat dan niet rechtstreeks de vloer in.
je maakt dan wel 45 graden, maar de watertemperatuur in de vloer is dan nog steeds kouder... geen goede test volgens mij.( als je het echter nog steeds warm krijgt is 45 graden aanvoer dus zeker meer dan genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-06 18:24
paulselten schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:57:
Wellicht wel op een WP in de toekomst, maar wil deze winter dus proefdraaien met CV op 45gr of ik het huis ermee warm krijg.
Ik vond vorig jaar voor 60€ een ltv Robot verdeler op
Marktplaats. En is best eenvoudig te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulselten
Tim123 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

maar dan mengt de pomp op de verdeler nog steeds, dus de 45 graden instelling op je ketel gaat dan niet rechtstreeks de vloer in.
je maakt dan wel 45 graden, maar de watertemperatuur in de vloer is dan nog steeds kouder... geen goede test volgens mij.( als je het echter nog steeds warm krijgt is 45 graden aanvoer dus zeker meer dan genoeg)
Juist ja, en dan is het dus geen goede test, want dan is die 45gr wellicht niet het probleem, maar onvoldoende flow en een te lage mengtempteratuur in de verdeler. Dus hoe krijg ik die menging geregeld? Kan dat echt alleen met een hele nieuwe LTV verdeler? Je zou toch zeggen dat dat mengventiel in mijn huidige verdeler wellicht gewoon vervangen zou moeten kunnen worden (of er helemaal uit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

knip, taalgebruik Heb hier 2 VV systemen hangen met een open verdelers op CV ketels. Deze ketels moduleren gewoon netjes terug op 45 aanvoer ook bij koude periodes. Nadeel is alleen dat de warmte door de bijmenging wat minder snel de vloer ingaat en de opwarmtijd langer wat langer wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 18-10-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
ds23man schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:38:
...Heb hier 2 VV systemen hangen met een open verdelers op CV ketels. Deze ketels moduleren gewoon netjes terug op 45 aanvoer ook bij koude periodes. Nadeel is alleen dat de warmte door de bijmenging wat minder snel de vloer ingaat en de opwarmtijd langer wat langer wordt.
...
Uiteraard zal het werken. En uiteraard zullen de ketels terug regelen naar 45 graden.
Maar elke graad wat je niet hoeft op te warmen is er 1 minder(dus kost het minder).

Het is eigenlijk gewoon raar als je laag wilt stoken, je eerst 45 graden maakt, om dit vervolgens te gaan mengen tot 30 of 35 graden.
Maak dan gewoon die 30-35 graden en stuur die je vloer in.
Het scheelt 10-15 graden, wat zeker op lage temperatuur erg (heel erg) veel is.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 18-10-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
paulselten schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Juist ja, en dan is het dus geen goede test, want dan is die 45gr wellicht niet het probleem, maar onvoldoende flow en een te lage mengtempteratuur in de verdeler. Dus hoe krijg ik die menging geregeld? Kan dat echt alleen met een hele nieuwe LTV verdeler? Je zou toch zeggen dat dat mengventiel in mijn huidige verdeler wellicht gewoon vervangen zou moeten kunnen worden (of er helemaal uit)?
Wellicht niet de mooiste oplossing, maar wel iets zodat je kunt testen wat er gebeurt zonder pomp:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Uiteraard even kijken wat de wartels op de pomp zijn. Pomp eruit, 2 van deze blindstoppen erin.
Daarna kijken of je voldoende flow hebt, en eventueel de rest verwijderen.
Je kunt dan voor nu blijven stoken zoals je doet, en is 45 te weinig(en toch terug naar 60) gaat de thermostaat kraan ingrijpen. Ga niet naar 80 graden op deze manier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulselten
Tim123 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Wellicht niet de mooiste oplossing, maar wel iets zodat je kunt testen wat er gebeurt zonder pomp:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Uiteraard even kijken wat de wartels op de pomp zijn. Pomp eruit, 2 van deze blindstoppen erin.
Daarna kijken of je voldoende flow hebt, en eventueel de rest verwijderen.
Je kunt dan voor nu blijven stoken zoals je doet, en is 45 te weinig(en toch terug naar 60) gaat de thermostaat kraan ingrijpen. Ga niet naar 80 graden op deze manier!
Kan je de beide pomp aansluitingen dan gewoon afdoppen, zonder dat de doorstroming wordt geblokkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgmyY3b-ZeLSeahFQDs6wjx6htc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rK0XSl5msbjK5puLiRzfUYPw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
paulselten schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Kan je de beide pomp aansluitingen dan gewoon afdoppen, zonder dat de doorstroming wordt geblokkeerd?
Je wilt toch juist dat de aanvoer van je ketel je aanvoer van je vloerverwarming is...zonder menging. Dus pomp verwijderen (jammer dat je die juist vervangen hebt) en de wartels die nu over zijn (tijdelijk) afblinden. Dit is het werk+ de kosten niet.
Vervolgens laat je de ketelpomp wat harder draaien, en zet je de aanvoer temperatuur naar beneden.
Zo kan je kijken wat werkt voor jou installatie.
Mocht je het niet warm kunnen krijgen is de volgende stap de extra kranen bij de verdeler verwijderen. Dit is echter meer werk, en kan je niet zomaar ongedaan maken. Wat ik als tijdelijke oplossing voorstel is met 1 uurtje klaar, en werkt het niet, de pomp zit er dan ook zo weer tussen.
De thermostaat kraan laat je nu zo lang mogelijk zitten, dan gaat er in ieder geval niet te warm water je vloer in .
Die kan in een later stadium vervallen als je hebt gemerkt dat het werkt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulselten
Duidelijk verhaal! Hier kan ik mee aan de slag. Heeft stroomloos maken van de vv pomp niet gewoon hetzelfde effect als afdoppen?

En wat betreft de thermostaat kranen verwijderen, ik had gehoord dat er ook thermostaat kranen zijn die een grotere flow hebben. Klopt dat? Zo ja, welke zijn dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

paulselten schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:55:
Duidelijk verhaal! Hier kan ik mee aan de slag. Heeft stroomloos maken van de vv pomp niet gewoon hetzelfde effect als afdoppen?

En wat betreft de thermostaat kranen verwijderen, ik had gehoord dat er ook thermostaat kranen zijn die een grotere flow hebben. Klopt dat? Zo ja, welke zijn dat?
nee, je moet afdoppen. de pomp is nog steeds open.
en nee, die thermostaat moet weg net als elke andere klep die de stroming tegenhoud. de fitting is al erg klein dus je zit al flink in de marge te werken.

het zou veel beter zijn als je een andere (gesloten) verdeler haalt met debietmeters en de juiste grote diameter fittingen eraan.

en je moet leren 24/7 te stoken, niet een paar uur per dag. dan si die 45 graden zelfs al veel te veel. kan kom je al snel onder de 30 uit....

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 18-10-2022 21:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
flippy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:57:
[...]

en nee, die thermostaat moet weg net als elke andere klep die de stroming tegenhoud. de fitting is al erg klein dus je zit al flink in de marge te werken.

het zou veel beter zijn als je een andere (gesloten) verdeler haalt met debietmeters en de juiste grote diameter fittingen eraan.

en je moet leren 24/7 te stoken, niet een paar uur per dag. dan si die 45 graden zelfs al veel te veel. kan kom je al snel onder de 30 uit....
Ik ben het met je eens dat dit de beste (en eigenlijk de enige) oplossing is. Ook 45 graden is nog erg hoog.
Als
flippy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:57:
[...]

Ik ben het met je eens dat een andere verdeler een betere(enige) oplossing is. Ook alles verwijderen is de juiste weg.
Alleen doe je dan dus de ingrepen welke definitief zijn. Om te kijken wat je installatie doet is een tijdelijke aanpassing ook mogelijk. Word het dan niet warm meer, zet je de boel weer terug, en zit je niet in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Tim123 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:18:
[...]
Alleen doe je dan dus de ingrepen welke definitief zijn. Om te kijken wat je installatie doet is een tijdelijke aanpassing ook mogelijk. Word het dan niet warm meer, zet je de boel weer terug, en zit je niet in de kou.
als men aanleert om inderdaad het stookgedrag aan te passen zal er geen probleem zijn. de factor is tijd. en als je erachter komt dat een kamer moeite heeft om bij te houden ten opzichte van de rest is het beter om een T33 op te hangen dan te gaan pielen op de vloerverdeler.

ik daag iedereen uit om eens een dagje de CV op 40 graden te zetten en de thermostaat een zwiep te geven naar 30 en hem daar laten. kijk maar eens hoe lang het duurt voor de vrouw gaat klagen dat het te warm word.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
paulselten schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:55:

Ik ben het met @flippy eens. Afdoppen, pomp uitzetten heeft geen zin.
Waarom zou je de thermostaat kraan willen laten zitten ? Is straks niet meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulselten
Tim123 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:28:
[...]

Ik ben het met @flippy eens. Afdoppen, pomp uitzetten heeft geen zin.
Waarom zou je de thermostaat kraan willen laten zitten ? Is straks niet meer nodig
Omdat ik dus nog niet weet of ik het huis warm krijg met 45 graden aanvoer. En als ik dus de CV toch weer op 60gr moet zetten, heb ik die thermostaatkraan (en pomp) op de verdeler weer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
paulselten schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Omdat ik dus nog niet weet of ik het huis warm krijg met 45 graden aanvoer. En als ik dus de CV toch weer op 60gr moet zetten, heb ik die thermostaatkraan (en pomp) op de verdeler weer nodig.
Precies, daarom een "tijdelijke" actie. Werkt het niet, binnen 1 uur weer terug naar de orginele situatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je met een open verdeler je huis warm krijgt op 60 graden dan zal 35 graden met een gesloten verdeler ook lukken. Je pompt nooit meer dan 35 graden in je vloer! Dus die test is nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 22:02
Let op dat je geen 45 graden door de vloer heen stuurt. Daar is je vloer helemaal niet op berekend. Volgens mij mag je maximaal iets van 35 graden door de vloer heen laten gaan. Dit ivm het uitzetten en inkrimpen van het beton.

Een warmtepomp doet liever veel minder dan 35 graden, hier gaat er 32 graden door de vloer als het buiten -20 graden is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
ds23man schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:41:
Als je met een open verdeler je huis warm krijgt op 60 graden dan zal 35 graden met een gesloten verdeler ook lukken. Je pompt nooit meer dan 35 graden in je vloer! Dus die test is nutteloos.
Waarom is die test nutteloos dan? Je aanvoer en retour leidingen moeten opeens wel meer liters kunnen leveren. Dat zul je pas merken op het moment dat je de boel aanpast. Als je ervanuit gaat dat een 15mm leiding op 60 graden voldoende levert bij een open verdeler, wil dat niet zeggen dat hij dat ook kan leveren bij 35 graden... wellicht heb je dan 22 mm of nog groter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
DutchKel schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:51:
Let op dat je geen 45 graden door de vloer heen stuurt. Daar is je vloer helemaal niet op berekend. Volgens mij mag je maximaal iets van 35 graden door de vloer heen laten gaan. Dit ivm het uitzetten en inkrimpen van het beton.

Een warmtepomp doet liever veel minder dan 35 graden, hier gaat er 32 graden door de vloer als het buiten -20 graden is.
De thermostaat kraan moet je in de test ook laten zitten, anders word het te warm. Indien je voldoende randisolatie hebt toegepast, kan de vloer voldoende uitzetten . Hier in het verleden zonder problemen 38 graden de vloer in gestuurd (nu gelukkig een stuk minder)
32 graden bij -20 is netjes! Wat is de hart op hart afstand van de leidingen in de vloer? Dit speelt uiteraard ook erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Tim123 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

De thermostaat kraan moet je in de test ook laten zitten, anders word het te warm. Indien je voldoende randisolatie hebt toegepast, kan de vloer voldoende uitzetten . Hier in het verleden zonder problemen 38 graden de vloer in gestuurd (nu gelukkig een stuk minder)
32 graden bij -20 is netjes! Wat is de hart op hart afstand van de leidingen in de vloer? Dit speelt uiteraard ook erg mee.
Die 32 graden bij -20 is een beetje standaard van een warmtepomp. Ik heb deze herfst de verwarming ook nog niet aan gehad.

Hart op hart afstand is 10cm (diameter van de slangen is 16mm) wat minder is dan wat standaard met een cv ketel wordt gebruikt. Ik heb dan ook vanaf de bouw een warmtepomp erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Tim123 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Waarom is die test nutteloos dan? Je aanvoer en retour leidingen moeten opeens wel meer liters kunnen leveren. Dat zul je pas merken op het moment dat je de boel aanpast. Als je ervanuit gaat dat een 15mm leiding op 60 graden voldoende levert bij een open verdeler, wil dat niet zeggen dat hij dat ook kan leveren bij 35 graden... wellicht heb je dan 22 mm of nog groter nodig.
Omdat je weet dat je LT het echt niet gaat trekken met een 15mm aanvoerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ds23man schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

Omdat je weet dat je LT het echt niet gaat trekken met een 15mm aanvoerleiding.
Zeg je nu dat ik elke winter in de kou zit?

Oeps ik had het verkeerd begrepen. Mijn aanvoer is uiteraard wel dikker dan 15-16mm.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 19-10-2022 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

DutchKel schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:52:
[...]

Zeg je nu dat ik elke winter in de kou zit?
Dat zeg ik niet. Op een tweegroeps verdelertje zal het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:16
Ik denk dat je aanvoerleidingen veel te dun zijn om naar echt LT te kunnen over gaan.
28mm of 32mm staal is niet ongebruikelijk voor aan/afvoer vloerverwarming als je een pomploze verdeler wilt gebruiken.
Of kunststof 26/32mm.

Daarnaast op je huidige verdeler zit een thermostatischekraan die waarschijnlijk veel te beperkte kv (max 1) waarde heeft, dus te veel weerstand. Deze moet een kv hebben van minimaal 2,5 misschien wel 4 of je moet hem vervangen voor en kogelkraan.

Misschien kan je wel de installatie aanpassen naar LTV verdeler zoals robot die tegenwoordig maakt die zijn nog enigzins geschikt voor dunnere aan/afvoerleidingen doordat je toch een pomp hebt die je gedeeltelijk in serie met je CV-pomp zet. Een LTV verdeler kan je van hydraulisch neutraal naar hydraulisch actief instellen.
Pagina: 1