Wc maken onder de trap met gipsplaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-04 13:55
Onder de trap ga ik wc-hok maken. Bij de buren heb ik een hele nette afwerking gezien waarbij de metal stud + gipsplaten ook gedeeltelijk vast zitten aan de trap. Alleen ik vroeg mij af of dit wel verstandig is? Aangezien je loopt op de trap en hout kan volgens mij nog wel een beetje werken. Kortom, ga je niet allemaal scheuren in je stucwerk krijgen als je de metal stud constructie vast maakt aan de onderkant van de trap?

Ik heb nog nooit met metal stud gewerkt waarbij het onderdeel is van een houten constructie (omlijsting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiVlC1yc1QL19Zo94vv35M_5c_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wI40w9ZXJPCNrVnirT5PUGKH.jpg?f=fotoalbum_large

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

paQ

Alles kan, maar is een paar lijmblokken en blokkenzaag halen niet veel eenvoudiger voor zo'n kleine oppervlakte?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:02
paQ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:52:
Alles kan, maar is een paar lijmblokken en blokkenzaag halen niet veel eenvoudiger voor zo'n kleine oppervlakte?
Eens, of je maakt een houten frame met 5x7 (44x69) ipv metalstuds. Het is immers maar een klein oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

D'r zal bovendien ook een deur in moeten. Met blokken kun je zelfs "ongeveer" bouwen :+ en op het laatste zet je een lasertje op en zagen maar.
(tip: recipro zaag met goede zaagblad is epic dan, mocht je zo'n zaag hebben)
Voor zo weinig blokken zou ik denk ik zelfs voor lijm uit een bus kiezen ipv knoeien met zakken.
Vergeet niet een paar ankertjes te plaatsen overigens.

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 17-10-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
paQ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:52:
en dan een soort Dilatatievoeg tussen trap en de lijmblokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

isomis schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

en dan een soort Dilatatievoeg tussen trap en de lijmblokken?
Als je daar purlijm gebruikt dan ontstaat dat al vanzelf. Of houd desnoods wat afstand, en pur het dicht. Vraag me af of dat veel nut heeft eigenlijk op die plek. Die staander zal niet snel aan de wandel gaan.
Zou wel op 2 plekken nog een anker in de staander draaien.
https://www.schroeven-onl...haanlijm-pu-schuim-600ml/

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 17-10-2022 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het gaat dus om een trap en niet een grap. Titel gewijzigd :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
Worden wel hele kleine stukjes blokken. Aangezien het deurkozijn al grotendeels de ruimte rechts van de paal inneemt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik denk dat je daar ook iets van afzuiging naar buiten wil hebben om te voorkomen dat na het kleien je hele huis meurt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:39
offtopic:
[quote]tweakduke schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:50:
Het gaat dus om een trap en niet een grap. Titel gewijzigd :)
[/quote]
Kweet niet of het veel verduidelijkt. Voor mij blijft het gissen met zo'n titel. :D

Ontopic:
Ik zie nog geen voorbereiding voor elektra, spoelwater / kraanwater en eventueel geluidsisolatie. Hierboven werd afzuiging al genoemd.
Heb je een tekeningetje met maten van de oppervlakte? Even de bestaande muurtjes en de paal erin tekenen, dat helpt in het meedenken. Je kunt zo op het oog ook wel die paal helemaal buiten het toilet houden, op zichzelf dus.

[ Voor 42% gewijzigd door Barleone op 17-10-2022 15:04 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:40
Je wand gedeeltelijk bevestigen aan de trap is geen probleem, bedenk maar dat er in Nederland genoeg houten huizen zijn en daar ook het stucwerk niet kaduuk gaat. Je moet alleen zorgen dat je stucwerk tot het hout gaat, en dan een kitnaadje (acrylaat) voordat je gaat sauzen - of de houten paal ook achter je gipsplaat laten verdwijnen, dan is er ook niks ergs aan.

Verder kan je een wandje met zowel metalstud als 2x3 doen, is structureel niet veel anders aan maar werk vooral waar jij je goed bij voelt.

Eerder al genoemd over bepaalde standaard voorzieningen die wel buitengewoon handig zijn, kijk daar goed naar of je die hier naartoe kan halen. Wat ik verder nog zie is dat die afvoer voor het fonteintje buiten de paal lijkt te staan, waar was je die wand van plan? Fonteintje kan ook lozen bij de WC afvoerpijp, maar dan moet je in de wand infrezen of de vloer verhogen (onder afschot richting die afvoer zien te komen).

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
stevenP schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:34:
Je wand gedeeltelijk bevestigen aan de trap is geen probleem, bedenk maar dat er in Nederland genoeg houten huizen zijn en daar ook het stucwerk niet kaduuk gaat. Je moet alleen zorgen dat je stucwerk tot het hout gaat, en dan een kitnaadje (acrylaat) voordat je gaat sauzen - of de houten paal ook achter je gipsplaat laten verdwijnen, dan is er ook niks ergs aan.

Verder kan je een wandje met zowel metalstud als 2x3 doen, is structureel niet veel anders aan maar werk vooral waar jij je goed bij voelt.

Eerder al genoemd over bepaalde standaard voorzieningen die wel buitengewoon handig zijn, kijk daar goed naar of je die hier naartoe kan halen. Wat ik verder nog zie is dat die afvoer voor het fonteintje buiten de paal lijkt te staan, waar was je die wand van plan? Fonteintje kan ook lozen bij de WC afvoerpijp, maar dan moet je in de wand infrezen of de vloer verhogen (onder afschot richting die afvoer zien te komen).
Bedankt voor de tips. Alle voorzieningen komen vanuit het magazijn. Dat stomme afvoerpijpje gaat weg. Lang verhaal, maar de architect wilde de wc op een hele gekke plek plaatsen en dat wilde wij niet. Dus we hebben helemaal links onder de trap een tweede grote afvoer laten plaatsen. De twee afvoerpijpen op de foto gaan weg.

Pagina: 1