Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Goede dag,

Ik heb een vraag omtrend de Nextion Displays.

Ik wil graag de Nextion 7” met resistive touchsreen bestellen. Alleen nu zie ik overal dat ze de eigen intelligentie gebruiken.

De reden dat me oog op de nextion valt, is dat ze een versie hebben die je mooi kan inbouwen en vanaf de achterkant kan vastzetten in een sparing, en de opleg van het scherm dun en flush is.

Ik wil graag op me raspberry pi een regeling bouwen met dashboard, en dit op me Nextion laten weergeven. Mijn vraag is dus nu of dit mogenlijk is.

Dus door de intelligentie van de Nextion niet te gebruiken waardoor ik de nextion alleen als display gebruik.

Graag hoor ik of dit mogenlijk is en hoe.

Alvast enorm bedankt

Niet direct installatie => schopje naar MME

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 17-10-2022 10:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
Het lijkt er op dat het een uart/serial scherm is, dat vereist wel een beetje een extra stuk software, maar er zijn wel resources voor te vinden:
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=337039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
sjaakwortel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:37:
Het lijkt er op dat het een uart/serial scherm is, dat vereist wel een beetje een extra stuk software, maar er zijn wel resources voor te vinden:
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=337039
Bedankt voor je reactie, het gaat voor de duidelijkheid om het volgende display:

https://nextion.tech/datasheets/nx8048p070-011r-y/

Bedoeling is eigenlijk om voor service doeleinde het scherm 1 op 1 uit te wisselen en dat het dan weer werkt, dus zonder softwarematige aanpassingen op de Nextion.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
Ik heb even gekeken naar de arduino library voor nextion schermen, en helaas lijkt het er op dat je altijd een .hmi moet maken met hun eigen software, en daar mee communiceert via serial.
Bijvoorbeeld:
https://randomnerdtutoria...-arduino-getting-started/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De nextion schermpjes die ik heb gebruikt vereisen inderdaad een layout file die je eenmalig moet laden (via sd kaart) daarin staan de velden en variabelen gedefinieerd welke je dan vervolgens via serieel er naartoe blaast. Werkt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
_ferry_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:49:
De nextion schermpjes die ik heb gebruikt vereisen inderdaad een layout file die je eenmalig moet laden (via sd kaart) daarin staan de velden en variabelen gedefinieerd welke je dan vervolgens via serieel er naartoe blaast. Werkt verder prima.
Nextion hmi’s zijn in jou ogen dus prima hmi’s of najah computertje met een serial aansluiting. Jammer genoeg hebben ze vanuit hun eigen geen in of outputs. Een HMI met eigen file, ben je opzich best beperkt, wat voor taal schrijf je de coding in de Nextion? Is dat beperkt of zitten hier weinig beperkingen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je hebt ze volgens mij wel met extra hardwarematige knoppen, en je kunt ook nog wat doen met het touchscreen natuurlijk.

De software kun je zo downloaden, en volgens mij kun je dan aardig zien wat de mogelijkheden zijn.
Ik lees wat temperaturen en dergelijke uit van een auto, en heb dan bijvoorbeeld ook meerdere layouts waar ik doorheen kan bladeren. En als een waarde te hoog of te laag is verander ik de kleur naar rood van de betreffende uitlezing. Voldoet voor mijn toepassing in ieder geval ruimschoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:35
BjornKoster1989 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:20:
[...]

Nextion hmi’s zijn in jou ogen dus prima hmi’s of najah computertje met een serial aansluiting. Jammer genoeg hebben ze vanuit hun eigen geen in of outputs. Een HMI met eigen file, ben je opzich best beperkt, wat voor taal schrijf je de coding in de Nextion? Is dat beperkt of zitten hier weinig beperkingen aan?
de hele schil maak je met een WYSIWYG editor van Nextion. Werkt erg makkelijk. Je kan uiteraard je eigen graphics gebruiken.
Ik heb zelf een controller gemaakt met een Nextion scherm en een RPi. Alle data die het hmi scherm nodig heeft wordt via serial verstuurd. De software die de data stuurt is geschreven in Python, maar alles wat een seriële verbinding kan opzetten is in principe geschikt.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Pagina: 1