2e externe hdd zorgt voor verwarring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Mijn vraag

Ik heb altijd een externe hdd van 5TB hangen aan mijn laptop, maar wanneer ik mijn andere 5TB externe HDD erin hang, raakt windows door de war. Ik krijg dan een fout bij de huidige schijf dat het niet herkend wordt. en de processen stoppen op dat moment op die schijf. Daarna verdwijnen de schijven even voor een paar seconde en worden weer zichtbaar. Soms werkt het wel direct goed, maar vaak niet.

Dit gebeurt met directe contact met de usb poorten van de laptop en ook eventueel met een usb hub. Ik had dit ook bij mijn vorige laptop toevallig.

Relevante software en hardware die ik gebruik

ik heb een windows 11 laptop. de 2 externe schijven zijn deze: uitvoering: WD Elements Portable USB 3.0 5TB Zwart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

ik heb het probleem gegoogled, maar kon snel niks vinden helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 17-10-2022 09:47 ]

Beste antwoord (via Farabi op 25-10-2022 13:52)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 13:57

DataGhost

iPL dev

Farabi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:25:
update: helaas het gebeurt weer nu, ondanks dat ik de namen heb veranderd. dat usb letter programmatje start hier niet op helaas, anders wilde ik daar nog even kijken.
Als power het probleem is is dat hartstikke logisch natuurlijk. Het opspinnen van een drive kan makkelijk teveel prik trekken waardoor beide schijven kunnen uitvallen. Als de platters eenmaal op snelheid zijn kost het een stuk minder energie om ze in beweging te houden dus daarom kan je daarna de schijven wel tegelijk gebruiken. WD raadt zelf ook af om USB-hubs te gebruiken, maar je zegt dat het probleem ook optreedt wanneer je beide schijven tegelijk aansluit zonder hub ertussen dus waarschijnlijk wil je laptop ook niet genoeg leveren op elke aansluiting. Probeer het dan eens met een (recente en fatsoenlijke) powered hub die flink wat kan leveren, een oude USB 2.0-hub zal daar hoogstwaarschijnlijk niet aan voldoen, powered of niet. Ik heb zelf de uitvoering: TP-Link USB 3.0 Hub met 7 aansluitingen UH700, deze gebruik ik niet voor harde schijven maar er zitten wel 3 1.5A-poorten op (7.5W) en de meegeleverde adapter is goed voor 24W dus dat zou beter moeten werken. Geen garanties trouwens, maar ik verwacht dat dat je probleem oplost.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:08
Vertel eens wat meer over hoe je ze aansluit, welk type, en hoe je ze gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:37:
Vertel eens wat meer over hoe je ze aansluit, welk type, en hoe je ze gebruikt.
het zijn 2 van deze:

uitvoering: WD Elements Portable USB 3.0 5TB Zwart

ik sluit ze op dit moment aan via een usb 3.0 hub. maar zoals ik zei, het gebeurt ook als ik de schijven direct aan de laptop aansluit. ik gebruik ze voor video editing en om data te overzetten van de ene schijf naar de andere.

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 17-10-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 20:55
Mijn gut feeling zegt dat het komt omdat de twee schijven voor het systeem op elkaar lijken.
Hebben ze ook dezelfde naam (bijvoorbeeld de factory default)?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Farabi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

het zijn 2 van deze:

uitvoering: WD Elements Portable USB 3.0 5TB Zwart

ik sluit ze op dit moment aan via een usb 3.0 hub. maar zoals ik zei, het gebeurt ook als ik de schijven direct aan de laptop aansluit. ik gebruik ze voor video editing en om data te overzetten van de ene schijf naar de andere.
Actieve of passieve hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
hoe weet ik dat? het heeft geen powervoeding iig.
Patrick_6369 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:12:
Mijn gut feeling zegt dat het komt omdat de twee schijven voor het systeem op elkaar lijken.
ga ik vanavond bekijken!

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 17-10-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 21:30
Is het een HUB met stroom voorziening -> actief. Mogelijk krijgen je schijven te weinig stroom wanneer er 2 worden tegelijk aangesloten. 2 zelfde schijven moet kunnen die hebben elk een eigen hardware id/uuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Farabi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

hoe weet ik dat? het heeft geen powervoeding iig.

[...]

ga ik vanavond bekijken!
Zonder voeding = passief.
De reden dat ik dit vraag: mogelijk trekken de schijven teveel vermogen en kunnen de USB poorten dit niet leveren (meestal krijg je echter wel een melding bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Het heeft geen eigen powervoorziening. ik heb nog een usb hub 2.0 met power voeding thuis. ik zal eens op die proberen. dan kom ik erop terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:20

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dit klinkt als een issue wat ik vroeger ook eens heb gehad. Windows wilde om een of andere reden dezelfde driveletter toekennen aan beide externe schijven (2 identieke WD 500GB MyBooks). Volgens mij heb ik dat destijds opgelost door beide aan te sluiten en in disk management handmatig een andere letter toe te wijzen aan 1 v/d 2.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
FooLsKi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:23:
Dit klinkt als een issue wat ik vroeger ook eens heb gehad. Windows wilde om een of andere reden dezelfde driveletter toekennen aan beide externe schijven (2 identieke WD 500GB MyBooks). Volgens mij heb ik dat destijds opgelost door beide aan te sluiten en in disk management handmatig een andere letter toe te wijzen aan 1 v/d 2.
hier dacht ik dus ook aan. maar de schijven krijgen al andere letters, dus ik dacht ik doe er niks mee. maar het kan inderdaad zijn dat windows automatisch dezelfde letter in het begin wil toewijzen. daar ga ik ook eens even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
In schijfbeheer verdwijnen ze daar ook als je ze beide aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:28:
het is echt een issue van een paar seconden dat ze verdwijnen. totdat ik schijfbeheer heb geopend, zijn de schijven allang weer herkent door windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Dan laat je die open en kijk je wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Patrick_6369 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:12:
Dat dacht ik ook, maar dat lukt je alleen expres door ze te klonen of het disk id hetzelfde in te stellen.
Dat kost moeite.

Dit lijkt gewoon op een probleem met de stroomverzorging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 09:07
Gedoe met externe USB schijven herken ik ook wel.
Krijg je tijdens het probleem ook het bekende USB disconnect/reconnect geluid te horen?
Gebeurt het ook als er maar één schijf tegelijk is aangesloten?
Andere USB kabel proberen of onderling omwisselen?
Probeer ook eens met een USB 2 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:28:
nu geprobeerd en ja! de stationsletters zijn opeens omgedraaid geworden. het probleem ligt hier zo te zien. hoe kan ik de stationsletter vastzetten?

de usb 2.0 met powervoeding werkt niet lekker merk ik. ik ben weer terug naar de usb hub 3.0 zonder voeding gegaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 17-10-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 21:38
Rechtermuisknop op het volume klikken en dan change drive letter and paths kiezen, dat zou hij moeten onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ik zie elke keer deze staan download: USB Drive Letter Manager 5.5.3 Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar probeer eens of dit pakketje het makkelijker te beheren maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Farabi Offtopic, maar ik hoop dat je wel een goede Backup hebt geregeld. 2 x 5TB is niet niks als je het ineens kwijt bent. (Denk aan defecte schijven, diefstal, brand etc).

Wellicht dat een NAS zelfs een betere oplossing voor je is ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 17-10-2022 18:31 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:22:
Ik zie elke keer deze staan download: USB Drive Letter Manager 5.5.3 Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar probeer eens of dit pakketje het makkelijker te beheren maakt.
gek, het programma start niet op bij mij na de installatie.

ik heb even de namen veranderd van de schijven. kijken wat er gebeurt de komende tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Farabi op 17-10-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:30:
@Farabi Offtopic, maar ik hoop dat je wel een goede Backup hebt geregeld. 2 x 5TB is niet niks als je het ineens kwijt bent. (Denk aan defecte schijven, diefstal, brand etc).

Wellicht dat een NAS zelfs een betere oplossing voor je is ;)
Ik weet niet hoe een nas werkt eigenlijk. Nooit in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Farabi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

Ik weet niet hoe een nas werkt eigenlijk. Nooit in verdiept.
In de basis eigenlijk heel simpel. Je doet er 1 of meerdere harde schijven in. De NAS verbind je met een internet kabel aan je router en zodoende heb je eigenlijk overal toegang tot je data (zelfs buitenshuis via apps e.d, je kan er ook een mediaserver van maken enz.

Meer info o.a. in [Synology] Vraag en antwoord - deel 3

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Farabi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

nu geprobeerd en ja! de stationsletters zijn opeens omgedraaid geworden. het probleem ligt hier zo te zien. hoe kan ik de stationsletter vastzetten?
Is een van de schijven misschien leeg genoeg dat je de partitie opnieuw aan kan maken? Ik denk dat het dan weg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
nadat ik de namen heb veranderd, heb ik nog geen problemen ervaren. misschien was het zo simpel. ik wacht nog even af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
update: helaas het gebeurt weer nu, ondanks dat ik de namen heb veranderd. dat usb letter programmatje start hier niet op helaas, anders wilde ik daar nog even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:45

FreakNL

Well do ya punk?

Greatsword schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

In de basis eigenlijk heel simpel. Je doet er 1 of meerdere harde schijven in. De NAS verbind je met een internet kabel aan je router en zodoende heb je eigenlijk overal toegang tot je data (zelfs buitenshuis via apps e.d, je kan er ook een mediaserver van maken enz.

Meer info o.a. in [Synology] Vraag en antwoord - deel 3
Liefst meer schijven en dan redundantie natuurlijk. Dan is het overigens nog steeds geen backup maar je hoeft iig geen backup terug te zetten als 1 schijf faalt.

Als backup systeem is een nas met 1 schuur dan weer wel ok :)

En een Internetkabel bestaat niet trouwens .

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Farabi schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:25:
Als power het probleem is is dat hartstikke logisch natuurlijk. Het opspinnen van een drive kan makkelijk teveel prik trekken waardoor beide schijven kunnen uitvallen. Als de platters eenmaal op snelheid zijn kost het een stuk minder energie om ze in beweging te houden dus daarom kan je daarna de schijven wel tegelijk gebruiken. WD raadt zelf ook af om USB-hubs te gebruiken, maar je zegt dat het probleem ook optreedt wanneer je beide schijven tegelijk aansluit zonder hub ertussen dus waarschijnlijk wil je laptop ook niet genoeg leveren op elke aansluiting. Probeer het dan eens met een (recente en fatsoenlijke) powered hub die flink wat kan leveren, een oude USB 2.0-hub zal daar hoogstwaarschijnlijk niet aan voldoen, powered of niet. Ik heb zelf de uitvoering: TP-Link USB 3.0 Hub met 7 aansluitingen UH700, deze gebruik ik niet voor harde schijven maar er zitten wel 3 1.5A-poorten op (7.5W) en de meegeleverde adapter is goed voor 24W dus dat zou beter moeten werken. Geen garanties trouwens, maar ik verwacht dat dat je probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik heb een stukje gevonden op reddit. daar zegt iemand dat je de 2e externe hdd een letter moet geven dat zover mogelijk weg ligt in het alfabet. het heeft bij iemand daar geholpen las ik. nu heb ik de 2e schijf de letter Z gegeven. mocht dit niet werken, ga ik voor een powered usb hub. dit wil ik als laatste optie gebruiken omdat ik zoveel mogelijk kabels wil vermijden.

en ik ben echt geen fan van hubs, maar ik moet helaas wel in mijn situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 19-10-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Je had de letters al veranderd en dat hielp niet, dus daarom probeer je het nogmaals? Nja, mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
DataGhost schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:07:
Je had de letters al veranderd en dat hielp niet, dus daarom probeer je het nogmaals? Nja, mag.
Ik had ze een andere naam gegeven. Met de letters had ik nog niks gedaan.

[ Voor 42% gewijzigd door Farabi op 20-10-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
update: de letter veranderen heeft ook niet geholpen. ik ga dus maar een usb hub met voeding aanschaffen. maar dat biedt ook geen garanties ben ik bang. iedereen bedankt voor de input!

het valt mij trouwens wel op dat dit alleen gebeurt als de ene schijf bezig is met een taak. als er verder geen taken lopen, dan pakt windows ze direct goed op.

[ Voor 30% gewijzigd door Farabi op 20-10-2022 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Farabi schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:53:
update: de letter veranderen heeft ook niet geholpen. ik ga dus maar een usb hub met voeding aanschaffen. maar dat biedt ook geen garanties ben ik bang. iedereen bedankt voor de input!

het valt mij trouwens wel op dat dit alleen gebeurt als de ene schijf bezig is met een taak. als er verder geen taken lopen, dan pakt windows ze direct goed op.
Dat klinkt des te meer als een probleem met stroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06 19:13

ResuCigam

BOFH

Farabi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:28:
Ik krijg dan een fout bij de huidige schijf dat het niet herkend wordt. en de processen stoppen op dat moment op die schijf.
Farabi schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:53:
Je kunt natuurlijk geen USB schijf verwisselen als die bezig is..

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ResuCigam schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

[...]

Je kunt natuurlijk geen USB schijf verwisselen als die bezig is..
ik bedoel, als een van de hdd's bezig is met een taak. en ik prik de andere erin, dan klappen ze eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 18:55

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Het goede antwoord is nog maar 4 keer gezegd, dus ik zeg het ook nog maar een keer:
Het ligt aan de stroomvoorziening (Als jij niet genoeg eet val je ook om :))
Dan kun je wel namen of driveletters gaan veranderen, maar het probleem blijft.
Het beste antwoord is m.i. dan ook dat van DataGhost, je hebt gewoon een fatsoenlijke powered hub nodig.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik wil een van deze 2 kopen. volgens mij zitten op deze genoeg ampere kracht neem ik aan om minimaal 2 5TB's tegelijk te voeden?

https://www.bol.com/nl/nl...OtdCQA.2_6.9.ProductImage

https://www.bol.com/nl/nl...NKVQ.2_13.16.ProductImage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Toch zouden deze WD elements portable drives echt niet zoveel power nodig hebben.
Ze zijn ook gewoon USB 2.0 compatibel volgens de specs.
Ik heb hier ook wel meerdere WD elements portable tegelijk op (hele) oude en nieuwe PC/laptops aangesloten zonder problemen.
Dus dat je bij je andere laptop precies hetzelfde probleem had is al verdacht natuurlijk.
Het kan ook gewoon een probleem met één van de drives zelf zijn.

Ik had al eens gevraagd:
Krijg je tijdens het probleem ook het USB disconnect/reconnect geluid te horen?
Heb je helemaal geen problemen (niet goed herkennen/disconnecten) als je de maar één schijf tegelijk gebruikt?
Eventueel andere USB kabel proberen of eens onderling omwisselen?
Test ook met USB2

Als je een hub gebruikt om de HDD's aan te sluiten moeten deze inderdaad wel active/powered zijn vanwege de extra stroom belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
The_Doman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:10:
Toch zouden deze WD elements portable drives echt niet zoveel power nodig hebben.
Ik heb hier ook wel meerdere WD elements portable tegelijk op (hele) oude en nieuwe PC/laptops aangesloten zonder problemen.
Dus dat je bij je andere laptop precies hetzelfde probleem had is al verdacht natuurlijk.
Het kan ook gewoon een probleem met een van de drives zelf zijn.

Ik had al eens gevraagd:
Heb je helemaal geen problemen (niet goed herkennen/disconnecten) als je de maar één schijf tegelijk gebruikt?
Test ook met USB2

Als je een hub gebruikt om de HDD's aan te sluiten moeten deze inderdaad wel active/powered zijn vanwege de extra stroom belasting.
ik krijg geen disconnect geluidje. en het zijn niet alleen deze schijven die ik heb gebruikt in het verleden. ik heb meerdere 5TB's gehad, ook van seagate. ik heb altijd dit probleem gehad. maar ik heb nooit een powered usb hub gebruikt, dus dat kan nog het enige zijn waar het aan kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Farabi schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:28:
ik wil een van deze 2 kopen. volgens mij zitten op deze genoeg ampere kracht neem ik aan om minimaal 2 5TB's tegelijk te voeden?

https://www.bol.com/nl/nl...OtdCQA.2_6.9.ProductImage

https://www.bol.com/nl/nl...NKVQ.2_13.16.ProductImage
Dat lifegoods-ding heeft een 10W-adaptertje en geen speciale high-power poorten tegenover 24W en drie van zulke poorten voor de TP-Link. Met de verwachting dat power het probleem is zou ik niet om 6 euro moeilijk gaan doen voor een hub die misschien ook niet genoeg kan leveren om beide schijven tegelijk op te laten spinnen. Of heb je nog andere overwegingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 07:49

sapphire

Die-hard pruts0r

The_Doman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:10:
Het kan ook gewoon een probleem met één van de drives zelf zijn.

Ik had al eens gevraagd:
Test ook met USB2

USB2 max max 500mA leveren, USB3 max 900mA.

Kan dus makkelijk dat 1 HDD onder de 500mA zit en gewoon binnen de USB2 spec valt maar dat de twee samen boven de 900mA uitkomen + dan verbruikt de hub ook nog iets.

Als er dan één schijf bezig is en je plugt er een andere bij die ook direct op spint heb je feitelijk een 'worst case scenario' omdat beide drives dan vol aan de bak gaan :) Tel daarbij het verbruik van het hubje op en dan is 900mA best krap.

@Farabi Ik zou voor de TP link gaan, 2,5A zou in principe genoeg zijn voor 5 schijfjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 21-10-2022 12:04 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

USB2 max max 500mA leveren, USB3 max 900mA.

Kan dus makkelijk dat 1 HDD onder de 500mA zit en gewoon binnen de USB2 spec valt maar dat de twee samen boven de 900mA uitkomen + dan verbruikt de hub ook nog iets.

Als er dan één schijf bezig is en je plugt er een andere bij die ook direct op spint heb je feitelijk een 'worst case scenario' omdat beide drives dan vol aan de bak gaan :) Tel daarbij het verbruik van het hubje op en dan is 900mA best krap.

@Farabi Ik zou voor de TP link gaan, 2,5A zou in principe genoeg zijn voor 5 schijfjes :)
wat wordt er bedoeld bij de 3 poorten van de tip-link met 'max 1.5a'? moet ik hier mijn 'zware schijven' in hangen? of hebben de rest van de poorten meer ampere? en kan ik juist beter die poorten gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Farabi schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

wat wordt er bedoeld bij de 3 poorten van de tip-link met 'max 1.5a'? moet ik hier mijn 'zware schijven' in hangen? of hebben de rest van de poorten meer ampere? en kan ik juist beter die poorten gebruiken?
Joh ik zit sowieso verkeerd te rekenen.... :F

Die TP-Link heeft een 12V/2,5A voeding en kan dus zelfs 30watt leveren!

Je 2,5 HDD'tjes hebben per stuk 500mA (0,5A) nodig bij 5V dus dat is 2,5watt. Dus je kunt heel wat schijfjes aansluiten :p

Dat 1,5A betekend dat die USB poort meer stroom kan leveren dan standaard, namelijk 3x zoveel als zo'n schijfje nodig heeft. Geen zorgen dat kán hij leveren maar zet dat niet op zo'n HDD als je die aansluit hoor :)
Vaak gebruiken mensen zulke poorten om apparaten (telefoon, BT oortjes, ect.) mee op te laden want het gaat gewoon sneller dan een standaard poort. Altijd handig om er bij te hebben toch :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Joh ik zit sowieso verkeerd te rekenen....

Die TP-Link heeft een 12V/2,5A voeding en kan dus 30watt leveren!

Je 2,5 HDD'tjes hebben per stuk 500mA (0,5A) nodig bij 5V dus dat is 2,5watt. Dus je kunt heel wat schijfjes aansluiten :p

Dat 1,5A betekend dat die USB poort meer stroom kan leveren dan standaard, namelijk 3x zoveel als zo'n schijfje nodig heeft (1500mA / 1,5A). Geen zorgen dat kán hij leveren maar zet dat niet direct op zo'n HDD als je die aansluit hoor :)
Vaak gebruiken mensen zulke poorten om apparaten (telefoon, BT oortjes, ect.) mee op te laden want het gaat gewoon sneller dan een standaard poort. Altijd handig om er bij te hebben toch ::)
ah oke, wat is de reden dat er max 1,5a staat bij die 3 poorten? zijn die dan minder krachtig dan de rest van de poorten? of juist krachriger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Farabi schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

ah oke, wat is de reden dat er max 1,5a staat bij die 3 poorten? zijn die dan minder krachtig dan de rest van de poorten? of juist krachriger?
Die kunnen meer stroom leveren, namelijk 1,5 amper tegenover 0,9 ampere die een standaard USB2 poort kan leveren.

Handig als je wat wilt opladen en je weet dat het met die poorten iets harder gaat. Of je hebt een apparaat die iets meer stroom verbruikt dan standaard.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik zou zelf voor die lifegoods USB3 hub gaan.
Naast dat deze wat leuke extra features heeft zou ik deze kiezen vanwege de zo te zien robuustere uitvoering met stevigere USB-B connector.
Dat vermindert het per ongeluk losschieten van de stekker verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/Br58jRxg56GN/1200x1200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
The_Doman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Ik zou zelf voor die lifegoods USB3 hub gaan.
Naast dat deze wat leuke extra features heeft zou ik deze kiezen vanwege de zo te zien robuustere uitvoering met stevigere USB-B connector.
Dat vermindert het per ongeluk losschieten van de stekker verbinding.

[Afbeelding]
Nu dat je het zegt, ik heb dit ding ook voor mijn usb 2.0 aansluiting nodig soms. Deze kan dat volgens het plaatje. Maar ik kom niet in de problemen met de stroom met deze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grote kans is dat er inderdaad een limit wordt overschreden..

de elektronica van de drive kan dit nog net opvangen door niet compleet te disconnecten.. maar 5V op van de usb zakt waarschijnlijk net teveel voor de motor van de schijf en parkeert even de koppen. met alle rare fratsen van dien..

goede powered hub doet wonderen.. al vind ik dat bij een laptop continu met externe disks werken niet echt praktisch is en er elegantere oplossingen zijn

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Farabi schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:36:
Nu dat je het zegt, ik heb dit ding ook voor mijn usb 2.0 aansluiting nodig soms. Deze kan dat volgens het plaatje. Maar ik kom niet in de problemen met de stroom met deze dan?
Deze hubs hebben juist hun eigen voeding om de problemen met stroomvoorziening te voorkomen.
Uiteraard is deze hub dan ook compatibel met USB 2.0
Je kan daarom ook een standaard USB2-B kabel gewoon gebruiken op een USB3-B aansluiting.
Dat doe ik hier ook wel eens met USB3 docking stations met oudere computers.
USB3-A naar USB3-B is gewoon de meest robuuste connectie voor een apparaat.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 21-10-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
The_Doman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Deze hubs hebben juist hun eigen voeding om de problemen met stroomvoorziening te voorkomen.
Uiteraard is deze hub dan ook compatibel met USB 2.0
Je kan daarom ook een standaard USB2-B kabel gewoon gebruiken op een USB3-B aansluiting.
Dat doe ik hier ook wel eens met USB3 docking stations met oudere computers.
USB3-A naar USB3-B is gewoon de meest robuuste connectie voor een apparaat.
sapphire schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Die TP-Link heeft een 12V/2,5A voeding en kan dus zelfs 30watt leveren!
sapphire doelde op dit bij de tp-link. die van lifegoods is even sterk om de hdd's te draaien neem ik aan? maar ik weet niet zeker of ik deze tp-link op een usb 2.0 poort kan gebruiken. wat eigenlijk wel cruciaal is in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
SMSfreakie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:38:
grote kans is dat er inderdaad een limit wordt overschreden..
Misschien wel ja.
Toch worden vrijwel alle (moderne) portable USB schijven zo ontworpen dat ze ook gewoon werken op een standaard USB2 poort zonder externe voeding.
Zo is mijn ervaring ook bij het aansluiten van meerdere portable USB schijven tegelijk op USB2/3 poorten.
Zodra je echter met extra USB verlengkabeltjes/hubs gaat werken krijg je inderdaad al snel problemen met de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Farabi schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

[...]

sapphire doelde op dit bij de tp-link. die van lifegoods is even sterk om de hdd's te draaien neem ik aan? maar ik weet niet zeker of ik deze tp-link op een usb 2.0 poort kan gebruiken. wat eigenlijk wel cruciaal is in mijn situatie.
Lifegoods: 10W
TP-Link: 30W (hoewel mijne 12V 2A = 24W is)
Dus de TP-Link kan veel meer vermogen leveren op alle poorten bij elkaar. De lifegoods kan maximaal 900mA per poort leveren (als deze aan de spec voldoet) maar dat kan op twee poorten al bijna helemaal volgetrokken zijn, 900mA op 5V is namelijk 4.5W dus met 2 poorten volledig verbruik zit je al aan 9W. Met de TP-Link kan je bijna alle poorten van de 900mA volgens de spec voorzien, dat is 31.5W dus net iets meer dan wat de adapter kan leveren. En de TP-link heeft dus 3 poorten die 1500mA kunnen leveren voor apparaten die echt veel gebruiken (of snel willen opladen) die de lifegoods niet heeft.

Beide hubs ondersteunen zowel USB2 als USB3. Wat mij betreft is de USB-stekker van de TP-link (USB3-micro-B) prima en zal deze ook niet "zomaar" losschieten (als je eraan trekt) maar de USB3-B van de lifegoods zal inderdaad iets beter blijven zitten (als je eraan trekt). Persoonlijk plak ik mijn USB-hubs ergens aan een bureau vast waardoor dit sowieso geen issue is, maar ook bij normaal gebruik icm een laptop moet je echt wel moeite doen, bij beide hubs, om de kabel eruit te laten schieten. Dus wat mij betreft is dat geen selling point. Sterker nog, je kan de lifegoods ook gebruiken met een USB2-B kabel als je de normale USB3-B kabel vergeten bent, maar hoe vaak heb je zo'n ding mee? Voor de printer die je op locatie gaat aansluiten? De TP-link heeft USB3-micro-B en daar kan je een normale USB2-micro-B (a.k.a. micro-USB of gewoon dat wat je in je telefoon stopt als het nog geen USB-C is) gebruiken waarvan het een stuk waarschijnlijker is dat je die wel bij je hebt. Verder zie ik geen voordeel in de ene aansluiting over de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

The_Doman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
Toch worden vrijwel alle (moderne) portable USB schijven zo ontworpen dat ze ook gewoon werken op een standaard USB2 poort zonder externe voeding.
Dat werkt toch ook prima bij de TS, alleen als je aan die enkele poort een hubje en 2 spinnende schijven hangt zit je wel aan de limiet.

@DataGhost Mooi gezegd!
Daarbij, al is het wel lichtelijk een onderbuik iets, heb ik liever een spul van een bekend merk als TP-Link dan van Lifegoods wat een Nederlandse BV is die spullen rebrand en importeert uit het verre oosten.

Nou word het hubje ook verkocht door Orico en is mijn ervaring daarmee eigenlijk best goed maar toch...

https://nl.aliexpress.com/item/1005002072882432.html

[ Voor 33% gewijzigd door sapphire op 21-10-2022 13:58 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

sapphire schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

Daarbij, al is het wel lichtelijk een onderbuik iets, heb ik liever een spul van een bekend merk als TP-Link dan van Lifegoods wat een Nederlandse BV is die spullen rebrand en importeert uit het verre oosten.
Datzelfde onderbuikgevoel heb ik ook, het lijkt op de nieuwe Trust/Sweex en hoewel die prima meuk voor zeer weinig geld verkochten, was het dat alleen maar als je er in eerste instantie al niks van verwachtte. Als ik dan zie dat ze een 10W-adapter aan een 7-poorts hub koppelen sterkt dat alleen maar dat gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
sapphire schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:53:
Dat werkt toch ook prima bij de TS, alleen als je aan die enkele poort een hubje en 2 spinnende schijven hangt zit je wel aan de limiet.
Dat was dus eerst niet duidelijk in het verhaal hier.
Maar inderdaad, één USB (2/3) poort kan één USB externe schijf van stroom voorzien.
Dat hoort zonder problemen te werken, ook bij gebruik van meerdere USB poorten tegelijk.
Meerdere op één USB poort via hubs zonder extra stroom voorziening werkt gewoon helemaal niet is mijn ervaring ook.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 21-10-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik heb net de tp-link besteld. deze krijg ik morgen binnen als het goed is. zodra ik het een aantal dagen heb getest. zal ik het beste antwoord markeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
The_Doman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Misschien wel ja.
Zo is mijn ervaring ook bij het aansluiten van meerdere portable USB schijven tegelijk op USB2/3 poorten.
Zodra je echter met extra USB verlengkabeltjes/hubs gaat werken krijg je inderdaad al snel problemen met de voeding.
sterker nog soms zelfs op de interne hub van de controller..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Het had inderdaad met de stroomvoorziening te maken. Nadat ik de tp-link UH-700 heb aangeschaft is het probleem verholpen. ik merk zelfs dat mijn laptop sneller werkt, kan dit ermee te maken hebben? de externe hdd was best belastend qua stroom denk ik? zelfs de internetwifi lijkt sneller te gaan of is dit allemaal placebo?

ik had vroeger defecte 5TB's, die gingen op een gegeven moment achterelkaar kapot. kan dit door een usb hub komen zonder stroomvoorziening?

nogmaals iedereen bedankt voor de output!

meerdere mensen hebben het juiste antwoord gegeven, maar ik markeer even het meest overzichtelijke voor de mensen die hetzelfde probleem krijgen in de toekomst.

[ Voor 70% gewijzigd door Farabi op 25-10-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hardeschijven houden niet van in / uitschakelen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
had nog een vraagje, heeft een usb-c hub ook powervoeding nodig voor zwaardere taken? want ik zie deze zonder stroomstekker in de PW.
Pagina: 1