Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Banen glaswol hellend dak : Verticaal of Horizontaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Walter van Dijk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-11 00:59
Ben bijna zover om het hellende dak met glaswol na te isoleren (onbeklede glaswol, klimaatfolie, verticale rachels en gipsplaten op zichtbare deel hellende dak).

Ik heb een dak met horizontale gordingen (met ongeveer 123 centimeter tussenruimte) en zonder verticale balken. (Zie foto 2).

De glaswol rollen zijn 58 cm breed en kan ik op 2 manieren plaatsen: (Zie foto 1)

1. Verticale stukken van 123 cm (iets ruimer snijden) en de stukken lichtjes tegen elkaar drukken op de naad.
2. Horizontale banen van ongeveer 350 cm (2 van 58 cm hoog en 1 van ongeveer 7 cm hoog.

Wat zou er "beter" zijn of is het lood om oud ijzer? Zelf denk ik dat de naden met methode 2 iets beter zullen worden aangedrukt door de zwaartekracht. Is er een advies ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lIgm_x75R7ICT4L0bRX8ctTwz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNYlGx1t09V2os1R9Cu6pFuo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Aiqxk6IlHtlvYK1LTm6bk60JcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otz4bkBc4zRfjoBvRwT1oCzN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
Extra isoleren kan tricky zijn in verband met het ontstaan van condens vorming op de houten constructie, die met de extra isolatie niet kan ademen, of droog gestookt kan worden.
In mijn vorige woonplaats is al een keer het halve dak van een 2 onder 1 kap woning vervangen omdat het isoleren van het dak tot houtrot had geleid.
Google maar eens het volgende: 'dubbel isoleren en vocht'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:35
Als de constructie dampdoorlatend is dan is er geen risico op problemen. Het isolatiemateriaal is ook dampdoorlatend en moet daarna afgewerkt worden met een dampremmende folie.
In welke richting je snijdt maakt niet veel uit als je alles mooie sluitend plaatst.
Wat het minste snijwerk is en minder afval oplevert.

• Walter van Dijk
Inderdaad heb geprobeerd daar onderzoek naar te doen (er is ook een lang topic op dit forum over dit onderwerp) omdat mijn eerste isolatielaag stramit /stroplaten zijn en voor de zekerheid hou ik de binnenzijde vochtregulerend met dampopen glaswol (zonder dampremmende folie) en klimaatfolie gevolgd door gipsplaten. Dat lijkt he beste advies te zijn.

Maar heb je ook een antwoord op mijn vraag :-)?

• Walter van Dijk
Snaba schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:22:
Als de constructie dampdoorlatend is dan is er geen risico op problemen. Het isolatiemateriaal is ook dampdoorlatend en moet daarna afgewerkt worden met een dampremmende folie.
In welke richting je snijdt maakt niet veel uit als je alles mooie sluitend plaatst.
Wat het minste snijwerk is en minder afval oplevert.
Bedankt, ik ga niet voor dampremmende folie maar voor klimaat folie die beter vochtregulerend is.

Minste snijwerk is horizontale banen van 3,5 meter en 58 cm breed omdat ik dan maar een strook hoef te snijden. Het is wel lastiger om het te plaatsen op die manier omdat ik dan nog geen rachels heb geplaatst want dat doe ik pas na het aanbrengen van de klimaatfolie. Tijdelijk op plaats houden doe ik of met tape of met binddraad dat ga ik allebei eerst even uitproberen.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:50
Je kunt voor de zekerheid ook je totale pakket eens in Ubakus invoeren. Dan weet ne zeker of er geen condens komt ;)

6.8 kWp op zuid en west

• Walter van Dijk
Gdzr schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:45:
Je kunt voor de zekerheid ook je totale pakket eens in Ubakus invoeren. Dan weet ne zeker of er geen condens komt ;)
Bedankt,

Heb die Ubakus simulatie ook gezien in het andere topic. Probleem blijft toch een beetje dat het onduidelijk is of het "papier" waarin de stramitplaten van 5 cm dik ziiten verpakt, dampopen of dampdicht is. Mijn vermoeden is dat het dampopen is maar dat weet ik niet zeker. Ik denk dat het daarom veiliger is om de binnenzijde vochtregulerend te maken met glaswol en klimaatfolie en niet met dampremmende folie. Kan de boel in de zomer in ieder geval "wasemen".

Liever was ik voor (relatief dunne) PIF folie gegaan maar leek me teveel risico om dat tegen de stramit platen aan te brengen.en luchtdicht af te tapen.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-11 17:16
de linkse versie lijkt me het meest eenvoudig te verwerken, een strookje van 7cm lijkt me niet te doen en geeft potentieel veel snijverlies.
Hou je een spouw tussen de glaswol en de bestaande plaat?

• Walter van Dijk
Bedankt, en ja ik ga het doen zoals links.
Tussen de stroplaten heb ik afwisselend 16 cm (daar waar de latjes van 6 cm breed zitten waar op hun beurt de gordingen weer tegenaan komen) en 18 cm ruimte (daar waar geen latje zit)..

Ik ga met 170 mm dik glaswol werken dat bij de latjes iets zal worden ingedrukt en waar geen latjes zitten iets teveel ruimte is. Geen echte spouw dus waar vrij lucht doorheen kan bewegen en dat wil ik ook liever niet gezien de meerderheid van de adviezen die ik hierover lees.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-11 16:24
@Walter van Dijk wil je 123cm overbruggen, zonder hier nog vakken te maken tussen je gordingen, zou ik wel wat compacte glaswol (032) nemen die je goed kan klemmen. Op deze afstand wil het nog wel eens doorzakken in het midden.

Van klimaatfolies zijn ook gewapende rollen verkrijgbaar van 150cm. Niet deze vast op een bovenliggende gording, vul de ruimtes met glaswol en terwijl je deze op zijn plaats houdt, niet je de folie op de onderliggende gording.

Ik heb zelf de pro clima intello plus gebruikt.

• Walter van Dijk
Bedankt, ja ik ga de klimaatfolie op de gordingen nieten voordat ik de rachels aanbreng (de rachels om de 30 cm duwen de glaswol weer wat naar binnen dus dat zal wel goed komen.

Ik had eerst 1 rol 035 van 170mm om te proberen. Zet het vast met wat binddraad en krammen die ik laat zitten en wat schilders tape die ik wel weghaal.

Het ziet er zo uit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38w-LHGBWNYhVFVOrtJhDPqy2w4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCtp8nKQ6weBi2tzygWiwjfY.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1