Plaatsing Wifi Accespoint (PoE)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:08
Korte intro. We hebben het huis van onze (schoon)ouders gekocht. Bouwjaar 1927, opgebouwd uit mergel+baksteen. We gaan het huis vanaf februari 2023 kompleet verbouwen en verduurzamen. Nu ben ik al bezig met het plan waar de wifi accespoints te plaatsen. De binnenmuren op de begane grond zijn ouderwets dik ±35cm dat is een beetje mijn uitdaging/vraag. Op de begane grond 1 of 2 accespoints?
De vloeren tussen de verdiepingen zijn van hout.

BG is 9,37m breed en 14,2m diep
1e verdieping: 9,37m x 8,33m
Zolder: 9,37m x 7,17m

We wonen er mijn zijn tweeen. Apparaten die op de wifi zitten, 2 iphones, 1 ipad, 2 laptops, 3x mediabox voor TV (ziggo mini of chromecast), 3x camera, 1x deurbel

AP's worden PoE(+) Netgear AX3600 (WAX218) of Ubiquiti of TP-link (tips/ervaringen welkom). Bevestiging aan plafond. Er worden nieuwe CAT6A kabels getrokken naar meterkast (hokje tussen eetkamer en woonkamer) op patchpanel vanuit daar naar PoE-switch.

Zie tekeningen hier onder.

BG: De muren gekenmerkt met oranje streep zijn 20 tot 35cm dik, de overige muren stuk dunner en de tussenmuren tussen slaapkamer, badkamer, laundryroom, bijkeuken worden nieuw gemetseld ytong/gasbetonblokken.

1e verdieping: allemaal relatief dunne stenen muren

2e verdieping/zolder: helemaal open

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRCMDA4sMO_hHb9xpeabAPS2ASU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tllUlZJxJiEM6GPDD8CSzVZj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP26HmFI94ZKx5bezMGPtXqJg54=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7IZahrAfmH1RMjnmg0DTHdKd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jZVAawt6s_lCnWap0Vqh8lPR3g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qKmMk11h7hsadoxUXz0fMCQZ.png?f=fotoalbum_tile

Mijn twijfels:

- begane grond. Zou 1 AP, centraal geplaatst het trekken? en als er twee geplaatst zijn zoals in tekening, zitten die elkaar in de weg of overkill?

- AP op 1e verdieping en zolder opzich geen probleem lijkt maar zouden ze allebei nodig zijn? die op de 1e verdieping weg laten en dan pakt het user-device als je op de 1e verdieping zit de wifi van begane grond of zolder (het sterkste signaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:58
Als je bedoeld verbouwen.. bedoel je dan ook nieuwe leidingen bij-slijpen/frezen in de vloeren ?

zonder enige vorm van meting zou ik er al vanuitgaan dat er niks door die 35cm dikke muren komt ... dat je minima op elk verdiep een AP voorziet, inclusief buiten & garage/tuinhuis niet vergeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
ijske schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:16:
Als je bedoeld verbouwen.. bedoel je dan ook nieuwe leidingen bij-slijpen/frezen in de vloeren ?

zonder enige vorm van meting zou ik er al vanuitgaan dat er niks door die 35cm dikke muren komt ... dat je minima op elk verdiep een AP voorziet, inclusief buiten & garage/tuinhuis niet vergeten :)
Yes, alle plafonds er uit, strootjes er af, behang. Voor zowel netwerk als stroom nieuwe leidingen, waar nodig in de muur gefreest

Voor buiten, terras achter, kijk ik nog, Denk een outdoor-AP. Ik leg een netwerkkabel naar de achterkant van het huis die buiten uitkomt.

kleine impressie van de huidige staat. back to the seventies (of vroeger) :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFTBNwVvcgUMood4t5HHXRZM9fU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nn4mIXkxeAY3zUoNoBecxJSY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5PGy7NZO_2AYj5lXzaSqlppv5k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8gLwN5Ylf4mdbwDTEi6RbOBW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOvABq6_rhSTAP5m_g6v8rroV-Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dxGw5Aydxkla8anVieFetP5W.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 47% gewijzigd door Petje72 op 16-10-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Nou ideaal...

Dingen zoals je IPTV & deurbel enzo zou ik alsnog bekabeld aansluiten , dus elke woonkamer/slaapkamer/zolder ook een dubbele poort..

ik heb het btw trouwens al eerder gezegd op het fora.. steek je centen in goeie infrastructuur, niet in apparaten
(je gaat sowieso even stijl achterover vallen als je ziet wat al die kleine prullaria tesamen kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
ijske schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:26:
Nou ideaal...

Dingen zoals je IPTV & deurbel enzo zou ik alsnog bekabeld aansluiten , dus elke woonkamer/slaapkamer/zolder ook een dubbele poort..

ik heb het btw trouwens al eerder gezegd op het fora.. steek je centen in goeie infrastructuur, niet in apparaten
(je gaat sowieso even stijl achterover vallen als je ziet wat al die kleine prullaria tesamen kosten)
Goede infra wil ik ook hebben nu we toch alles open gooien. Het bedraade netwerk zit wel snor, dit is niet zo moeilijk, elke kamer krijgt een bekabelde netwerk aansluiting.

Dit gaat om een zo goed mogelijk wifi bereik te hebben in huis, zonder b.v. onnodig veel AP's op te hangen. Of wat is de beste positie? en een kleine beetje merk/type AP's, ik heb nu mijn zinnen gezet op die netgear, maar als daar veel slechte ervaringen mee zijn, dan kan ik nog switchen naar een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Petje72 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:30:
[...]

Goed infra wil ik ook hebben nu we toch alles open gooien. Het bedraade netwerk zit wel snor, dit is niet zo moeilijk, elke kamer krijgt een bekabelde netwerk aansluiting.

Dit gaat om een zo goed mogelijk wifi bereik te hebben in huis, zonder b.v. onnodig veel AP's op te hangen. Of wat is de beste positie? en een kleine beetje merk/type AP's, ik heb nu mijn zinnen gezet op die netgear, maar als daar veel slechte ervaringen mee zijn, dan kan ik nog switchen naar een ander merk.
als je deze week de handtekening hebt gezet, vermoed ik dat het nog minima een jaar duurt vooraleer je ze effectief gaat aanschaffen..

Tegen dan is het verhaal van Wifi 6E (met full 6Ghz implementatie) al wat verder gevorderd ... dus ga nu nog niet dromen van welke ap moet kopen...

(en moest je dat toch doen.. wil je iets zorgeloos, of wil je iets met veel statistiekjes , en wat is je knowhow?)

ik heb Cisco WAP571'jes .. lekker simpel qua opzet .. lekker robuust .. (en Wifi5 dus enigsinds outdated) wat mijn surfervaring goed maakt is dat ik full 5Ghz ben gegaan, en dat de plaatsing perfect is (als ik van beneden naar boven wandel , zakt de RSSI van mijn gelijkvloersAP naar -70 , dan gaat mijn client automatisch roamen naar de AP van boven die op -28 staat als ik in de trappenhal ben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het aanschaffen van APPs zo lang mogelijk zou willen uitstellen. je zit namelijk zals ijske terecht zegt met het gedoe dat 6e er nog niet echt is

tegelijkertijd zie je dat wifi 6 en 6e inmiddels zoveel data verstouwen binnen je lokale netwerk dat een bedraade backhaul al een beetje problematisch wordt. je hebt immers bij de meeste apparaten maar 1gbit per device dat is data, overhead en roaming netto zit je dus ruim onder die max.

je kunt je dan dus 2 dingen afvragen...

1: moet je dan maar op zoek gaan naar een multi-gbit PoE switch zou dat je bijvoorbeeld 2,5bit poorten per device krijgt
2: of heeft heel wifi 6e voor jou geen zin en kun je beter die centjes in je zak houden en kiezen voor wifi 5 spul in het hogere segment waardoor je misschien op papier wat minder mbitjes hebt, maar wel stabielere hardware en betere feature-sets.
- kans is aanwezig dat je in de praktijk gewoon dezelfde netto performance hebt.

bovendien als je solide kabels legt kun je over 5-10 jaar wanneer het echt begint te dringen alsnog de switch en je ap's vervangen ... omdat cat-kabels (mits van kwaliteit) nu eenmaal cat-kabels zijn. gewoon goede kabels trekken naar goede wall outlets.... en zo mogelijk een net patch-paneeltje in je meterkast.

overigens met zulke dikke muren hoef je bij 5ghz netwerken sws weinig ban te zijn voor overlap, gewoon netjes per ap verschillende banden kiezen en er moet niets aan het handje zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Ik vind Unifi fijn werken omdat je vanaf één punt het hele netwerk kunt configureren.
Wil je er een AP voor de tuin bij hebben, dan is dat geen los AP maar een onderdeel van het netwerk.

De apparaten zoeken zelf het beste AP uit en de APs kunnen op verschillende kanalen.

1) schaf die dingen nog niet aan. Echt, geen haast is geboden. Er komen nog telkens nieuwe uit. Misschien wil je voor het nieuwste van het nieuwste (onzin) of wil je juist tweedehands wat scoren omdat een ander het nieuwste wil.
Bovendien kun je oud en nieuw mixen: Jij hebt nu nog geen Wifi-6-E apparatuur, dus schaf daar ook geen AP voor aan. Maar als je dat over 5 jaar wel wilt, kun je zo'n apparaat in je werkkamer hangen en de rest gewoon laten waar ze zijn.

2) Geef jezelf opties. Leg die kabels neer, frees het in.
3) Overkill is duur. Cat 6 voor in huis is echt genoeg. Ook volgende week nog. Zoveel apparatuur die 10G aankan én nodig heeft heb je niet.
4) Probeer het uit als je het huis hebt.

Ik verwacht dat één AP op de benedenverdieping genoeg is. Als je die bij de eettafel 1.5m naar links plaatst, zit hij mooi uit het zicht bij de trap, en bestrijkt hij de hele verdieping.

Die op de 1e verdieping zou ik proberen horizontaal op de muur van de badkamer. Dus op de tekening iets naar boven en dan horizontaal. Vanwege het uitstraalpatroon is het heel waarschijnlijk dat hij a) de zolder ook meepakt en b) de benedenverdieping ook bereikt waardoor je daar een backup hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Minimaal 1 AP per verdieping. (Eventueel meer als dat nodig is.)
Meer tips kan je hier vinden:
https://blackbirds-blog.t...eless-expert-home-edition

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 17:49
Als je echt zeker wilt weten hoeveel AP’s je nodig hebt, schaf dan een AP aan en ga meten. Meten=Weten en door een paar foto’s te bekijken kan niemand met zekerheid zeggen hoe je dekking gaat zijn. Ik heb situaties meegemaakt waarin een ruime vrijstaande woning met 1 AP gedekt was (niet geheel naar mijn standaarden, maar de klant kon er mee uit de voeten en bespaarde liever op nog een AP). Ik woon zelf in een appartement van 50m2 en heb aan 1 AP niet genoeg als ik ook in de badkamer bereik wil hebben.

Je weet niet hoeveel interferentie er is van andere netwerken. Ook is niet altijd duidelijk hoeveel van welk materiaal er in muren zit. Verplaats het AP 1 meter of van de muur naar het plafond en het verschil in bereik kan enorm zijn.

Wel geldt altijd de vuistregel: beter 2 kleine AP’s dan 1 groot AP. De universiteit of het ziekenhuis hebben ook niet 1 grote zendmast met een joekel van een antenne maar tientallen, zo niet honderden AP’s verdeeld over de gebouwen.

Zelf werkte ik altijd met UniFi, maar door leveringsproblemen en zorgen over de keuzes die Ubiquiti maakt ben ik verder gaan kijken. Ook TP-link Omada is prima spul. Sinds kort zijn er ook WiFi 6 AP’s van Omada die niet belachelijk groot zijn (slim varianten). Denk dat het verder vooral een kwestie voorkeur is (qua uiterlijk) en prijs/beschikbaarheid.

Ik zou in beide gevallen wel wegblijven van de routers (UniFi en Omada). EdgeRouters zijn top, maar al een poos geen update en slecht leverbaar. En in een thuissituatie is het meestal prima om gewoon de router van de provider te gebruiken (weliswaar met WiFi uitgeschakeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 16:49
Lijkt erop dat je die Netgears niet centraal kan beheren? Dat zou ik sowieso niet doen. Een UniFi AP heb je al voor €120, Omada nog iets goedkoper. Ik zou persoonlijk een voorkeur voor Ubiquiti hebben.

Ik heb zelf nog niet met dit soort apparaten gewerkt, maar al wel veel research gedaan i.v.m. een zakelijke deployment (mkb).

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
thanks voor alle reacties.

Wifi 6 vind ik overkill, via wifi worden niet veel data verstouwd dus Wifi 5 is meer dan voldoende.

Netgear is niet centraal te beheren maar dat is ook geen ramp lijkt me. Ik stel ze eenmaal in per device en daarna heb ik er geen omkijken meer naar. En als er iets is met een AP dan fix je die op het AP. De netgear software daarvoor is niet mega de luxe qua instellingen maar meer dan voldoende voor mijn thuiswerk.

Maar ik zal toch eens kijken naar UniFi en meerdere kleine APs lijken me beter dan een paar dikke/zware.

Vooraf testen wordt lastig omdat de verbouwing nog moet plaatsvinden maar 60% kan ik wel alvast testen. Als ik er uit ben welk merk ik ga aanschaffen dan koop ik 1 AP en ga daar op verschillende plekken mee meten. Ik zou nu al wat kunnen met meten mijn huidige Orbi, niet 100% representatief maar geeft een indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Petje72 standalone accesspoints zou ik niet doen. Centraal managed aps zijn niet echt duurder en werken in een multi ap setup vaak beter

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
na uren uitzoekwerk, merken en opties vergelijken ben ik nu uitgekomen op TP-Link. o.a. door deze review
https://dongknows.com/tp-link-omada-eap670-vs-eap610-review/
daar zie je ook een benschmark en daar komen de TP-Link EAP's heel goed uit de verf, zeker op 5GHz

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesTP-Link JetStream TL-SG2218€ 112,31€ 224,62
2Netwerk switchesTP-Link TL-SG1008MP€ 85,-€ 170,-
1Access pointsTP-Link EAP610€ 94,50€ 94,50
1Access pointsTP-Link EAP650€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 618,12

Er zitten op componenten bij voor mijn bedraad netwerk. Gekozen voor losse PoE switches. De switches wil ik onderling verbinden via SFP. Voor SFP ben ik nog op zoek naar de juiste SFP kabels, 2x 0,5 en 1x 7m. Of is misschien 1x 7m SFP voldoende van de MK naar Zolder. en de 1008MP gewoon via CAT6 op de 2218 prikken?

1x SG2218 + 1 x SP1008MP komt in de meterkast (begane grond) en zo'n verzelfde set op de Zolder. Dat wil dus via SFP verbinden. Of is SFP overkill?

Op zolder staat dadelijk o.a. een Synology 920 (2x bekabeld op switch), ps5, xbox, denon amp, shield. In de meterkast is het Ziggomodem aangesloten.

De EAP650 komt in de woonkamer en zou heel de begande grond moeten kunnen bedienen.
De EAP610 hang ik op zolder, die moet ook 1e verdieping mee pakken.
voordat de verbouwing begint kan ik al meten, en kan ik altijd nog 1 of EAP610's bij bestellen en plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Is SFP overkill? Het is GigabitEthernet.

SFP-kabels bestaan niet. SFP is de pluggable optic, daar gaat een duplex fiberkabel in. Ik ken je huis niet maar het is waarschijnlijk nogal een klus om fibers te trekken, en zou gewoon UTP aanraden voor tussen je switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
LanTao schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:40:
Is SFP overkill? Het is GigabitEthernet.

SFP-kabels bestaan niet. SFP is de pluggable optic, daar gaat een duplex fiberkabel in. Ik ken je huis niet maar het is waarschijnlijk nogal een klus om fibers te trekken, en zou gewoon UTP aanraden voor tussen je switches.
We gaan het huis verbouwen dus ik kan kabels trekken hoe en waar ik wil. Van de meterkast naar b.v. de zolder kan ik 1 of 2 buizen leggen en daar kabels in leggen.

Ik dacht dat SFP meer bandbreedte had t.o.v. RJ45 kabels maar dat blijkt niet zo te zijn. Of je moet speciale SFP 10Gb poorten hebben op de switches maar dat is voor thuis echt niet nodig. Ik ga eens kijken of deze switches zonder SFP poorten goedkoper zijn, dan kan ik daarmee aan de slag.

Bedankt voor je tip/uitleg.
------------
Ik ga nu voor 2x de uitvoering: TP-Link TL-SG1016PE
dan heb ik vanuit de meterkast en zolder wat PoE poorten waar ik de EAP('s) op aan kan sluiten. (en ook nog wat andere PoE hardware die ik al heb).

[ Voor 14% gewijzigd door Petje72 op 25-11-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
10 Gbps is SFP+. Fiber is nuttig als je langere afstanden moet overbruggen of een galvanische scheiding wil of moet aanbrengen, bijvoorbeeld vanwege andere aardpunten. Binnenshuis is dat zelden van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
TP-Link spullen waren helaas geen succes, na dagen testen, zoeken naar de juiste instellingen, hulp/tips gehad hier op het forum, krijg het niet fatsoenlijk aan de gang dus de spullen gaan terug.

Het plaatsen van de AP op verschillende lokaties heeft me wel inzicht gegeven waar AP's moeten komen. Ik begin met 1 AP in de woonkamer en 1 AP op de overloop. Straks bij het aanleggen van de bekabeling komt er ook een kabel in het washok en 1 op zolder, mocht daar een AP nodig zijn.

Een gedeelte leg ik aan met CAT6A SFTP, wellicht overkill voor nu, maar zo kan ik in de toekomst AP's ophangen die Wifi 6 zijn en er 2,6Gb of hoger poort op een AP zit.vAlle wallaansluitingen doe ik met CAT6 SFTP (solid). We kunnen nu al Delta fiber krijgen hier, 8 Gigabit (2x 2.5Gbs + 3x 1Gbs) zelfs, maar ik blijf nog even bij Ziggo dat bevalt prima.

Ik heb nu Netgear spul besteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesNetgear GS308EPP€ 119,99€ 119,99
1Netwerk switchesNetgear GS324€ 128,97€ 128,97
2Access pointsNetgear AX1800€ 107,-€ 214,-
Totaal€ 462,96

Het plan voor nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS7Srsu-tN7LKEwpFacCUvY2bA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/018KBsNygJhcUWAnkdEVlYHN.jpg?f=fotoalbum_large

Apparatuur wil ik een 10 inch rack (12U) plaatsen, 1x patchpaneel CAT6A, 1x patchpaneel CAT6, in de meterkast of kelder. De CAT6 SFTP is solid want die gaat naar walloutlets en patchpaneel, dat is geen probleem. Enige waar ik beetje mee zit is afmonteren van de CAT6A kabel. De CAT6A SFTP is soepel (gekozen omdat ik er stekkers aan knijp) maar hoe monteer ik die af op een patchpaneel ? ik heb begrepen dat je daarvoor juist solid moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Apparatuur wil ik een 10 inch rack (12U) plaatsen, 1x patchpaneel CAT6A, 1x patchpaneel CAT6, in de meterkast of kelder. De CAT6 SFTP is solid want die gaat naar walloutlets en patchpaneel, dat is geen probleem. Enige waar ik beetje mee zit is afmonteren van de CAT6A kabel. De CAT6A SFTP is soepel (gekozen omdat ik er stekkers aan knijp) maar hoe monteer ik die af op een patchpaneel ? ik heb begrepen dat je daarvoor juist solid moet hebben.
Voor patchpanelen heb je ook variant voor keystones ipv lsa strip. Die keystones heb je ook met een RJ45 ingang.

Puur als voorbeeld even een cat5e keystone opgezocht.

https://www.utp-kabel.nl/cat5e-stp-keystone-rj45.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
dewiss1993 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:28:
[...]

Voor patchpanelen heb je ook variant voor keystones ipv lsa strip. Die keystones heb je ook met een RJ45 ingang.

Puur als voorbeeld even een cat5e keystone opgezocht.

https://www.utp-kabel.nl/cat5e-stp-keystone-rj45.html
goeie tip, ik wist niet dat zoiets bestond. thanks

dus dit is een goede oplossing:
https://www.utp-kabel.nl/...-keystones-10-poorts.html
en daarin dan de keystones
https://www.utp-kabel.nl/cat6a-stp-keystone-rj45.html

maar het is eigenlijk niet meer dan een koppelstuk. Ik zou de CAT6A ook gewoon kunnen voorzien van een stekker en die in de switch prikken. Scheelt weer een patchpaneel/keystone-gebeuren. Ziet er alleen beteje minder fancy uit... maar dat is niet heel erg... denk ik (beetje OCD/perfectionist soms).

[ Voor 20% gewijzigd door Petje72 op 04-12-2022 19:48 ]

Pagina: 1