Samba netwerkschijf aan windows 11 toevoegen lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Ik heb een Shield TV pro met een externe usb disk die ingesteld is als Samba netwerkschijf. De usb disk kan ik via mijn android telefoon benaderen. In Windows verkenner zie ik de Shield wel maar krijg ik alleen eigenschappen te zien als ik op de Shield klik. Wanneer ik in Windows verkenner een netwerkschijf toevoeg en het juiste ip adres en naam invul kan verkenner de schijf niet vinden. Ik ben geen expert op dit gebied en kom er dus ook niet uit. Iemand enig idee waar dit fout kan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 23:58
Waarschijnlijk heeft de netwerkschijf een (te) oude versie van Samba (SMB1), die standaard uitstaat in W11.
Google even hoe je dat weer aanzet (voldoende handleidingen daarvoor te vinden)

Beetje doorgegoogled:
To maybe clarify a little, under SMB2 or SMB3 you cannot browse to locate a source like you can in SMB1. You need to enter its IP or similar address manually.

However once your connection is made to the source, it is usually possible to then browse within the source itself to locate the relevant share folder.
Just for anyone else who googles and hopefully finds this - it wasn't clear (to me at least) that you have to leave the PATH BLANK!!!. Once you put the IP address and basically your username and pw, and hit accept, it will allow you to browse and actually pick the folder. Also for future reference - 9/10 if you get "invalid argument" it means you didn't share the folder correctly. (mine was not sharing it to that particular user, though I figured it out quick enough thankfully"

Thank you for clarifying this! You can browse SMB2/SMB3 only AFTER you have CONNECTED, NOT BEFORE ( as you said, like in SMB1)
(Soortgelijke vraag: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=356363)

[ Voor 73% gewijzigd door planB op 16-10-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Thanks, heb je linkje bekeken en zie dat ik alleen \\ipadres in hoef te vullen. Ik krijg nu de melding er kan alleen in een gedeelde map worden gepubliceerd. Selecteer een andere locatie..Google levert helaas geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Je moet wel "\\ipadres\gedeelde map" opgeven en niet alleen het ipadres.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ook SMB1 aanzetten in Windows.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:02
Frogmen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:11:
Doe dat maar niet. Vooral geen legacy protocollen meer gebruiken als dat niet nodig is.
Ben(V) schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:12:
Je moet wel "\\ipadres\gedeelde map" opgeven en niet alleen het ipadres.
Dit al geprobeerd?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TRON schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Doe dat maar niet. Vooral geen legacy protocollen meer gebruiken als dat niet nodig is.

[...]

Dit al geprobeerd?
Snap ik maar dat legacy protocol heeft hij al aan staan en we hebben het hier over een thuis situatie lijkt me niet het grootste risico.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Frogmen schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:11:
Gewoon niet doen.

https://techcommunity.mic...op-using-smb1/ba-p/425858 als "kleine waarschuwing". Dan iets specifieker; je zou kortstondig SMB1 weer kunnen aanzetten via de instructies op https://learn.microsoft.c...e-and-disable-smbv1-v2-v3 om nogmaals kortstondig te bekijken of dit echt het euvel is met je Shield shared disk.

Echter ik raad het pertinent af om SMB1 nog te gebruiken. Professioneel raad ik zelfs als om SMB2 nog te gebruiken in bepaalde situaties; niet alleen vanwege security maar ook vanwege performance. De betreffende use-cases / vulnerabilities en zelfs "simpele tools" om lekker te misbruiken; het is openbaar vindbaar via Google en andere search-engines.

/edit: @michielvz veel routers / modems hebben ook een USB-poort en dan kan je een disk ook bekend maken op het netwerk. Afhankelijk van het merk & type router, kan je nazoeken welk sharing-protocol daar mogelijk is en/of het mogelijk ook een idee is om dat uit te werken verder. Hierdoor hoeft de Shield dus niet altijd aan te staan, in tegengestelling tot je router die toch altijd alles al verwerkt, om je bestanden te raadplegen.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 17-10-2022 20:00 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

michielvz schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:41:
Ik heb een Shield TV pro met een externe usb disk die ingesteld is als Samba netwerkschijf. De usb disk kan ik via mijn android telefoon benaderen. In Windows verkenner zie ik de Shield wel maar krijg ik alleen eigenschappen te zien als ik op de Shield klik. Wanneer ik in Windows verkenner een netwerkschijf toevoeg en het juiste ip adres en naam invul kan verkenner de schijf niet vinden. Ik ben geen expert op dit gebied en kom er dus ook niet uit. Iemand enig idee waar dit fout kan gaan?
Ik heb vorige week toevallig een soortgelijke actie uitgevoerd, simpelweg omdat mijn standaard netwerkopslag (NAS met 5 schijven), toch vaak enkel gebruikt werd voor het aanspreken van recent toegevoegd media. Dat ik deze daarvoor 24/7 aan liet staan was simpelweg erg zonde.

Ik had nog een paar SSD-tjes liggen en ben opzoek gegaan naar een oplossing via de reeds beschikbare Shield TV 2019 Pro. Al snel liep ik tegen de volgende guide aan en dat was voldoende om de handel werkend te krijgen. De gebruikte SSD had ik vooraf al als NTFS opslag via Windows geformatteerd. Nu is de externe USB Shield opslag door de overige apparaten in huis ook benaderbaar, zoals normaal gesproken mijn NAS al was.

https://androidtvnews.com/connect-nvidia-shield-to-pc/

Daarmee zou het moeten kunnen lukken. De opslag is nu als extra drive zichtbaar binnen de Windows omgeving maar ook vanuit een andere Shield is de opslag benaderbaar. Shield met opslag mag daarbij in stand by mode blijven staan.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Bedankt allemaal. Met de link van @hardware-lover is het gelukt. Het was voldoende om in Windows verkenner in de adresbalk \\ipadres in te typen. Hiervan heb ik een snelkoppeling gemaakt die op mijn bureaublad staat. Zo kan ik er makkelijk gebruik van maken.
Pagina: 1