zolder akoestisch isoleren. plan van aanpak

Pagina: 1
Acties:

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-12 11:06
Binnen enkele weken komt er een dakkapel op onze zolder. De zolder gaat dienst doen als home cinema en werkplek. We hebben aan 1 kant buren dus ik wil naar hun kant en naar de benedenverdieping het geluid zo goed mogelijk isoleren. Budget speelt helaas een rol dus ik moet hier en daar compromissen maken. Ook is thermische isolatie op sommige plaatsen van belang.
Vraag is hoe jullie sommige van de lastige plekken zouden isoleren en of ik nog iets over het hoofd zie.

De zolder is 8x5m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3Bkj6OTSOcNdC6wEQT8-NlusKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGdbusY8z3tiEWMLBjNFjCSx.jpg?f=fotoalbum_large

1. Vrije muur (geen buren). > Wand waar het scherm op komt. Deze moet niet alleen akoestisch maar ook thermisch geïsoleerd worden. > Voorzetwand plaatsen. Houten frame met rondom ontkoppelings band. Vullen met pir (steenwol gaat teveel ruimte in beslag nemen). Afwerken met 1 laag fermacell en 1 laag gipsplaat (2x12.5mm). Tussendoor en achteraf alle naden afkitten.
- er komt aardig wat electra in deze wand. tips voor het goed verwerken van leidingen en stopcontacten? Ik ben al akoestische wanddozen tegen gekomen.

2. schuin dak. Na isoleren met 17cm steenwol. De gordingen zorgen potentieel voor overdracht na de buren. Ik hoop dit op te lossen door de afwerking over de gordingen heen te zetten met ontkoppelingsband. Twijfel hier tussen 1x gipsplaten of 2x gipsplaten.

3. scheidingswand plaatsen rondom trapgat en doortrekken naar zijkant. Dit is de kant van de buren. Thermische isolatie is hier niet belangrijk.
Dacht aan houten constructie met 50mm steenwol en afwerking met 2x gips aan binnenzijde en 1x fermacell en gips aan buitenzijde.

4. Er komt een deur bij de trap en voor de cv ketel. Volspaan deuren die uiteindelijk afgewerkt worden met verzwarende matten, deurrubbers en valdorpels.

5. ventilatiekanaal van badkamer. De metalen ventilatiebox wordt vervangen door een kleiner exemplaar. Hier wil ik dan een 'hoek' omheen maken. Dit is een lastige plek met potentieel geluidslekken omdat er ook wat leidingen langs de muur lopen.

6. De scheidingswand komt hier dichter op de bestaande muur. Ik weet niet goed wat hier wijsheid is. Tegen de muur bouwen met de leidingen in de wand of een wand voor de wand zetten? Het gaat dan wel moeilijk worden de achterkant goed te dichten.

7. Muur boven trapgat. Hier wil ik een enkele laag gips tegenzetten puur voor het esthetisch effect. (De muur is nu erg lelijk en stuccen zie ik niet zitten.

7 (in het gele vak). Dit is de dakkapel. Deze is al geisoleerd en hier wil ik eigenlijk alleen massarubber matten tegen plaatsen en afwerken met gips.

8. Vloer. Hier schiet het budget misschien een beetje te kort voor. Ik kom al snel op een vloer van +2000e als ik het echt goed wil doen. Ik hoop een goed effect te krijgen met 2cm polypress, fermacell (12mm) en afwerken met vloerbedekking. De bestaande vloer is 16cm beton.

Klopt het gebruik van materiaal ongeveer en mag ik hopen dat ik op redelijk nivo een film kan kijken zonder dat de buren veel merken? Valkuilen of andere opmerkingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCR961VP3gn4P_p4dRb2s3z0xFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIf2n4eSmlOmCO75ez7SHCHI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSrReneaq5CaGN7L3yLTmWd-acc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4AhXQvkV5KHWVCK99GXc6i5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHCxeJfTpTWG-gKF6arU2KGVJvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqCQuUFeDVg9tTUBap3yZE0Z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAh7W_vcwAwy2wSPitqQqpcVw48=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyMznG1yfbrgpOxc39X6wycj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB0KnG5ca-9owu3064p17jcekX0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eY8aH0nLl3o9L0EKrJ2TpXi1.jpg?f=fotoalbum_tile

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
1) rockwool is denk ik de betere keuze, je zou eventueel ook pir en steenwool kunnen combineren (de rand tegen de buren aan met steenwol. of 2 materialen in de opbouw

2) meer gipsplaat is meer beter, hoe beter je de kieren kan dichten hoe beter het zal werken. je zou kunnen kijken om de boel te plaatsen met veerregels.

3) is er wel een geluidslek daar? wat heb je gedaan om uit te vinden welke problemen je moet oplossen

4) bouw je een home cinema of een martelkamer?

6) voorzetwanden werken het beste probleme is wel dat je dan je leidingen insluit.

7) stucwerk is ook erg goed voor geluid (het maakt kleine gaatjes dicht)

8 ) aan 16cm beton valt niet super veel te verbeteren qua massa, ontkoppeling uiteraard wel.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26
Erg offtopic maar vervang ook je AC afzuigbox voor een moderne DC, scheelt ook geluid en vooral een flinke sloot energie. Die verdien je in 3 jaar terug.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 12:16
Ben je zeker dat je 2 lagen gips op elkaar wil plaatsen? Met een laag OSB en daarop een laag gips heb je meer massa en verschillende diktes waardoor je meer dempt; het is steviger, en je kan iets ophangen met een normale houtschroef.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:59
Je zou ervoor kunnen kiezen om zelf folie te plaatsen op de gordingen en dit vol te laten blazen door een isolatiebedrijf.
Op deze wijze heb je zelf al veel voorwerk gedaan en is het qua isolatiewerkzaamheden redelijk simpel waardoor de kosten wat lager kunnen blijven. Doordat de isolatiewerkzaamheden wel uitbesteed wordt, heb je wel recht op subsidie.

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
naftebakje schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:20:
Ben je zeker dat je 2 lagen gips op elkaar wil plaatsen? Met een laag OSB en daarop een laag gips heb je meer massa en verschillende diktes waardoor je meer dempt; het is steviger, en je kan iets ophangen met een normale houtschroef.
Hou er wel rekening dat osb/underlayment anders werkt dan gips.
De osb/ underlayment moet je onderling 5mm vrijhouden. Gipsplaat moet je dan schroeven in de osb/underlayment zonder de achterliggende stijl te raken.
Als je deze methode niet aanhoud zal het vroeg of laat gaan scheuren.

Wand 3 (scheidingswand) zou ik gewoon van metalstud maken.
Ik zou overigens alle wanden (niet dragend) metalstud profielen gebruiken ivm snelheid en gewicht.
Houten frame is alleen maar meer werk voor je.

Muur 7 is dat ook naar beneden waar trapleuning aan komt?
Zoja zou ik persoonlijk gaan voor duragyp gipsplaat. Komt er niks op of kan er niks tegenaan komen zou ik gewoon GKB nemen(gewone gipsplaat)

[ Voor 10% gewijzigd door fevo-1190 op 16-10-2022 17:31 ]

• schalk84
Bedankt voor de reacties al.
- Veerregels had ik nog niet aan gedacht. Ga ik uitzoeken. Ben voor hout ipv metalstud gegaan omdat ik daar veel handiger mee ben en er toch wat rare hoeken en hellingen zijn die volgens mij met hout wat beter op te lossen zijn.

- osb had ik aan gedacht maar is relatief duur. Heb daarom fermacell om dingen aan op te hangen en wat extra massa. Gips schijnt ook beter te zijn dan hout qua geluids isolate omdat het 'veert'.

-geluidslek/martelkamer. Ik hoor de wasmachine vd buren. Vrij zeker dat ze dus ook mijn sub en 5 vloerstaanders horen. Deze wand dicht ook het trapgat waardoor ik na onder isoleer. Maar de isolerende werking die ik zoek is wel nivo martelkamer idd :)

- ac box wordt idd vervangen. Irritante is dat ik daar een ombouw voor moet maken die nog enigzins makkelijk open kan. Potentieel geluidslek dus

-stucwerk valt wrss buiten budget helaas

- leidingen: tips om die goed in te sluiten? Hopen dat de steenwol ze opsluit? Of extra maatregelen?

- vloer; als de betonvloer massa genoeg is en ik alleen hoef te ontkoppelen kom ik dan misschien weg met een standaard 1cm ondervloer en tapijt? Bijv isoboard 1cm. Ik kan me bij het schuim niet veel inbeelden maar nadeel is iig dat daar weer een laag opmoet voor de vloerbedekking erop kan.

• schalk84
fevo-1190 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Hou er wel rekening dat osb/underlayment anders werkt dan gips.
De osb/ underlayment moet je onderling 5mm vrijhouden. Gipsplaat moet je dan schroeven in de osb/underlayment zonder de achterliggende stijl te raken.
Als je deze methode niet aanhoud zal het vroeg of laat gaan scheuren.

Wand 3 (scheidingswand) zou ik gewoon van metalstud maken.
Ik zou overigens alle wanden (niet dragend) metalstud profielen gebruiken ivm snelheid en gewicht.
Houten frame is alleen maar meer werk voor je.

Muur 7 is dat ook naar beneden waar trapleuning aan komt?
Zoja zou ik persoonlijk gaan voor duragyp gipsplaat. Komt er niks op of kan er niks tegenaan komen zou ik gewoon GKB nemen(gewone gipsplaat)
Had zelf de gyproc soundblock platen gevonden. Zijn ook goed betaalbaar en gewoon bij de gamma te krijgen.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Kijk even naar het soundbloc systeem van Gyproc, hier hebben ze ook een volledige beschrijving van op de website st aan hoe de verschillende toepassingen werken zowel voor wanden als plafonds.

Een enkele scheidingswand met aan beide kanten gips geeft weinig demping, want er is een starre koppeling van de ene naar de andere zijde van het gips via de houten/metalstud tussendelen. Beter is twee losse frames optrekken, vullen met isolatie en dan alleen de buitenzijdes bekleden met gips. Zo zijn de gipsplaten echt ontkoppeld. Hier is veel over beschreven op het internet.

Je plafond ontkoppelen van de kepers is natuurlijk mooi, maar een stukje ontkoppelingsband tussen de rachels en de gordingen gaat weinig doen, deze druk je volledig plat bij vastschroeven en heeft te weinig stevigheid. Gyproc heeft wel speciale dempende montagepunten in het assortiment, dit zijn soort rubberen ontkoppelingsplaatjes, waardoor je plafond wat meer kan zweven. Goedkoop en makkelijk is het niet, dus ik denk niet dat je hier de meeste winst mee kan halen.

Het advies is wel om zo zwaar mogelijke gipsplaten te selecteren. Je hebt speciale platen die bijna dubbel zo zwaar zijn en ook dikker (12.5 mm). Knauf Diamondboard of Gyproc Soundbloc platen zijn voorbeelden.

Ook is luchtdichtheid zeer belangrijk. Zorg eerst dat eventuele luchtlekken naar de buren helemaal afgesloten zijn. Ook afdichting van de wanden is vrij essentieel.

Je subwoofer staat waarschijnlijk op de grond, waarbij je dus geluid en trillingen in de verdiepingsvloer brengt. Je hebt fermacell vloerplaten met steenwol aan de onderzijde, dit is perfect om contactgeluid in je vloer te verminderen.

Kijk ook even naar deze webinar, hier wordt erg ingegaan op mogelijke constructies (ze hebben meer videos online staan over akoestiek): YouTube: Webinar BOUWAKOESTIEK - AC3 geluidisolatie dubbele wanden

Vergeet niet je dampscherm in je plafond trouwens!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
Habito is momenteel wel “de” plaat.

Kan je van alles ophangen en als je aan beide zijde habito plaatst heb je het niet meer over een “holle wand”.

Dit zijn wel zware platen en die moet je monteren met schroefsnelheid van max 2750 rpm.
Anders heb je met afwerken weer meer werk.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:19
DukeBox schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:00:
Erg offtopic maar vervang ook je AC afzuigbox voor een moderne DC, scheelt ook geluid en vooral een flinke sloot energie. Die verdien je in 3 jaar terug.
Geluid is maar de vraag
Onze nieuwe Itho box is aanzienlijk luidruchtiger dan de 25 jaar oude box die er hing. Ondanks de moderne snufjes, zou ik de oude liever terug willen. (Waarschijnlijk is de waaier van de Itho nooit goed gebalanceerd)

• schalk84
frennek schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:47:
Kijk even naar het soundbloc systeem van Gyproc, hier hebben ze ook een volledige beschrijving van op de website st aan hoe de verschillende toepassingen werken zowel voor wanden als plafonds.

Een enkele scheidingswand met aan beide kanten gips geeft weinig demping, want er is een starre koppeling van de ene naar de andere zijde van het gips via de houten/metalstud tussendelen. Beter is twee losse frames optrekken, vullen met isolatie en dan alleen de buitenzijdes bekleden met gips. Zo zijn de gipsplaten echt ontkoppeld. Hier is veel over beschreven op het internet.

Je plafond ontkoppelen van de kepers is natuurlijk mooi, maar een stukje ontkoppelingsband tussen de rachels en de gordingen gaat weinig doen, deze druk je volledig plat bij vastschroeven en heeft te weinig stevigheid. Gyproc heeft wel speciale dempende montagepunten in het assortiment, dit zijn soort rubberen ontkoppelingsplaatjes, waardoor je plafond wat meer kan zweven. Goedkoop en makkelijk is het niet, dus ik denk niet dat je hier de meeste winst mee kan halen.

Het advies is wel om zo zwaar mogelijke gipsplaten te selecteren. Je hebt speciale platen die bijna dubbel zo zwaar zijn en ook dikker (12.5 mm). Knauf Diamondboard of Gyproc Soundbloc platen zijn voorbeelden.

Ook is luchtdichtheid zeer belangrijk. Zorg eerst dat eventuele luchtlekken naar de buren helemaal afgesloten zijn. Ook afdichting van de wanden is vrij essentieel.

Je subwoofer staat waarschijnlijk op de grond, waarbij je dus geluid en trillingen in de verdiepingsvloer brengt. Je hebt fermacell vloerplaten met steenwol aan de onderzijde, dit is perfect om contactgeluid in je vloer te verminderen.

Kijk ook even naar deze webinar, hier wordt erg ingegaan op mogelijke constructies (ze hebben meer videos online staan over akoestiek): YouTube: Webinar BOUWAKOESTIEK - AC3 geluidisolatie dubbele wanden

Vergeet niet je dampscherm in je plafond trouwens!
De fermacell vloerplaten met steen/glaswol ben ik tegengekomen maar zijn deze superieur aan poly schuim? Ik kan me niks voorstellen bij verend vermogen van glaswol? Maar misschien onderschat ik deze constructie qua potentie.
Ik ben ook de rockfloor platen tegengekomen. Steenwol met hoge massa. Maar zijn deze in mijn situatie met betonnen vloer relevant?
En zijn de rockfloor platen interessant als wandvulling? 2x zo duur maar veel meer massa. Maar misschien is het absorptie vermogen van gewone steenwol beter geschikt?

edit: na de opmerking hier metalstud nog eens bestudeerd en ga dat voor de voorzetwand gebruiken. Zou iets beter te ontkoppelen moeten zijn dan hout.
Zelfde voor het dak. wordt waarschijnlijk een oplossing van gyproc.

[ Voor 4% gewijzigd door schalk84 op 17-10-2022 15:10 ]

Pagina: 1