ronde paaltjes de grond inwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:28
Ik ben een optie aan het overwegen om mijn warmtepomp in de zijtuin wat te 'maskeren' met ronde paaltjes, 6 en 8 cm diameter. Voor de fan steeds 1 cm (bijv) uit elkaar, maar wel op bijv 40 cm afstand, en wat sturend van de zijkant weg. De paaltjes zullen tussen ca 70 cm de grond in moeten. Ik schat in dat het toch al snel 30 paaltjes zullen zijn, dus ik voel er weinig voor die met een voorhamer de grond in te werken.
Blijft over: boren of met grof geschut.

Gezien ze dicht op elkaar moeten wordt boren niet bepaald handig, maar dan zou een geul graven wellicht weer wel kunnen. Dat maakt het precies positioneren weer een hel :')

goed, hameren dus
30 paaltjes met een palenrammer (handmatig) 70 cm de grond in tikken gaat nog best tegen vallen lijkt me zo, en een elektrische of benzine gedreven rammer vind ik niet bij de lokale verhuurders. (boels heeft er alleen 1 op perslucht)

Zou ik het redden met een 6kg Boschhammer bijv? Of zijn die slagen veel te kort om zo'n paal de grond in te krijgen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Waarom zo moeilijk en duur?

Graaf gewoon een geul van ca 30/40 cm diep en sla de laatste aantal cm's in de grond. Daarna vul je het gewoon weer aan.

Het stellen is dan een stuk gemakkelijker. Als je met zwaar materieel aan de gang gaat is het erg lastig om eventuele fouten te corrigeren.

Ook beperk je zo beschadigingen.

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 16-10-2022 14:38 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
pjot1 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:37:
Waarom zo moeilijk en duur?

Graaf gewoon een geul van ca 30/40 cm diep en sla de laatste aantal cm's in de grond. Daarna vul je het gewoon weer aan.

Het stellen is dan een stuk gemakkelijker. Als je met zwaar materieel aan de gang gaat is het erg lastig om eventuele fouten te corrigeren.

Ook beperk je zo beschadigingen.
de gulden middenweg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Precies! :*)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou die grip gewoon tot de gewenste diepte graven waarop je de paaltjes de grond in wilt hebben. Paaltjes stellen doe je vervolgens met een weer half dicht gegooide grip (nadat je de paaltjes er in gezet én gesteld hebt) welke je vervolgens aanvult met water zodat het zand goed inklinkt gedurende een paar dagen én je de paatjes nog kunt nástellen met de hand. Daarna pas de grip volledig aanvullen / aanstampen / aanvullen / aanstampen... En klaar is @paQ

Je houdt daarmee ook de 'koppen' van de (geïmpregneerde?) paaltjes mooi / netjes en vooral ook heel. :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:21
Wat voor paaltjes hebben we t over. Kun je ze onder de grond niet al verbinden met een plankje ( incl de juiste tussenafstanden). Of die nou wegrot uiteindelijk maakt dan niet uit natuurlijk

Vervolgens geul graven en je hekwerk plaatsen. Zand en water erbij en dan blijft t wel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
S-te-fan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:36:
Wat voor paaltjes hebben we t over. Kun je ze onder de grond niet al verbinden met een plankje ( incl de juiste tussenafstanden). Of die nou wegrot uiteindelijk maakt dan niet uit natuurlijk

Vervolgens geul graven en je hekwerk plaatsen. Zand en water erbij en dan blijft t wel staan.
houten paaltjes :+

Het is even zoeken naar beschikbaarheid in de juiste lengte met name.
Maar ik wil ze meer random kunnen plaatsen. Beetje op gevoel. 1 hier, 1 daar enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

S-te-fan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:36:

Dat is helemaal geen gek idee. Goedkoop plankje douglas of vurenhout pakken, en daar de paaltjes aan vast spijkeren. Dan het geheel in een gleuf droppen, scheelt een heel stuk werk in bijstellen en afstanden goed krijgen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Dacht ik ook, dun pannenlatje boven en onderaan aan de paaltjes timmeren en zo in de geul plaatsen, na paar weken bovenste pannenlat eruit en klaar.
Voor voldoende lucht zou je de paaltjes om en om voor en achter de pannenlat kunnen zetten; waait wind los door terwijl ze van recht ervoor volledig dicht lijken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:21
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

houten paaltjes :+

Het is even zoeken naar beschikbaarheid in de juiste lengte met name.
Maar ik wil ze meer random kunnen plaatsen. Beetje op gevoel. 1 hier, 1 daar enz.
Tsja als ze toch random komen te staan hoef je toch ook niks te rangschikken.
Dan geultje graven, palen plaatsen en paar cm erin tikken met her en der wat ruimte ertussen. Zand weer terug en klaar. Zolang ze maar recht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
S-te-fan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Tsja als ze toch random komen te staan hoef je toch ook niks te rangschikken.
Dan geultje graven, palen plaatsen en paar cm erin tikken met her en der wat ruimte ertussen. Zand weer terug en klaar. Zolang ze maar recht staan.
ja dat is het denk ik ook wel.
Eens kijken of ik paaltjes van 160 of 170 op de kop kan tikken ergens. Die dingen van 6 cm hebben verder niets te lijden. als die 40 cm in de grond zitten is het zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:43
Als je van die dikke kastanje houten palen hebt dan krijg je een mooi natuurlijk effect. Ze zijn nooit kaarsrecht dus heb je gelijk openingen voor de lucht.

Of wil je het helemaal strak hebben?

Die dingen ram je er trouwens zo op. Ff klosje hout er op en gaan met die banaan.
Ik heb er in de voortuin een afscheiding mee gemaakt. Ook zeker wel 30 palen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pentaw1nz schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:15:
Als je van die dikke kastanje houten palen hebt dan krijg je een mooi natuurlijk effect. Ze zijn nooit kaarsrecht dus heb je gelijk openingen voor de lucht.

Of wil je het helemaal strak hebben?

Die dingen ram je er trouwens zo op. Ff klosje hout er op en gaan met die banaan.
Ik heb er in de voortuin een afscheiding mee gemaakt. Ook zeker wel 30 palen.
Ik zag ze inderdaad, maar wellicht net iets te 'gemaakt natuurlijk' als er ineens 38 op een kluitje staan :+

Dit is (GAMMA) paaltje glad rond 6 cm, 150 lang, 40 in de grond.
Misschien even de eerste 50cm even insauzen met.... ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWyIhtSg5Ul2R1n-LljnomdGn2Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7Sw9x2A3i1k6SYnTLUFxGWVR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAnpySldaq8n5HUV_tCRrdgN0bM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T3cg1iY4xa9NATduYhQ0IXET.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAGfGwbvoF4e39-OuiIvAQop9sA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QfSu4wlfGY9cIwzH2uAVSWZv.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aXqVRV3m1kPPgQhIfGjuTGqQgc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iEIOt1HGuanHyyT176LRPOI3.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

Ik zag ze inderdaad, maar wellicht net iets te 'gemaakt natuurlijk' als er ineens 38 op een kluitje staan :+

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind het niet te, juist wel leuk dat ze in vorm afwijken en ook wat robuuster zijn. Maar dat kan smaak zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xsa4A4wmSLnvzYfgszZDdQniA9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flPGUjo1G5CrubsskUScwx3d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zs4Qe4SJ18xtKR2fQdVA0Rnpkwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoLT2rOUHet34pen9MyZn1ae.jpg?f=fotoalbum_large

Die van de gamma vind ik persoonlijk wel heel erg gemaakt. Meer voor een hekje of om een boom te ondersteunen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxOQngTI2oj3zXG4SwVhJ-r7wFs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2nWHbkE7nJZNy4vM2LA2ZKlA.jpg?f=user_large

Je kunt het onderste stuk even in de tectiel zetten,maar in principe is dat niet nodig. Het zit hier nu 5 jaar in de grond en er gebeurt niets mee.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 16-10-2022 20:25 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ja dat was wel een beetje het plan idd.
Hoe dik zijn die? 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:44
Gewoon graven, rammen kost veel meer energie.
Geultje, eventueel wat er al geopperd is een latje aan de onderkant. Steeds wat meer grond erin en aanstampen en ze staan stevig.
Eventueel zet je er een leuke klimmer tegenaan zodat het wat begroeid.
Zou ik geen klimop of zo nemen dan groeit alles dicht maar je hebt ook erg leuke open klimmers.
Een Trompetbloem of klimroos of zo.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ad de Jong schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:34:
Gewoon graven, rammen kost veel meer energie.
Geultje, eventueel wat er al geopperd is een latje aan de onderkant. Steeds wat meer grond erin en aanstampen en ze staan stevig.
Eventueel zet je er een leuke klimmer tegenaan zodat het wat begroeid.
Zou ik geen klimop of zo nemen dan groeit alles dicht maar je hebt ook erg leuke open klimmers.
Een Trompetbloem of klimroos of zo.
Alles voor de fan zal dat ws niet overleven. Maar als een hedera het overleeft: ook goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:49
@paQ Blijft dat ding ook wel bereikbaar voor onderhoud en reparaties zo? Of trek je alle palen er weer uit als je er een keer bij moet?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:44
Een Hedra als die groeit zal alles dichtgroeien en als je dat juist niet wil ivm de luchtstroming dan kan je beter iets nemen wat open blijft.
De meeste zullen van boven vrij vol zijn maar van onderen meer open.
En ook wat jij/jullie mooi vinden.

Edit:
Xander schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:37:
@paQ Blijft dat ding ook wel bereikbaar voor onderhoud en reparaties zo? Of trek je alle palen er weer uit als je er een keer bij moet?
Aan de afbeeldingen wat verder naar boven te zien kan je er altijd gemakkelijk bij.

[ Voor 40% gewijzigd door Ad de Jong op 16-10-2022 20:38 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Xander schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:37:
ik wil voldoende ver van het luik helemaal rechts blijven om daar soort van bij te kunnen. Als het echt moet, naja dan moeten er wat paaltjes uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gro-O0Vn4WWKmE2Syhpti4GRZEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxaGnUXrbOjXfto1xz4M43dL.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien zijn die kastanje dingen toch leuker. Maar dat is weer typisch zo'n online product. Die haal je niet even snel bij als je er toch nog 8 wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:39:
Misschien zijn die kastanje dingen toch leuker. Maar dat is weer typisch zo'n online product. Die haal je niet even snel bij als je er toch nog 8 wil hebben.
Valt wel mee toch? Je hebt ze bij de Gamma, Praxis en Hornbach (ok die laatste is hazelnoot)

Robinia palen kun je ook naar kijken, gaat in ieder geval lang mee. Die standaard rond geïmpregneerde boompalen willen nog wel eens vrij vlot ondergronds rotten is mijn ervaring. Is bij een aangeplante boom ook geen probleem natuurlijk, die staat dan al stevig.

Verder kan ik de adviezen van graven, deels dichtgooien etc alleen maar beamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Dus even proberen uit te meten in je tuin en ruim bestellen. Totale lengte waar je paaltjes wilt hebben delen door de diameter paaltjes + ruimte die je er tussen wilt houden.

Misschien bedenk je later nog iets leuks voor de resterende paaltjes mocht je over hebben. Ik had ze 3 jaar in het hout hok liggen en heb er daarna nog wat bij een famillie lid in de voortuin gemaakt.
Die dingen zijn ook wel leuk om ergens anders in de tuin terug te laten komen met wat beplanting er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mw paQ wil geen “rommelige paaltjes” :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hahaha
Dan ff verder kijken, maar die dingen van de gamma zijn bedoelt voor boompjes en gaan niet zo lang mee. Als je daar na een paar jaar eens tegen aan drukt dan knakken ze wel.

Tectyl zal dat proces wat vertragen, maar ik zou persoonlijk voor andere paaltjes gaan. Die van de Tenco is een goede.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 16-10-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47
Een muur van paaltjes met een tussen ruimte van 1 cm op een afstand van 40 cm is denk ik niet volgens de voorschriften van die buitenunit.

Bij verwarmingsmodus zal de uitblaas lucht dan gedeeltelijk worden teruggekaatst, onder of langs de unit gaan en opnieuw aangezogen. Wat zorgt voor lagere efficiëntie en meer defrosts.

Je kunt natuurlijk de onderkant en zijkanten afsluiten zodat de lucht moeilijker de weg terug naar de achterkant kan vinden. Zo goed als de airflow nu is wordt het niet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Ik ben met een grondboor die op mijn boormachine past gaten gaan boren van +- 50 cm diep en daar paaltje ingezet en laatste 10cm handmatig met een houten hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
busscherski schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 04:49:
Een muur van paaltjes met een tussen ruimte van 1 cm op een afstand van 40 cm is denk ik niet volgens de voorschriften van die buitenunit.

Bij verwarmingsmodus zal de uitblaas lucht dan gedeeltelijk worden teruggekaatst, onder of langs de unit gaan en opnieuw aangezogen. Wat zorgt voor lagere efficiëntie en meer defrosts.

Je kunt natuurlijk de onderkant en zijkanten afsluiten zodat de lucht moeilijker de weg terug naar de achterkant kan vinden. Zo goed als de airflow nu is wordt het niet.
naja, 2 cm dan
Het is een opzetje :)
Links wil ik ze wel strak langs elkaar zodat de lucht daar niet weg kan. Voor de fan zal het al snel 80 cm zijn overigens.

[ Voor 65% gewijzigd door paQ op 17-10-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 13:53
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:31:
Ik ben een optie aan het overwegen om mijn warmtepomp in de zijtuin wat te 'maskeren' met ronde paaltjes, 6 en 8 cm diameter. Voor de fan steeds 1 cm (bijv) uit elkaar, maar wel op bijv 40 cm afstand, en wat sturend van de zijkant weg. De paaltjes zullen tussen ca 70 cm de grond in moeten. Ik schat in dat het toch al snel 30 paaltjes zullen zijn, dus ik voel er weinig voor die met een voorhamer de grond in te werken.
Blijft over: boren of met grof geschut.

Gezien ze dicht op elkaar moeten wordt boren niet bepaald handig, maar dan zou een geul graven wellicht weer wel kunnen. Dat maakt het precies positioneren weer een hel :')

goed, hameren dus
30 paaltjes met een palenrammer (handmatig) 70 cm de grond in tikken gaat nog best tegen vallen lijkt me zo, en een elektrische of benzine gedreven rammer vind ik niet bij de lokale verhuurders. (boels heeft er alleen 1 op perslucht)

Zou ik het redden met een 6kg Boschhammer bijv? Of zijn die slagen veel te kort om zo'n paal de grond in te krijgen?
Pak een grondboor, te koop bij de DHZ zaken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
asing schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

Pak een grondboor, te koop bij de DHZ zaken.
Paaltjes staan daar te dicht voor op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 13:53
paQ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

Paaltjes staan daar te dicht voor op elkaar.
Het ligt er een beetje aan hoe lang je paaltjes zijn. Er zijn ook verlengbare grondboren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:07
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:17:
Mw paQ wil geen “rommelige paaltjes” :')
Misschien is een constructie met wilgentakken (zelf maken, niet kant en klaar) een idee dat bij mw PaQ meer in de smaak valt? Daar kun je ook makkelijk die ronde vorm mee maken, maar het valt wat meer weg tegen de achtergrond/past bij je tuin?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7qOLVEdncr2O_f2Ddtzth6fD2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgJz2eOlkLFPOuz4jeTkceeO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Toke_gt op 17-10-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 20:25
paQ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Doe ff wat onderzoek naar de flow. Volgens mij doet dit redelijk wat (negatief) met je rendement. 40cm afstand is waarschijnlijk niet genoeg om goeie flow te hebben. Let ook op de aanzuigroosters. Ook daar is redelijk wat ruimte gewenst. Je moet opletten dat de afgekoelde lucht niet deels weer aangezogen gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LurkZ
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-06-2023
Een geul maken gaat prima met een "ditch witch". Sorry maar de Nederlandse benaming ken ik niet.
Je hebt ze in allerlei maten en lijken best op een grote kettingzaag op wielen.

YouTube: Operating a Trencher | DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
Ben ik de enige die die paaltjes niet zo'n goed idee vind? Een hoop werk en veel kans dat ze toch niet allemaal recht staan. Ik zou gewoon enkele palen in de grond kloppen en daar bijvoorbeeld een hazelaarscherm aan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb even 4 testpaaltjes van Hornbach meegenomen.
Deze: https://www.hornbach.nl/s...ruin/8063439/artikel.html, maar dan 4,5cm doorsnee. (kan ze op de website niet vinden)
Die moet ik er volgens mij met een vuistje zo inrossen.
Zijn best mooi glad, ik dacht even 50 cm in de teer, en dan 40cm de grond in. Als ik ze er zo in kan kloppen, dan is het een kwestie van recht meppen, af en toe waterpas er tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fla48IdWQGkMFnkNKk7yE0czev8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xqizhTWerVTwI8Vxlxo4FayC.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ze even ter illustratie tegen de warmtepomp gezet. Als ze op die onderlinge afstand op ca ca 60cm afstand komen, moet het volgens mij geen enkel probleem kunnen opleveren om de lucht kwijt te raken.

Pagina: 1