Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yve
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10-2022
Help!!
Eergisteren hebben we de spiegels van onze laser/graveermachine vervangen. En gelijk de eerste opdracht pakte niet goed uit....

De laser in de laserbuis maakt geen rechte lijn meer. Op het einde maakt hij een kleine kromming.
De machine maakt nu geen goede uitsnedes meer, de lijnen zijn extreem dik (zie foto, de ster en buitenlijn staan op 'cut'. De B op graveren)

Graveren doet hij nog wel, maar ook die lijnen zijn niet continue mooi strak. Ik weet niet of het verband heeft met het vervangen van de spiegels....

We hebben al het e.e.a. schoongemaakt met wat alcohol.

Kent iemand dit probleem, en hoe te verhelpen? De laserbuis is vrij nieuw(ongeveer 3 maanden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LM-pHLH5k9BkNhbvsAALInY_-HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgnwEJ5pzPWvigdMPHZ1xN1N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHsu1M1EC1M8ptzfasUoE-3gwF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHdnvIj8d3YXj801ErhG9QA9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk is je uitlijning versprongen (spiegeltje los of scheef ofzo)

Die hele riedel weer afstellen is waarschijnlijk een oplossing.

Direct naar de laserbuis kijken die aanstaat is overigens een slecht idee, veel UV en reflecties van het licht uit de buis kunnen je oog beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yve
Bedankt voor de tip!! En het advies m.b.t. het kijken naar de laserbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yve
@SA007 mijn man heeft trouwens de oude spiegeltjes er weer in gedaan en toen werkte het ook niet. Heb je nog tips voor het opnieuw afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Afstellen is eigenlijk heel simpel.
Je pakt wat papiertape, dat plak je op het midden van de eerste spiegel na de buis.
Dan stel je de schroefjes af dat als je met test de later kort aanzet het brandplekje die compleet in het midden van de spiegel is.

Dan ga je naar de 2e spiegel, dan de derde, en de lens.

Niet moeilijk maar je bent zo 3-4uur bezig om het echt goed af te stellen, maar je krijgt er vaak wel flink laservermogen bij en de meeste 'laser snijdt scheef' of 'snijd minder die links/rechts/etc' problemen los je ermee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yve
@SA007 bedankt. Dit weten we, en hebben we al meerdere keren gedaan.
Vast toch iets anders aan de hand ben ik bang :(

Bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b378
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-09 22:03
Zit de lens er wel in?
edit: of wellicht per ongeluk een lens met ander brandpunt dan voorheen?

[ Voor 62% gewijzigd door b378 op 17-10-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 10:05
Yve schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:14:
@SA007 bedankt. Dit weten we, en hebben we al meerdere keren gedaan.
Vast toch iets anders aan de hand ben ik bang :(

Bedankt iig!
Toch even check... heb je het op meerdere posities gedaan? Dus laserhead linksboven, rechtsboven, rechts onder, links onder en in het midden? In al deze 5 posities moet het resultaat hetzelfde zijn.

Voor de rest zie ik met name "rookvlekken". Rookafzuiging werkt wel goed?

[ Voor 7% gewijzigd door grote_oever op 16-10-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yve
@grote_oever @SA007 we zijn er inmiddels achter. De nieuwe lens veroorzaakt het probleem. We hebben de oude erweer opgezet en het probleem is opgelost 😉 😀 bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Yve schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:22:
@grote_oever @SA007 we zijn er inmiddels achter. De nieuwe lens veroorzaakt het probleem.
Dan is de brandafstand van de nieuwe lens anders dan van de oude lens. Dikke lijnen geven aan dat de focus niet 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Probeer de nieuwe lens maar eens met een grotere of kleinere afstand. Als ik het zo zie is de afstand te klein. Een grotere afstand zal mogelijk helpen. Ik heb dit ook wel eens als ik vergeet de focus goed te zetten. Mogelijk heb je in plaats van een 50,8 een 63,5mm of zelfs 101,60 mm lens gekregen? Of heb je standaard een 38,10mm lens?

Het is de moeite van het proberen waard. De oude lens is zo terug te plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 26-10-2022 14:51 ]

Pagina: 1