Opstart moeite, 4 monitors

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaqo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-10-2022
Mijn vraag

Mijn pc heeft moeite met opstarten, hij wilt soms de schermen niet opstarten maar ik heb geen enkel probleem met de computer wanneer hij volledig is opgestart,

Ik kan streamen/gamen alles tegelijk en hij valt niet uit, ik heb het probleem alleen met opstarten
Ik heb al een stekker eruit gehaald van 1 monitor zodat hij met 3 opstart, hij lijkt het dan te doen, maar wat ik vreemd vind is dat de computer de beeldschermen laat flikkeren af en toe alsof hij niet weet welke hij precies moet opstarten en wat de "MAIN" monitor is.
Soms laadt hij wel gewoon door met 4 schermen tegelijk, ik snap er echt de ballen niet van wat dit nou kan zijn.

Ik gok zelf dat het een windows setting of iets dergelijks is want anders zou ik deze problemen ook moeten hebben als de computer onder stress komt te staan bijvoorbeeld door Rust ( videospel ) te spelen EN te streamen.

Wat denken jullie ?

Relevante software en hardware die ik gebruik

AMD Ryzen 7 3700X socket AM4 processor
ASUS ROG STRIX X570-E GAMING, socket AM4 Motherboard
Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit Memory
Samsung 970 EVO Plus, 1 TB SSD
Seagate BarraCuda, 2 TB Hard DISK
Corsair Obsidian 500D RGB SE tower-b Case
Corsair HX1000, 1000 Watt Power Supply
Microsoft Windows 10 Pro 64bit software
GAMDIAS CHIONE P2-360R Watercooling
MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
GOXLR PRO
Shure SM7B
Elgato streamingdeck XL

2 x x2474HS iiyama 24 inch
XV270 acer 27 inch
ASUS TUF Gaming VG27AQ - QHD IPS G-Sync Gaming Monitor - 27 inch <- main screen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Stekker eruit halen van een monitor, lijkt erop dat hij dan soms wel doorloopt
PC opnieuw opstarten handmatig met de aan/uit knop, soms loopt hij wel door, ook met 4 monitoren aangesloten.
Stof verwijdert uit de pc ( was niet veel )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Geen hulp, maar ik heb precies hetzelfde... Windows 10 21H2, Radeon 6800XT en 3x Gigabyte M28U (2x DP en 1x HDMI in videokaart). Dus ander merk videokaart en schermen. Zelfde moederbord en wel ook een Elgato ;).

Scherm even uit en weer aanzetten werkt soms, soms idd helemaal opnieuw opstarten. Uit standby komen is ook geen probleem, alleen bij het opstarten. Ik heb het gevoel dat het pas recent begonnen is, jij?

Gedeelde smart is halve smart... Ik lees even mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:03
Is het alleen gedurende de opstartprocedure? Ik heb 2 DP en 1 HDMI scherm aan mijn NVIDIA kaart hangen maar bij het opstarten van de pc gaat altijd het HDMI scherm eerst “aangesproken”, terwijl een van de twee DP schermen als main is ingesteld in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaqo
Is alleen bij het opstarten, en ik heb 2 DP en 1 HDMI aan de 2080 ti hangen, bij het opstarten switched hij steeds naar meerdere schermen en uiteindelijk switched hij naar mijn main scherm op het laatst wanneer ik de PIN in moet voeren ( beginscherm )

Waarschijnlijk teveel op de 2080 ti, ik weet dat het een erg zware videokaart is voor gebruik en voor temps.

Maar blijf het raar vinden dat hij zo blijft zoeken naar een scherm, waarom niet gewoon die andere 2-3 zwart laten en alleen het main scherm opstarten, snap de logica niet, moet iets met windows zijn of een BIOS instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaqo
Skating_vince schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:22:
Geen hulp, maar ik heb precies hetzelfde... Windows 10 21H2, Radeon 6800XT en 3x Gigabyte M28U (2x DP en 1x HDMI in videokaart). Dus ander merk videokaart en schermen. Zelfde moederbord en wel ook een Elgato ;).

Scherm even uit en weer aanzetten werkt soms, soms idd helemaal opnieuw opstarten. Uit standby komen is ook geen probleem, alleen bij het opstarten. Ik heb het gevoel dat het pas recent begonnen is, jij?

Ik heb het al een tijdje, ik denk dat het gewoon teveel is voor de videokaart, maar de windows instellingen zijn ook niet super zuiver gok ik, hij zegt dat mijn main scherm nummer 3 is, wat ik ook raar vind, ik denk dat ik even ga stoeien met in welke poort ze gaan en de 2080 ti wat minder ga belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Zou het kunnen dat 1 van de monitoren slechte condensatoren heeft?

Ik heb ook ooit een monitor gehad die dit probleem had. Ging half aan, dan weer uit, dan deed hij weer een poging om aan te gaan, ging weer uit. Dat voor ongeveer 30s, zodra hij goed opgestart was had ik geen probleem.

Ik twijfel wel of dit het zou kunnen zijn, omdat je zegt dat alle beeldschermen flikkeren. Het enige wat ik me dan kan voorstellen is dat Windows gaat klooien met display settings omdat die steeds 3 dan weer 4 monitoren verbonden krijgt.

Heeft jouw PC dit altijd al gehad, of sinds je er een monitor bij gedaan hebt, of opeens sinds kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaqo
Joe28965 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:01:
Zou het kunnen dat 1 van de monitoren slechte condensatoren heeft?

Ik heb ook ooit een monitor gehad die dit probleem had. Ging half aan, dan weer uit, dan deed hij weer een poging om aan te gaan, ging weer uit. Dat voor ongeveer 30s, zodra hij goed opgestart was had ik geen probleem.

Ik twijfel wel of dit het zou kunnen zijn, omdat je zegt dat alle beeldschermen flikkeren. Het enige wat ik me dan kan voorstellen is dat Windows gaat klooien met display settings omdat die steeds 3 dan weer 4 monitoren verbonden krijgt.

Heeft jouw PC dit altijd al gehad, of sinds je er een monitor bij gedaan hebt, of opeens sinds kort?
Sinds mijn 4de monitor lijkt het erop dat hij is gaan flikkeren en zoeken naar verschillende beeldschermen tijdens het opstarten, wat ik gewoon zo vreemd vind is dat mijn 4de beeldscherm het gewoon doet nadat alles is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
En die 4e monitor was wel nieuw?

Zoals ik zeg heb ik het gehad met mijn (2e) monitor en die flikkerde dus voor een seconde of 30. Zodra hij aanstaat had hij nergens last van, maar de combi slechte condensatoren en het opstarten gaf het probleem. Als hij eenmaal aan stond waren de condensatoren nog goed genoeg dat hij aan bleef, alleen bij aangaan krijgt hij natuurlijk opeens veel energie en daar kon die van mij niet meer mee omgaan.
Ik heb al een stekker eruit gehaald van 1 monitor zodat hij met 3 opstart, hij lijkt het dan te doen
Wat is 'lijkt'? Als in hij start normaal op, niks aan de hand? Was de stekker die je eruit haalde van die 4e monitor of van 'een monitor'.

Als hij het met de 3 'oorspronkelijke' gewoon goed doet (en ook een paar dagen achter elkaar gewoon goed), dan kan je kijken wat er gebeurd als je de 4e weer aansluit maar 1 andere monitor los haalt. Start hij dan ook goed op? Zo nee, wat als je nog een andere monitor los haalt, dus de 4e en 1 andere eraan hangt. Heeft hij het dan ook? Zo ja, dan verwacht ik dat er iets mis is met die 4e monitor (en mijn eerste gok zou zijn condensatoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaqo
@Joe28965

Ik heb zojuist getest, eerste 3 gingen aan zonder veel moeite, toen de 4de aangesloten en alles begon te knipperen als een soort disco terwijl de pc al opgestart was, hij ging 3 schermen constant aan en uit doen totdat ze uiteindelijk wel alle 4 aangingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
En het maakt niet uit welke 3 monitoren je aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12

SeatRider

Hips don't lie

Flaqo schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:36:
Ik kan streamen/gamen alles tegelijk en hij valt niet uit, ik heb het probleem alleen met opstarten
Ik heb al een stekker eruit gehaald van 1 monitor zodat hij met 3 opstart, hij lijkt het dan te doen, maar wat ik vreemd vind is dat de computer de beeldschermen laat flikkeren af en toe alsof hij niet weet welke hij precies moet opstarten en wat de "MAIN" monitor is.
Soms laadt hij wel gewoon door met 4 schermen tegelijk, ik snap er echt de ballen niet van wat dit nou kan zijn.
De laptop van mijn vriendin doet hetzelfde als daar meerdere externe schermen op zitten. 1 voor 1 aansluiten gaat goed (maar dan moet je daarna handmatig nog wel vertellen wat scherm 1, 2 en 3 is).

Ikzelf denk dat het komt doordat:

Scherm 1: wordt herkend en geeft beeld
Scherm 2: wordt herkend, Windows gaat herconfigureren voor 2 schermen, waarbij scherm 1 heel even signaal verliest en dit ziet als een reset, waardoor Windows hem ook weer opnieuw herkent.

Lijkt me een timing issue, waar ie soms helemaal niet uitkomt, en soms gaat het in 1x goed.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaqo
Joe28965 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:32:
En het maakt niet uit welke 3 monitoren je aansluit?
Het gebeurt bij alle monitors, alleen bij de 4de word het denk ik teveel voor de videokaart en weet hij niet meer wat hij moet opstarten. Bij de andere 3 gebeurt het niet zo erg en vaak als bij de 4de, maar het gebeurt ook bij de andere 3 ja, alleen een stuk minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaqo
@SeatRider

niets wat ik hier tegen kan doen i guess ? denk trouwens ook dat het een videokaart/PSU issue is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:29
Skating_vince schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:22:

Apart, hier ook met 21H2, GTX 1080ti, Threadripper 2950X en drie schermen sinds een week hetzelfde probleem. Bij het opstarten springen 2 schermen van de 3 "aan" maar geen inlog scherm. Als ik 1 scherm uitzet dan verschijnt het Windows inlog scherm op de main monitor. Als ik daarna het derde scherm weer aanzet werkt het gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
dylan111111 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:43:
[...]

Apart, hier ook met 21H2, GTX 1080ti, Threadripper 2950X en drie schermen sinds een week hetzelfde probleem. Bij het opstarten springen 2 schermen van de 3 "aan" maar geen inlog scherm. Als ik 1 scherm uitzet dan verschijnt het Windows inlog scherm op de main monitor. Als ik daarna het derde scherm weer aanzet werkt het gewoon weer.
Heel vreemd! In tegenstelling tot hierboven denk ik niet dat het met overbelasting of de videokaart te maken heeft. We hebben verschillende merken en type videokaarten en het is pas recent begonnen...

Ik denk dat er een bug in Windows zit. Misschien eens aanmelden en kijken wat ze ermee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaqo
Zou best iets met windows kunnen zijn, maarja als dat het geval is word het nog lastiger om het op te lossen gok ik. Tot nu toe kan het de videokaart zijn, powersupply, beeldscherm zelf, of een windows update of nvidia driver update, heb al van alles geprobeert om dingen uit te sluiten maar denk dat het een combinatie is van verschillende dingen.
Pagina: 1