Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Vanwege thuiswerken en efficient het thuiskantoor willen verwarmen zijn we overstapt van een Daikin 2MXM50 naar een 3MXM68. In de vorige situatie werd de 2MXM50 voornamelijk gebruikt voor het verwarmen van een salon aan huis met een 3,5 KW binnenunit. Daarnaast is er een 2 KW binnenunit op het systeem aangesloten voor een slaapkamer welke sporadisch wordt gebruikt in de zomer voor koelen.

Recent is de buitenunit vervangen door een 3MXM68 en op het kantoor is een 2 KW binnenunit geplaatst. Deze nieuwe 2 KW binnenunit zal 2 dagen per week gebruikt worden. De 3,5 KW van de salon staat grotendeels als enige unit aan te verwarmen.

Het viel mij eigenlijk meteen al op dat het verbruik van de buitenunit een stuk hoger ligt. Nu heb ik meteen contact met de installateur opgenomen maar die geeft aan dat er geen kleinere buitenunit op dit systeem aangesloten kan worden ivm benodigd vermogen. Vervolgens heb ik contact opgenomen met Daikin en verschillende datasheets bekeken en blijkt dit prima te kunnen. Daarnaast bevestigd dit mijn vermoeden dat deze unit inderdaad een stuk minder zuinig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kygmHfDX_oHftQnrSh_FXM78TiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIOKEOKokUDCyNeDk98GaHxl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVzPWUAgHE1DEOiu2wtXFv7HcTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZPgf6kvgjB4p1nYzvm29bxOM.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande datasheets laten zien dat 2 + 2 + 3,5 KW prima op een 3MXM52 hadden gekund en een stuk efficiënter is dan de 3MXM68.

Naast het hogere stroomverbruik stoort het pendel gedrag mij waardoor de binnenunit steeds uit/aan gaat. Naast dat het niet comfortabel verwarmd is dit ook niet goed voor de compressor lijkt mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5b4b8mOQG1PNAYJh_cx04rsIvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jB63GwjPHFzyTfYqDbOIeYJp.png?f=fotoalbum_large
Dit is hoe het systeem functioneerde met de 2MXM50.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rZGqsiQZDcyrRJqR8JqXU3tkDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M96W3t182C7hEHopWLhLPV1r.png?f=fotoalbum_large
En dit met de nieuwe 3MXM68. Tussen 12:00 en 13:00 is de binnenunit uitgeschakeld omdat het te warm werd. Setpoint is op 19 gezet omdat met 20 graden het veel te warm wordt. De "overshoot" lijkt ook een stuk hoger te zijn dan met de vorige buitenunit.

We hebben een behoorlijke investering gedaan om de buitenunit te vervangen om het kantoor daarbij efficient te kunnen verwarmen. Dat blijkt nu dus veel minder efficient te gaan en daarbij pendelt de buitenunit en verwarmd het systeem niet meer constant en stabiel (uit/aan/uit nu).

Naar mijn idee moet de buitenunit worden vervangen door een 3MXM52 om dit probleem op te lossen. Ik hoor graag jullie mening en tips hoe dit aan te pakken met de installateur. Veel dank alvast! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 18:37
Denk dat je het zelf al duidelijk voor ogen hebt , zou met deze gegevens naar de installateur gaan . Dit aangeven . Willen ze niet meewerken , daikin erbij vragen . Die denken naar mijn idee van horen zeggen ook aardig mee(zowel naar klant als installateur)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Een multisplit met 1 unit in gebruik pendelt nou eenmaal.

Voor de installateur is het ook geen makkelijke keuze. Het merendeel van zijn klanten zal liever de zwaardere buitenunit hebben omdat die een hoger typenummer en hoger max vermogen heeft.
En veel klanten denken niet genoeg te hebben aan 5 kW bij 2+2+3.5=7.5 kW.

Als hij de 5 kW had gekozen had hij de klacht juist andersom kunnen krijgen...

Het pendelgedrag neemt af als het buiten kouder wordt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:10
Je hebt toch van tevoren gekozen voor een bepaalde unit neem ik aan?
Dat een grotere unit nu wat meer pendelt dan eerst, had je kunnen verwachten.
Bij lage buitentemperatuur is die 5 kw ook gewoon te klein voor totaal 7,5 kw aan binnendelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou eerst eens een winter aankijken, een beetje bemeten is niet zo erg, maar dat is nu nog geen issue lijkt het alleen het verbruik. Koop dan een zonnepaneeltje meer, dan is dat ook opgelost.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Achteraf is het energetisch en qua start stops natuurlijk beter om een unit waar je nooit mee verwarmt geen onderdeel te laten zijn van een multisplit die je voornamelijk gebruikt voor verwarmen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
busscherski schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:54:
Een multisplit met 1 unit in gebruik pendelt nou eenmaal.

Voor de installateur is het ook geen makkelijke keuze. Het merendeel van zijn klanten zal liever de zwaardere buitenunit hebben omdat die een hoger typenummer en hoger max vermogen heeft.
En veel klanten denken niet genoeg te hebben aan 5 kW bij 2+2+3.5=7.5 kW.

Als hij de 5 kW had gekozen had hij de klacht juist andersom kunnen krijgen...

Het pendelgedrag neemt af als het buiten kouder wordt.
Klopt helemaal van die 7,5 KW tegelijk, alleen zal ik dat nooit gebruiken. Zoals aangeven 3,5 KW en 2 keer per week staan er twee binnenunits aan wat totaal 5,5 KW is. Ik kwam van 5 KW buitenunit met 5,5 KW aan binnenunits aangesloten, dan zou een 5,2 KW triplesplit prima kunnen. Daarnaast geeft Daikin aan dat je op de 3MXM52 maximaal 9KW kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja omdat bij jou de slaapkamer unit nooit verwarmt was het 5 kW model prima geweest.

Als je installateur een helder moment had gehad dan had hij er aan kunnen denken en dat aanbevelen. Ik verwacht niet dat de gebruiker daar vooraf aan denkt.

Dat wil echter niet zeggen dat de huidige situatie foutief is.

Het minimum vermogen van beide units ken ik niet. Soms gebruiken fabrikanten dezelfde compressor in meerdere modellen. Dus of 5 kW überhaupt beter is weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3wielerdealer
Het systeem is inderdaad niet fout, maar voor mijn gebruik niet optimaal. Het minimum vermogen staat in de tabellen die ik heb gepost, 2,31 KW vs 1,4 KW als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik zie het nu ja. Die 5 kW lijkt inderdaad lager te kunnen terugmoduleren.
De weergegeven vermogens zijn overigens wel afhankelijk van de buitentemperatuur. Die 2.31 kW is bijvoorbeeld bij +7° C. Bij warmer weer zal dat min vermogen hoger zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:04
Er is nu amper warmtevraag. In mijn huis is de verwarming nog niet eens aangeweest. Je hebt echt meer data met lagere etmaalgemiddeldes nodig om een definitieve conclusie te kunnen trekken.

Daarnaast is er geen goed of fout antwoord. Meeste mensen willen geen koude voeten dus hebben liever teveel dan te weinig vermogen. Maar hoger vermogen betekent ook hoger minimaal vermogen en inderdaad meer pendelen enz. M.i. is er ook iets van een onderzoeksplicht als consument en heeft de installateur niet echt iets "verkeerds" gedaan. Zonder uitgebreide analyse is het zeer lastig te bepalen wat een geschikt vermogen is voor een huis.

Wel is het raar dat hij zegt dat er geen kleinere buitenunit aangesloten kan worden, terwijl dat inderdaad wel lijkt te kunnen.
Pagina: 1