Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Domme Pelletkachel, slimmer maken

Pagina: 1
Acties:

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
Wij hebben in huis een pelletkachel staan een Olimpia Splendid Mia 7 (https://www.gebruikershan...-handleiding-863046.html0) deze is door de vorige bewoners neergezet. Hij werkt prima en kan het huis prima warm krijgen. Hij is alleen niet slim of op afstand te besturen en dat zou ik wel graag willen doen. Ik kan wel programma's instellen, wat in de basis het probleem wel oplost. Dan moet ik er wel aan denken om het programma uit te zetten als het niet uitkomt. Geen ideale oplossing...

Dus ik wil liever een oplossing die ik met home assistant kan regelen en aansturen. Mijn kennis van home automation is niet toereikend genoeg en het zoeken op internet heeft ook nog weinig opgeleverd.

In mijn ogen mogelijke oplossingen:
  • De simpelste oplossing die ik kon verzinnen werkt niet. Ik dacht als hij aanstaat en ik zet hem uit en aan (spanning eraf) misschien gaat hij dan na het opstarten gewoon met verwarmen.
  • Er zit een externe thermostaat, bedraad, aan de achterkant van de kachel. Misschien dat ik via daar een signaal naar de kachel kan sturen?
  • Er zit een afstandsbediening bij. Is het mogelijk om op 1 of andere manier iets te maken wat de kachel kan aansturen?
Zijn dit ook echt mogelijke oplossingen of zit ik helemaal verkeerd te denken? En, waar kan/moet ik dan op zoeken? Ik heb het idee dat ik verkeerd zoek, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand dit niet eerder heeft opgelost.

Of zijn er mogelijk nog andere oplossingen?

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Een Shelly 1, plus 1, of iets soortgelijks welke potentiaal-vrij je thermostaatcontact kan sluiten is wat je nodig hebt.

Wel ook de kachel instellen dat het thermostaatcontact gebruikt moet worden, in het menu of de parameters van de kachel

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond19792 op 19-10-2022 01:03 ]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Een brandende pelletkachel uitzetten door de stekker eruit te trekken is nou niet echt een handige oplossing zeg, bijzonder dat je dit hebt geprobeerd.

Via de thermostaat is inderdaad het makkelijkste, maar als je afstandbediening infrarood is dan zou je deze ook kunnen simuleren met bijvoorbeeld een broadlink ir transmitter en kan je waarschijnlijk meer dan alleen aan/uit.

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-11 13:11

WWJD

*pluh*

Check mijn post in 'het' pelletkachel topic,

WWJD in "Het pelletkachel topic"

Ik lees de kachel uit met een slimme stekker en stuur hem aan met een switchbot, via Home Assistant (node-red)
Is eerder ook al gedaan door anderen in dit topic.

Zo hoef je de kachel niet te modificeren én ben je inderdaad van die vervelende programma's af!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@WWJD als je die switchbot gebruikt ... moet ik dan aannemen dat die kachel (mits via een programma in de firmware aangestuurd) modulerend kan werken...

< aan> < uit>
< warmer> <kouder>

want in dat geval zou ik inderdaad proberen via IR aan te sturen. - mits je maar 1 ir-command hoeft te verzenden voor warmer kouder... as je een AB hebt die meer met pijltjes en menu toetsen werkt of, 1x druken a 2x drukken B 3x drukken C doet, dan zou ik die hele firmware vergeten en liever gewoon dit termostaat eruit trekken en daar een on-off-gateway aan solderen.

de simpelste oplossing is vaak de beste..

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-11 13:11

WWJD

*pluh*

Bij mijn kachel zit de thermostaat/temperatuursensor in de afstandsbediening die met 2.4Ghz en een beveiligd protocol verbonden is.
Het enige wat de bot doet is op de aan/uit knop drukken alsof je dat zelf ook zou doen ;) Vervolgens kun je het aan/uit zetten zelf in HA in een schema zetten en eenvoudig aanpassen, i.p.v. via het menu op de afstandsbediening.

Als er IR op zit is het inderdaad eenvoudiger
Pagina: 1