Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 22:10
Voor mijn glasvezel aansluiting heb ik de Experiabox vervangen door een Draytek 2927. Internet werkt goed en IPTV bijna helemaal goed.

Bijna alle zenders werken zonder problemen. Alleen een aantal radiozenders en een aantal kanalen boven kanaal 400 gegeven geregeld een stb-nmc-400 melding.

Om alles te controleren heb ik nogmaals de instructies uit https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-3.0.pdf gevolgd. Wat mij nu opvalt is dat ik geen GW IP zie in mijn configuratie.

Uit de Router-IPTV handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcSPAChBOGTiM_JMtMJePtqHfQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/55VXG82aaNSzJpGkCX8uuz3O.png?f=user_large

Mijn config:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QStgU7casdGIfsZC60VyFpyd2SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5k0QcDrQCdxMIwEoi0BgYDV.png?f=fotoalbum_large

Zou er wel een GW IP geconfigureerd moeten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
IPTV heeft geen gateway nodig.
Het is een broadcast systeem.

Je hebt alleen een gateway nodig als er vanaf een device iets opgevraagd zou moeten worden, dan is een gateway nodig maar dus niet voor Iptv.

Als je last hebt van stb-nmc-400 storingen wil het trucje om de ipgmp snooping van die Draytek even uit en weer aan te zetten wel eens helpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een gateway stuurt KPN inderdaad al enige tijd niet meer meet in de DHCP lease. Wel krijg je via DHCP optie 121 een route mee, die heb je ook echt nodig en uitgaand moet daarvoor NAT gedaan worden op de IPTV interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
ik222 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:34:
Een gateway stuurt KPN inderdaad al enige tijd niet meer meet in de DHCP lease. Wel krijg je via DHCP optie 121 een route mee, die heb je ook echt nodig en uitgaand moet daarvoor NAT gedaan worden op de IPTV interface.
Moet ik daarvoor nog iets additioneel instellen in de Draytek router, naast de stappen uit Routes IPTV 3.0 document van Draytek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumjum
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-06 21:06
ik222 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:34:
Een gateway stuurt KPN inderdaad al enige tijd niet meer meet in de DHCP lease. ....
Dit is niet correct.
Heb sinds 3 weken een draytek 2132 vervangen voor een 2927.
Bij de 2132 staat wel een Gateway IP adres ingevuld en bij de 2927 staat 0.0.0.0

Heb de 2132 fabrieks reset gedaan maar nog steeds wordt het Gateway IP adres netjes aangegeven.

Maak mij zorgen of dit niet ergens roet in het eten gooit, weet niet wat dit voor invloed kan hebben.
(zoiets als de klok en de klepel ;) )
Lees bv dat de IPTV kastjes achter de 2927 geen firmware updates kunnen ontvangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-07 17:41
jumjum schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Dit is niet correct.
Bij de 2132 staat wel een Gateway IP adres ingevuld en bij de 2927 staat 0.0.0.0

Heb de 2132 fabrieks reset gedaan maar nog steeds wordt het Gateway IP adres netjes aangegeven.

Maak mij zorgen of dit niet ergens roet in het eten gooit, weet niet wat dit voor invloed kan hebben.
Lees bv dat de IPTV kastjes achter de 2927 geen firmware updates kunnen ontvangen...
Ik begrijp dat 0.0.0.0 als Gateway niks van doen heeft met decoders updaten.
Wel IGMP. Dat moet je tijdelijk uitzetten en de decoder(s) zouden na een powercycle hun firmware updaten. Daarna weer IGMP aanzetten in je DrayTek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Dit is niet correct.

Op het internet VLAN uiteraard wel, maar niet in het ITV VLAN.

Tenminste ten tijde van toen ik dat schreef (meer dan een half jaar teug niet). Recent heb ik het niet meer gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-06 14:35
[...]

Dit is niet correct.

Kan zijn dat de firmware van de 2927 gewoon geen DHCP 121 routes standaard configureert/accepteert. Als je 121 zou toevoegen als DHCP option en het volgende ingeeft (hex):

180a00000a000001

https://www.draytek.com/support/knowledge-base/5314 (helemaal onderaan de pagina)
https://onlinehextools.com/convert-ip-to-hex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumjum
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-06 21:06
Ga ik proberen. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakie007
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
Controleer de routing table, dan weet je direct of DHCP optie 121 werkt.
De default gateway voor IPTV lijkt mij overigens ook niets van doen hebben met het ophalen van de software.
Overigens heb ik bij andere router fabrikanten op het KPN netwerk ook geen gateway gezien(vroeger wel).

Waarom een Vigor2132 wel? Geen idee, misschien kan KPN dit verklaren of is het simpelweg een firmware
dingetje(wederom routering table checken/vergelijken).

Wat overigens voor een hoop ellende kan zorgen in een netwerk met veel multicast verkeer,
is het gebruik van de IGMP Accept List waarin je enkel de IP adressen van de TV decoders in toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Sjaakie007 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:11:
Wat overigens voor een hoop ellende kan zorgen in een netwerk met veel multicast verkeer,
is het gebruik van de IGMP Accept List waarin je enkel de IP adressen van de TV decoders in toevoegt.
Iptv is toch vaak het enige Multicast verkeer?
Pagina: 1