Bron van pieptoon vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimToady
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-10-2022
Sinds kort heb ik een irritante mug in de muur.
Ik ben benieuwd wat dat mug kenmerk veroorzaakt.

Ik heb al een paar hele goeie tips gevonden hier, maar wat me dus in de pen doet klimmen: de piep of brom soorten herken ik niet.

Ik las over de typische 50Hz brom, de 6khz, 12 kHz en 16khz (harmonisch), de bijzondere 5800 Hz. De wind, de tocht, de 20kHz mosquitoes (palen) etc.

Ik heb dus al veel troubleshooting stappen die ik dalijk mag gaan proberen, dus ik heb er zin.
Ik zal beginnen met de prik eraf te gooien.

Toch wilde ik vast vragen. Niemand een mug? Echt een mug. Variatie in volume (daar is die mug!), lichte fluctuaties in toonhoogte, het af en toe klapperen met de vleugeltjes (haperen van de toon). Ik hoor ongeveer een D5 volgens Google is dat rond 587 Hz , maar met die kenmerkende, zeurende muggenstem.

Dus mijn vraag is (nog) niet wat te doen, maar nergens op internet, of forums kom ik de mug tegen.
Echt ik ben heel benieuwd. Een brom, een constante piep dat heb ik niet.
Het is in de muur slechts. Ik dacht aan de stopcontacten. Maar ik neig naar water/ketel.

Ik heb letterlijk twee nachten naar die mug gezocht. Tot ik besefte dat die mug nooit stilzat. Niet overdag, niet als ik de lamp 's nachts aandeed... En altijd dezelfde plek. Keukenmuur, slaapkamer muur. Ik moest wel de koelkast uitzetten om 'm daar goed te kunnen horen.

Ik ben heel benieuwd en ook naar de oorzaak maar en dit is de vraag: herkent iemand dit?
.

Relevante info
- huis oorspronkelijk uit 1750
- heel veel zelf geklust door eigenaren
- onbekend waar sommige leidingen lopen daardoor en ook zelfs electra niet geheel bekend waar die loopt.
- verlaagde plafonds met spotjes in alle kamers met overal hun eigen trafo en dimmer (zo een van vroeger, geen idee, zo'n ronde knop met een weerstandje dat vaak sterft)
- ik heb een kookplaat waar ik een pit niet kan gebruiken (dan valt mijn stroom uit op de gehele eerste verdieping, en te veel werk om te fixen)
- CV ketel: onlangs voor de derde keer in korte tijd reparatie aan gehad.
- derde verdieping verkamering (zelf verbouwd) voor 2 studenten met eigen keuken en badkamer.
- veel apparaten zijn verouderd.
- de thermostaat werkt op de buitentemp, radiatoren pas ontlucht.
- de knop van een kraan in de keuken moet vervangen worden (leertje), lekt.
- en als laatste - vorig jaar "internet via het stopcontact" voor bekabelde verbinding gerealiseerd.

Beste antwoord (via TimToady op 16-10-2022 10:05)

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:44
Ga eens even het huis uit en ergens anders zitten in stilte. Is het daar ook?

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:05
Moest behoorlijk door je topic worstelen.

Maar is het geluid nu constant in die hoek?
Heb je al het elektra volledig uitgeschakeld in de meterkast om te luisteren of het geluid er nog is? Daarmee sluit je al een hoop mee uit.

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 17:37
Ik mis "wat ik al geprobeerd heb"

Er zijn hier namelijk zoveel topics hierover te vinden...

• TimToady
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ben vergeten te melden dat ik wel al losse apparaten van de stroom gehaald, maar dat gaf nog geen soelaas.

Ik ga na ontbijt de hele stroom eraf gooien, zometeen - dan laat ik meteen weten.

Het was 6 uur 's ochtends, 2 nachten niet geslapen - sorry voor het chaotische...

• TimToady
Ja dat is het - ik heb heel veel gekregen ook van dit forum al uit andere reacties.
Maar ik was toch benieuwd de posts en topics geven me zeker een aantal stappen kan.
Waarom vind ik nergens die 587Hz,de mug zo duidelijk een muggesound.
Ik kom er zo op terug

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:02
Doe eerst even een gehoortest. Straks heb je tinitus en zoek je naar niets

[ Voor 4% gewijzigd door nachtnet op 16-10-2022 12:20 . Reden: Geboortestad of gehoortest , damn you autocorrect ]

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:05
Waarmee meet je? Daarnaast is het verstandig om de tunnel "mug" te vermijden en te zoeken naar de oorzaak. Een app op de telefoon geeft je een richting maar zal niet 100% accuraat zijn.

• TimToady
Hm.
Stroom eraf gooien - geluid blijft.
Maar ook niet alleen in die hoek. Ook toch in de woonkamer, maar zachter.

Acties:
  • Beste antwoord

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:44
Ga eens even het huis uit en ergens anders zitten in stilte. Is het daar ook?

• TimToady
corporalnl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:22:
Waarmee meet je? Daarnaast is het verstandig om de tunnel "mug" te vermijden en te zoeken naar de oorzaak. Een app op de telefoon geeft je een richting maar zal niet 100% accuraat zijn.
Nou zo'n muggetunnelvisie zou m.i. alleen kwaad kunnen als je op zoek gaat naar een mug. Dus bij dezen aan iedereen : ik zoek niet naar een mug! Dat was enkel mijn beste omschrijving. Vooruit fluctuerende 587Hz laten we het daar op houden O-)

• TimToady
Ugh ik had die het minst verwacht. Vorig jaar nog bij de audicien geweest, 100% niks aan de hand.
Oorarts dan maar ja niet veel aan te doen 😟
Maar idd ik hoorde het net ook buiten en terwijl er gewoon verkeer was.
En ook meteen duidelijk waarom ik het vooral 's nachts hoor.

Tinnitus

Hartelijk dank allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door TimToady op 16-10-2022 10:09 . Reden: Omdat ik weer veel te snel probeer te zijn ]

Pagina: 1