@
br00kyWe hebben dit toegelaten juist om de discussietopics zoals de Nvidia/AMD nieuwstopics schoon te houden van allerlei "prijsalerts" zonder enige nieuwswaarde.
De manier waarop gemodereerd wordt gaat veel verder dan dit, waarbij er hard wordt ingegrepen wanneer de discussie zich naar jullie zin teveel verbreed, waarbij er veel invloed lijkt te zijn van een groep die eigenlijk geen enkele discussie wil, maar alleen alerts. Maar daarmee is de daadwerkelijke moderatie anders dan jij suggereert. Het is niet zozeer dat er hard wordt ingegrepen om prijsalerts te weren uit de andere topics, maar er wordt juist hard ingegrepen om het prijsalert topic schoon te houden. Dat is het tegenovergestelde van de motivatie die jij nu geeft.
Voor wat betreft moderatie houd ik me daar dus ook aan.
Ik ga niet jouw persoonlijke moderaties beoordelen en kan dat ook niet. Maar de moderaties in het algemeen voldoen in mijn optiek niet aan wat jij zegt. Allereerst wordt er heel erg subjectief gemod, waarbij continu regelovertredingen door de vingers worden gezien. Zo mag persoonlijk aankoopadvies niet, maar zie ik steeds posts langskomen en niet gemod worden die aankoopadvies vragen of geven.
Ten tweede zijn de regels zelf niet objectief en voldoen die niet aan de motivatie die jij geeft. Daarnaast worden mensen ook gebanned die niet de expliciete regels overtreden, maar naar de subjectieve smaak van een mod teveel offtopic posten. Zie de post waarvoor ik een ban kreeg, terwijl er op dit moment 'persoonlijk aankoopadvies'-posts staan die wel expliciet de regels overtreden, maar niet resulteren in zelfs maar een knip, laat staan een ban. Dit voelt behoorlijk onrechtvaardig.
Die spelregels zijn dus duidelijk en waren al duidelijk voor het topic ZT werd
Wanneer de moderatie (wat de echte spelregels zijn) niet klopt met de tekst over wat de spelregels zijn, en de moderatie sowieso niet consistent lijkt, is dat niet het geval.
Ten tweede vindt ik dit een typisch geval van bureaucratenlogica. Waarbij het idee is dat als je een regel maakt, het dan voor iedereen duidelijk moet zijn en je mensen maar moet straffen als ze zich er niet aan houden. Dit komt echter volstrekt niet overeen met de manier waarop mensen in de praktijk bepalen wat de regels zijn, zoals context (en dit topic heeft dezelfde beeldtaal als andere topics en het is dus logisch als mensen dezelfde regels verwachten), gedrag van anderen (en er wordt massaal offtopic gepost), hoe anderen reageren (veel weggemodde posts krijgen upvotes waardoor het lijkt dat veel medeforummers die posts wel waarderen), hun eigen wensen, etc, etc.
Deel van de bureaucratenlogica is ook de idee dat de menselijke aard niet van belang is en je alles maar kunt verbieden. In de praktijk zien we echter dat dit niet werkt. Zie bijvoorbeeld de 'war on drugs' of het communisme. Zelfs met zware straffen of zelfs massamoord kun je sommig gedrag niet veranderen. Je kunt dan natuurlijk dat gedrag nog extremer gaan afstraffen, maar je kunt er ook voor kiezen om dit gedrag juist te faciliteren op een betere manier.
De inzet van moderatieterreur zoals zero tolerance is een rode vlag dat er fundamenteel iets mis is met dit topic en dat er een behoefte is die niet voldoende op een legale manier kan worden vervult.
Andersom, als je post is gemod kan je er geld op inzetten dat meerdere van je forum genoten er klachten over hebben...
Dan nog kunnen meerdere van de mede-forummers het juist wel waarderen en wellicht juist de meerderheid. Het gevaar van het modden op basis van klachten is dat je niet ziet wie juist geen klachten heeft en dat je dus mogelijk modereert naar de wens van een luidruchtige minderheid.
Bovendien zijn de regels al zodanig dat alleen een bepaalde groep klachten kan indienen, waarbij hun wensen vastgelegd zijn in de regels. Deze regels zijn ook niet democratisch bepaald, maar ons opgelegd. De regels voldoen in elk geval niet aan mijn wensen en de moderatie helemaal niet.
Overigens ben ik persoonlijk geen fan van de levertijdentopics want sec genomen is het een extreem saai topic met alleen maar "alerts" en slecht onderbouwde posts waarom een prijs is zoals hij is. Er is echter vraag naar, dus is het er.
Mijn punt is dat:
A. Dit topic nu niet voldoet aan wat verschillende groepen ermee willen, wat zichtbaar is aan de vele geknipte posts, bans en moderatieterreur (zoals zero tolerance, massa-knips en massa-bans), maar ook aan klachten van mensen die unsubben van het topic omdat ze teveel discussies hebben tussen hun prijsalerts.
B. Er een strijd lijkt te zijn over wat het topic moet zijn, waarbij geen enkele groep tevreden lijkt te zijn (waarbij mods mogelijk worden gebruikt als wapen in die strijd, door posts te rapporteren).
C. Het topic zorgt voor een onvriendelijker Tweakers wat tegenstrijdig is met de acties om dit juist tegen te gaan. Ikzelf ervaar dit ook zo en zie juist ook de moderatieterreur als erg onvriendelijk.
D. Het hele topic überhaupt heel slecht voldoet aan wat je volgens mij zou willen van prijs- en dropalerts (zie ook mijn vorige post).
Mijn idee is dat als je punt D aanpakt, dit topic geen strijdpunt meer hoeft te zijn, omdat iedereen grotendeels kan krijgen wat hij of zij wil.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason