Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervangen WTW unit door één met een lager vermogen?

Pagina: 1
Acties:

• grbril
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-02-2024
Onze WTW unit, een Velu VHR275LB (van Veha), is inmiddels 20 jaar oud en nu technisch total loss verklaard door onze installateur. Hij doet het op zich nog wel, maar de lagers zijn versleten en hij maakt dus veel lawaai, waardoor we hem nu regelmatig uitzetten. Zeker niet ideaal.

Bij de zoektocht naar een vervangende unit en contacten met meerdere installateurs kregen we van één lokale installateur een interessante reactie. Hij stelde voor om onze unit te vervangen door een compacte Orcon HRC220. Het gaat me niet om het merk maar het idee dat deze qua vermogen wat lager zit dan onze huidige.

Zijn uitleg was op zich wel interessant. Hij stelde dat het om een compacte unit gaat.
Je kunt wel een zwaardere neerzetten, bijv de Orcon HRC 300, maar die is een stuk groter.
Nu is de vraag hoe vaak de unit überhaupt op de maximale stand draait in de praktijk.
En daar heeft hij wat mij betreft wel een punt. Eigenlijk nooit. Doorgaans draait het systeem op stand 1 en incidenteel op stand 2.

Daarom heeft deze installateur ivm de opstelplaats en dat een systeem eigenlijk nooit op maximaal draait gekozen voor de compacte versie. En onze bestaande kanalen zijn volgens hem erg klein om hierover grote hoeveelheden lucht te verstouwen i.v.m. geluid.

Een plausibel verhaal voor mij als leek. Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening.