Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een all-round desktop. Ik test al eens graag nieuwe dingen uit. Hierbij een uitgebreide opsomming van de taken:
Ik heb geen specifiek budget. Ik mik op bang for bucks. Algemeen een middenklasser qua qua gamen geen al te hoge eisen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten
Fractal Design Meshify C - Dark TG reeds in bezit
Randappartatuur
2 x Iiyama ProLite XUB2492HSU-B1
Draadloze logitech muis via bluetooth.
Draadloze logitech toetsenbord via usb transmitter
Mengpaneel: Pioneer DDJ-400
Speakerset: Pioneer DJ DM-40
Midi-klavier: MPK mini mk3
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik doe regelmatig verschillende taken door elkaar en laat programma's dan openstaan. In de browser laat ik me soms gaan en staan er soms +- 100 tabbladen open.
Ik denk dat ik hiervoor best voldoende ram voorzie (32GB) en een 12400 (ipv 12100). Ik neem de versie met igpu om eventueel aan troubleshooting te kunnen doen.
Aangezien ik voor een stil en zuinig systeem wil gaan kies ik liefst voor een goede koeling en een zuinige voeding. 98% van de tijd zal ik geen zware taken uitvoeren, de voeding zou dus goed moeten presteren in deze situatie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De desktop komt in de woonkamer te staan. Ik heb graag een zuinig en stil systeem. Bang for bucks. Het systeem moet minstens 8 jaar meegaan, liefst zonder tussentijdse updates. Desktop mag naar het einde toe op zijn limieten zitten.
Ik hou graag de mogelijkheid open om een 3de monitor aan te sluiten.
Ik heb geen RGB of andere fancy dingen nodig en ga ook niet overkloken.
Wat verwacht je van ons?
Het is 12 jaar geleden dat ik op advies van dit forum een desktop in elkaar gezet heb. Deze build draait nog steeds al een zonnetje bij mijn ouders. Ik ben in het verleden goed geholpen en hier ben ik dus weer. Ik volg het forum al een tijdje terug en heb me wat ingelezen in de BBG's. Ik ben verder een leek.
Ik twijfel vooral aan:
Ik zoek een all-round desktop. Ik test al eens graag nieuwe dingen uit. Hierbij een uitgebreide opsomming van de taken:
- Browsen: vaak +- 100 tabbladen in gebruik. Youtube hier en daar.
- Office: algemene kantoortaken.
- Gamen: af en toe een spelletje. Cycling manager, Football manager, Call of Duty,.. Ik moet niet op de hoogste settings kunnen spelen. Ik heb een Xbox series S met gamepass die ik gebruik als ik echt zou willen gamen. Ik ben geen echte pure gamer. 1080p-game-pc.
- Rekordbox voor mijn mengpaneel met +-10000 legale songs
- Programmeren/scripten: powershell, python, webdesign
- Eventueel later Ableton of Fl studio met een paar (3 a 4) vst plugins
- Eventueel later emulator draaien zoals pcsx2
- Dingen die ik me nog niet kan bedenken
Ik heb geen specifiek budget. Ik mik op bang for bucks. Algemeen een middenklasser qua qua gamen geen al te hoge eisen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten
Fractal Design Meshify C - Dark TG reeds in bezit
Randappartatuur
2 x Iiyama ProLite XUB2492HSU-B1
Draadloze logitech muis via bluetooth.
Draadloze logitech toetsenbord via usb transmitter
Mengpaneel: Pioneer DDJ-400
Speakerset: Pioneer DJ DM-40
Midi-klavier: MPK mini mk3
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik doe regelmatig verschillende taken door elkaar en laat programma's dan openstaan. In de browser laat ik me soms gaan en staan er soms +- 100 tabbladen open.
Ik denk dat ik hiervoor best voldoende ram voorzie (32GB) en een 12400 (ipv 12100). Ik neem de versie met igpu om eventueel aan troubleshooting te kunnen doen.
Aangezien ik voor een stil en zuinig systeem wil gaan kies ik liefst voor een goede koeling en een zuinige voeding. 98% van de tijd zal ik geen zware taken uitvoeren, de voeding zou dus goed moeten presteren in deze situatie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De desktop komt in de woonkamer te staan. Ik heb graag een zuinig en stil systeem. Bang for bucks. Het systeem moet minstens 8 jaar meegaan, liefst zonder tussentijdse updates. Desktop mag naar het einde toe op zijn limieten zitten.
Ik hou graag de mogelijkheid open om een 3de monitor aan te sluiten.
Ik heb geen RGB of andere fancy dingen nodig en ga ook niet overkloken.
Wat verwacht je van ons?
Het is 12 jaar geleden dat ik op advies van dit forum een desktop in elkaar gezet heb. Deze build draait nog steeds al een zonnetje bij mijn ouders. Ik ben in het verleden goed geholpen en hier ben ik dus weer. Ik volg het forum al een tijdje terug en heb me wat ingelezen in de BBG's. Ik ben verder een leek.
Ik twijfel vooral aan:
- Past alles samen? Zijn er problemen met de voorgestelde onderelen gekend?
- Energiezuinigheid?
- Is de voeding ok bij lage belasting? Is voeding te sterk/te zwak?
- Stilte van huidge onderdelen?
- Voorzie ik best nog casefans? Zo ja, welke zijn aanraders? De processorkoeler is nieuw, is deze ok?
- Eventueel andere aanraders?
- Eventueel nog tips? Ik ben geen kenner en luister graag naar advies/kritiek.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-12400 Tray | € 219,15 | € 219,15 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B660M DS3H AX DDR4 | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6 | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 55,81 | € 55,81 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 102,95 | € 102,95 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2021) Zwart | € 97,95 | € 97,95 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 76,64 | € 76,64 |
| Totaal | € 1.100,40 | |||