Mijn vraag
Ik (mijn schoonmoeder in belgie) heb een Bbox3 (een modem) daar zit nu op aangesloten een fritzbox (alleen voor telefonie, via pppoe verbinding een eigen ip adres)
alle randaparatuur in huis (laptop, tablet, wifi booster etc) en 2 netgeaur switches die vlan kunnen ondersteunen,en het tv kastje van proximus (decoder).
Alles werkt perfect maar de situatie gaat veranderen.
Het kleine huisje wat aan het grote huis vast zit gaat verhuurd worden.
De huurders willen delen in de internetverbinding en willen ook mee tv kijken.
Nu is tv kijken alleen mogelijk als de decoder van proximus direct op de bbox3 zit aangesloten, op de fritzbox werkt het niet (is een bekend probleem)
Nu dacht ik dat ik de situatie als volgt zou kunnen oplossen maar er gaat wat fout in mijn denken of uitvoeren.
Ik wil de bestaande/of nieuwe fritzbox zo instellen dat er 2 wifi netwerken zijn (normaal en gast)
En dat een bepaalde poort van de Fritzbox ook gasttoegang is.
Dit kan en ik weet hoe dus dit is oke.
Dan wil ik een switch die vlan aankan de netgear GS105E(1) gaan gebruiken.
op poort1 de Fritzbox normaal, op poort 2 de fritzbox gastnetwerk, op poort 3 de bbox (voor tv signaal)
Dan wil ik van daaruit 1 kabel naar een hirschman kastje (omzetten van ethernet naar coax, werkt nu al dus weet dat dit ook in orde is) en vandaaruit via de coax naar 2 andere hirschman kastjes waar het weer naar ethernet gaat.
Daar wil ik op beide locaties ook een netgear GS105 (2 en 3) aansluiten.
Dan wil ik BV:
Op GS105E 1 dus vlans instellen
poort 1 vlan1 (Fritzbox internet normaal)
poort 2 vlan2 (fritzbox internet gast)
poort3 vlan 3 (Bbox3 ivm tv)
Op netgear GS105E 2
poort 1 vlan 1 (Fritzbox internet normaal)
poort 2 vlan 3 (Bbox3 ivm tv)
Op netgear GS105E 3
poort 1 vlan 2 (Fritzbox internet gast)
Maar ik krijg het niet werkend.
Wat doe ik fout
Nu wil ik wel alvast melden dat zowel de Fritzbox als de BBox GEEN vlans ondersteunen/maken/aanbieden etc.
Maar dat doe ik zelf in GS105E (1)??????????
Relevante software en hardware die ik gebruik
GS105E Netgear werken ale 3 als switch en momenteel staan alle poorten op vlan 1 de standaard
Fritzbox werkt en heeft telefoon en op de poorten kan ik ook ethernet aansluiten en intenetten.
Bbox3 werkt en geeft tv en internet
Hirschman coax/ethernet omzetter (werkt nu in de originele/huidige situatie oke en is alleen een vervoerder)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Staat eigenlijk al in het bovenstaande verhaal.
Misschien fouten met taged en untaged poorten.
of wat ik niet hoop (want dan zijn we snel klaar) dat en modem of ruoter vlans moet aanbieden en dat de switches alleen maar zijn om het verder te leiden.
Dan houd het nu al op.

Ik (mijn schoonmoeder in belgie) heb een Bbox3 (een modem) daar zit nu op aangesloten een fritzbox (alleen voor telefonie, via pppoe verbinding een eigen ip adres)
alle randaparatuur in huis (laptop, tablet, wifi booster etc) en 2 netgeaur switches die vlan kunnen ondersteunen,en het tv kastje van proximus (decoder).
Alles werkt perfect maar de situatie gaat veranderen.
Het kleine huisje wat aan het grote huis vast zit gaat verhuurd worden.
De huurders willen delen in de internetverbinding en willen ook mee tv kijken.
Nu is tv kijken alleen mogelijk als de decoder van proximus direct op de bbox3 zit aangesloten, op de fritzbox werkt het niet (is een bekend probleem)
Nu dacht ik dat ik de situatie als volgt zou kunnen oplossen maar er gaat wat fout in mijn denken of uitvoeren.
Ik wil de bestaande/of nieuwe fritzbox zo instellen dat er 2 wifi netwerken zijn (normaal en gast)
En dat een bepaalde poort van de Fritzbox ook gasttoegang is.
Dit kan en ik weet hoe dus dit is oke.
Dan wil ik een switch die vlan aankan de netgear GS105E(1) gaan gebruiken.
op poort1 de Fritzbox normaal, op poort 2 de fritzbox gastnetwerk, op poort 3 de bbox (voor tv signaal)
Dan wil ik van daaruit 1 kabel naar een hirschman kastje (omzetten van ethernet naar coax, werkt nu al dus weet dat dit ook in orde is) en vandaaruit via de coax naar 2 andere hirschman kastjes waar het weer naar ethernet gaat.
Daar wil ik op beide locaties ook een netgear GS105 (2 en 3) aansluiten.
Dan wil ik BV:
Op GS105E 1 dus vlans instellen
poort 1 vlan1 (Fritzbox internet normaal)
poort 2 vlan2 (fritzbox internet gast)
poort3 vlan 3 (Bbox3 ivm tv)
Op netgear GS105E 2
poort 1 vlan 1 (Fritzbox internet normaal)
Op netgear GS105E 3
poort 1 vlan 2 (Fritzbox internet gast)
Maar ik krijg het niet werkend.
Wat doe ik fout
Nu wil ik wel alvast melden dat zowel de Fritzbox als de BBox GEEN vlans ondersteunen/maken/aanbieden etc.
Maar dat doe ik zelf in GS105E (1)??????????
Relevante software en hardware die ik gebruik
GS105E Netgear werken ale 3 als switch en momenteel staan alle poorten op vlan 1 de standaard
Fritzbox werkt en heeft telefoon en op de poorten kan ik ook ethernet aansluiten en intenetten.
Bbox3 werkt en geeft tv en internet
Hirschman coax/ethernet omzetter (werkt nu in de originele/huidige situatie oke en is alleen een vervoerder)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Staat eigenlijk al in het bovenstaande verhaal.
Misschien fouten met taged en untaged poorten.
of wat ik niet hoop (want dan zijn we snel klaar) dat en modem of ruoter vlans moet aanbieden en dat de switches alleen maar zijn om het verder te leiden.
Dan houd het nu al op.

:strip_exif()/f/image/rQtVCTC7SqBGsikxTdbR0s9s.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door feestbeestzd op 16-10-2022 10:50 . Reden: bijvoegen tekening ]