Openheid moderatie en bans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:23
Hi,

Ik ben al enige tijd in gesprek in het Sport feedbacktopic over verschillende zaken binnen dat gedeelte van het forum. Ik wou hier eigenlijk de discussie starten over het volgende:

- Een tijd terug is een welbekend member van dat gedeelte verbannen van de website.

Nu kan dit natuurlijk gebeuren. Echter zien wij members nergens op het forum terug dat deze member is verbannen. Dit geeft vind ik kwalijke mogelijkheden. Mods zouden namelijk in theorie members van het forum kunnen ruimen zonder dat iemand daar weet van heeft. Nu gaan we daar natuurlijk niet vanuit, maar waarom is er geen openheid in de bans die worden gegeven aan members en dat wij weten dat zij niet meer kunnen deelnamen aan discussies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyIVQjqmgXEwpiXMBEhCnv1UU4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7oD0eouNDs7IPKv1Ek0FqSLi.png?f=fotoalbum_large

Als je kijkt naar bovenstaande zie je in het betreffende topic bij de post dat deze user gebanned is, permanent en de reden waarom deze persoon is gebannt. Aardige openheid van zaken vind ik zelf? Daarnaast zie je nog bij de naam een streep en de titel dat deze is gebanned.

Wat is de reden dat Tweakers voor deze gesloten aanpak heeft gekozen binnen dit forum? Members hier weten eigenlijk nooit wanneer iemand gebanned is, voor hoelang en de reden (of welke post tot de ban heeft geleid).

Vooral in het sportgedeelte lopen de gemoederen de laatste tijd aardig hoog op. De Max verstappen kamp clasht hard tegen het Hamilton kamp en een middagje in het racetopic meekijken levert de grootste haat op die je maar kan voorstellen. Zou bijvoorbeeld een uitlokkende reactie richting een rijder die gemodereerd is en gezien wordt door andere leden niet afschrikken om ook zo een opmerking te maken? Omdat zij dan weten hoe lang zij gebanned kunnen worden hiervoor

Met dit topic hoop ik dat we een discussie kunnen voeren over het hoe en waarom, zonder dat beide kampen zich aangevallen voelt. In het sportfeedbacktopic kreeg ik te horen dat mijn toon verkeerd kan worden opgevat door moderators. Ik zie enkel een probleem wat al maanden bezig is en wil de discussie eens websitebreed gaan starten in plaats van alleen in de bubbel van het sport gedeelte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Persoonlijk zie ik er weinig in om iemand publiek aan de schandpaal te nagelen. Iemand gaat de fout in, krijgt waarschuwingen en krijgt uiteindelijk een keer een ban. Dat is naar mijn mening iets tussen die gebruiker en ons als moderators, daar hoeft niet iedereen direct van op de hoogte te zijn. Het kan namelijk vervolgens weer discussie gaan uitlokken over of die ban dan wel terecht is, of "waarom wordt $x dan niet gebanned want die doet het ook" discussies.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Maatregelen, waaronder bans, zijn iets tussen Tweakers en de betreffende gebruikers. Hier doen wij geen uitspraken over richting andere gebruiker.

Een van de redenen waarom je in mijn ogen het voorbeeld in de screenshot niet moet willen is dat we allemaal mensen zijn. Daar hoort het maken van fouten ook bij. Doel van een ban is in eerste instantie dat mensen er van leren om eventueel later terug te komen (uitzonderingen / permanente bans daargelaten natuurlijk) en niet weer de fout in te gaan.

Zowel de user als de persoon die de ban zet kan een fout maken. In dergelijke gevallen wil je mensen niet afschilderen als bijvoorbeeld "transphobic" zoals in jouw voorbeeld. Hier komt nog bij dat zaken aan interpretatie onderhevig zijn, zeker korte teksten zoals in jouw screenshot.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:23
@MueR maar als andere gebruikers het ook doen moeten die toch ook een ban of waarschuwing krijgen? Beide gaan namelijk dan de fout in

@Bor natuurlijk is de screenshot een extreem voorbeeld. Kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon staat: waarschuwing - reden. Want dan weten andere members ook dat zulke posts een overtreding zijn

Het forum van het screenshot heeft volgens mij een meer tekst based ban systeem. Vroeger toen ik zelf nog op een forum mocht modereren kon ik bans uitdelen met een puntensysteem waar dan uit de lijst van forumregels moest worden gekozen waarom deze ban is uitgedeeld.

En wat vinden jullie ervan dat nu nooit te zien is dat een member niet deelneemt aan het forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Discussie over users en hun waarschuwingen / bans kan imho alleen maar uit de hand lopen. Het is vanaf het allereerste begin al een scheve discussie, omdat gebruikers niet alle informatie hebben die moderators wel hebben. En dan krijg je dus discussies als 'user A krijgt een ban voor X, waarom krijgt user B dan niet ook een ban voor X'. Nou, omdat user A misschien een voorgeschiedenis heeft en user B niet, waardoor user A zich iets minder kan permitteren dan user B. Of omdat de cases van user A en user B toch nét even iets anders zijn, wat misschien niet (meer) zichtbaar is voor de overige users. Dat is niet krom, dat is niet onrechtvaardig, dat is hoe het werkt. Dergelijke discussies tussen gebruikers en moderators lijkt me echt totaal onzinnig, vooral omdat de user waar het om gaat zich niet in de discussie kan mengen en de overige gebruikers dus per definitie maar één kant van het verhaal horen.

En een berichtje op iemands account dat ie geband is, lijkt me ook nogal privacy-gevoelig, nietwaar? En wederom niet zoveel toevoegen. Als iemand niet aanwezig is op het forum kan dat bijzonder veel redenen hebben, een ban is daar slechts één van.

/mytwocents.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht