borrelende wc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:53
Zojuist (voor het eerst overigens) had ik tijdens een felle regenbui last van een borrelende WC op de benedenverdieping. Op de badkamer op de 1e verdieping geen last.

een overzichtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdTBlhQ8ceTFDKF1FIktJSL1bfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwVBnEuSOsYCdaIilVr4VUia.jpg?f=fotoalbum_large

We weten niet precies hoe en wat, maar mijn riolering gaat links om de hoek, halverwege de gevel, onder mijn huis door, naar een aansluiting op de hoofdweg (hoekhuis) , helemaal rechts naast mijn velletje papier :+
Links van het huis (op de oprit) heb ik op die plek een put gemaakt van beton, waar HWA en riolering samen komen (yes, gaat hier door 1 afvoer)
Het bolletje links is een open verbinding naar mijn rioolbuis naast het huis zodat ik kan zien of het doorstroomt.
Mijn oprit ligt (helaas) min of meer over mijn gemaakte put heen. Ik zou er bij kunnen, maar dat gaat me een middag kosten.

Op de badkamer gebeurde er dus niks. Daar wordt de afvoer overigens belucht door een beluchter naast de wasmachine, maar, alles is 1 en dezelfde leiding: alles zit aaneen gekoppeld. Na enkele minuten borrelen trok het toilet ineens zowat vacuum. Ik heb toen de stortbak geleegd, en daarna stopte alle geluiden ook meteen.

Was het een geïsoleerd incident? of moet ik actie gaan ondernemen?

Nu zijn de rioleringen afgelopen zomer nog doorgespoeld. Dat gezegd hebbende, bij de buren borrelde de afwateringsgoten in de tuin ook. (zelfde moment)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:55
Lijkt er op dat er hemelwater in de riolering terecht komt wat niet zou horen, waarom dit daar terecht komt is moeilijk na te gaan.

Zou contact zoeken met de gemeente en eens navraag te doen.

Misschien dat iemand in de buurt zijn afwatering op het riool heeft aangebracht met dit als gevolg.

Edit**

Post iets beter moeten lezen, je hemelwater zorgt hier voor het borrelen.

En ja dit kan problemen opleveren zodra het riool het niet meer weg kan krijgen met als resultaat een overstroming van het toilet en of wasbakken.

[ Voor 28% gewijzigd door TRAXION op 15-10-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
geen idee... oud huis... Ik heb er maar gewoon op verder geborduurd :+
Het was al heel wat dat we na bijna een hele dag graven de riolering hebben gevonden :D

Maar goed. Begin zomer hebben we serieuze hoosbuien gehad, stond zelfs de straat onder water. Toen heb ik geen borreltje gehoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:17
Iets andere situatie: Jaren 80 huis en had ook een borrelende wc (iedere keer dat er doorgetrokken werd van de bovenste wc/douche)

Er bleek uiteindelijk een gat van 3 vingers dik te zitten in de voortuin, wat ook een klein "sink hole" veroorzaakt had. Het gat zat bij de inspectieingang in de voortuin.

Ik zou daarom willen aanraden: Zoek eens naar je riool inspectieingang (Ja dat is een rot klus, maar een mannetje laten komen om zo'n blokkade te fixen kost al snel richting de 1.000 euro)

Aanvulling: Boven hoef je niet te zoeken, beneden en in de grond juist wel

[ Voor 7% gewijzigd door D_Jeff op 15-10-2022 17:19 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik zat er aan te denken om eerst eens de tuinslang in het inspectiegat te duwen en eens goed door te spoelen. (kunnen we ondertussen luisteren bij het toilet)
De put is ca 5 m verderop. Kan altijd iemand laten komen met een camera als er daar iets zou blokkeren.

hetgeen me zo aan het twijfelen brengt is dat ik bij buren het ook hoorde borrelen. Je zou haast denken dat het verderop in het net niet helemaal lekker ging, en het probleem niet direct bij mij zit.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 15-10-2022 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-07 22:12
Als je het enkel hebt horen borrelen in combinatie met een regenbui, lijkt het me niet nodig naar lekken te gaan zoeken.

Heb bij mij thuis een gelijkaardig probleem: er loopt nog (te) veel hemelwater in de vuilwaterriool.
Bij een hoosbui deze zomer kwam het water uit het terrasputje omhoog :9
hierdoor weet ik nu dat dit putje afwatert in het vuilwater riool....

We hadden dit al eens eerder gehad (met lekker smerige plassen binnen) dus heb ik een keerklep geplaatst op de badkamer/keuken afvoer en dit werkt prima. Op de toilet afvoer is een keerklep niet aan te raden, een keerklep heeft onderhoud nodig en bij het toilet... je snapt wel wat ik bedoel :S

Heb bij de gemeente navraag gedaan en het is een beetje een welles-nietes verhaal:
het riool loopt over omdat het gemaal de hoeveelheid water niet kan slikken. Het gemaal is echter voldoende ruim berekend als er enkel afvalwater in terecht komt.
Vroeger was het blijkbaar ok om hemelwater mee in het riool te laten lopen (in de tijd voordat er gescheiden riolen waren) dus in een buurt met veel oude huizen loopt er ook nog veel regenwater naar de zuivering...
Regen- en afvalwater scheiden is je eigen verantwoordelijkheid, maar geen verplichting bij oude huizen
maar daar hoeft de gemeente/gemaal beheerder dan weer geen rekening mee te houden....
enz....

Ik ben nu een soort noodoplossing aan het plannen:
"water" neemt de makkelijkste weg dus wil ik een klep op de inspectiepijp (ipv het deksel nu)
zodat overtolligge smurrie er langst daar uitkan.
En dan een soort gootje naast het huis, richting straat en gracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
robotomizer schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:03:
Als je het enkel hebt horen borrelen in combinatie met een regenbui, lijkt het me niet nodig naar lekken te gaan zoeken.
Yep was alleen die keer.
Gister ook flinke bui > niks
En met de overstroming begin zomer, en de enorme regenvallen van zomer vorig jaar (met overstromingen) ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-07 22:12
Dan kan het zijn dat er om één of andere reden een opstoppingkje was in het riool of gemaal, of gewoon teveel tegelijk...

gelukkig was het maar die ene keer, zou het wel eens aankaarten bij de gemeente ofzo.
Misschien doen ze niet meteen iets maar als nog/genoeg mensen hetzelfde doen komt het misschien wel op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
hmmm... heb nu een slecht doorspoelend toilet helaas, en een wasbak afvoer die vanaf de andere kant richting mijn put gaat is er ook slechte doorstroming. Vrees toch dat het verstopt zit ergens.
Met wat geluk komt morgen een ontstopper langs, en ondertussen bij de gemeente proberen uit te vissen waar onze aansluiting nou eigenlijk zit.
Zit het niet bij mij, dan wend ik me wel weer tot de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:41

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een terugslagklep is ook een mogelijkheid. Die blokkeert het regenwater dat 'terugstroomt'. Dus ook geen risico dat het water in de wc omhoog komt.

Maar dat kost wel meer dan een uurtje werk helaas.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ontstopper is geweest. (Nu gat aan het dichtmaken)
Het was keukenvet dat zich had verzameld tegen/in de put.
Alles loopt weer door nu :)

Ben benieuwd wat de kosten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:17:
Ben benieuwd wat de kosten zijn
Volgens mij heb je ook ontstoppingsbedrijven in de categorie 'slotenmakers' en 'glazenwassers' die de hoofdprijs vragen, niet schromen om agressief te handelen etc.

Dat hoeft bij jou natuurlijk niet het geval te zijn, maar je hebt dus geen offerte gevraagd?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Real schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Volgens mij heb je ook ontstoppingsbedrijven in de categorie 'slotenmakers' en 'glazenwassers' die de hoofdprijs vragen, niet schromen om agressief te handelen etc.

Dat hoeft bij jou natuurlijk niet het geval te zijn, maar je hebt dus geen offerte gevraagd?
Omschrijving Btw Totaal
storingsdienst 1ste uur toilet verstopping 21% € 135,00
Gebruik camera 21% € 50,00
Er is gerekend wat hij gister vertelde, 185 euro incl BTW.
Hij heeft eerst via het toilet met de camera gekeken. Zo bijna bij de put werd het beeld melkachtig en wazig. Die plek vervolgens uitgepeild (coole gear :Y ) en gaatje gegraven. vierkantje uit de buis bovenop gezaagd, en toen is hij met de waterfrees aan de gang gegaan, in beide richtingen.
Er zat de nodige vetaanslag aan de slang bij het terughalen uit de put. Mw. paQ vertelde net dat ze met de stijgende gasprijzen minder heet water was gaan gebruiken met afspoelen van pannen e.d. :D
nou... dan uh... naja... dat :P

Pijp netjes dichtgemaakt, tuin weer aangeharkt, alles schoongespoeld en afgerekend via pin.
Totaal 1 uur werk geweest. En hier spoelt alles weer door. :)

Het was nog gelukt om met de camera in de put een afslag te nemen, dus ik heb nu wel beeld bij waar de riolering loopt onder mijn huis, waarschijnlijk inderdaad vanaf daar recht naar de straat. (85cm onder mijn keuken, en op een plek waar ik niet had verwacht dat hij liep)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:38:
[...]
Er is gerekend wat hij gister vertelde, 185 euro incl BTW.
Dan had je dus een prijsindicatie (die ook klopte) en daar was je het dus mee eens.

Voor jou nu niet relevant, maar het is wellicht nuttig om te weten dat van een prijsindicatie bij aanneming van werk op grond van art. 7:752 lid 2 BW in principe niet met meer dan 10% kan worden afgeweken, tenzij de aannemer vooraf waarschuwt voor een kostenstijging. Waarschuwen en een akkoord van de opdrachtgever is voldoende.

Dat geldt voor de helderheid dus ook voor andere soorten van aanneming van werk zoals het herstel van een piano, het stomen van kleren of het laten assembleren van een computer.

Daarom is het in de regel verstandig om bij aanneming van werk zelf altijd om een prijsindicatie te vragen op zo'n manier dat je later die prijsindicatie ook kunt aantonen in het geval dat de aannemer niet zelf met zo'n indicatie komt aanzetten. Dan heb je in ieder geval een richting vooraf.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Pagina: 1