Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc6580
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 16:12
Zoals zovelen heb ik mij laten verleiden tot het kopen van een SD card van TB van Aliexpress.
Bij gebruik ervan heb ik ondervonden dat bepaalde gekopieerde bestanden onleesbaar zijn, of gewoon geen inhoud hebben; alleen de titel is blijkbaar gesaved.

Ik ben toen op het programma h2testw gebotst om de card te testen.
Dit duurde een eeuwigheid, maar uiteindelijk zag ik dat er inderdaad beschadigde sectoren waren.

Ik heb dan vanalles geprobeerd: formatteren, disk controleren (Windows zei dat er geen fouten waren).

Is er een mogelijkheid of programma om de slechte sectoren definitief uit te schakelen om dan de SD card met uiteraard minder geheugen te gebruiken?
...

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Nee is niet te fixen, dit gebeurd vaker met kaartjes van ali expres, alibaba, wish etc.

Dit zijn gewoon 16gb kaartjes met een aangepaste firmware die laat zien dat er bijv 1tb beschikbaar is in windows. Je word gewoon opgelicht waar je bijstaat, mijn advies weggooien om ongelukken te voorkomen dat je hem perongeluk toch gaat gebruiken.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

rikadoo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:50:
Nee is niet te fixen, dit gebeurd vaker met kaartjes van ali expres, alibaba, wish etc.

Dit zijn gewoon 16gb kaartjes met een aangepaste firmware die laat zien dat er bijv 1tb beschikbaar is in windows. Je word gewoon opgelicht waar je bijstaat, mijn advies weggooien om ongelukken te voorkomen dat je hem perongeluk toch gaat gebruiken.
Precies dit. Die kaartjes bevatten niet eens 1TB aan opslag, maar hebben bijvoorbeeld 16GB die geadresseerd worden in een loop. Als hij beschreven is en je bent bij de 17e GB dan begint hij weer aan het begin en is je data corrupt.

Weggooien dus en het enige wat je kan doen is AliExpress doorgeven dat de verkoper een oplichter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Het is meestal geen 'loop' en dat is juist het verraderlijke. De firmware toont grotere capaciteit en geeft geen fout wanneer naar niet bestaand NAND geheugen wordt geschreven.

Omdat file system meta data zich vaak binnen die bijvoorbeeld 16 GB werkelijk geheugen bevindt en dus gewoon correct bijgewerkt wordt merk je daar niet veel aan. Het is juist daarom dat je pas gaandeweg merkt dat de bestanden die je netjes in Explorer ziet staan verwijzen naar niet bestaand NAND geheugen en dus leeg zijn.

Zou het werkelijk een loop zijn dan worden na verloop van tijd bestandssysteem structuren overschreven en dit is meestal niet wat gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door Stanton op 15-10-2022 17:23 ]

Joep