Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

L/L of L/W warmtepomp efficiënter in oud huis?

Pagina: 1
Acties:

• lordawesome
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-10 00:01
In een oud huis met slechte isolatie en oude radiatoren. Wat is dan efficienter? Een L/L of L/W warmtepomp? Ik vermoed de airco omdat die 50 graden lucht uitblaast in tegenstelling tot de oude radiatoren die relatief weinig warmte afgeven op 50 graden. Of zie ik dit verkeerd?

Ik denk dat de airco het bij een lagere temperatuur warm weet te houden in de winter dan de L/W warmtepomp. Klopt dat?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
Oude radiatoren zijn vaak over-gedimensioneerd, inclusief het leidingwerk, met een hoge temperatuur wp moet het wel lukken, De 'J' versie L/W wp van Panasonic kan inwendig tot 60 graden, dus een radiator temperatuur van 45 graden moet mogelijk zijn, efficiënt is het niet helemaal, wellicht moet je de radiator in de woonkamer vervangen met een echte Lage Temperatuur radiator.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als de isolatie nog altijd slecht is... is er een kans dat de radiatoren niet overgedimensioneerd zijn, toch @natural colour :-) ?

Dan zou de L/L het altijd moeten winnen zonder drastische afgifteverbeteringen in het CV systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.