CV ketel niet in onderhoud ivm rook afvoer gas kanaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:49
Ik woon nu bijna een jaar in een begane grond appartement.

Er is hier centrale verwarming dmv een Remeha ketel. Het rookafvoergas kanaal gaat tot aan het dak met nog 2 woonlagen boven mij.

Afgelopen woensdag had ik een afspraak voor het in onderhoud nemen van de ketel. Degene die hier was (namens een grote landelijke partij) wilde de ketel niet in onderhoud nemen omdat het rookafvoergas kanaal:
A) horizontaal geplaatst is
B) van RVS is

Het is niet duidelijk of RVS tot aan het dak gebruikt is (dit wist de VVE ook niet) maar het sterke vermoeden is van wel (bouwjaar gebouw 1963, ex woningbouw)

Ik heb contact opgenomen met de oud eigenaar. Zij heeft de ketel in 2018 laten plaatsen. Blijkbaar zijn de huidige regels van 2012. In principe (zoals ik het nu begrijp) had dit dus niet zo gedaan mogen worden zonder eerst het rook afvoer gas kanaal helemaal te vervangen (of eerst te inspecteren of er RVS in de schacht naar het dak zit).

De installateur (een zeer gerenomeerde lokale partij) kan de installatie niet meer vinden in hun systeem. Wel zijn ze een keer geweest voor onderhoud in 2020 zonder opmerkingen over het kanaal (iig niet te vinden in het systeem).

Ik heb verschillende mensen gesproken en de een zegt dat het in 2018 nog ging om een richtlijn en de ander zegt weer dat dit niet zo uitgevoerd had mogen worden.

Hoe dan ook. Ik heb nu een ketel die blijkbaar niet onderhouden mág worden in de huidige staat. En potentieel ook nog een gevaarlijke situatie. Ik heb wel meteen een CO melder gekocht maar toch geeft een onrustig gevoel.

Ik ben benieuwd of hier iemand inzicht kan geven in hoe dit nou zit.
Het verhelpen van deze situatie zou waarschijnlijk flink in de papieren lopen doordat er een hoogwerker bij nodig is.

Is dit:
1) een verborgen gebrek (kanaal zat weggewerkt achter een kast) dus had de eigenaar dit moeten melden bij verkoop
2) fout van degene die de ketel geplaatst heeft

En wat is de kans dat de kosten te verhalen zijn? En dan op wie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAZoji54Wa0xEsqToGvsuCbIqp0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFrN7jZhy0mXwvewRidgy6PE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYQjwtlVhTI0BgH8AdQnudNAJOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TKvB7FsBsEB0EIFhSMRdQwD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36DhW6UWA4RSPeYjaLZ2D0_cqiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjXvJbRonMWmJUCEzIrsEfCG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom zou een rvs afvoer niet mogen? Lijkt op een panflex rvs afvoer en die kan je gewoon kopen voor dit doel.

[ Voor 37% gewijzigd door Wolly op 15-10-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Wolly schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:00:
Waarom zou een rvs afvoer niet mogen? Lijkt op een panflex rvs afvoer en die kan je gewoon kopen voor dit doel.
Dit is wat de monteur zei die hier woensdag was. Door alle drukte is het niet gelukt, ondanks vele pogingen, om hier een 2e expert naar te laten kijken. Ze hebben het allemaal te druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-05 21:33
e voor het geval je het wilt laten vervangen door kunststof flex diamter 60
mag je ook alleen maar verticaal. (tegenwoordig vroeger was dat anders)
dus dat betekent een lang recht stuk buis. diamter 80 verloop bocht.
en dan pas flex. en ik weet niet of dat dat allemaal lukt in die koof.
ik heb dan wel een groter gaatje nodig om het erin te krijgen.
(dus een groter gat hakken met een lichte boormachnine)
en je cv ketel moet op geforceerd op hoger vermogen branden/aangepast worden.
anders dan stikt tie in zichzelf. of als ie heel bereordt staat kan je afvoer smelten.

rookgas hergebruiken zoals waarschijnlijk is gedaan is doodzonde.
het lijkt me stug dat een juiste rvs afvoer er nu al zo uitziet.
er waren destijds wel rvs afvoeren. mochten ook niet horizontaal.

richtlijn vs dat het niet zo uitgevoerd had mogen worden.
als die niet aan de richtlijnen voldoet kan je hem afkeuren. (gebeurde zelden)
het komt er dus op neer dat hadden ze hem zo niet mogen plaatsen.
want het voldoet niet aan de richtlijnen. maar echte regels in die tijd waren er wel/niet.
heel precies kijken deden ze toen niet. tot er een paar ongelukken gebeurde.

hou het er maar op dat we tegenwoordig strenger zijn dan vroeger.
ivm de aankomende gasketelwet wil niemand meer een afgekeurde ketel in zijn onderhoud hebben.
(want dan ben je gewoon echt je papiertje kwijt als ze erachter komen mag je gewoon opnieuw)

ik hoop allen wel dat ze ook steekproef gewijs controles gaan uitvoeren. (dat vermoeden is er wel)
voorheen kon je zelf met certificering en voldoende onderhoud met een foute installatie wegkomen.
er zaten zeg maar wat mazen in het systeem. en dat zie ik dus ook bij jouw terug komen.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 15-10-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
miciel schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:11:
e voor het geval je het wilt laten vervangen door kunststof flex diamter 60
mag je ook alleen maar verticaal. (tegenwoordig vroeger was dat anders)
dus dat betekent een lang recht stuk buis. diamter 80 verloop bocht.
en dan pas flex. en ik weet niet of dat dat allemaal lukt in die koof.
ik heb dan wel een groter gaatje nodig om het erin te krijgen.
(dus een groter gat hakken met een lichte boormachnine)
en je cv ketel moet op geforceerd op hoger vermogen branden/aangepast worden.
anders dan stikt tie in zichzelf. of als ie heel bereordt staat kan je afvoer smelten.

rookgas hergebruiken zoals waarschijnlijk is gedaan is doodzonde.
het lijkt me stug dat een juiste rvs afvoer er nu al zo uitziet.
er waren destijds wel rvs afvoeren. mochten ook niet horizontaal.

richtlijn vs dat het niet zo uitgevoerd had mogen worden.
als die niet aan de richtlijnen voldoet kan je hem afkeuren. (gebeurde zelden)
het komt er dus op neer dat hadden ze hem zo niet mogen plaatsen.
want het voldoet niet aan de richtlijnen. maar echte regels in die tijd waren er wel/niet.
heel precies kijken deden ze toen niet. tot er een paar ongelukken gebeurde.

hou het er maar op dat we tegenwoordig strenger zijn dan vroeger.
ivm de aankomende gasketelwet wil niemand meer een afgekeurde ketel in zijn onderhoud hebben.
(want dan ben je gewoon echt je papiertje kwijt als ze erachter komen mag je gewoon opnieuw)

ik hoop allen wel dat ze ook steekproef gewijs controles gaan uitvoeren. (dat vermoeden is er wel)
voorheen kon je zelf met certificering en voldoende onderhoud met een foute installatie wegkomen.
er zaten zeg maar wat mazen in het systeem. en dat zie ik dus ook bij jouw terug komen.
Dankjewel! Maakt het al een stuk duidelijker!
Denk je dat het zinvol is om verhaal te halen bij de installateur. Dit is een zeer hoog aangeschreven gerenomeerde installateur uit de buurt. Ze nemen alleen geen nieuw onderhoud aan ivm drukte. Zo kwam ik bij de grote landelijke partij uit.
Het is wel zo dat vorige eigenaar de ketel zelf gekocht heeft en de opdracht alleen voor installatie ketel was. Maar ik neem aan dat dat geen verschil zou moeten maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 19:36
@Kasper1985
Het betreft een appartement, dus sla eerst je splitsingsakte erop na of het kanaal individueel is of collectief. In het laatste geval dient de VVE dit te regelen en te betalen.
En als het RVS tot het dak is doorgetrokken mag dat gewoon.

Zelf hebben wij in onze VVE alles vervangen met http://www.easy-liner.nl/index.html
Heeft een levensduur van 50 jaar dus laatste keer dat je het gaat doen.
Kost circa 1200 euro per woning en is in 1.5 uur geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
chrisborst schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:42:
@Kasper1985
Het betreft een appartement, dus sla eerst je splitsingsakte erop na of het kanaal individueel is of collectief. In het laatste geval dient de VVE dit te regelen en te betalen.

Zelf hebben wij in onze VVE alles vervangen met http://www.easy-liner.nl/index.html
De VVE is in beheer van een externe partij. 4 van de 12 woningen zijn koop de rest is nog in eigendom van woningbouw. Daarom zit het bestuur ook bij die beheer partij.
Ik heb contact gehad met de “voorzitter”. Die gaf kort door de bocht niet thuis. Geen VVE probleem. Eigen ketel eigen probleem. Er is ook een individuele schacht tot aan het dak geen gemeenschappelijke.

Wel is de VVE bezig met verduurzaming. Wellicht ooit een warmtepomp en er zijn hier ook (vage) plannen voor een wamtenet. Dus ook de huidige constructie hoeft (hoop ik) geen 10 jaar meer mee.

Wel zou ik graag de ketel in onderhoud willen tot het moment dat al deze verduurzaming rond is. 😅

[ Voor 4% gewijzigd door Kasper1985 op 15-10-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolly schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:00:
Het mag niet horizontaal en staat ook bij je eigen link:
Let op dat flexibel RVS alleen verticaal mag worden gebruikt in verband met eventueel doorhangen.
@Kasper1985
Verborgen gebrek denk ik niet, je kan het zien en in hoeverre is de vorige eigenaar bekend met de regels?
Lijkt mij een lastig verhaal worden.
Met de gasketelwet zal dit afgekeurd worden, pvc als luchttoevoer mag ook niet.

@chrisborst heeft een goed punt.
Het gaat om de splitsingsakte, wat daar in staat.
Ik heb een kleine vve in onderhoud en daar heb ik alle rookgasafvoeren naar het dak vervangen.
Bij hun staat in de akte / modelreglement dat ketels, radiatoren en dergelijke voor de eigenaren zijn.
De rookgasafvoeren, leidingen in vloeren, riolering standleidingen is voor de vve.
Eerst eens goed advies inwinnen bij iemand die daar meer van weet .
De vve waar ik kom is aangesloten bij vve belang https://www.vvebelang.nl/
Wellicht kunnen zij je advies geven.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Kasper1985 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Dankjewel! Maakt het al een stuk duidelijker!
Denk je dat het zinvol is om verhaal te halen bij de installateur. Dit is een zeer hoog aangeschreven gerenomeerde installateur uit de buurt. Ze nemen alleen geen nieuw onderhoud aan ivm drukte. Zo kwam ik bij de grote landelijke partij uit.
Het is wel zo dat vorige eigenaar de ketel zelf gekocht heeft en de opdracht alleen voor installatie ketel was. Maar ik neem aan dat dat geen verschil zou moeten maken?
kijk eerst even zoals @edsandje zegt je splitsingsacte na kan een boel ellende schelen.
individuele afvoer zijn hier wel weer eigendom van klant. maar dat is niet overal hetzelfde.

of het zin heeft om verhaal te halen hangt van een hoop dingen af.
heb je de offerte van de vorige eigenaar toevallig ? wat staat er op de offerte bijv ?
hebben hun de gehele afvoer vervangen of hebben ze hem aangesloten op de bestaande afvoer ?

je kan er altijd een mailtje aan wagen/verzoeken om een nieuwe afvoer te instalaren.
met korting of kosteloos. (hun hebben immers deze nogal grote fout gemaakt)
maar of ze eraan mee gaan werken is een tweede. heb ik mijn twijfels aan.
reden 1 kost een boel geldt/tijd/werk als ik zo lees. hoogwerker nieuwe afvoer laten zakken
gaatje hakken nieuwe bochten en buizen nieuw verloopje nieuwe schoorsteentop etc.
reden 2 regels waren destijds wel. maar het was allemaal nog lang niet zo streng.

dat de eigenaar zelf de ketel heeft gekocht mag geen verschil maken.
ketel moet volgens de voorschriften zijn geinstalaardt. en dat is hij nu niet.

mocht je een rechtsbijstandverzekring hebben kan je die inschakelen.
mogen zij het met bedrijf gaan regelen. (maar das ook nog een lange weg)

let op: je hebt eerder kans een nieuwe afvoer te krijgen. of tegen de kostprijs.
dan dat je onkosten van een andere partij mag declareren.dat is stap 3 of stap 4.
dus eerst het bedrijf benaderen en vragen of ze het willen oplossen dan pas een ander laten komen

en ook belangrijk. om te weten ik doe niet de garantie afhandeling. dat doet mijn werkgever.
dus ik heb niet perse heel veel verstand hiervan (ik ben alleen degene die het in orde maakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft de rookgasafvoer (en ook de luchttoevoer van zwart PP8 van 80 mm.), dat spul is allemaal los te koop bij warmteservice. Zo op het eerste gezicht in jouw situatie geen rocket science om dat te vervangen.

Verder lijkt er een concentrische pijp naar het dak te lopen. De vraag is hoe oud die is. En ik weet dat die grote landelijke firma er over zeurt. Ze hebben ook innige banden met een bedrijf dat inspecteert en een lining aanbiedt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ericplan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:51:
Wat betreft de rookgasafvoer (en ook de luchttoevoer van zwart PP8 van 80 mm.), dat spul is allemaal los te koop bij warmteservice. Zo op het eerste gezicht in jouw situatie geen rocket science om dat te vervangen.

Verder lijkt er een concentrische pijp naar het dak te lopen. De vraag is hoe oud die is. En ik weet dat die grote landelijke firma er over zeurt. Ze hebben ook innige banden met een bedrijf dat inspecteert en een lining aanbiedt.
als er concentrisch naar het dak loopt dan hadden ze nooit er een stukje flex ingedaan.
die drie bochten en die 3 pijipjes maak je er zo in. beetje eer van je werk zeg maar.
ik vermoedt dat de flex gewoon doorloopt naar het dak. en stuk pijp en het broekstuk
is gebruikt voor de toevoer van verse lucht.

verder die grote landelijke frima. (f..stra) ik zat niet op te letten/ik had het niet door.
ik ben niet overtuigd van hun doen en laten. ooit hun rotzooi mogen opknappen.
overal was wat op aan te merken behalve de rookgas. die was wel weer naar behoren.
(hele verdeler vervangen was te klein. koud water zooitje/warm water zooitje/riool zooitje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@miciel Flat is, lees ik nu, van 1963. Dan zal je wel gelijk hebben. Waarschijnlijk bij een recente ketelvervanging de oude stalen binnenbuis vervangen door flex RVS, want RVS of dikwandig aluminium was er in 1963 zeker niet?
Of misschien is van een overmaatse rookgasafvoer van een open ketel een concentrische buis gemaakt?

edit:
Zie dat er in de schacht ook PVC zit. Vreemd. Wat zit er op het dak?

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 15-10-2022 18:00 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
ericplan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:50:
@miciel Flat is, lees ik nu, van 1963. Dan zal je wel gelijk hebben. Waarschijnlijk bij een recente ketelvervanging de oude stalen binnenbuis vervangen door flex RVS, want RVS of dikwandig aluminium was er in 1963 zeker niet?
Of misschien is van een overmaatse rookgasafvoer van een open ketel een concentrische buis gemaakt?

edit:
Zie dat er in de schacht ook PVC zit. Vreemd. Wat zit er op het dak?
exact wat je zegt. van een overmaatse rookgas afvoer van een open ketel een concetrische gemaakt.
door er een stuk flex doorheen te laten zaken. vroeger was 125/150 mm namelijk geen gekke maat.
opzich mag mocht je lucht toevoer van pvc maken. althas destijds. nu is dat echt een grove fout.
ik twijfel alleen of die rvs flex vier jaar is. of niet veel ouder. rycyclen van rookgasen gebeurt te vaak.

het kan zijn dat ze de in onderin de schacht een pvc bocht erop hebben gezet. om de hoek om te gaan.
en dan een stukje buis hebben geplaatst om tot buiten de schacht te komen. (toch nog lucht dicht)
maar het ook zijn dat het stukje buis voor de sier is/voor de lucht afdichting op de muur is/installateurs gemak een broekstuk in je muur proppen is ook weer zo,n uitdaging. nu kan je hem gewoon afsmeren.
(wacht daar wel even mee totdat het allemaal in orde is gemaakt scheelt je weer een keertje werk)

wat er op het dak zit een rookgasafvoer _/-\o_ waarschijnlijk een concentrische.
en gewoon een stuk flex eraan geknoopt. en toen erin gedrukt. opzich doen we dat nu nog steeds.
zij het dat we iets modernere materialen hebben. maar het ontwerp/idee is nog steeds hetzlefde.
https://www.saniheat.nl/p...ir-YxwajftkRoCPesQAvD_BwE ik gok dat ze deze erop hebben gezet.

( conentrisch zelf gemaakt of concentrisch kant en klaar twee verschillende dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
miciel schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

kijk eerst even zoals @edsandje zegt je splitsingsacte na kan een boel ellende schelen.
individuele afvoer zijn hier wel weer eigendom van klant. maar dat is niet overal hetzelfde.

of het zin heeft om verhaal te halen hangt van een hoop dingen af.
heb je de offerte van de vorige eigenaar toevallig ? wat staat er op de offerte bijv ?
hebben hun de gehele afvoer vervangen of hebben ze hem aangesloten op de bestaande afvoer ?

je kan er altijd een mailtje aan wagen/verzoeken om een nieuwe afvoer te instalaren.
met korting of kosteloos. (hun hebben immers deze nogal grote fout gemaakt)
maar of ze eraan mee gaan werken is een tweede. heb ik mijn twijfels aan.
reden 1 kost een boel geldt/tijd/werk als ik zo lees. hoogwerker nieuwe afvoer laten zakken
gaatje hakken nieuwe bochten en buizen nieuw verloopje nieuwe schoorsteentop etc.
reden 2 regels waren destijds wel. maar het was allemaal nog lang niet zo streng.

dat de eigenaar zelf de ketel heeft gekocht mag geen verschil maken.
ketel moet volgens de voorschriften zijn geinstalaardt. en dat is hij nu niet.

mocht je een rechtsbijstandverzekring hebben kan je die inschakelen.
mogen zij het met bedrijf gaan regelen. (maar das ook nog een lange weg)

let op: je hebt eerder kans een nieuwe afvoer te krijgen. of tegen de kostprijs.
dan dat je onkosten van een andere partij mag declareren.dat is stap 3 of stap 4.
dus eerst het bedrijf benaderen en vragen of ze het willen oplossen dan pas een ander laten komen

en ook belangrijk. om te weten ik doe niet de garantie afhandeling. dat doet mijn werkgever.
dus ik heb niet perse heel veel verstand hiervan (ik ben alleen degene die het in orde maakt)
Rechtsbijstand heb ik. En ben ook lid van vereniging eigen huis. Die ga ik idd eens contacteren.

Ik was alleen bang dat ik geen partij ben. Ik heb nooit een overeenkomst gehad met de installateur. Dus ik kan geen aanspraak maken op garantie… lijkt mij tenminste.
De oude eigenaar is pissed. Zij woonde hier met een kind en voelt zich genaaid want ze heeft nooit de optie gekregen om iets met het rookafvoer gas kanaal te doen bij de installatie in 2018.
Dus misschien moet zij als opdrachtgever aankloppen bij de installateur?
Ik zal idd de splitsingsakte eens bekijken. Maar helaas is de vergadering net geweest. Dus veel vertrouwen in dit oplossen via de VVE heb ik niet. Maar als dat de enige weg is dan zal dat maar moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als in de spitsingsakte staat dat zij verantwoordelijk zijn aansprakelijk stellen met een korte oplossingstermijn. Als zij daar niets mee doen dan de werkzaamheden zelf uit laten voeren en de kosten van je VVE bijdrage aftrekken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 00:20
ds23man schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:01:
Als in de spitsingsakte staat dat zij verantwoordelijk zijn aansprakelijk stellen met een korte oplossingstermijn. Als zij daar niets mee doen dan de werkzaamheden zelf uit laten voeren en de kosten van je VVE bijdrage aftrekken.
Hoho, dat kan niet zomaar en win je eerst juridisch advies in. Zelden werkt het om zelf kosten te maken en dan te verhalen. Wat wel vaak kan is je bijdrage bevriezen en dan verzoek indienen om op te lossen. Niet meteen aansprakelijk stellen. Pas nadat men niet wil oplossen dan in gebreke stellen. Dan aansprakelijk stellen. Maar win advies in bij juridisch loket of sociaal Advocatenkantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Kasper1985 Informeer eens bij een lokale installateur voor een onderhoudscontract. Die zijn niet zo rigide als die landelijke partij.
Belangrijkste is of de installatie veilig is, dan wel veilig gemaakt kan worden met bescheiden kosten. (PVC vervangen door PP).
De standaardversie van het reglement van splitsing is niet super duidelijk, want de vergadering kan beslissen of iets gemeenschappelijk of privé is. Dus moet je ook de notulen naspitten of zo’n besluit ooit genomen is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 19:36
ericplan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:12:
@Kasper1985 Informeer eens bij een lokale installateur voor een onderhoudscontract. Die zijn niet zo rigide als die landelijke partij.
Belangrijkste is of de installatie veilig is, dan wel veilig gemaakt kan worden met bescheiden kosten. (PVC vervangen door PP).
De standaardversie van het reglement van splitsing is niet super duidelijk, want de vergadering kan beslissen of iets gemeenschappelijk of privé is. Dus moet je ook de notulen naspitten of zo’n besluit ooit genomen is.
Dat is incorrect. De ALV kan een hoop beslissen maar in het modelreglement en de splitsingsakte staat precies over wat. En de inhoud van de akte aanpassen kan alleen via de notaris. De vergadering kan wel beslissen om iets collectief te betalen als het normaal individueel is. Maar dat geld dan alleen voor de ene keer. De rechten die je hebt blijven als bewoner gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
ericplan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:12:
Ja dat heb ik in eerste instantie gedaan. Heb denk ik 3-4 lokale installateurs gesproken. Maar geen van alle nemen nieuwe onderhouds contracten aan. Ze hebben nauwelijks de mensen om hun huidige klanten te bedienen. Misschien zou dat in het voorjaar anders worden maar ze hebben het allemaal verschrikkelijk druk. Iedereen wil onderhoud in de hoop dat het helpt het gas verbruik te verminderen. En zitten vlak voor het stook seizoen sowieso.

Ik ben sinds woensdag ook weer gaan bellen met lokale partijen met de vraag om 2nd opinion en/of offerte om het veilig te maken zodat de ketel gewoon in onderhoud mag/kan. Maar helaas zelfde verhaal. Allemaal te druk.
Zo kwam ik bij deze grote partij uit. Zij waren wel bereid langs te komen. De afspraak is alsnog 6 weken geleden gemaakt maar er was tenminste een afspraak.

Overigens gaat het niet om f***stra maar om een andere grote partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:40

BCC

De grote partijen nemen alleen makkelijk, standaard werk aan. Dus kan ook zijn dat wat je hebt wel mag, maar dat ze er geen zin in hebben, want niet simpel genoeg.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

chrisborst schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Dat is incorrect. De ALV kan een hoop beslissen maar in het modelreglement en de splitsingsakte staat precies over wat. En de inhoud van de akte aanpassen kan alleen via de notaris. De vergadering kan wel beslissen om iets collectief te betalen als het normaal individueel is. Maar dat geld dan alleen voor de ene keer. De rechten die je hebt blijven als bewoner gewoon hetzelfde.
In ons reglement wordt de rookgasafvoer niet benoemd, wel gas- en waterleidingen. En artikel 10 van het RvS zegt:
Artikel 10.
Indien er twijfel bestaat of een zaak tot de gemeenschappelijke gedeelten of de gemeenschappelijke zaken behoort, wordt hierover beslist door de vergadering.

Dus het hangt erg van de specifieke versie van het RvS af.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het hangt van het modelreglement af.
Zie https://www.rijssenbeek.n...n-een-kwestie-van-de-vve/

Overigens als de rvs rookgasbuis verder goed is kan @Kasper1985 rustig slapen.
Het voldoet niet aan de regels maar hoeft niet meteen onveilig te zijn.
Er zal wel iets aan moeten gebeuren.
Leg een koolmonoxidemelder op de ketel voor de zekerheid, laat een installateur meten of de rookgas niet lekt.
Zoek een installateur die een onderhoud wil uitvoeren, desnoods zonder contract.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Kasper1985 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Rechtsbijstand heb ik. En ben ook lid van vereniging eigen huis. Die ga ik idd eens contacteren.

Ik was alleen bang dat ik geen partij ben. Ik heb nooit een overeenkomst gehad met de installateur. Dus ik kan geen aanspraak maken op garantie… lijkt mij tenminste.
De oude eigenaar is pissed. Zij woonde hier met een kind en voelt zich genaaid want ze heeft nooit de optie gekregen om iets met het rookafvoer gas kanaal te doen bij de installatie in 2018.
Dus misschien moet zij als opdrachtgever aankloppen bij de installateur?
Ik zal idd de splitsingsakte eens bekijken. Maar helaas is de vergadering net geweest. Dus veel vertrouwen in dit oplossen via de VVE heb ik niet. Maar als dat de enige weg is dan zal dat maar moeten.
dat moet je allemaal even navragen bij de rechtsbijstandverzekering. zij weten dit 10 x beter.

meestal bieden wij het vervangen van de rookgasafvoer niet aan als een losse optie.
maar staat het gewoon op de offerte. je bent zeg maar verplicht omdat af te nemen.
bijv vervangen rookgasafvoer door flexibele rookgas afvoer ivm condensvorming €300
(geen idee wat het echt kost ik zit niet op kantoor. ik zit meestal in de auto of installeer ketels)
condens van die nieuwe ketels is te zuur voor de oude afvoer. en ik mis ook nog de verse lucht.
dus opzich is er wat voor te zeggen dat ze er een flex in hebben gegooid. een goede oplossing.
en als de panflex volgens de juiste manier was geïnstalleerd was er niks aan de hand geweest.

en kwa diamter heeft 80 mm wel weer zo zijn voordelen. geen hogedruk systeem.
dus je ketel kan goed terug moduleren. dat is bij 60 mm toch een stukje minder.
bij het laten vervangen kan je kiezen uit pp of rvs maar echte verschillen niet gemerkt.
rvs kost wat meer gaat wat langer mee wat duurzamer. maar pp gaat ook vaak prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

DjCoke schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Hoho, dat kan niet zomaar en win je eerst juridisch advies in. Zelden werkt het om zelf kosten te maken en dan te verhalen. Wat wel vaak kan is je bijdrage bevriezen en dan verzoek indienen om op te lossen. Niet meteen aansprakelijk stellen. Pas nadat men niet wil oplossen dan in gebreke stellen. Dan aansprakelijk stellen. Maar win advies in bij juridisch loket of sociaal Advocatenkantoor.
https://www.vvebelang.nl/...1iQQHPEAMYAiAAEgKVGPD_BwE

Waarom niet direct aansprakelijk stellen als er een levensgevaarlijke situatie voor jezelf en medebewoners is? Een melding bij de gemeente kan bijvoorbeeld bij geconstateerde gebreken leiden tot een directe buitengebruikstelling van alle cv systemen in het pand. Er zijn de laatste jaren al teveel doden gevallen en ook strafrechtelijke veroordelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ds23man schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Waarom niet direct aansprakelijk stellen als er een levensgevaarlijke situatie voor jezelf en medebewoners is? Een melding bij de gemeente kan bijvoorbeeld bij geconstateerde gebreken leiden tot een directe buitengebruikstelling van alle cv systemen in het pand. Er zijn de laatste jaren al teveel doden gevallen en ook strafrechtelijke veroordelingen.
Omdat het mogelijk niet de VvE maar TS de verantwoordelijke is? Zoals duidelijk blijkt uit de link van @edsandje .

Nog even los van de situatie, waarvan @miciel de situatie niet als direct levensgevaarlijk beoordeelt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Kasper1985 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

De VVE is in beheer van een externe partij. 4 van de 12 woningen zijn koop de rest is nog in eigendom van woningbouw. Daarom zit het bestuur ook bij die beheer partij.
Ik heb contact gehad met de “voorzitter”. Die gaf kort door de bocht niet thuis. Geen VVE probleem. Eigen ketel eigen probleem. Er is ook een individuele schacht tot aan het dak geen gemeenschappelijke.
Dat hoor ik vaak in VVe in beheer ik zou de stukken opvragen, besluitvormen, splitsingsakte enz. bij de "voorzitter".
Neem er de tijd voor om het door te lezen en doe dit niet even.

Het feit dat een ketel en schacht bv niet bij een verhuizing meegenomen kunnen worden maakt het deel van het perceel. Dat is wel degelijk een VVe aangelegenheid.
Zou kunnen dat er ooit een besluit is genomen dat iedereen dat zelf moeten bekostigen maar als er geen VVe besluit of goed gekeurde notulen zijn. U raad het al een VVe probleem.

Als u als bewoner zich niet kan vinden in de besluiten van beheerder kunt u dat kenbaar maken op de ALV en met een alternatief komen.

Verder zou ik zeggen voldoende luchten en sterkte met het zoeken naar een instalateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

chrisborst schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:42:
@Kasper1985

Easy-liner is niet goedgekeurde toepassing voor cv ketels.
Ze beschikken niet over de juiste keurmerken, ze zeggen van wel maar dat klopt dus niet!

Maar dat is verantwoording van de installateur en easy-liner zelf.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 00:20
ds23man schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Omdat je als leek dat soort advies niet moet geven. Ik ben zelf advocaat maar niet kundig genoeg op dit gebied. Daarom trigger ik. Het is alsof je als dokter een diagnose stelt en een medicijn voorschrijft. Beter kun je als leek hem doorverwijzen naar kundig juridisch advies.

Bovenstaande argumenten om contracten en degelijke eerst te raadplegen is sowieso verstandiger. En ja ook TS kan onder omstandigheden hier zelf voor verantwoordelijk zijn. Dus als jij je tegenpartij de pis lauw maakt en ze ten onrechte aansprakelijk stelt dan heb je hem daarmee niet geholpen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Het gaat om een gedeelde verantwoordelijkheid cq aansprakelijkheid.

1. De installateur, die brand terecht er zijn vingers er niet aan.
2. De eigenaar maar die koopt in dit geval een erfenis. Feitelijk zou je dit als verborgen gebrek kunnen aanmerken.
3. De VVE, die is verantwoordelijk voor de veiligheid in het gehele gebouw. Ook al is de afvoer niet gemeenschappelijk. De VVE dient toe te zien dat eigenaren geen dingen doen die gevaar opleveren voor mede eigenaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kasper1985 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:28:
Ik woon nu bijna een jaar in een begane grond appartement.

Er is hier centrale verwarming dmv een Remeha ketel. Het rookafvoergas kanaal gaat tot aan het dak met nog 2 woonlagen boven mij.

Afgelopen woensdag had ik een afspraak voor het in onderhoud nemen van de ketel. Degene die hier was (namens een grote landelijke partij) wilde de ketel niet in onderhoud nemen omdat het rookafvoergas kanaal:
A) horizontaal geplaatst is
B) van RVS is
rvs flex mag inderdaad niet horizontaal toegepast worden, met vakmanchapCO en de bijbehorende BRL worden de regelgeving omtrent de gevaren van CO strenger.
Installateurs willen zich hieraan gewoon niet branden, wel zou het mooi zijn als ze met een oplossing komen.
Ook de luchttoevoer is van pvc materiaal (niet goedgekeurde toepassing)
- Maar er zijn genoeg oplossingen om dit netjes te krijgen.
Het is niet duidelijk of RVS tot aan het dak gebruikt is (dit wist de VVE ook niet) maar het sterke vermoeden is van wel (bouwjaar gebouw 1963, ex woningbouw)
Is hoogstwaarschijnlijk gewoon tot het dak gebruikt, met een kanaal inspectie kun je zien hoe het leidingtraject precies loopt.
Ik heb contact opgenomen met de oud eigenaar. Zij heeft de ketel in 2018 laten plaatsen. Blijkbaar zijn de huidige regels van 2012. In principe (zoals ik het nu begrijp) had dit dus niet zo gedaan mogen worden zonder eerst het rook afvoer gas kanaal helemaal te vervangen (of eerst te inspecteren of er RVS in de schacht naar het dak zit).
Officieel moet met elke ketel wisseling ook het Rookgasafvoer kanaal vervangen worden.
Immens ketel en Rookgasafvoer zijn 1 geheel.
Levensduur materiaal heeft hierbij geen invloed.
Alleen als het Rookgasafvoer kanaal jonger als 4-5 mag deze eventueel onder bepaalde voorwaarden hergebruikt worden.
De installateur (een zeer gerenomeerde lokale partij) kan de installatie niet meer vinden in hun systeem. Wel zijn ze een keer geweest voor onderhoud in 2020 zonder opmerkingen over het kanaal (iig niet te vinden in het systeem).
Die wassen hun handen in onschuld.
Ik heb verschillende mensen gesproken en de een zegt dat het in 2018 nog ging om een richtlijn en de ander zegt weer dat dit niet zo uitgevoerd had mogen worden.
Je moest je altijd houden aan de voorschriften!
Alleen voorheen was er geen wetgeving omtrent dit gebeuren, dus pas als het misgaat ging het balletje rollen.
Nu dat er regelgeving komt en een certificaat regeling etc + installateurs anders de wet overtreden zijn ze ineens hartstikke voorzichtig geworden.
Hoe dan ook. Ik heb nu een ketel die blijkbaar niet onderhouden mág worden in de huidige staat. En potentieel ook nog een gevaarlijke situatie. Ik heb wel meteen een CO melder gekocht maar toch geeft een onrustig gevoel.
Officieel mag hij wel onderhouden worden, ze mogen hem alleen niet goedkeuren of een onderhoudsticker opplakken, dus bij eventueel brandgevaar etc ben je als bewoner verantwoordelijk. Verzekeringen doen dus ook moeilijk.
De installateur moet dit alleen nadrukkelijk melden en zich indekken hiertegen.
Ik ben benieuwd of hier iemand inzicht kan geven in hoe dit nou zit.
Het verhelpen van deze situatie zou waarschijnlijk flink in de papieren lopen doordat er een hoogwerker bij nodig is.
Ik ken de situatie van het complex niet, in de meeste situatie is het met niet al teveel rompslomp wel mogelijk.

Meestal is het bij individuele kanalen voor de bewoner zelf.
Alleen ik heb ook VvE’s meegemaakt waar dit niet het geval is.

Als VvE zou ik omtrent veiligheid dit bij 1 partij houden, maar meestal is het altijd een enorme discussie, want geld wie gaat dat betalen, waarom hij wel en ik niet enzovoort….

Ik doe geregeld camera inspecties voor beheerder en VvE’s omtrent dit onderwerp bij individuele kanalen en CLV systemen/kanalen.
Bij VvE’s is het vaak een ratjetoe, met veel fout aangelegde installaties en Rookgasafvoer kanalen, je bent dus zeker niet de enige met dit probleem!

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 16-10-2022 16:06 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Kasper1985 Realiseer je dat je zelf deel uit maakt van de VvE. Met 12 appartementen goed te overzien, maar kosten (ook juridische die de VvE moet maken als jij er volop in gaat) komen ook heel snel terug bij de eigenaren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
ericplan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:44:
@Kasper1985 Realiseer je dat je zelf deel uit maakt van de VvE. Met 12 appartementen goed te overzien, maar kosten (ook juridische die de VvE moet maken als jij er volop in gaat) komen ook heel snel terug bij de eigenaren.
Ik ga helemaal nergens volop in. Ben heel blij met alle reacties. Maar ga morgen eerst eens vereniging eigen huis bellen en de rechtsbijstand.

Enige wat ik graag wil is:
1. Onderhoud van ketel. Laatste keer is zeker 2 jaar geleden (sticker op de ketel)
2. Niet stikken in m’n slaap door koolmonoxide vergiftiging
3. Geen waarde vermindering bij verkoop en dit probleem doorschuiven naar een volgende eigenaar.

Heb geen enkele interesse in juridische stappen tegen de VVE want inderdaad ben ik onderdeel van die VVE. De voorspelling is al dat de bijdrage omhoog moet ivm verduurzaming. Het reservefonds is nu ook geresrveerd voor groot onderhoud/verduurzaming. Mocht er een warmtepomp/pompen op het dak komen dan moet de installatie sowieso aangepast worden. Alleen zie in dat helaas nog niet zo snel gebeuren. Daarbij is het onduidelijk wat de gemeente van plan is mbt warmtenet.
Als na inwinnen advies blijkt dat de VVE de route is ja dan zal het niet anders kunnen. Maar in eerste instantie ben ik daar zeker niet op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Easy-Liner
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-11-2022
.

[ Voor 113% gewijzigd door Easy-Liner op 25-10-2022 11:57 . Reden: . ]

Pagina: 1