Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 19:24
Al een tijdje ben ik bezig met het uitzoeken hoe ik het beste kan overstappen naar een warmtepomp. Ik kwam op dit form al de berekening tegen:

Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.
Woning m2 x warmteverlies = warmte benodigd in watt

Nu woon ik in een huis van 155m2 uit het bouwjaar 2006.
Mijn gasverbruik is met 2 personen 900 kuub per jaar.

900 x 8 / 1650 = 4.3 oftewel 4.5

Maar als ik dan bijv kijk op 123klimaatshop naar de Mitsubishi Electric SCR-M60V-300D dan staat er voor de 6KW warmtepomp maximaal voor 150 m2 bij een goed geïsoleerd huis. Maar 6KW is al 30% meer dan de eerdere berekening aangaf.

Als ik de berekening doe van warmteverlies dan las ik dat het gemiddelde getal voor mijn huis van 70 aangehouden kan worden dan kom ik uit op:
155 x 70 = 10.850 of te wel bijna 11 KW

Best een groot verschil tussen 4,5 en 11.

Ben bang om het verkeerde vermogen te kiezen benieuwd of iemand nog tips heeft! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Vloerverwarming of radiatoren is de eerste vraag.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Sorry vergeten vloerverwarming op de beneden verdieping en ook radiatoren met van die plaatjes dus volgens mij zijn dat laag temperatuur radiatoren maar kanttekening daar bij die staan altijd uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:11
Klopt die 900m3 gas wel? Is dat per jaar? Is namelijk erg weinig, en snap ik wel dat kleine wp nodig hebt

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Is die 900 kuub met SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
In 2019: 855
In 2020: 833
In 2021 1045 (er is een gezinslid bij gekomen)

Dit is totaal dus met SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ok, dan is de volgende vraag wat je met je SWW gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
swarthoofd schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:57:
Maar als ik dan bijv kijk op 123klimaatshop naar de Mitsubishi Electric SCR-M60V-300D dan staat er voor de 6KW warmtepomp maximaal voor 150 m2 bij een goed geïsoleerd huis. Maar 6KW is al 30% meer dan de eerdere berekening aangaf.
Maar hoe gebruik jij jouw huis?
swarthoofd schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:00:
Sorry vergeten vloerverwarming op de beneden verdieping en ook radiatoren met van die plaatjes dus volgens mij zijn dat laag temperatuur radiatoren maar kanttekening daar bij die staan altijd uit
Aha! Je verwarmd niet alles - prima - dat doen velen niet. 16 graden (en minder) slaapt immers ook prima.

Maar het heeft natuurlijk wel effect op het benodigde vermogen. Ik raad aan om wel een verwarmingssysteem te hebben dat deugdelijk is voor de woning. Misschien veranderd jouw gebruik van de woning, misschien verkoop je de woning en heeft de toekomstige eigenaar te maken met een mijns inziens gebrek... misschien wel verborgen.

Er zijn bij een aantal modellen warmtepomp geen nadelen een iets zwaardere te pakken dan de 6kW waar je nu op uit komt omdat de lagere modellen geknepen modellen van hetzelfde zijn. Dat geld bijvoorbeeld voor het benoemde model. De buitenunit in die set is de SUZ-SWM60VA en het iets zwaardere broertje de -80VA heeft dezelfde karakteristieken, maar kan domweg iets harder draaien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-06 23:54
Het ligt er aan hoe je straks je huis gaat verwarmen zou ik zeggen. Nu verwarm je alleen beneden(?) dan is je verwarmde oppervlakte ook maar de helft. De vraag is of dat net zo goed blijft gaan met een warmtepomp. Als je straks heel je huis wil verwarmen/kunnen verwarmen moet je ook je gasverbruik weten als je de bovenverdieping wel mee verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Maar hoe gebruik jij jouw huis?

[...]

Aha! Je verwarmd niet alles - prima - dat doen velen niet. 16 graden (en minder) slaapt immers ook prima.

Maar het heeft natuurlijk wel effect op het benodigde vermogen. Ik raad aan om wel een verwarmingssysteem te hebben dat deugdelijk is voor de woning. Misschien veranderd jouw gebruik van de woning, misschien verkoop je de woning en heeft de toekomstige eigenaar te maken met een mijns inziens gebrek... misschien wel verborgen.
6 kW is een enorme bak vermogen, maar liefst 144 kWh per dag. Reken je dat om naar gas dan is dat ongeveer 15 kuub.

Daarmee krijg je een huis uit 2006/155m2 met vloerverwarming BG en radiatoren boven prima warm, waar je dan een (verborgen) gebrek vandaan haalt is mij een raadsel.

@swarthoofd Je zou eigenlijk eens moeten berekenen wat de totale afgiftecapaciteit is van je vloerverwarming en radiatoren bij een aanvoertemperatuur die hoort bij de warmtepomp. Is die dan meer of minder dan 6kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Nou is het zo we verwarmen beneden via de vloerverwarming maar hebben geen tussendeur of iets het huis is 2 lagen dus begane grond is 20/21 graden boven is het rond de 19/20 graden. Immers stijgt de warmte naar boven.

In de badkamer boven ligt ook vloerverwarming en daar hangt een radiator aan de muur dat is trouwens geen laag temperatuur radiator maar gewoon zo'n handdoeken radiator ding.

[ Voor 29% gewijzigd door swarthoofd op 15-10-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

6 kW is een enorme bak vermogen, maar liefst 144 kWh per dag. Reken je dat om naar gas dan is dat ongeveer 15 kuub.

Daarmee krijg je een huis uit 2006/155m2 met vloerverwarming BG en radiatoren boven prima warm, waar je dan een (verborgen) gebrek vandaan haalt is mij een raadsel.

@swarthoofd Je zou eigenlijk eens moeten berekenen wat de totale afgiftecapaciteit is van je vloerverwarming en radiatoren bij een aanvoertemperatuur die hoort bij de warmtepomp. Is die dan meer of minder dan 6kW?
En wat heeft de woning als geheel nodig als we onze blik met Unix muts op hoopvol naar de Friese wateren werpen? Dat inclusief de boven verdieping en SWW?

Zoals ik al aangeef: er is geen technisch nadeel om een SUZ-SWM80VA te gebruiken in plaats van een 60VA. Dus waarom je op deze manier reageert snap ik in elk geval niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Als je dat sommetje doet, x 8,8 : 1650 is de uitkomst dat je de woning daarna precies hetzelfde gaat verwarmen als nu. Dus als je de slaapkamers nu niet warm houdt, dan ook niet. Als je nu naast de ketel een houtkachel hebt, dan straks ook. Je moet dus altijd oppassen met die som. Wellicht heb je dit stappen plan ook al gedaan ? https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/
Vaak helpt dat met door redeneren van de situatie. Succes, mijn gevoel zegt neem een 6 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
[...]

Het gaat er dan ook niet alleen om dat het huis met een gemiddelde buitentemperatuur behaaglijk gehouden kan worden maar ook als het buiten -10 graden is dan wil je niet dat de temperatuur in huis zakt naar 18 graden als je het 21 graden wil hebben.

Ik zou inderdaad ook denken dat te weinig vermogen niet kan, vooral als je een modulerende warmtepomp hebt, dan verbruikt die gewoon wat nodig is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:43:
[...]

Het gaat er dan ook niet alleen om dat het huis met een gemiddelde buitentemperatuur behaaglijk gehouden kan worden maar ook als het buiten -10 graden is dan wil je niet dat de temperatuur in huis zakt naar 18 graden als je het 21 graden wil hebben.

Ik zou inderdaad ook denken dat te weinig vermogen niet kan, vooral als je een modulerende warmtepomp hebt, dan verbruikt die gewoon wat nodig is.
Helemaal correct, alleen zijn de dagen dat het 24 uur -10 is eigenlijk verdwenen.

Afbeeldingslocatie: https://frank62weer.com/wp-content/uploads/2022/03/1-2022-winter-vorst-en-ijsdagen.png
https://frank62weer.com/overzichten-winter-2/

Ligt er ook wel een beetje aan waar je woont, is dat in het westen of hoog in Friesland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Wolly afgelopen winter hadden we wel een periode met zulke kou. Er is toen ook een discussie ontstaan of er een Elfstedentocht gereden kon worden en er waren ook veel natuurijsschaatsers. Ik denk dat het dus heel afwisselend kan zijn per winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:56:
@Wolly afgelopen winter hadden we wel een periode met zulke kou. Er is toen ook een discussie ontstaan of er een Elfstedentocht gereden kon worden en er waren ook veel natuurijsschaatsers. Ik denk dat het dus heel afwisselend kan zijn per winter.
-10 over de hele 24 uur? Wanneer was dat dan? Uit de grafiek blijkt dat de winters juist steeds milder worden.

Ontopic: Met een warmtepomp gewoon hele dag doordraaien en de verloren warmte in de hele koude nachten komt er op de dag weer bij, zeker met vloerverwarming als buffer is dat goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gewoon een 5kW monoblok bestellen en gewoon braaf wachten tot die er is. voor jouw situatie is dat meer dan zat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Wolly schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

-10 over de hele 24 uur? Wanneer was dat dan? Uit de grafiek blijkt dat de winters juist steeds milder worden.

Ontopic: Met een warmtepomp gewoon hele dag doordraaien en de verloren warmte in de hele koude nachten komt er op de dag weer bij, zeker met vloerverwarming als buffer is dat goed te doen.
Volgens het knmi was dat tussen 7 februari en 14 februari dat we met een erg koude periode te maken hadden. Ik zie alleen dat ik me 1 jaar had vergist, het was in 2021.

Bron: https://www.knmi.nl/neder...nsoverzichten/2021/winter

Kortom niet iets om zomaar naast je neer te leggen. Voor mij was het de eerste winter in onze nieuwbouw woning en daar zat toen nog veel bouwvocht in waardoor we die met een 9kW warmtepomp niet op temperatuur konden houden. De warmtepomp stond telkens op maximaal vermogen en binnen was het toen maar 19 graden ipv de 21 waar de thermostaat op stond. De bron was rond de 0 graden daardoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swarthoofd
Dus als ik een beetje naar de reacties kijk dan lijkt de conclusie te zijn dat een 6 KW al voldoende is maar eventueel de 8 KW meer uitbreiding mogelijkheid bied in het geval dat ik bijv later toch meer wil verwarmen door bijv een uitbouw etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
swarthoofd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:07:
Dus als ik een beetje naar de reacties kijk dan lijkt de conclusie te zijn dat een 6 KW al voldoende is maar eventueel de 8 KW meer uitbreiding mogelijkheid bied in het geval dat ik bijv later toch meer wil verwarmen door bijv een uitbouw etc.
6kW is voldoende, wil je in de toekomst inderdaad uitbreiden dan is iets meer handig.

Houd er wel rekening mee dat je wp zo laag mogelijk kan moduleren, zodat deze de hele dag kan pruttelen. Dit is van belang omdat je anders 18 uur per dag een koudere vloer hebt waar je deze eigenlijk altijd op één temperatuur wilt hebben.

Het mooiste zou zijn als je wp 1000W thermisch kan aanleveren op lage temperatuur (zeg, aanvoertemperatuur 28 graden of zo) en daarmee iets van 250W uit het stopcontact trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
swarthoofd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:07:
Een warmtepomp kan ook een zwembad verwarmen (mocht je dat in de toekomst willen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
swarthoofd schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:57:
Nu woon ik in een huis van 155m2 uit het bouwjaar 2006.
Mijn gasverbruik is met 2 personen 900 kuub per jaar.

900 x 8 / 1650 = 4.3 oftewel 4.5
Let wel, dit gaat er van uit dat 900 m3 alleen voor ruimteverwarming is en dat je 1650 vollasturen per jaar maakt. Met vloerverwarming kom je aardig in die richting, maar met convectorradiatoren liggen je vollasturen flink lager (en daarmee dus het benodigde vermogen hoger).

Deze 'koevlaasformule' gaat ook even voorbij dat als het vriest je warmtepomp niet continue kan draaien vanwege defrost-cycli en eventueel warmt tapwater. Daar moet je nog voor corrigeren.
Dit soort shops geven richtlijnen die uit een dikke duim komen. Bij het dimensioneren van warmtesystemen moet je gewoon rekenen.
Als ik de berekening doe van warmteverlies dan las ik dat het gemiddelde getal voor mijn huis van 70 aangehouden kan worden dan kom ik uit op:
155 x 70 = 10.850 of te wel bijna 11 KW
70 is waarschijnlijk 70 W/m2. Dat is wel aan de forse kant voor een woning uit 2006. Als je balansventilatie met WTW hebt, zal het eerder in de richting van 40 W/m2 liggen. Zonder balansventilatie ongeveer 50 W/m2. Ook hier geldt dat het exacte getal alleen te bepalen is met een warmteverliesberekening.
Wolly schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:30:
[...]
Helemaal correct, alleen zijn de dagen dat het 24 uur -10 is eigenlijk verdwenen.
Dat is wel heel kort door de bocht om dan voor een 20 of 30% kleinere warmtepomp te kiezen. Hoewel -10 daggemiddeld de afgelopen 30 jaar niet is voorgekomen, is -9, -8 en -7 wel voorgekomen (data De Bilt).

Daarnaast moet je ook rekening houden bij dit soort temperaturen met sterke wind en als gevolg hogere infiltratie in de woning.
flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:05:
gewoon een 5kW monoblok bestellen en gewoon braaf wachten tot die er is. voor jouw situatie is dat meer dan zat.
Ik vind dit soort adviezen in dit forum gewoon ergerlijk. Je hebt geen idee waar je het over hebt, hebt geen enkel rekensommetje gemaakt, gaat gewoon op het onderbuikniveau af, maar riskeert wel dat iemand, nota bene met een klein kind, in een relatief koud huis komt te zitten als het een keer een koude winter is.

Gebaseerd op de huidige data, 6 kW is het minimum. Met de toename in tapwatervraag, en misschien over 5 tot 10 jaar dat de kleine op zijn/haar eigen (slaap)kamer huiswerk maakt of speelt, zou ik toch naar 7 of 8 kW gaan. Liever een paar procentpunten minder efficiënt dan discomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Je kan het ergelijk vinden maar met de opgegeven gegevens is een 5kw genoeg. Meer vermogen heeft geen nut ook al word er meer gedouched. Meer vermogen neerzetten kost alleen maar meer geld zonder toegevoegde waarde.
Dat een kind zit te spelen op een slaapkamer heeft geen enkele invloed op de berekening dus ik weet niet wat je daamee wilt bereiken...

En ik denk dat ik wel weet waar ik over praat. Dit soort rekensommen maak ik letterlijk dagelijks.

Voor die paar uurtjes dat het een keer -10 is kan de warmtepomp gewoon in bivalent draaien waardoor er nog eens 3kW aan vermogen bijkomt.

[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 17-10-2022 11:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@flippy wil je misschien toelichten waarom adviseer je een monoblock ipv bijv een SCR-M80V-300D SET van mitsubishi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

swarthoofd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:50:
@flippy wil je misschien toelichten waarom adviseer je een monoblock ipv bijv een SCR-M80V-300D SET van mitsubishi
Een monoblok is aanzienlijk goedkoper en geeft je meer vrijheid en verlaagd de installatiedrempel tot een weekeindje klussen. Je kan dus de WP op de bestaande leidingen beneden inhaken en op zolder waar de cv doorgaans hangt een losse warmtepompboiler neerzetten en de grote WP gewoon ergens achterin de tuin knikkeren. Geen fgassen of dure installateurs nodig, alleen een buurman
om de boiler naar boven te tillen en een tripje naar de gamma voor wat fittingen en eventueel een dakdoorvoer of zo en een kratje voor de moeite. Icm met subsidie zit je op dezelfde prijs als een "domme" tank die je direct aan de WP hangt. Je hoeft dus geen extra leidingen naar boven te trekken wat doorgaans niet goed valt bij de vrouw als ie moet gaan slopen op 2 verdiepingen. Bij een allinone zoals de mitsubishi krijg je geen 800 subsidie op de tank, je krijgt alleen subsidie op het aantal kW.
En zo zijn er nog wel meer redenen. Er zijn ook wel situaties waar een allinone een handigere oplossing is maar dat zijn meestal niet de standaard huizen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 17-10-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bespaar je dat tripje naar de Gamma maar, die hebben geen ruk op voorraad in grotere maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ds23man schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:04:
Bespaar je dat tripje naar de Gamma maar, die hebben geen ruk op voorraad in grotere maten.
Dan ga je naar warmteservice of bestel je de boel online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

flippy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Dan ga je naar warmteservice of bestel je de boel online.
Ben gisteren even naar de Hornbach geweest, eigenlijk hebben ze daar bijna alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
@flippy op de SCR-M80V-300D kost ongeveer 6k en zit een subsidie op van 2850,- dus ongeveer 3500 euro wat voor setje zit jij aan te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
Ik las dat er een gezinslid bij is gekomen. Ik weet niet hoe groot het gezin is en de leeftijden. Maar mocht je (binnekort) oudere kinderen hebben. Dan zal de verwarming mogelijk in hun kamer meer aanstaan ivm huiswerk etc. (als dit pas over 12 jaar oid is is het nu wat minder relevant uiteraard).
[...]

Het is 6kW aan verwarmingsvermogen, niet aan elektrisch gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

swarthoofd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:13:
@flippy op de SCR-M80V-300D kost ongeveer 6k en zit een subsidie op van 2850,- dus ongeveer 3500 euro wat voor setje zit jij aan te denken?
een simpele pansonic 5J kost 4k momenteel en heeft 2700 subsidie dus 1300 voor de WP zelf. en dan een losse warmtepompboiler zoals de explorer v4 die schommelt nu ergens rond de 2k per suk en heeft 725 subsidie dus 1275 voor dat ding (een losse domme tank die direct op de WP gaat kost grofweg ook dat bedrag) voor een totaalbedrag van 2500. dat is al 1000 euro minder en je kan het zelf doen of door een handige harrie/buurman in een goed weekeind (of 2). de split heeft een echte installeur nodig met fgassen. die kost ook niet weinig en moet je bovenop de prijs van de machine rekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 17-10-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
greg-a schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:47:

[...]

Het is 6kW aan verwarmingsvermogen, niet aan elektrisch gebruik.
Dat is mij bekend, vandaar dat ik het gelijk stel aan ongeveer 15m3. Die 15m3 zou iets van 120kW aan thermisch vermogen zijn, ik denk dat een 6kW warmtepomp daar ook op zit als je de defrosts meetelt in die 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

Wolly schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

De winter vorig jaar had een week waarin de gemiddelde temperatuur in midden Nederland -7C was. Dat is dus het gemiddelde van dag/nacht, en het gemiddelde over een week. Het komt dus nog steeds af en toe voor dat het echt koud is. Dan heb je echt de Koevlaasformule nodig (gas x 8 / 1650, afronden naar boven) omdat deze gebaseerd is op het warmteverlies uit een woning bij -20°C (binnen 18C, buiten -20C, dus 38C verschil) . Nu zal -20C niet snel voorkomen, maar wanneer je hierop dimensioneert dan heb je ook nog ruimte over voor je SWW gezien deze ook al snel per dag 0.4 kW van je warmtepomp kan vragen.

Vorig jaar had een 5 kW warmtepomp bij de TS z'n woning warm kunnen houden en voor SWW kunnen zorgen bij -7C. Maar dan had deze wel dag en nacht moeten draaien op zo'n 80% van z'n max. Daar is niks mis mee, maar een 's nachts uitzetten zat er niet in.

@swarthoofd Let er bij een warmtepomp enorm op dat het berekende vermogen ook bij -15C gespecificeerd is. Veel warmtepompen kunnen bijv 5 kW leveren bij +2C, maar kunnen bij -15°C nog maar 4 kW leveren waarmee het effectief een 4 kW WP is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:03:
[...]
Dan heb je echt de Koevlaasformule nodig (gas x 8 / 1650, afronden naar boven) omdat deze gebaseerd is op het warmteverlies uit een woning bij -20°C (binnen 18C, buiten -20C, dus 38C verschil) . Nu zal -20C niet snel voorkomen, maar wanneer je hierop dimensioneert dan heb je ook nog ruimte over voor je SWW gezien deze ook al snel per dag 0.4 kW van je warmtepomp kan vragen.
Dit is onjuist, de koevlaasmethode gaat er van uit dat je 1650 vollasturen per jaar hebt. De koevlaasmethode doet niets met het temperatuursverschil, dat gebruik je alleen bij een warmteverliesberekening.

De 1650 vollasturen kloppen als je je woning grotendeels verwarmd met een langzame vorm van afgifte, zoals vloer- of wandverwarming. Gebruik je convectoren, of zelfs nog radiatoren (50 °C), dan nemen het aantal vollasturen hard af. Een (schil)label B woning met 50 °C radiatoren heeft bijvoorbeeld zo'n 1.000 vollasturen per jaar.

Waar de koevlaasmethode onvoldoende rekening mee houd is dat de warmtepomp bij koud weer niet 100% van de tijd kan draaien. Deze voert de-frosts uit en moet het tapwatervat weer vullen. Iets wat een cv-ketel bijvoorbeeld niet hoeft te doen. Dit gat moet je nog optellen bij het berekende vermogen uit de koevlaasformule. Dat is iets meer werk dan alleen naar boven af te ronden.

Er wordt in dit forum net even iets te makkelijk gedaan over de afwezigheid van koude winters en daardoor worden de systemen te klein gedimensioneerd.
@swarthoofd Let er bij een warmtepomp enorm op dat het berekende vermogen ook bij -15C gespecificeerd is. Veel warmtepompen kunnen bijv 5 kW leveren bij +2C, maar kunnen bij -15°C nog maar 4 kW leveren waarmee het effectief een 4 kW WP is.
Dit is absoluut niet altijd het geval. -15 °C staat overigens zelden in de specificaties, meestal -7, -2, +2 en +7 en veelal slechts twee van deze vier.

Als het vermogen conform EN 14511 is gespecificeerd, dan is dat bij A+7/W35. Je moet er dus rekening mee houden dat in de worst-case scenario (conform ISSO 51) bij -10 °C en 5 m/s minder vermogen levert.
Pagina: 1