Videokaart met stille / goede fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-09 16:36
Ik zoek een videokaart. Waarschijnlijk ergens in de richting RTX 3060 ti maar kan ook AMD zijn. Ik moet tzt nog eens kijken wat kwa gpu een goede koop is.

Ik heb een vrij open (airlflow optimized) kast vlak naast mijn zitplek. Niet ideaal dus kwa geluid dus ben op zoek naar zo stil mogelijke componenten.

Ik kan echter geen goed beeld krijgen van de fans op grafische kaarten. Zijn er (series van) merken die echt bekend staan om goede stille fans? En welke kun je het beste vermijden? Meer in detail ben ik ook nieuwsgierig wat voor lagers die dan gebruiken en of daar verschillen in zitten (bv. Fluid Bearings enz).

Ik ben dus ‘zijdelings’ wel op zoek naar een specifieke kaart maar hoop in mijn oriëntatie een overzicht te krijgen van primair 1.) geluid en 2.) duurzaamheid. Doorverwijzen naar een bron / testsite die daar aandacht aan besteed of meer info geeft mag ook.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Waar het uiteindelijk op neer komt, als je bereid bent wat minimale effort hierin te steken, is hoeveel vermogen een kaart mag trekken voor de koeler voor jou te luid word.

Bijvoorbeeld deze:
uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6700 XT 12GB GDDR6

De koeler hiervan is ietwat ondermaats en zal aanzienlijk wat herrie maken.
Bedoel, vergelijk het eens voor de meer premium kaarten voor 50 euro meer.
https://tweakers.net/pric...;1684350;1673558;1790132/

In de praktijk betekent dit dat je de fighter TDP met 10 a 15% lager moet zetten om vergelijkbare thermals en noise te krijgen. Dat kost je een paar % aan performance.

Dus aan het einde van de rit komt het allemaal weer uit op... performance...

Een vergelijking van cooler performance kan je vinden op TPU.
https://www.techpowerup.c...060-ti-ftw3-ultra/32.html
https://www.techpowerup.c...-phantom-gaming-d/33.html

Natuurlijk worden de budgetmodellen niet gereviewed, anders kon je een weloverwogen keuze maken en dat willen ze natuurlijk niet.

Domme vuistregel, groter maar vooral zwaarder is beter.

Op duurzaamheid letten is een beetje een non-factor, in vrijwel alle gevallen zal de praktische levensduur van de GPU korter zijn dan de fans zelf. Koop gewoon wat goede bang for buck is in performance en koeler kwaliteit.

Out of the box is AMD meestal stiller omdat Nvidia kaarten een lagere temperatuur targetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 15-10-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
@Thomg Interessant en bedankt ook voor de links. Underclocken is m.b.t. geluid, maar ook specifiek kwa mijn pc gebruik een interessante optie.

Verder zal ik dan als startpunt uit moeten gaan van een kaart met goede reviews die niet in de low-budget series zit. Ik zal daar wat langer naar moeten kijken. Ik zag toevallig wel een 3060 vergelijking tussen een GB Eagle (2 fans) en een GB Gaming OC (3 fans). 10 graden verschil en ruim 20% lagere RPM op de fans. Toch niet niks. Ik zal eens kijken of zo'n grote kaart in mijn kast past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Duurder is beter, ieder merk heeft meerdere "rangen" videokaart waar de top over het algemeen de beste ventilatoren gebruikt. Soms staat er wat informatie over op de site van de fabrikant, maar harde data over de kwaliteit is zover ik weet niet beschikbaar buiten de reviewers die akoestiek meten. 3-fan-modellen zijn over het algemeen ook beter dan 2- of enkele fans, maar niet ieder 3-fan-model is stil. De eagle in jouw voorbeeld is het bodemmodel terwijl de gaming het middenmodel is (aorus is gigabyte's topmodel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:30
Ik zou eens kijken naar deze kaarten:
ASUS TUF Radeon RX 6800 OC (actuele prijs: €589)
ASUS TUF Radeon RX 6800 XT OC (actuele prijs: €669)

De ASUS TUF koelers behoren tot de beste in mijn ervaring.

Dat blijkt ook uit deze review van de ASUS TUF 6800 XT. Volgens mij is de reguliere ASUS TUF RX 6800 qua koeler ongeveer identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
@gevulde koek @TRDT Dank! Het is wel even zoeken in video's en reviews, maar begin er nu beetje zicht op te krijgen. Er zijn verder maar een handvol 3-fan kaarten die in mijn kast passen (max. 297mm). Zal tzt nog wel een post toevoegen als ik iets heb gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
Ik ben overgestapt van een 3 fan kaart(groot, zwaar en lang), Vega 56 naar een 2 fans kaart(Msi Gforce 3060 Ti). Kwa geluid een verademing en ook de prestaties zijn voor mijn doel uitstekend.

Dus 2 fan zou ik niet zomaar afschrijven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-08 11:36
Als je echt per sé de stilste van de stilste wilt hebben kun je kijken of je aan een uitvoering: ASUS GeForce RTX 3070 Noctua OC Edition
kunt komen. Naar mijn weten is die echter alleen als 3070 en 3080 uitgebracht. Maar Qua stilte en koeling prestaties komen er weinig kaarten in de buurt.

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
Geitenslachter schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:11:
Als je echt per sé de stilste van de stilste wilt hebben kun je kijken of je aan een uitvoering: ASUS GeForce RTX 3070 Noctua OC Edition
kunt komen.
Ha, ja dat is er ook nog. Had ze bij release voorbij zien komen. Zou wel vet zijn afgezien van dat ik geen fan ben van noctua’s bruine colorscheme.

Maar het schoot wel door mn gedachte om gewoon de goedkoopste 3060 ti of 3070 kaart te kopen en er - als het geluid tegenvalt - gewoon wat noctua, BQ of Arctic fans op te knutselen. Jammer dat dat eigenlijk niet meer gangbaar is kwa compatibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Mm, je zou denken dat deze vrij mager zou kunnen zijn.
uitvoering: PNY GeForce RTX 3060 Ti 8GB VERTO Dual Fan LHR

Maar als je vervolgens erbij haalt dat het een TDP heeft van 200W valt het wel mee.
Bijv:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1857236;1790132/

Anders komt er binnenkort(ish) nog de Morhpeus uit.
https://videocardz.com/ne...a-rtx-30-40-gpus-pictured
Maar deze zal wel te duur zijn om waard te zijn op een 3060Ti/3070 of equivalente AMD kaart.
Wel blij dat dit geupdatet word, de arctic accelero IV was gewoon niet goed genoeg door heftig oververhittende VRAM.

Noctuas zijn leuk, maar hebben een beschikbaarheid van 0.

Anders heb je ook nog AIO + videokaart, zoals uitvoering: Sapphire TOXIC AMD Radeon RX 6900 XT Limited Edition (11308-13-20G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zijn aftermarket coolers (ARCTIC Accelero Xtreme IV) eigenlijk nog interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
SVMartin schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:39:
In mn ‘research’ kwam ik toevallig dit artikel tegen daarover. Is meer waterkoeling wat betreft videokaarten. Aftermarket luchtkoeling is een beetje een niche volgens het artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zie veel mensen hier zeggen dat je vooral heel groot en zwaar moet nemen maar dat ligt natuurlijk ook aan de GPU. Als die een verbruik van 200-250 Watt of meer heeft, ja, dan wel. Ga je voor iets van het kaliber RX6600(XT) dan zijn de meeste koelers echt overkill en bijvoorbeeld een derde fan is dan gewoon meer lawaai zonder meerwaarde.

Ik heb bijvoorbeeld zelf een powercolor fighter RX6600, het is de kleinste koeler die voor de RX6600 te vinden is maar het is echt meer dan genoeg om op laag toerental te blijven.

Verder helpt het dat bijna alle nieuwe kaarten, vooral low-end en mid-range, semi-passief zijn dus als de kaart niet belast wordt hoor je hem überhaupt niet. Dat is natuurlijk ook niet nodig als een kaart idle <10W verbruikt, zeker niet als de airflow van je kast al wat lucht je GPU in blaast.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 23-10-2022 19:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

bwerg schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:15:
Ik zie veel mensen hier zeggen dat je vooral heel groot en zwaar moet nemen maar dat ligt natuurlijk ook aan de GPU. Als die een verbruik van 200-250 Watt of meer heeft, ja, dan wel. Ga je voor iets van het kaliber RX6600(XT) dan zijn de meeste koelers echt overkill en bijvoorbeeld een derde fan is dan gewoon meer lawaai zonder meerwaarde.

Ik heb bijvoorbeeld zelf een powercolor fighter RX6600, het is de kleinste koeler die voor de RX6600 te vinden is maar het is echt meer dan genoeg om op laag toerental te blijven.

Verder helpt het dat bijna alle nieuwe kaarten, vooral low-end en mid-range, semi-passief zijn dus als de kaart niet belast wordt hoor je hem überhaupt niet. Dat is natuurlijk ook niet nodig als een kaart idle <10W verbruikt, zeker niet als de airflow van je kast al wat lucht je GPU in blaast.
De 6600 is dan ook een uitzondering, deze kaart is erg zuinig dus vrijwel iedere koeler is eigenlijk super overkill voor de kaart. 120W gemiddeld kan zelfs een shitty blower prima doen.
Ik geef je geen ongelijk, maar jouw voorbeeld is wel een uitzondering op de regel eerder.
SVMartin schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:39:
Zie mijn bericht ;)
Daverius schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

In mn ‘research’ kwam ik toevallig dit artikel tegen daarover. Is meer waterkoeling wat betreft videokaarten. Aftermarket luchtkoeling is een beetje een niche volgens het artikel.

Ik heb dezelfde link ook gelinkt haha :+

Anyways. als alternatief heb je ook nog iets als de kraken G12.
product: NZXT Kraken G12

Maar het is vaker meer waard om gewoon het geld uit te geven aan een beter kaart, scheelt je veel werk tenzij je dat graag wilt doen en het ook leuk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daverius
Thomg schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:36:

Ik heb dezelfde link ook gelinkt haha :+
Oh god ja, ik was was de eerste twee links nog niet voorbij geweest haha.... Anyway, nogmaals, bedankt. Interessante materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Deze uitvoering: ASUS GeForce RTX 3070 Noctua OC Edition 1 probleem word niet meer verkocht :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1