Huis kopen of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplankje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-08-2024
Hallo medetweakers,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 202% gewijzigd door tweakduke op 15-10-2022 19:27 . Reden: Post hersteld in MO tags ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het kan betalen, dan is het waarschijnlijk een goedkopere optie dan huren, en je bouwt wat kapitaal op. Ik denk niet dat er echt een beste tijd is om een huis te kopen, want het kan altijd weer iets beter (of slechter) worden. En je wil nu toch een dak boven je hoofd.

Bereken eens wat het je netto per maand kost, of je dan genoeg overhoudt voor alle andere dingen. Als dat het geval is, en het lijkt je een fijn huis om te wonen, dan zou ik het gewoon doen. En neem dan ook mee wat je spaargeld je nu oplevert, en wat je aan rendement kwijt bent als je dat in je huis stopt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

na aankoop huis heb je nog iets van 40.000 spaargeld over, niet genoeg voor de beoogde verbouwingen te laten doen

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Open deur: wat zei de hypotheek-adviseur?
Globale schatting wat ik aan vaste lasten kwijt ben zal rond de 1400/1500 euro zijn.
Ik weet niet waar je die 1500 Euro vandaan haalt?
Punt 1 t/m 3
Je moet dus minstens 50K zel al van je spaargeld inhouden om de aankoop te financieren. Dan nog eens je kosten koper erbij tellen? Dan hou je 40K over van je spaargeld; daarvan wil je verbouwen (echter ik lees nergens je offerte voor keuken, badkamer en woonkamer).

Laat ik makkelijk rekenen: je spaargeld gaat op bij aankoop. Dan moet je dus 200K aan hypotheek aflossen + sparen voor onderhoud + vaste lasten. Iets zegt me dat dat geen 1500 Euro in de maand is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je álles zelf kan dan krijg je een IKEA keuken, een badkamer en wat verf wel geregeld, maar 40k is geen ruim budget voor een hele verbouwing. Als je een keuken en badkamer door iemand anders laat doen dan ben je al door of over je budget heen in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je zelf veel wil doen, en niet het allerduurste spul in huis wil, ja, kan prima.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:46
De prijzen dalen eindelijk wat, misschien dus even afwachten?

100k is heel veel geld, maar helaas valt het tegen wat je er voor koopt momenteel.

Strippen en opknappen, denk je dan ook aan isolatie, verwarming, deze eeuw in sleuren, of denk je echt alleen aan cosmetica zoals keukens en badkamers? Of vallen die echt uit elkaar zodat je weinig keus hebt? (Want dan is er vaak ook wel werk aan de rest).

Als je 2 rechterhanden hebt, de lay-out van de lokale Hornbach/Bouwmaat/BMN uit je hoofd kent, geen problemen verwacht met "partner acceptance factor", en een paar maanden vrij kunt nemen, kun je dat met 40k wel redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplankje
Wat ik vergeten ben te vermelden is, dat ik niet 250k ga bieden maar iets eronder. Aangezien er afgelopen week werd aangegeven dat huizen iets in prijs zijn gezakt en volgend jaar de trend ook iets lager zal zijn (ook zichtbaar op Funda aangezien ik dit elke dag bekijk).

Zelf zat ik aan een bod van omennabij 230k te denken.

Wat ook handig is om te weten is dat ik een starterslening kan krijgen in mijn Gemeente, dit houdt het volgende in als voorbeeld: Je koopt een huis van €150.000 en moet voor €10.000 verbouwen. Jouw financieringsbehoefte is dan €150.000 + €10.000 = €160.000. De maximale hypotheek die je op basis van jouw inkomen kunt krijgen is €145.000. Jouw starterslening wordt dan €160.000 - €145.000 = €15.000.

[ Voor 6% gewijzigd door Kaasplankje op 14-10-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplankje
Wilke schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:16:

100k is heel veel geld, maar helaas valt het tegen wat je er voor koopt momenteel.

Strippen en opknappen, denk je dan ook aan isolatie, verwarming, deze eeuw in sleuren, of denk je echt alleen aan cosmetica zoals keukens en badkamers? Of vallen die echt uit elkaar zodat je weinig keus hebt? (Want dan is er vaak ook wel werk aan de rest).

Als je 2 rechterhanden hebt, de lay-out van de lokale Hornbach/Bouwmaat/BMN uit je hoofd kent, geen problemen verwacht met "partner acceptance factor", en een paar maanden vrij kunt nemen, kun je dat met 40k wel redden.
Het huis zal inderdaad als dit mogelijk en binnen budget valt ook geïsoleerd moeten worden, denk aan vloer/dak/muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Kaasplankje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:17:
Wat ik vergeten ben te vermelden is, dat ik niet 250k ga bieden maar iets eronder.
Appel peer.

Kan je kort uitschrijven waarom je denkt met 2500 netto maximaal 1500 netto uit te kunnen geven aan een volledig huishouden incl hypotheek van 150K+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:16:
Dat is maar de vraag.. meestal een gevolg van stijgende rente (en dus weer nadelig voor hypotheek). Al met al zal een huis van 250k weinig dalen omdat het redelijk courant is. Inflatie doet zijn werk uiteindelijk wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik zou beginnen met een bezoek aan een hypotheekadviseur en je goed laten voorlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Toch nog even mijn gedachten (en dus fout dus iemand gaat me vast corrigeren??): afgeronde bedragen 2500 netto = 3200 bruto/maand (Nederland) = grofweg 36K bruto op jaarbasis. Zonder schulden / alimentatie / private lease krijg je bij ABN 160K (10 jaar vast) en bij Hypotheker 153K (10 jaar vast); netto kom je uit op ergens tussen de 600 en 750 in de maand. Dat is een moment-opname met rente van 4.15%

NIBUD zegt dat je ongeveer 250 per maand moet sparen voor gepland / ongepland onderhoud maar dat is een richtlijn; we zien vanaf hier niet hoe oud / nieuw het huis is. Energie-label E is (zonder zonnepanelen) een verwacht verbruik van 2100kWh en grofweg 600 kuub gas; maandelijks dus 175kWh en 50 kuub; tegen huidige nieuwe contracten / prijzen is dit 300 Euro per maand.

Doe er wat verzekeringen bij en dan zit ik al heel snel aan de 1500 Euro per maand. Maar dat is dus bij een grove inschatting van je verbruik en ook zeker een (onhaalbaar) verschil van bijna 45K in mijn hypotheekbedrag en wat jij denkt te kunnen lenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Energielabel E klinkt wel echt als een enorme kluswoning.

Nu is dakisolatie wel redelijk makkelijk en goedkoop zelf te doen. Maar mocht je ooit vloerverwarming willen aanleggen dan zul je hoogstwaarschijnlijk de BG vloer eruit moeten hakken om daar isolatie te leggen (of de woning moet een kruipruimte hebben). Ik vermoed dat de gevels niet geïsoleerd zijn en dat er nog het e.e.a. aan enkel glas aanwezig is. Cv ketel zal ook wel aan vervanging toe zijn.

Ik zou kritischer naar de woning kijken en verder kijken dan alleen een verouderde woonkamer en badkamer.

Want de facturen die ik soms te zien krijg voor alleen al het vervangen van ramen/kozijnen zijn behoorlijk hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 20:59
MAX3400 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:45:
Toch nog even mijn gedachten (en dus fout dus iemand gaat me vast corrigeren??): afgeronde bedragen 2500 netto = 3200 bruto/maand (Nederland) = grofweg 36K bruto op jaarbasis. Zonder schulden / alimentatie / private lease krijg je bij ABN 160K (10 jaar vast) en bij Hypotheker 153K (10 jaar vast); netto kom je uit op ergens tussen de 600 en 750 in de maand. Dat is een moment-opname met rente van 4.15%

NIBUD zegt dat je ongeveer 250 per maand moet sparen voor gepland / ongepland onderhoud maar dat is een richtlijn; we zien vanaf hier niet hoe oud / nieuw het huis is. Energie-label E is (zonder zonnepanelen) een verwacht verbruik van 2100kWh en grofweg 600 kuub gas; maandelijks dus 175kWh en 50 kuub; tegen huidige nieuwe contracten / prijzen is dit 300 Euro per maand.

Doe er wat verzekeringen bij en dan zit ik al heel snel aan de 1500 Euro per maand. Maar dat is dus bij een grove inschatting van je verbruik en ook zeker een (onhaalbaar) verschil van bijna 45K in mijn hypotheekbedrag en wat jij denkt te kunnen lenen?
3200 bruto is incl vakantiegeld ongeveer 41.500 per jaar en mocht er ook nog een 13e maand oid zijn gaat het al richting de 45K, dan is een hypotheek van tegen de 200K wel haalbaar.

600m3 kuub gas lijkt me erg weinig voor een oid huis van 100m2, met zo'n perceel verwacht ik op z'n minst een hoekhuis/ 2 onder 1 kap of zelfs vrijstaand. Denk dat je wel naar de 1200m3 gaat. Maar hangt er ook vanaf of je veel thuis bent en wat je aan de isolatie gaat doen natuurlijk.

500 euro per maand rekenen voor overige lijkt me wel wat aan de hoge kant.

Met 500m2 perceel verwacht ik ook iets van een schuur ofzo of anders ruimte om veel zonnepanelen kwijt te kunnen, dan kun je mits goede terugleververgoeding die energierekening al wel naar 0 krijgen, maar de vraag is voor hoelang natuurlijk.

Kosten voor verbouwing heb ik geen ervaring mee, en ook weinig over te zeggen van afstand lijkt me, maar die 1500 Euro lijkt me zeker niet onrealistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplankje
indifined1 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

3200 bruto is incl vakantiegeld ongeveer 41.500 per jaar en mocht er ook nog een 13e maand oid zijn gaat het al richting de 45K, dan is een hypotheek van tegen de 200K wel haalbaar.

600m3 kuub gas lijkt me erg weinig voor een oid huis van 100m2, met zo'n perceel verwacht ik op z'n minst een hoekhuis/ 2 onder 1 kap of zelfs vrijstaand. Denk dat je wel naar de 1200m3 gaat. Maar hangt er ook vanaf of je veel thuis bent en wat je aan de isolatie gaat doen natuurlijk.

500 euro per maand rekenen voor overige lijkt me wel wat aan de hoge kant.

Met 500m2 perceel verwacht ik ook iets van een schuur ofzo of anders ruimte om veel zonnepanelen kwijt te kunnen, dan kun je mits goede terugleververgoeding die energierekening al wel naar 0 krijgen, maar de vraag is voor hoelang natuurlijk.

Kosten voor verbouwing heb ik geen ervaring mee, en ook weinig over te zeggen van afstand lijkt me, maar die 1500 Euro lijkt me zeker niet onrealistisch
Dit komt inderdaad aardig in de buurt, het betreft een vrijstaande woning, zonnepanelen kunnen worden geplaatst maar dat zal niet de eerste prio krijgen gezien de overige kosten. Gelukkig heb ik wat klussers in de familie dus het plaatsen van een keuken/badkamer kunnen wij zelf wat dus enorm in de kosten kan gaan schelen.

Verder kan ik de toekomst niet voorspellen maar het zou zonde zijn als dit financieel finaal zou zijn, maar goed daar komen we maar op 1 manier achter, mits je de juiste risico's in kaart brengt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vrijstaand label E zou ik persoonlijk overslaan.

Ik zou kijken naar een woning met recent bouwjaar (>2010), dan is keuken, badkamer etc nog niet aan vervanging toe en je hebt een goed geïsoleerde woning.

Gezien je leeftijd zul je nog wel flinke loonstappen maken, dat komt wel goed.

Mocht je toch deze woning willen dan zit je waarschijnlijk aan zeker 30k kosten voor isolatie, pv panelen en ltv verwarming, dan blijft er weinig over voor de keuken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:22
Waarom wil iedereen meteen ook een nieuwe keuken en badkamer? Wees al blij als dit lukt. 500 m2 grond en vrijstaand is meer waard dan een nieuwe badkamer die over 5 jaar uit de mode en over 15 jaar verouderd maar nog functioneel is. Ik wil ook wel alles in 1 keer maar dat gaat ook niet. Maar misschien is dat wel de norm van de jongste generatie huizenkopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 21:34
Verkijk je niet op een kluswoning. Wat is het bouwjaar? Zeker bij spul van voor de oorlog krijg je vaak ook te maken met vervanging van al het installatiewerk. Zou zonde zijn als je je nieuwe badkamer straks weer kan openbreken omdat de loden afvoer lekt of dat je de muren mag open kappen door een lek in de gietijzeren gasleiding.

40000 is erg krap als verbouwingsbudget. Er zijn mensen die dat alleen aan de keuken al uitgeven. Aan de andere kant als je alles zelf doet en voor de budget opties gaat dan kan je hier al een heel eind mee komen.

Overleg goed met je partner als je die hebt, die moet er echt 100% achter staan en zeg voor het komende jaar al je weekendplannen af

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:23
Ik ga er tegenin, ik zie veel rode vlaggen.

- Dit plan was prima geweest voor tweeverdieners. Dan had je nog een 2k per maand om te besteden. Volgens de OP ga je er alleen in.

- Huizenprijzen lijken te stagneren of te dalen. Zoals je zelf zegt, ga je iets onderbieden al. Ik denk trouwens niet dat je dit huis nu gaat kunnen kopen voor 20k minder. Je praat financieel alles naar jezelf toe, maar ga maar eens uit van een koopsom op de vraagprijs (+kosten koper).
Er komen tot 2030 volgens de kabinetsplannen (eindelijk) duizenden huizen bij, rente stijgt snel en mensen hebben het financieel zwaarder. Kans is groot dat je zelf het financieel ook zwaar gaat krijgen en dat je op de piek van de huizenmarkt koopt.

Als je een huis moet hebben, dan moet je wel. Als je een jaar kan wachten, dan kan dat ook een goede optie zijn. Spaar je een 10k erbij. Vind je mogelijk een betere woning, bijvoorbeeld zonder grote verbouwing.
Ja, de rente zal vast ook stijgen. De huizen zakken dan echter wel in waarde mee. Mocht je vrij snel moeten verkopen, dan wil je niet dat je huis financieel onder water staat.

- Je begint over keuken en badkamer met later eens zonnepanelen, maar het is tegenwoordig veel belangrijker om de energiebalans voor elkaar te hebben. Dus eerst isoleren en zonnepanelen. Mogelijk een warmtepomp. Scheelt je meteen een 2k per jaar aan energiekosten.

- Je praat te makkelijk over familie met skills. Ook al kan je goed met ze, dat kan rap veranderen als je een zakelijke relatie begint. Mensen in de bouw hebben het erg druk en ze verdienen goed. Je moet ze ook als familie netjes betalen. En verwacht niet dat ze jou tussendoor en/of als eerste even komen helpen.
Niet dat dat allemaal met familie niet gratis en snel kan, alleen je moet er niet vanuit gaan. Ik heb zelf twee zwagers die wel eens wat in de familie klussen. Ik laat dat niet toe, ik zie regelmatig gedonder en teleurstelling.

- Het leven wordt duurder. Verbouwen is enorm duur. Je kunt, zolang je financieel alleen bent, de komende jaren niks sparen, terwijl al je vermogen in het huis zit. Dat is financieel onverstandig, zeker in deze tijden.

Alles bij elkaar zou ik het gemiddeld gezien al niet aanraden, zeker niet met de rode vlaggen die ik zie in je toelichtingen. Het zou echter wel goed kunnen als je dit als tweeverdieners doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:05
Ik zou t ook niet echt doen. Label E is wel echt een ding. Dat gaat veel geld kosten per maand, terwijl verduurzamen ook niet echt gratis is.. dat komt er dus nog bovenop.

In de basis kan je het beste beginnen met verduurzamen want dan verdient dit zich sneller terug. Je zal echter beginnen met andere zaken (doen de meesten). Daarmee wordt het wel duur allemaal vind ik.
Ik zou t alleen doen als je weet dat dit het huis is, en je nooit meer weg wilt. Maarja, als je nog thuis zit en dolgraag weg wilt, snap ik hem ook wel. Bereid je dan iig voor op aardige lasten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:29
Hamvraag: Hoe lang verwacht je daar te willen blijven wonen?

Waarom wil je als alleenstaande een vrijstaande woning met 500m2 perceel hebben?
Ik heb in m'n eentje een tussenwoningkje en doe eigenlijk niets met m'n tuin. Fulltime baan (je gaat in je eentje die hypotheek moeten opbrengen); waar ga je de tijd (en geld) vandaan halen om én 440m2 tuin te onderhouden én er ook nog af en toe in te zitten?

E label en vrijstaand. Zeker met de huidige energieprijzen gaat het je een fortuin kosten om het warm te houden. Ik ben héél blij met m'n buurman die z'n thermostaat meestal op standje maximaal heeft staan.

Startersvrijstelling gebruiken kan, maar die is tot €400.000 dus je laat €150.000 "liggen". Afhankelijk van of je verwacht binnen 8 jaar wat duurders te gaan kopen kan je je afvragen of het zo slim is die nu te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24
Wat is je alternatief? Thuis wonen, huren of op zork naar een ander pand?

Als je veel zelf (of binnen je kring) kan is het helemaal niet zo'n slecht idee. Dan kun je voor 40k en wat geduld echt wel veel realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indifined1
Tom-Z schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:52:
Hamvraag: Hoe lang verwacht je daar te willen blijven wonen?

Waarom wil je als alleenstaande een vrijstaande woning met 500m2 perceel hebben?
Ik heb in m'n eentje een tussenwoningkje en doe eigenlijk niets met m'n tuin. Fulltime baan (je gaat in je eentje die hypotheek moeten opbrengen); waar ga je de tijd (en geld) vandaan halen om én 440m2 tuin te onderhouden én er ook nog af en toe in te zitten?

E label en vrijstaand. Zeker met de huidige energieprijzen gaat het je een fortuin kosten om het warm te houden. Ik ben héél blij met m'n buurman die z'n thermostaat meestal op standje maximaal heeft staan.

Startersvrijstelling gebruiken kan, maar die is tot €400.000 dus je laat €150.000 "liggen". Afhankelijk van of je verwacht binnen 8 jaar wat duurders te gaan kopen kan je je afvragen of het zo slim is die nu te gebruiken.
Ik moet zeggen dat ik TS heel goed begrijp, heb zelf ook iets vergelijkbaars maar dan een kleine vooroorlogse 2 onder 1 kap met ca 400m2 grond Wel beetje isolatie maar stelt ook niet heel veel voor. Als je in je eentje woont valt het verbruik wel mee als je overdag op het werk bent. 100m2 is niet bijzonder groot wat de stookkosten al behoorlijk dempt.

Grote tuin heb je idd niet nodig maar geeft je wel vrijheid (auto op eigen erf parkeren, ruime schuur, geen idee wat voor hobby's TS heeft, maar ruimte om je heen geeft je veel mogelijkheden). Zou voor geen geld willen ruilen met een rijtjeshuis op 150m2 grond.

Onderhoud van je tuin heb je zelf in de hand, als je er niet een luxe siertuin van maakt maar vooral wat gras heb je er bijna geen werk van, 500m2 is nou ook weer geen landgoed.

Zou wel zo snel mogelijk in zonnepanelen investeren, drukt de maandlasten behoorlijk voor een relatief lage investering, zeker als je er wat extra panelen kwijt kunt. Dan die badkamer maar even laten wachten.

Belangrijk is wel of je de locatie en de stand fijn vindt. Woning kun je later nog zo mooi en duur maken als je zelf wilt maar omgeving aanpassen is moeilijker. Als je wat nieuwers koopt betaal je een dikke premium voor het feit dat het nieuwer is, dat schrijft af, die 500m2 grond niet.

Startersvrijstelling zou ik gewoon inzetten, je weet nooit hoe lang zulke regelingen bestaan.

Bedenk ook of je alles gelijk aan wilt pakken of eerst bijvoorbeeld je keuken en woonkamer aanpakt en de rest gewoon zo te gebruiken (mits alleen verouderd en nog wel functioneel) om zo beetje geld achter de hand te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je gebruikt maakt van de startersvrijstelling zijn je kosten koper niet zo hoog. Een beetje rond de 4.5k. Maar je wilt vast nog een busje huren dus rond af op 5k. Hou je 45k over voor verbouwen/klussen. (want 50k leg je al bij voor het bod van 250k vs hypotheek 200k)

Voor 45k kun je wel isolatie, zonnepanelen en de electra vervangen regelen. Maar ook nog een nieuwe keuken en badkamer? Als ik Tweakers zo in de keuken en badkamer topic zo hoor praten is 20k per keuken en 20k per badkamer niks. Al zou ik persoonlijk zelf prima in mijn eentje toe kunnen met een Ikea keukenblok van 6k en simpele badkamer van 6k.

Ik zit zelf in een soortgelijke klus met een E woning. Maar dat is dan een rijtjeshuis waarbij ik de keuken en badkamer niet vervang. Badkamer is recentelijk vernieuwd en de keuken is niet modern maar functioneel. Je kunt aan de Ikea hack denken voor je keuken. Kortom alle grepen en frontjes vervangen voor wat moderns als de maten van de keukenkastjes overeen komen.

Maargoed budget daar gelaten. Je gaat pak een beet naar 1000 bruto hypotheek maandlasten per maand bij 200k en de huidige rentepercentages. Dan komt de ozb belasting, opstalverzekering, onderhoud daar nog bovenop. En ja je krijgt aftrek. Zelfs al zou je genoeg hra krijgen om die bedragen daar tegen weg te strepen. Denk ook aan toegenomen stroom en gasverbruik bij zeker een vrijstaande woning. Bij werkelijk 1400/1500 per maand bij 2500 netto heb je een woonquote van 56 tot 60%.

Genoeg instanties die adviseren om je woonlasten (hypotheek/onderhoud/opstalverzekering/belastingen) tussen de 30 en 35% te houden tov je inkomen. Zeker in tijden waarbij de energierekening fors impact heeft bij vele huishoudens. Dus nog een vraag: heb je net als veel Tweakers een 3/5 jaar energiecontract met voordelige tarieven? Of zit je op variabel al?

Uiteindelijk los je natuurlijk wel af bij annuïteitenhypotheek of lineair. Maar de rentelasten tikken goed aan bij rentes tussen de 4-5%. En dan moet je geen gekke dingen krijgen door in variabel terug te vallen qua energie voordat je de woning verduurzaamd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Als je 20k onder de vraagprijs gaat zitten moet je er niet al te veel van verwachten denk ik. Klopt de huizenprijzen zijn wat gedaald, maar verkopers gaan hen woning ook niet voor een appel en een ei wegdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 05:56
Als het kan pak een hypotheek die je met een woz waarde (geen taxatie) de rentekorting mag bewijzen. Je zit nu op 200k hypotheek / 250 waarde woning op 80%. Als je klaar bent met verbouwen zit je zo op 300k (65%). Dan krijg je max rentekorting.

Voorbeeld: https://www.abnamro.nl/nl...hypotheekrente/index.html

Ben zo gewend dat nhg te laag ligt tov huizenmarkt. Maar 355k past idd.

[ Voor 14% gewijzigd door enermax op 15-10-2022 23:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

bombadil schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:06:
na aankoop huis heb je nog iets van 40.000 spaargeld over, niet genoeg voor de beoogde verbouwingen te laten doen
Kun je er in wonen? Als de badkamer functioneel is, maar niet naar je smaak zou ik het gewoon doen en af en toe iets aanpakken als je er geld voor hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Doen, niet te lang overna denken. Voorwaarde is wel dat je geen twee linkerhanden hebt en geduld hebt.
bombadil schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:06:
Dat hangt volledig af van je wensen, met 40.000 euro kun je ontzettend veel doen als je handig bent. Moet je alleen geen kookeiland met Bora willen :+

[ Voor 65% gewijzigd door pizzacabonara op 15-10-2022 11:57 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je zo (relatief) jong bent met zoveel spaargeld zou ik bijna denken dat kopen niet de verstandigste oplossing is.

Alternatief idee:
  • Stop die €100.000 in een indexfonds;
  • Stop €500 per maand in dat indexfonds.
Dan heb je over 30 jaar een kleine €1.500.000 bij elkaar gespaard, en dat is geld waar je altijd bij kan om het op te nemen en wat mee te doen.

Gedurende die tijd gaat je inkomen omhoog en kan je uiteindelijk alsnog kiezen om een huis te kopen (mogelijk met een partner) maar blijft je indexfonds zich gewoon ontwikkelen.

Huren is in het begin mogelijk wat duurder, maar na verloop van tijd loopt de maximale huurstijging achter op de inflatie en stijging van huizenprijzen.

Voorbeeld: Ik woon nu 10 jaar in een huurappartement, ik betaal kaal €1200 per maand voor 100 vierkante meter, en als ik dit appartement op dit moment zou moeten huren zou ik bijna €2000 per maand kwijt zijn.

Voor mij is huren en blijven huren veel goedkoper dan een hypotheek, zelfs als ik al mijn spaargeld erin gooi. Dus ik bouw mijn indexfonds op en 30% van mijn nettosalaris gaat er maandelijks naartoe.

Als ik daar 10 jaar eerder mee was begonnen dan zou ik over 5 jaar met pensioen kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-09 11:24
Blue-eagle schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:43:
Alternatief idee:
  • Stop die €100.000 in een indexfonds;
  • Stop €500 per maand in dat indexfonds.
Dan heb je over 30 jaar een kleine €1.500.000 bij elkaar gespaard, en dat is geld waar je altijd bij kan om het op te nemen en wat mee te doen.
Ansich leuk, maar dan ben je dus wel 30 jaar verder. Over 30 jaar heb ik persoonlijk mijn hypotheek afbetaald en jaren in een eigen woning gezeten waar ik alles zelf kan bepalen. Door inflatie dalen in die periode mijn relatieve woonlasten, dus het risico wordt ook lager. Als ik moet kiezen tussen nu geen eigen woning en 1.5M over 30 jaar en nu een woning die tegen die tijd iets van 750k zal zijn, dan kies toch voor nu. Ook al heb ik de helft minder aan vermogen. Hoe ouder je wordt hoe minder je aan je vermogen hebt. Ik heb altijd het idee dat hoe eerder je bent, hoe beter je er vanaf komt. Ik zou de voorkeur hebben voor zelfstandig wonen en alles wat ik over heb gebruiken om af te lossen en minder risico te hebben. Grote kans dat je er 30 jaar zonder al te veel zorgen kunt wonen.

Ik zou dat overigens niet met de woning van TS doen. Er gaat enorm veel geld in een klushuis zitten en ik zou dat zeker alleen doen als er nog gewerkt moet worden etc. Een ton spaargeld is niet genoeg helaas en je hebt niet genoeg inkomen om extra dure uitgaven op te vangen. Tenzij je bereid bent werkzaamheden te spreiden over 10 jaar oid, maar dan woon je weer lang in een klushuis (en stook je je een ongeluk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Je hoeft zeker niet alles in een keer te doen.
Pak als eerste de basis aan om ervoor te zorgen dat je er fatsoenlijk kan wonen en die veel impact hebben. Denk aan isolatie en nieuwe kozijnen.
Spaar daarna rustig voor zaken om het huis mooi en naar jouw smaak te maken, zoals die keuken en badkamer.

We wonen nu ruim 12 jaar in een huis uit 1912. En we hebben precies het bovenstaande gedaan. Pas een kleine twee jaar geleden hebben we de badkamer vervangen. De oude badkamer was nog functioneel, maar wel lastig te ventileren. Nu niet meer.

Als je er vanuit gaat dat je je hele leven er kan blijven wonen, dan heb je ook ruim de tijd om het helemaal naar je smaak te maken.
En onderwijl leer je ook nog eens een boel van die klussen zelf te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Nog eventjes wachten, de huizenprijzen zijn nu zakkend en makelaars die proberen zolang mogelijk de schijn op te houden. Maar uiteindelijk zullen ze wel met de prijzen omlaag moeten.

Wij waren ook op huizenjacht, bewust niet teveel overboden en toen werd het niets. Een maandje later wordt mijn vrouw ontslagen, welke werkzaam was voor een bedrijf in de Tech industrie. Toch heel blij dat wij niet als een gek hebben overboden.

Maar je kansen zijn nu wel groter, dan een half jaar geleden. Alleen ik denk dat binnen een paar jaar, de bubbel volledig gaat barsten. Daarom zou ik nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryangr0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 19:27
Als ik nu 100k tot mijn beschikking zou hebben, zou het laatste wat ik me opkomt wel zijn om dat in een hypotheek te steken. Ik zou zeggen: nog even doorstuderen en voor de volle pond aankloppen bij de bank. Dat geld voor zichzelf laten werken. die 4-5% komt wel goed, al helemaal met de inflatie die eraan gaat komen. Zo snel mogelijk investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:38
Ryangr0 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:20:
Als ik nu 100k tot mijn beschikking zou hebben, zou het laatste wat ik me opkomt wel zijn om dat in een hypotheek te steken. Ik zou zeggen: nog even doorstuderen en voor de volle pond aankloppen bij de bank. Dat geld voor zichzelf laten werken. die 4-5% komt wel goed, al helemaal met de inflatie die eraan gaat komen. Zo snel mogelijk investeren.
Investeren? Nu, in dit klimaat? Waar denk je in te investeren dat hem meer oplevert dan dat ie minder aan hypotheekrentebhoeftvte betalen als ie een ton minder leent?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:23
pizzacabonara schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:54:
Doen, niet te lang overna denken. Voorwaarde is wel dat je geen twee linkerhanden hebt en geduld hebt.
Zou je dit soort adviezen niet willen geven?

Dit geval beslis je niet zomaar even. "Doen, niet te lang nadenken."
Het heeft een enorme invloed op iemands leven. Je komt daarnaast ook niet met een reden waarom dit zonder lang nadenken moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryangr0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 19:27
supersoco80 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

Investeren? Nu, in dit klimaat? Waar denk je in te investeren dat hem meer oplevert dan dat ie minder aan hypotheekrentebhoeftvte betalen als ie een ton minder leent?
Misschien denk ik te kort door de bocht, maar als je nu een hypotheek afsluit tegen 4-5% rente en geld minder waard gaat worden in de toekomst, betekent dat derhalve dat het bedrag wat je maandelijks betaalt aan rente ook relatief minder waard wordt. Dat zal opgevangen gaan worden door loonsverhogingen of overheidsinitiatieven, want anders kunnen mensen hun rekeningen simpelweg niet meer betalen. Wat er ook gebeurt, de mensen die hun middelen in investeringen hebben zitten zijn dezelfde mensen die bepalen wat er gebeurt op de internationale financiele markt. Zij zullen altijd hun eigen belang blijven behartigen. Als je de hypotheek toch al rond krijgt is er geen enkele reden om je eigen zwaarbelaste vermogen in een hypotheek te stoppen.

Los daarvan lees ik ook dat de OP een klushuis op het oog heeft? Lijkt me vele malen gevaarlijker dan divers investeren in de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 10:46
Misschien is het handig om naast een hypotheekadviseur juist naar een financieel adviseur te gaan. Je zegt dat je 100.000 eigen geld hebt, dat is behoorlijk wat, zeker op die leeftijd(al is het 17% minder dan vorig jaar). Misschien zijn er andere manieren om een huis te kopen zonder dat je direct eigen geld er in stopt. Praat eens met verschillende adviseurs. De kennismaking is meestal gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
enermax schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:40:
Als het kan pak een hypotheek die je met een woz waarde (geen taxatie) de rentekorting mag bewijzen. Je zit nu op 200k hypotheek / 250 waarde woning op 80%. Als je klaar bent met verbouwen zit je zo op 300k (65%). Dan krijg je max rentekorting.

Voorbeeld: https://www.abnamro.nl/nl...hypotheekrente/index.html
Is een hypotheek nemen met NHG niet makkelijker? Toegegeven je betaald 1 malig iets maar je rente is meestal lager dan met de max rentekorting dus verdien je dat ook wel weer terug

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:26
dimi_v schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:58:
Waarom wil iedereen meteen ook een nieuwe keuken en badkamer? Wees al blij als dit lukt. 500 m2 grond en vrijstaand is meer waard dan een nieuwe badkamer die over 5 jaar uit de mode en over 15 jaar verouderd maar nog functioneel is. Ik wil ook wel alles in 1 keer maar dat gaat ook niet. Maar misschien is dat wel de norm van de jongste generatie huizenkopers.
Dit. Waarom alles meteen willen (doen)...

Zeker als je alleen bent (is het makkelijkst want geen discussies) en niet meteen in een vt wonen huis moet wonen, kan je al die verbouwingen gewoon faseren en voorlopig genoegen nemen met wat minder up-to-date sanitair en afwerking.
Gewoon beginnen met de meest noodzakelijke structurele zaken en verduurzaming, en daarna de "luxe" binnenboel.
Het kan ook zeker met een partner, maar dan moet je wel echt op 1 lijn zitten en een plan van aanpak maken. (Dat plan is ook slim als je alleen bent, maar is minder noodzakelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

GeeEs schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:06:
[...]

Dit. Waarom alles meteen willen (doen)...

Zeker als je alleen bent (is het makkelijkst want geen discussies) en niet meteen in een vt wonen huis moet wonen, kan je al die verbouwingen gewoon faseren en voorlopig genoegen nemen met wat minder up-to-date sanitair en afwerking.
Gewoon beginnen met de meest noodzakelijke structurele zaken en verduurzaming, en daarna de "luxe" binnenboel.
Het kan ook zeker met een partner, maar dan moet je wel echt op 1 lijn zitten en een plan van aanpak maken. (Dat plan is ook slim als je alleen bent, maar is minder noodzakelijk)
Omdat je dan dus jarenlang in een bouwval/klushuis woont. Kan prima als je daar makkelijk in bent, maar dan zou ikzelf eerder kiezen voor iets kleiner, maar wel nieuwbouw en klaar.

Kun je na een paar jaar loonstijging altijd nog groter gaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Kaasplankje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:17:
Wat ik vergeten ben te vermelden is, dat ik niet 250k ga bieden maar iets eronder. Aangezien er afgelopen week werd aangegeven dat huizen iets in prijs zijn gezakt en volgend jaar de trend ook iets lager zal zijn (ook zichtbaar op Funda aangezien ik dit elke dag bekijk).

Zelf zat ik aan een bod van omennabij 230k te denken.
Maak je dan geen zorgen, dan wordt het huis je namelijk toch niet gegund. De huizenprijzen zakken iets in vergelijking met een paar maanden geleden, maar er wordt nog gewoon volop overboden. Misschien ook niet meer zo absurd als voorheen (30-60K boven vraagprijs), maar als er een redelijk huis met groot perceel staat voor 250K en er zijn meerdere geïnteresseerden: heel veel succes met je 230K bod, de kans is dan bizar klein dat jij de winnaar bent. Zelfs zonder voorbehouden is de kans eigenlijk nihil. Tenzij er grove gebreken zijn kan je er bij de meeste huizen nog altijd van uitgaan dat er dan wordt overboden op de vraagprijs. Als de ligging heel gunstig is met zo'n perceel kan dat zelfs behoorlijk zijn.

Het valt te proberen natuurlijk, nee heb je enzo. Maar waarschijnlijk kun je ja niet krijgen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door WhatsappHack op 15-10-2022 15:32 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:49
Moet het huis vóór betrekking opgeknapt worden, of vind je een meerjaren project ook goed? Met je spaargeld kom je in deze tijd niet ver. Verder is 230K bieden voor een huis van 250K 0.00001% kans op akkoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:37
Als je wat handige helpers hebt, is renovatie echt niet zo ingewikkeld. Kijk op Marktplaats bij complete keukens en badkamers, en je hebt voor een paar honderd euro al je ‘hardware’. Samen met installatiemateriaal en misschien hier en daar wat apparatuur ben je voor een paar duizend euro klaar.
Zelf heb ik in 2016 een tweedehands keuken gekocht voor 450 euro. Ik moest die uitzoeken op de benodigde maat, en niet op kleur of favoriete handgreepjes. Maar who cares? Het geld dat ik daar niet aan hoefde uit te geven heb ik gestopt in isolatie en andere verduurzaming. Ik heb nu een negatieve energierekening. Dat geëmmer over terugverdientijd: het enige dat ik nog niet heb terugverdiend is die 450 voor die keuken. Dus waarom zou je daar 20k voor reserveren?
TLDR: ga ervoor en laat je niet gek maken:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Playa del C. schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Zou je dit soort adviezen niet willen geven?

Dit geval beslis je niet zomaar even. "Doen, niet te lang nadenken."
Het heeft een enorme invloed op iemands leven. Je komt daarnaast ook niet met een reden waarom dit zonder lang nadenken moet gebeuren.
Als je bereidt bent om twee handen uit je mouwen te steken en handig bent. Dat is een voorwaarde als het gaat om een klushuis. Heb het zelf ook gedaan en geen spijt van gekregen.

[ Voor 20% gewijzigd door pizzacabonara op 17-10-2022 09:35 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-09 14:21
Als je dit doet moet je inderdaad zelf handig zijn. Hoeft niet te betekenen dat je gelijk alles al kan, je moet de vaardigheden hebben om het jezelf aan te leren.
Het voordeel als je alles zelf doet is dat je niet alleen veel minder geld kwijt bent, de verbouwing duurt ook langer. Hierdoor heb je meer tijd om te sparen (2500-1500 = 1000euro p/m) voor materialen, meer tijd om via marktplaats te scoren, meer tijd om te leren etc.
Daarnaast zou ik je advieren om in fases te gaan verbouwen, zodat een deel van het huis altijd goed bewoonbaar blijft.

Persoonlijk zit ik in eenzelfde situatie; ik ben begonnen met de bovenverdieping, alles gestript daarna begonnen met isoleren van het hele dak, tussenmuurtjes geplaatst, leidingen getrokken etc. Ik ben nu klaar met de bovenverdieping en bijna 2 jaar verder.

Voorwaardes zijn dat je projectmatig moet kunnen denken en in staat bent om lange tijd in de rommel te leven (denk aan een camping).

Heeft het huis trouwens een schuur? Dat is namelijk erg handig om in te klussen en rommel voor later in te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-09 17:12
Kaasplankje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:02:
Hallo medetweakers,

***members only***
Hiervoor moeten we echt weten in welke regio het ligt.
Voor platteland zou het kunnen qua vraagprijs en de oppervlakte van het perceel.
Maar dan alleen als er voor minimaal 100000 euro aan verbouwd moet worden.

Ik ben bang dat je een paar grote kostenposten mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-09 21:56
Zelf net een dergelijke renovatie gehad, bij ons ging het om een tweekapper van 75m2 die we hebben uitgebreid naar 95m2. Toevallig ook zo'n 500m2 grond er bij en een koopprijs van 216k. Alles volledig gestript en opnieuw opgebouwd inclusief nieuwe vloeren, kozijnen, een aanbouw, nieuw keuken/badkamer en het volledig bruikbaar maken van de zolder inclusief een vaste trap. Kostte ons zo'n 160k, maar met jouw budget zou ik het zeker doen.

Het is namelijk echt niet altijd nodig om meteen alles te doen. Wij hadden er met 40k ook echt wel wat van kunnen maken, alleen dan op een andere manier dan nu. Dan hadden we er geen aanbouw bij aan gezet en de zolder nog niet verbouwd. De badkamer en keuken zouden simpeler zijn geworden en enkel de kozijnen die per se vervangen moesten worden hadden we dan gedaan. Je hebt dan al wel een plek voor jezelf en een flinke tuin er bij. Dat ervaren wij nu wel als heel erg prettig.

Dus ik zeg: doen. Wees je er alleen van bewust dat je wel de komende 10 jaar ieder jaar een project zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-09 12:15
Als je gaat verbouwen, en dus verduurzamen, kan je bovenop je hypotheek nog tot 6% extra lenen. Daarnaast is er de energiebespaarlening, een hypothecaire lening zonder tussenkomst van notaris en gesubsidieerd door de overheid. Meestal heb je een jaar de tijd om het uit te geven, dus dan kan je ook nog geld bij sparen.

Dan heb je de isolatie, nieuwe ramen, zonnepanelen, warmtepomp en/of vloerverwarming buiten je hypotheek om gefinancierd. Dat zijn investeringen die je maandelijks genoeg schelen dat je die lening van de besparing kan terugbetalen.

Daarnaast, zelf klussen bespaart momenteel gigantisch veel geld. Dan doe je er maar 3 keer zo lang over.
Pagina: 1