Knipperende ledlampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 10:46
Beste Tweakers,

Hopelijk weet iemand hier raad, ik wordt gek van knipperende ledlampen. In de woon-/eetkamer hangen ledlampen deze zitten allebei op dezelfde groep en knipperden allebei (tegelijk). Om dit op te lossen heb ik nieuwe lampen (uiteraard dimbaar) van phillips gekocht. Daarmee was het probleem in de woonkamer opgelost. In de eetkamer hielp dit helaas niet. Omdat dit wellicht aan de dimmers licht heb ik er drie geprobeerd. Degene die er al in zat, Vunderink LED dimmer (huismerk) en een berker LED dimmer allen zijn fase afsnijding.

heeft iemand een idee wat nog een oorzaak zou kunnen zijn van het knipperen? Ik ben er niet achter hoe ik dit op kan wekken o.i.d..

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Knipperen ze op elke stand of alleen als je hem op de laagste stand hebt staan? Sommige leds laten zich namelijk niet maximaal dimmen, dan helpt het om de potmeter(?) in de dimmer een slag verder te draaien, is mij verteld.

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
MZwier schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:22:
Beste Tweakers,

Hopelijk weet iemand hier raad, ik wordt gek van knipperende ledlampen. In de woon-/eetkamer hangen ledlampen deze zitten allebei op dezelfde groep en knipperden allebei (tegelijk). Om dit op te lossen heb ik nieuwe lampen (uiteraard dimbaar) van phillips gekocht. Daarmee was het probleem in de woonkamer opgelost. In de eetkamer hielp dit helaas niet. Omdat dit wellicht aan de dimmers licht heb ik er drie geprobeerd. Degene die er al in zat, Vunderink LED dimmer (huismerk) en een berker LED dimmer allen zijn fase afsnijding.

heeft iemand een idee wat nog een oorzaak zou kunnen zijn van het knipperen? Ik ben er niet achter hoe ik dit op kan wekken o.i.d..

Alvast bedankt!
Al een dimstabilisator geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@carepolice Ze knipperen inprincipe op elke stand, tijd tussen het knipperen is soms 30 minuten. Dan knippert het 20 a 30 seconden en dan is het weer een tijdje gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:54
MZwier schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:01:
@carepolice Ze knipperen inprincipe op elke stand, tijd tussen het knipperen is soms 30 minuten. Dan knippert het 20 a 30 seconden en dan is het weer een tijdje gebeurt.
Dat klinkt eigenlijk verdacht veel als een slecht contact ergens in je bedrading!
Dat kan tussen de dimmer en de lamp zijn, maar ook eerder in het circuit, dus in een centraaldoos, of zelfs in de meterkast of in een willekeurige aansluitdoos waar de bekabeling doorheen loopt.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@BrainCrash Dat zou een mogelijkheid zijn, maar heb her en der wat in de centraal dozen getrokken en kan daarmee niks "oproepen". Eerder knipperden de lampen eetkamer/woonkamer precies tegelijk. Maar na het vervangen van de lamp in de woonkamer is dit niet meer het geval. Dat lijkt me dan weer niet typisch voor een slecht contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
MZwier schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:13:
@BrainCrash Dat zou een mogelijkheid zijn, maar heb her en der wat in de centraal dozen getrokken en kan daarmee niks "oproepen". Eerder knipperden de lampen eetkamer/woonkamer precies tegelijk. Maar na het vervangen van de lamp in de woonkamer is dit niet meer het geval. Dat lijkt me dan weer niet typisch voor een slecht contact.
Al een dimstabilisator geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Probeer dingen uit te sluiten. Haal een vd led lampen eruit en sluit met kort stukje bedrading direct aan op de knoppen. Dan check je of de bedrading goed is. Of sluit ze direct aan op de voeding die je dimmer in gaat. Stuk voor stuk eea uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@Giel Dat zat ik ook te overwegen, maar eens een avondje in wat feller licht zitten om te checken of de bedrading verder goed is. Zal de wago klemmetjes weer even tevoorschijn halen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
@Kraakhelder Bedankt voor de tip, nog niet geprobeerd. Zal dit proberen in het geval verder niks uit de bedrading komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:54
MZwier schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:13:
Nou, dat zou toch nog steeds wel kunnen hoor…
Het kan bijvoorbeeld dat je nieuwe lampen wat beter tegen spanningsdips kunnen, en bijvoorbeeld een wat hogere interne buffercapaciteit hebben, waardoor ze dergelijke korte dipjes kunnen opvangen/overbruggen.. Als de oude lampen die extra buffercapaciteit niet hebben, dan kan het dus prima dat die wel gaan knipperen.

Even voor mijn idee: De lampen in woonkamer en eetkamer zijn ieder voorzien van een eigen dimmer?
Dan kan het haast niet anders dan dat het aan de “bovenliggende” (niveau) bekabeling ligt (dus naar de meterkast of toevoerleiding toe)..

Dat, of er is in huis een apparaat wat een enorme storing op je net veroorzaakt, eens in de zoveel tijd, waar die oude lampen niet tegen konden, en de nieuwe toevallig wel, bijvoorbeeld.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:04
Ik heb bij veel lampen een disclaimer gezien waarin staat dat het knipperen van de lamp een eigenschap van led lampen is en dat het geen reden is voor omruilen.

Heb je de handleiding van de led lampen gelezen om te kijken of daar niet toevallig ook zoiets erin staat?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 15:10
Zit je rookmelder op dezelfde stroomgroep? Was bij mij het probleem, vervangen voor ander merk en daarna geen last meer van!
Pagina: 1