Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Als je hier en daar op een site kijkt, is de ideale hoek voor zonnepanelen 35 graden. Ik ben daar niet zo zeker van. Graag jullie mening.

Hieronder een grafiekje van de zonnehoek in Nederland gedurende het jaar om 12:00 op de dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiZsOzJub0oMksVOWTEjwXddHRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lI72cBT49pnXey5JEpso5TqL.png?f=user_large

Daar zie je dat de gemiddelde hoek gedurende het jaar zo'n 35 graden is. Maar dit is midden op de dag!. De rest van de dag staat de zon lager. Neem ik het simpele gemiddelde kom ik op een gemiddelde zonnehoek van 17,5-22,5 graad over het jaar. Rekening houdend met de hoeveelheid zonneuren per dag zou dat inhouden dat de beste hoek voor je panelen zo ongeveer 60 graden is?

Twee mensen in mijn omgeving met alleen 15 graden panelen hoor ik enorm klagen over de opbrengst in de winter. Lijkt me ook logisch met zo'n kleine hoek tussen zon en paneel?

Ik hoor graag de fout(en) in mijn argumenten. Ben op dit moment de hoek voor mijn plat dak panelen (Z) aan het bepalen nl.

(@mod misschien titel iets aanpassen?)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17

BCC

Afbeeldingslocatie: https://www.zonwatt.nl/wp-content/uploads/2013/10/orientatie-hoek-opbrengst.png ik gebruik altijd deze

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:33
Met 60° heb je ook enkel maar opbrengst voor 2-3 uur per dag.
Dit terwijl je met 35° en zeker met 15° een hele dag stroom kunt krijgen.

Lijkt me niet echt nuttig om je te focussen op winter alleen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:39
Met panelen in een hoek van 60 graden op een plat dak mag je de panelen wel een paar meter uit elkaar leggen om geen schaduw van de voorliggende rij te krijgen. Zonde van het dakoppervlak. Meer panelen in een flauwere hoek is iets minder efficiënt maar je raakt meer dan 2x zoveel panelen kwijt met een hogere opbrengst per jaar. De hellingshoek van zonnepanelen op een plat dak is 10-15°.
Afhankelijk van schaduw is een O/W opstelling op een plat dak vaak het beste.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 14-10-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Uszka schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:37:
Met panelen in een hoek van 60 graden op een plat dak mag je de panelen wel een paar meter uit elkaar leggen om geen schaduw van de voorliggende rij te krijgen. Zonde van het dakoppervlak. Meer panelen in een flauwere hoek is iets minder efficiënt maar je raakt meer dan 2x zoveel panelen kwijt met een hogere opbrengst per jaar. De hellingshoek van zonnepanelen op een plat dak is 10-15°.
Afhankelijk van schaduw is een O/W opstelling op een plat dak vaak het beste.
Dit klopt, maar het gaat in mijn geval om 1 rij en ik ben vrij om de hoek te kiezen omdat ik zelf de constructie maak.

[ Voor 5% gewijzigd door iamcj op 14-10-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:39
Dan nog is 35° het meest ideale. Je gaat het niet aanpassen voor de 3 maanden in een jaar waarin je maar 10% van de jaaropbrengst opwekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 09:43

Bravo

Second Best

Ga naar de website https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html, geef je locatie aan en dan kun je de optimale hoek en richting uit laten rekenen. En als je al aan een richting hebt, kun je ook de optimale richting daarvoor laten berekenen.

Voorbeeld hartje Amersfoort: -2 azimuth met 40 graden helling.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:04
Als je zelf constructie maakt, maak ze dan bewegend met de grafiek mee. Dat levert pas iets op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:15
Ca. 13.30 uur staat de zon op het hoogste punt.
We wonen hier aan de westkant van onze tijdzone en het is nu zomertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50
iamcj schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Dit klopt, maar het gaat in mijn geval om 1 rij en ik ben vrij om de hoek te kiezen omdat ik zelf de constructie maak.
Je kijkt nu naar de gemiddelde zonnehoek over het gehele jaar. Echter denk ik dat het verschil zit in het feit dat de zon in de zomer (wanneer de zon hoger staat) sterker is dan in de winter, en dat die uren dus zwaarder meetellen dan de winteruren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
ybos schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Je kijkt nu naar de gemiddelde zonnehoek over het gehele jaar. Echter denk ik dat het verschil zit in het feit dat de zon in de zomer (wanneer de zon hoger staat) sterker is dan in de winter, en dat die uren dus zwaarder meetellen dan de winteruren.
Ik denk dat loodrecht de zon net zo sterk is in de zomer, alleen in de winter zijn er veel minder zonne-uren. Ben er achter dat dat het grootste verschil maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

iamcj schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Ik denk dat loodrecht de zon net zo sterk is in de zomer, alleen in de winter zijn er veel minder zonne-uren. Ben er achter dat dat het grootste verschil maakt.
Een zon die laag staat heeft veel minder energie op je panelen. Winterdagen zijn niet alleen korter. Ze zijn ook VEEL donkerder.

Puur naar de hoek kijken en daarop optimaliseren is niet de juiste manier. De zon mag gemiddeld wel lager staan dan 35°. De meeste energie zit erin als-ie hoger staat.

Dus voor je totale jaaropbrengst is de optimale hoek zeker niet 60°. In de winter is 60 wel beter. In de zomer behoorlijk slechter. Je kan zo wel een betere zomer-winter verdeling hoduen (ten koste van totale opbrengst).

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 14-10-2022 21:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
JvS schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Een zon die laag staat heeft veel minder energie op je panelen. Winterdagen zijn niet alleen korter. Ze zijn ook VEEL donkerder.

Puur naar de hoek kijken en daarop optimaliseren is niet de juiste manier. De zon mag gemiddeld wel lager staan dan 35°. De meeste energie zit erin als-ie hoger staat.

Dus voor je totale jaaropbrengst is de optimale hoek zeker niet 60°. In de winter is 60 wel beter. In de zomer behoorlijk slechter. Je kan zo wel een betere zomer-winter verdeling hoduen (ten koste van totale opbrengst).
Mn ogen zijn wel open gegaan. Ik vroeg me al af hoe panelen op 35 graden Noord ook maar iets deden, maar ja die drie maanden in de zomer als de zon over je dak heen piept vang je de totale opbrengst. Maar zonne energie is dus een slechter concept dan ik dacht. Zeker als salderen is afgeschaft en de stroomprijs uiteindelijk op uurbasis wordt bepaald en stroom waardeloos is in de zomer, kloppen alle sommetjes niet meer.

Sidenote:
Wanneer worden ze in Den Haag eens wakker en beseffen ze dat kernenergie het hoofdingredient is in het beperken van het klimaatprobleeem.

Uiteindelijk hebben we als maatschappij dus meer aan verticale panelen tegen de gevel aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcOhbc84hBMvMvFm6rr_GDvj5uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n7ueOqay4q6BSOBKKAfLTGB2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door iamcj op 15-10-2022 08:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

iamcj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:12:
[...]

Mn ogen zijn wel open gegaan. Ik vroeg me al af hoe panelen op 35 graden Noord ook maar iets deden, maar ja die drie maanden in de zomer als de zon over je dak heen piept vang je de totale opbrengst.
Open ze nog wat verder en simuleer het eens met PVcalc. Hier een zonnige zomerdag met een set op 35° en puur noord. Die levert de hele dag van 5:30 tot 21:00 energie op met een vrij nice curve.

In de winter doet het erg weinig uiteraard. Weinig indirect licht, geen direct zonlicht, dat is gewoon pure prut uiteraard.

Probeer je mening eens te vormen door verschillende opstellingen te simuleren. Onderaan zie je de verwachte opbrengst op per maand (genormaliseerd voor gemiddeld weer) en in de curve zie je hoe een 'zonnige dag' op de ingevulde datum eruitziet qua totaalopbrengst en opbrengstverdeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

iamcj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:12:
[...]

Uiteindelijk hebben we als maatschappij dus veel meer aan verticale panelen tegen de gevel aan:
Zeker niet, Erg zonde want je mist een hoop opbrengst. Verspilling van materiaal (en lelijk). Veel beter leg je gewoon een stuk meer neer, zodat je in de zomer overschot hebt en in de winter ook nog flink opbrengst hebt.

Dat jij persoonlijk overschot hebt, maakt het niet dat de maatschappij daar niets mee kan. Nu of in de toekomst. Opslag is wel een voorwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
JvS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

Zeker niet, Erg zonde want je mist een hoop opbrengst. Verspilling van materiaal (en lelijk). Veel beter leg je gewoon een stuk meer neer, zodat je in de zomer overschot hebt en in de winter ook nog flink opbrengst hebt.

Dat jij persoonlijk overschot hebt, maakt het niet dat de maatschappij daar niets mee kan. Nu of in de toekomst. Opslag is wel een voorwaarde.
Ja precies opslag is de key.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:52

charrel

Cortisol4life..

Hier niks wetenschappelijks, mijn huis heeft ongeveer een 30° dak dat doet ongeveer aan kWh elk jaar wat er aan watt op ligt 100% opbrengst als het ware. Op de schuur is het denk ik 2° dit doet ongeveer 86% kWh van wat er aan watt op ligt. En pruttelt in de winter alleen maar wat.
Hier verderop heeft iemand dezelfde set maar zijn dak is denk ik 60° in de winter heeft hij "meer" opbrengst maar in de zomer juist weer wat lager. Scheelt bij de jaarlijkse opbrengst amper wat.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 15-10-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:07
iamcj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:12: Maar zonne energie is dus een slechter concept dan ik dacht. Zeker als salderen is afgeschaft en de stroomprijs uiteindelijk op uurbasis wordt bepaald en stroom waardeloos is in de zomer, kloppen alle sommetjes niet meer.
Voor niets gaat de zon op, maar gratis stroom is en blijft wat mij betreft op lange termijn een onzin concept. Er gaan vanzelf partijen opstaan die wat kunnen met onbetrouwbare maar goedkope stroom: hydrolyzers, pumpstorage (niet in NL, maar stroom loopt door heel Europa)

En met vraag stijgt de prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

75° vol op zuid lijkt de hoogste minimumopbrengst te hebben trouwens met 369kWh in december met een 10kWp set.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 15-10-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-02 14:54
@iamcj De vraag is alleen: ideaal waarvoor? Als je 's winters zo veel mogelijk in je eigen stroombehoefte wilt voorzien, zou je je panelen rechter op kunnen zetten dan 35 graden, maar als het je om een zo hoog mogelijke jaarproductie gaat niet, zoals anderen hier al schreven.

Wat is het ideaal waar je naar streeft?
iamcj schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:02:
Als je hier en daar op een site kijkt, is de ideale hoek voor zonnepanelen 35 graden. Ik ben daar niet zo zeker van. (...)
Graag jullie mening.(@mod misschien titel iets aanpassen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Echte mannen leggen hun zonnepanelen plat :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

iamcj schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:44:
[...]Ik denk dat loodrecht de zon net zo sterk is in de zomer, alleen in de winter zijn er veel minder zonne-uren. Ben er achter dat dat het grootste verschil maakt.
Om preciezer te zijn: Hartje zomer staat de zon op de noorderkeerkring, alleen dan loodrecht daarboven. Midden in de winter staat ie loodrecht op de zuiderkeerkring
en dan krijg je hem alleen loodrecht als je ver voorbij de evenaar naar het zuiden... naar die zuiderkeerkring gaat..... voor ons staat ie daarom in de winter dan heel schuin.... niet loodrecht zoals je dacht.
Ik meen dit hiero nog niet zo uitgelegd gezien te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

route99 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:42:
[...]
Om preciezer te zijn: Hartje zomer staat de zon op de noorderkeerkring, alleen dan loodrecht daarboven. Midden in de winter staat ie loodrecht op de zuiderkeerkring
en dan krijg je hem alleen loodrecht als je ver voorbij de evenaar naar het zuiden... naar die zuiderkeerkring gaat..... voor ons staat ie daarom in de winter dan heel schuin.... niet loodrecht zoals je dacht.
Ik meen dit hiero nog niet zo uitgelegd gezien te hebben.
iamc bedoelt dat de panelen loodrecht op de zon staan. Dat lukt wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@JvS Er was dan geloof ik wel iets met de afstand tot de zon of daar rekening mee gehouden werd..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

route99 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:58:
@JvS Er was dan geloof ik wel iets met de afstand tot de zon of daar rekening mee gehouden werd..... :?
Eh wat? De afstand tot de zon is nauwelijks verschillend. Zelfs bij nacht is dat verwaarloosbaar anders :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Maar wel dat laatste stuk verschil in afstand door de dampkring....en wat de zonnestralen dan in dat traject tegenkomen aan stoffen die warmte absorberend werken in het voor de warmte relevante frequentiegebied van het licht.

[ Voor 72% gewijzigd door route99 op 15-10-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:31
Dapdodo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:19:
Als je zelf constructie maakt, maak ze dan bewegend met de grafiek mee. Dat levert pas iets op.....
Lol en een hobby ja, financieel waarschijnlijk nee: je introduceert slijtage- en onderhoudsgevoelige bewegende onderdelen. Het schitterende van PV is dat je het een keer vastschroeft en er dan eigenlijk 25 jaar niet meer naar hoeft te kijken. Ok, de omvormer een keer vervangen halverwege die periode.

Zeker als je ruimte hebt loont het eigenlijk altijd meer om extra panelen te leggen, in plaats van ingewikkeld te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

iamcj schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:02:
Neem ik het simpele gemiddelde kom ik op een gemiddelde zonnehoek van 17,5-22,5 graad over het jaar. Rekening houdend met de hoeveelheid zonneuren per dag zou dat inhouden dat de beste hoek voor je panelen zo ongeveer 60 graden is?
Dat zou kloppen als de aarde geen atmosfeer had. Bij een lage zonnestand is de directe instraling al vrij gering en is de instraling vanuit het zenith relatief groot, bij enigszins bewolkt weer doet de zonnestand er al helemaal niet toe. 60 graden zou optimaal zijn, op de maan. :)
JvS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Eh wat? De afstand tot de zon is nauwelijks verschillend. Zelfs bij nacht is dat verwaarloosbaar anders :P.
Sterker nog: die is in onze winter het kleinst.Maar verwaarloosbaar is het niet, de mondiale energieinstraling is in januari zo'n 7% groter dan in juli.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Conclusie: Gewoon deze tabel gebruiken. Die klopt :). Oppassen met "je eigen onderzoek doen" ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8J2tmZ2sQaNR47G-H_jFIgXzyIY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6JqouiEmzhA0wulFqP4OkZ7B.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
JvS schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:50:
Conclusie: Gewoon deze tabel gebruiken. Die klopt :). Oppassen met "je eigen onderzoek doen" ;).

[Afbeelding]
Daarom heb ik hier ook gevraagd waar de fout in mijn denken zit en weer wat wijzer geworden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
iamcj schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

Daarom heb ik hier ook gevraagd waar de fout in mijn denken zit en weer wat wijzer geworden. :)
Paut schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:07:
@iamcj De vraag is alleen: ideaal waarvoor? Als je 's winters zo veel mogelijk in je eigen stroombehoefte wilt voorzien, zou je je panelen rechter op kunnen zetten dan 35 graden, maar als het je om een zo hoog mogelijke jaarproductie gaat niet, zoals anderen hier al schreven.

Wat is het ideaal waar je naar streeft?

[...]
Veel opbrengst in combinatie met een zo hoog mogelijk opbrengst in de winter. Dus dan kom ik op 35 graden zuid en dat is ook wel het praktische maximum gezien de maximale hoek waarop ik ze kan zetten, al zou ik ze ook verticaal aan de gevel kunnen hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-04 22:19
JvS schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:50:

[Afbeelding]
Toch vraag ik me af of dit voor alle scenario's zo geldt. Bijvoorbeeld:
- 23 panelen @ 330wp Oosten
- 23 panelen @ 325wp Westen
- 2 strings ; omvormer 10kw
In jouw overzicht zou ik dan plat moeten leggen om de hoogste opbrengst hebben. Echter heb ik een limitatie door mijn omvormer. Misschien is daarom een dakhoek van 10 of 20 wel interessanter. Hoe neem je die variatie mee in je berekening?

Ik heb op dit moment de 46 panelen op 45 graden staan, en aan de hand van jouw tabel sterk het twijfelen dit naar 0 graden te brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sixkiller86 op 17-10-2022 20:16 . Reden: dakhoek en graden door elkaar gehaald. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
Sixkiller86 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:14:
[...]

Toch vraag ik me af of dit voor alle scenario's zo geldt. Bijvoorbeeld:
- 23 panelen @ 330wp Oosten
- 23 panelen @ 325wp Westen
- 2 strings ; omvormer 10kw
In jouw overzicht zou ik dan plat moeten leggen om de hoogste opbrengst hebben. Echter heb ik een limitatie door mijn omvormer. Misschien is daarom een dakhoek van 10 of 20 wel interessanter. Hoe neem je die variatie mee in je berekening?

Ik heb op dit moment de 46 panelen op 45 graden staan, en aan de hand van jouw tabel sterk het twijfelen dit naar 0 graden te brengen.
0 graden is wel leuk, maar dan moet je ze weer gaan schoonmaken. Bij 15 a 20 graden regenen ze schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 09:43

Bravo

Second Best

Bovenstaande informatie/simulatie gaat niet uit van een limitatie van een omvormer, is puur erop gericht om de maximale output te krijgen onder een bepaalde hoek over het gehele (gemiddelde) jaar.
Als je omvormer gelimiteerd bent kun je beter ontwerpen in sunnydesignweb of PVCalc om met de limitaties om te gaan. Hoe vlakker de panelen liggen, hoe meer de twee oost/westpieken gaan overlappen. Je raakt opwek aan begin en eind van de dag kwijt, maar krijgt er op het midden van de dag opwek voor terug.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bravo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:54:
Bovenstaande informatie/simulatie gaat niet uit van een limitatie van een omvormer, is puur erop gericht om de maximale output te krijgen onder een bepaalde hoek over het gehele (gemiddelde) jaar.
Als je omvormer gelimiteerd bent kun je beter ontwerpen in sunnydesignweb of PVCalc om met de limitaties om te gaan. Hoe vlakker de panelen liggen, hoe meer de twee oost/westpieken gaan overlappen. Je raakt opwek aan begin en eind van de dag kwijt, maar krijgt er op het midden van de dag opwek voor terug.
Precies, voor nu nog interessant, maar zodra het salderen afgebouwd gaat worden is 'gratis' stroom 's morgens en 's avonds ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-03 19:19
iamcj schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:43:
[...]

0 graden is wel leuk, maar dan moet je ze weer gaan schoonmaken. Bij 15 a 20 graden regenen ze schoon.
IK kan rond ons huis geen enkele plek vinden waar regen een reinigende werking heeft. En ook niet bij de ramen. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Siderea heeft een artikel omtrent de ideale hellingshoek geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-04 20:28

DIY

Is het geen optie om het rek zo te maken dat je het in september omhoog zet (65°) en eind maart naar beneden (35°)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah dat is nice! Het zijn uiteraard twee componenten die voor opbrengst zorgen: Clear Sky (opbrengst door directe instraling zon) en de diffuse opbrengst als er een wolk voor de zon is. Platter zorgt voor meer opbrengst uit de "geen zon" situatie en daarvoor over het jaar gezien voor meer opbrengst. Een verticaal paneel doet daar veel minder mee dan een volledig plat paneel. Nice om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Ultraboy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:35:
[...]

IK kan rond ons huis geen enkele plek vinden waar regen een reinigende werking heeft. En ook niet bij de ramen. :?
Draai het eens om, hoeveel vieze panelen zie je op schuine dagen liggen en hoeveel bladeren liggen er op de grond in de herfst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-03 19:19
Je moet wel hele scherpe ogen hebben als je op 10 meter of meer afstand het vuil op de zonnepanelen kunt zien liggen. Maar glazenwassers hebben doorgaans een goede boterham, terwijl de meeste ramen loodrecht verticaal hangen. En ons Velux dakraam moet regelmatig een zeembeurt. Heeft met bladeren niks te maken. Wel met vuil en stof. Om niet te spreken van vogelpoep. Bladeren blijven ook genoeg liggen op daken. Maar daar zou ik dan ook geen zonnepanelen plaatsen wegens te veel schaduw.

Ook zonnepanelen moeten periodiek een zeembeurt, al lijkt het rendementsverlies wegens vuil tot nu toe niet echt een issue. Zolang ze maar genoeg zonlicht opvangen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ultraboy op 21-10-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik moet enkele afstanden weten, en ik kom er niet uit en mijn wiskundig inzicht is nihil geworden merk ik.
Als ik google kom ik er ook niet helemaal uit.

Zelf kom ik op korte zijde 63,5 en lange zijde 190, maar ik twijfel daar heel sterk aan. :?

Hellup

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnOEqNdCdgO9MHmaZmkXKvlCrEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66HOpOdV2i5lav3GGaevT1Z9.jpg?f=fotoalbum_large

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 15:03
Pinin schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:06:
Ik moet enkele afstanden weten, en ik kom er niet uit en mijn wiskundig inzicht is nihil geworden merk ik.

Zelf kom ik op korte zijde 63,5 en lange zijde 190, maar ik twijfel daar heel sterk aan. :?

Hellup

[Afbeelding]
Dat kan niet kloppen nee.
Ik kom op hoek alpha van 60 graden: (180-90-30 = 60)
cos (a) = aanliggende rechthoekszijde/schuine zijde = 0,5
rechthoekszijde/110 = 0,5
rechthoekszijde = 110 * 0,5 = 55
dus ik denk 55cm

edit: je plaatje is denk ik ook totaal niet representatief voor die hoek op 30 graden, dat lijkt eerder 60 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door ice-T106 op 27-01-2023 11:33 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ice-T106 en @Pinin Zie plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/830-nQuPi7L1aUq56j_x_LOkOmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5f3ITsEZcQ1pyFfwkcweHPzl.png?f=fotoalbum_large
Edit: @ice-T106 ik had je toevoeging niet gezien. Ik laat het toch staan.
Het lijkt alleen niet zo zoals je daar schreef het is zo....

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 27-01-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
Pinin schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:06:

Hellup

[Afbeelding]
Daar is een site voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Die had ik ook, maar ik heb 2 waarden en die site vraagt minimaal 3..

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

route99 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:53:
@ice-T106 en @Pinin Zie plaatje.
[Afbeelding]
Edit: @ice-T106 ik had je toevoeging niet gezien. Ik laat het toch staan.
Het lijkt alleen niet zo zoals je daar schreef het is zo....
Ja, sorry... die hoek van 30 graden staat inderdaad op de cerkeerde plek 8)7

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
Pinin schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:35:
[...]

Die had ik ook, maar ik heb 2 waarden en die site vraagt minimaal 3..
Je hebt nog een derde waarde, de 90 graden hoek. Dan word zijde a 110, hoek a 90 en hoek 30. De afstanden die je dan wil weten zijn 55 centimeter en 95,26 centimeter.
Pagina: 1