Oude printerinstellingen overzetten naar nieuwe Mac, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 20:51
We gebruiken op het werk IMAC's en voor bepaalde dingen, zoals etiketten printen gebruiken we nog een oude DELL 3115CN printer.

Op mijn eigen MAC werkt deze perfect, maar deze is in de loop van de tijd telkens geupdate naar de nieuwe versies en het oude installatieprogramma is mooi mee overgegaan.

Op de nieuwe MAC kunnen we het oude installatiebestand niet meer gebruiken en daarom ook de printer niet installeren.

Ik heb uit CUPS al het het .ppd bestand weten te ontfutselen en deze geprobeerd te gebruiken in CUPS op de nieuwe MAC, maar ik krijg foutmeldingen van verwijzingen naar bestanden/instellingen, die er uiteraard niet staan.

Ik heb van de oude MAC ook al het .app bestand van de DELL uit de map library/printers overgezet maar ook dat lijkt niet te werken.

Verder heb ik geprobeerd de printer te delen, maar ook dan worden de drivers niet weergegeven bij de installatie. Had stiekem gehoopt dat deze automatisch van de andere MAC overgenomen zouden worden.

Heb ook nog op de nieuwe MAC het app bestand in de map Apps gesleept, maar ook dan krijg ik een foutmelding.

Wie o wie heeft voor ons DE oplossing?

Bedankt in ieder geval! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@onnaj Heb je al geprobeerd om een TimeMachine Backup te maken en die te installeren op de nieuwe Mac?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat voor een iMac is het? Als het een M1 iMac is, gaat het lastig worden, aangezien de drivers enkel voor PowerPC / Intel zijn (de DellFCColorTrack en DellFCJobType plugins). Je zou deze verwijzingen eventueel uit de PPD kunnen slopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Daedalus op 14-10-2022 17:48 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Greatsword schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:08:
@onnaj Heb je al geprobeerd om een TimeMachine Backup te maken en die te installeren op de nieuwe Mac?
Dat zou eventueel ook nog een optie zijn, maar we wilden voor de nieuwe gebruiker een verse start maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Daedalus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:46:
Wat voor een iMac is het? Als het een M1 iMac is, gaat het lastig worden, aangezien de drivers enkel voor PowerPC / Intel zijn (de DellFCColorTrack en DellFCJobType plugins). Je zou deze verwijzingen eventueel uit de PPD kunnen slopen.
Nee het is wel een ouder type, maar stond hier al een jaar of 2 om ooit in gebruik te gaan nemen ;)
Zal maandag eens opzoeken wel type het exact is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:37

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Waarom kun je op de nieuwe MAC kunnen we het oude installatiebestand niet meer gebruiken?

Ik heb op Monterey vaak dat ik bij installatie van een printer het bestand moet gaan selecteren middels een dialoogvenster. Dan blader ik naar de map met het bestand maar is alles grijs en niet te selecteren.

Om dit op te lossen plaats ik het installatiebestand in de map 'Mac HD > Users > Shared' (Mac HD > Gebruikers > Gedeeld'. Als ik bij het installeren daar het bestand zoek is hij wel te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
kaassouffle schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:05:
Waarom kun je op de nieuwe MAC kunnen we het oude installatiebestand niet meer gebruiken?

Ik heb op Monterey vaak dat ik bij installatie van een printer het bestand moet gaan selecteren middels een dialoogvenster. Dan blader ik naar de map met het bestand maar is alles grijs en niet te selecteren.

Om dit op te lossen plaats ik het installatiebestand in de map 'Mac HD > Users > Shared' (Mac HD > Gebruikers > Gedeeld'. Als ik bij het installeren daar het bestand zoek is hij wel te selecteren.
Het installatiebestand is gewoon te downloaden, maar krijg een foutmelding met installeren. Waarschijnlijk omdat de software voor iOS 10.x bedoeld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Is het een installer? Of alleen de driver? Mijn verhaal gaat over de losse driver.
(Je zou hem als LPD printer kunnen installeren met een eigen driver die evt uit de installer te halen is?)

[ Voor 40% gewijzigd door kaassouffle op 17-10-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
kaassouffle schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:44:
Is het een installer? Of alleen de driver? Mijn verhaal gaat over de losse driver.
(Je zou hem als LPD printer kunnen installeren met een eigen driver die evt uit de installer te halen is?)
De losse driver is helaas niet te vinden en kan geen mogelijkheid vinden deze eruit te trekken. Dus suggesties zijn heel welkom:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Dit zou het PPD bestand moeten zijn uit de installer.

Je zou nog kunnen proberen de printer als 'generic lpd' printer te installeren.

Op mijn oude werk hadden we een 3110cn in netwerk hangen. Die kon ik toevoegen via IP adres. Weet ff niet meer zeker of ik Dell driver had of gewoon de 'generic lpd' driver.

[ Voor 48% gewijzigd door kaassouffle op 17-10-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

onnaj schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

Het installatiebestand is gewoon te downloaden, maar krijg een foutmelding met installeren. Waarschijnlijk omdat de software voor iOS 10.x bedoeld is
Ik zou geen iOS drivers op een Mac installeren ;) een Mac heeft immers macOS.
iOS draait op iPods en iPhones ;)

Zo te zien is de officiële support geëindigd met macOS 10.13 (Dell ondersteunt OS X 10.3 t/m macOS Sierra).

https://www.dell.com/supp...ersdetails?driverid=pt83n

Ik zou het idd ook proberen op een generieke driver te laten werken. Zo heb ik onze 4 jaar oude Envy Photo van HP ook op OS X Tiger werkend gekregen :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
nelizmastr schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

Ik zou geen iOS drivers op een Mac installeren ;) een Mac heeft immers macOS.
iOS draait op iPods en iPhones ;)

Zo te zien is de officiële support geëindigd met macOS 10.13 (Dell ondersteunt OS X 10.3 t/m macOS Sierra).

https://www.dell.com/supp...ersdetails?driverid=pt83n

Ik zou het idd ook proberen op een generieke driver te laten werken. Zo heb ik onze 4 jaar oude Envy Photo van HP ook op OS X Tiger werkend gekregen :+
Oh haha lekker scherp ja 8)7 >:)

Wat voor een generieke driver zou ik kunnen gebruiken? Mooiste zou natuurlijk zijn de oude driver eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Hoe ver kom je met installeren?

Als je in MacOS printer toevoegt op IP adres en je selecteert 'Line Printer Daemon - LPD' + Algemene Postscript Printer (generic) / Algemene PCL printer. Installeert hij de printer dan?

(Of je selecteert deze driver. Geïnstalleerd op oude mac en opgezocht in finder - Check ook mijn tip in eerdere post over plaatsing van bestand indien nodig)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CIhah9A.png

[ Voor 38% gewijzigd door kaassouffle op 18-10-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
kaassouffle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:16:
Hoe ver kom je met installeren?

Als je in MacOS printer toevoegt op IP adres en je selecteert 'Line Printer Daemon - LPD' + Algemene Postscript Printer (generic) / Algemene PCL printer. Installeert hij de printer dan?

(Of je selecteert deze driver. Geïnstalleerd op oude mac en opgezocht in finder - Check ook mijn tip in eerdere post over plaatsing van bestand indien nodig)

[Afbeelding]
De algemene driver werkt zeker, maar hij print alles kleiner en wat onduidelijker.

Als ik jouw driver probeer dan opent de terminal en krijg ik foutmeldingen, zie bijlage.

Kun je ook de .PPD posten hier? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeqXBvn4mTrlPRcjAgxUWFWQ5_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Y456173D9iCohvtid8h1jYN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Je zou dit bestand als PPD moeten kunnen selecteren. Zie mijn screenshot, laatste optie 'Gebruik:' en dan 'Andere' en dan het GZ bestand van mijn link selecteren. (dat bestand staat als PPD in installer)

Check ook mijn tip in eerdere post over plaatsing van bestand indien nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door kaassouffle op 18-10-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
kaassouffle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:24:
Je zou dit bestand als PPD moeten kunnen selecteren. Zie mijn screenshot, laatste optie 'Gebruik:' en dan 'Andere' en dan het GZ bestand van mijn link selecteren. (dat bestand staat als PPD in installer)
Morgen nog eens proberen. Hij wilde hem nu niet selecteren jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Probeer evt ook mijn eerdere tip:

Plaats het installatiebestand in de map 'Mac HD > Users > Shared' (Mac HD > Gebruikers > Gedeeld'. Bij het installeren is daar het bestand wellicht wel te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
kaassouffle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:04:
Probeer evt ook mijn eerdere tip:

Plaats het installatiebestand in de map 'Mac HD > Users > Shared' (Mac HD > Gebruikers > Gedeeld'. Bij het installeren is daar het bestand wellicht wel te selecteren.
Bij deze tip lukt het wel om het installatiebestand te selecteren, maar dan krijg dan met installeren een foutmelding.

Via CUPS lukt het me wel om het als PPD bestand toe te voegen, maar dan krijg ik ook een foutmelding, zie de bijlage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6ZsMfiIsfH8reX2ilCFeAuf-ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z6V0JLhVsgZreZwFooKYJsvG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Die bestanden horen bij het installatiepakket van de software van Dell.
Kun je die library files niet overhevelen van een werkend systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
nelizmastr schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:01:
Die bestanden horen bij het installatiepakket van de software van Dell.
Kun je die library files niet overhevelen van een werkend systeem?
Ik zie onder library het .app bestand staan en die had ik al eerder gekopieerd, maar op een of andere werkt het dan nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

onnaj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

Ik zie onder library het .app bestand staan en die had ik al eerder gekopieerd, maar op een of andere werkt het dan nog niet
Een app bestand is in principe een folder met eigen mappenstructuur, daar vraagt CUPS niet om (er wordt niet gezocht naar een .app). De mappenstructuur moet zo worden ingedeeld zoals CUPS vraagt.

Kijk daarom op een werkende Mac in de /Library/Printers/Dell map en kopieer die naar de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
nelizmastr schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:17:
[...]

Een app bestand is in principe een folder met eigen mappenstructuur, daar vraagt CUPS niet om (er wordt niet gezocht naar een .app). De mappenstructuur moet zo worden ingedeeld zoals CUPS vraagt.

Kijk daarom op een werkende Mac in de /Library/Printers/Dell map en kopieer die naar de nieuwe.
Daar staan dus alleen de .app bestanden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzhz2Kugn3v6QC-vIgoTYDbUb9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gAptAgkl2o2bzjs5WlW1bZMR.png?f=fotoalbum_large

Ze hebben het zo lastig mogelijk gemaakt in ieder geval >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

De file uit de CUPS foutmelding kan ik je wel sturen eventueel.
Ik heb de installer gedraaid op oude mac en de files staan daar nu in ~\Library\Printers\Dell

Dan kun je ze handmatig op juiste plek zetten.

edit: Dit zijn de bestanden uit ~\Library\Printers

(nog even gekeken. De Dell 3110cn had ik als 'Algemene Postscript Printer' geïnstalleerd. Werkte daar prima)

[ Voor 49% gewijzigd door kaassouffle op 20-10-2022 18:43 ]

Pagina: 1