Intergas cv gaat te vroeg uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:50
Ik heb een:
-Intergas hre cv ketel (jaar oud ongeveer)
-Intergas gateway
Ik ben onregelmatig thuis dus zet ik de cv meestal handmatig aan. Omdat ik 'm weleens vergeet uit te zetten heb ik een weekschema ingesteld in de app: elke dag van 1:00 tot 1:15 18 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa3EOxIK5FGvnU-xY-WX-O2Fm0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHVS2FilHwefRdwEw3EUykI6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik gisteravond getest en wat blijkt: de cv gaat exact om middernacht naar 18 graden. Daarna weer op 20 gezet, en om 1:00 gaat hij ook naar 18. Iemand een idee?
Misschien niet onbelangrijk: ik praat ook met Home Assistant tegen de gateway, maar dat is alleen uitlezen en geen temperatuur instellen.

Wat ik al geprobeerd heb:
-weekschema aan en uit gezet
-weekschema aangepast
-intergas gemaild (nog geen reactie)

[ Voor 30% gewijzigd door sig69 op 14-10-2022 18:29 ]

Roomba E5 te koop

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyhillswest
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:17
Ik snap het niet: hij gaat van 1:00 tot 1:15 op 18 graden. Dat is een kwartiertje? Wat doet hij de rest van de tijd? Verder, als ik het goed heb stuurt de app de klokthermostaat/gateway aan en niet direct de CV ketel. Dus welke tijd is ingesteld op dit apparaat? En op welke tijdzone staat hij? Staat hij op zomer- of wintertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Het is hier nooit kouder dan een graad of 19. Dus 18 is eigenlijk "uit", en daarna gaat ie echt uit. Dus stel:
-Ik kom om 22:00 thuis, zet 'm met de hand op 21 ofzo
-Ik vergeet 'm uit te zetten, dus weekprogramma zet de temperatuur om 1:00 op 18 (cv doet dus niks meer)
-Om 1:15 loopt het programma af en gaat de cv gewoon uit.

Dat werkt dus prima, hij doet het alleen ook om 0:00, een uur te vroeg dus.
In de gateway kon ik nergens een tijd vinden, ik zal de thermostaat nog eens checken of daar iets van een datum in zit ergens.
Edit: in de thermostaat valt ook geen tijd in te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door sig69 op 14-10-2022 18:27 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:20

sanook

_/-\o_

Op welke temperatuur heb je "Stand-by" ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Ik weet niet precies hoe bij jouw de instellingen werken, maar normaal werkt een programma met instelpunten en niet met trajecten.
Dus dan stel je een tijdstip en een temperatuur in dat doet hij dan.
Als je een traject wilt moet je twee instelpunten maken.
Dus om dat een kwartier later nog eens naar 18 graden te gaan lijkt niet zinvol.

En een cv ketel heeft geen "uit" stand alleen geen warmtevraag als de temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur dan doet hij niets.

Waarschijnlijk zit er ergens in het klokprogramma om 00:00 uur een instelpunht dat hij naar 18 graden gaat.

[ Voor 64% gewijzigd door Ben(V) op 16-12-2022 23:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
sanook schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:17:
Op welke temperatuur heb je "Stand-by" ingesteld?
16 nu.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Ben(V) schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:30:
Ik weet niet precies hoe bij jouw de instellingen werken, maar normaal werkt een programma met instelpunten en niet met trajecten.
Dus dan stel je een tijdstip en een temperatuur in dat doet hij dan.
Als je een traject wilt moet je twee instelpunten maken.
Dus om dat een kwartier later nog eens naar 18 graden te gaan lijkt niet zinvol.

En een cv ketel heeft geen "uit" stand alleen geen warmtevraag als de temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur dan doet hij niets.

Waarschijnlijk zit er ergens in het kookprogramma om 00:00 uur een instelpunht dat hij naar 18 graden gaat.
Kookprogramma? Trajecten? Ik stel gewoon in dat ie op moment x naar temperatuur y moet. En dat doet ie een uur te vroeg.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sorry typefout, ik bedoelde klok programma.
Ergens staat ergens ingesteld dat hij om 0:00 uur naar 18 graden gaat, tenzij je de klok van de thermostaat op de verkeerde tijd hebt staan.

En je zegt dat je om 1:00 uur naar 18 graden gaat en om 1:15 uur nog eens, dat klinkt alsof je een traject probeert in te stellen, want wat probeer je anders om 1:15 uur in te stellen?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
sig69 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:22:
Het is hier nooit kouder dan een graad of 19. Dus 18 is eigenlijk "uit", en daarna gaat ie echt uit. Dus stel:
-Ik kom om 22:00 thuis, zet 'm met de hand op 21 ofzo
-Ik vergeet 'm uit te zetten, dus weekprogramma zet de temperatuur om 1:00 op 18 (cv doet dus niks meer)
-Om 1:15 loopt het programma af en gaat de cv gewoon uit.

Dat werkt dus prima, hij doet het alleen ook om 0:00, een uur te vroeg dus.
In de gateway kon ik nergens een tijd vinden, ik zal de thermostaat nog eens checken of daar iets van een datum in zit ergens.
Edit: in de thermostaat valt ook geen tijd in te stellen.
@Ben(V) duidelijker dan dit kan ik het echt niet omschrijven.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een normaal klokprogramma loopt nooit af, die voert alleen schakelpunten uit op ingestelde tijdstippen.
Als jij zegt dat om 1:15 uur het programma afloopt dan suggereer je daarmee dat hij met dag trajecten werkt.

Als dat zo is dan loopt het traject van een dag altijd om 0:00 uur af en gaat hij naar zijn nachtstand (of eco stand of uitstand) die dan wel 18 graden zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Klinkt mij allemaal erg onlogisch, maar ik kan dat testen door de standby temperatuur aan te passen naar iets anders. Wordt vervolgd.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nogal voordehandliggend maarre... wat is de tijd van de intergas gateway en/of de cv ketel. Je kan vast op 1 van de 2 een tijd instellen, die wellicht simpelweg niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Aikon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:49:
Nogal voordehandliggend maarre... wat is de tijd van de intergas gateway en/of de cv ketel. Je kan vast op 1 van de 2 een tijd instellen, die wellicht simpelweg niet klopt.
Nergens een tijd te vinden.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ergens moet 'ie toch weten hoe laat het is. Wat gebeurd er als je het programma een uur eerder of later zet? Blijft ie dan stipt op middernacht (toevallig wel) iets doen, of verschuift dat ook mee? Als het niet verschuift zal er een trigger op middernacht ergens zijn en is het niet de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Ik heb 'm zojuist op 18 gezet, tot 1:00 zegt ie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub_0jMQgsS2rOnQ1KMkUIdiLW1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LIJzd0s21tRmrBYxcuLz49Y.jpg?f=fotoalbum_large

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Update van gisteren
-standby temp 16
-dummy standby temp 17 om 1:00 uur
-handmatig om 20:00 op 19 graden gezet, tot 1:00 zoals in screenshot boven
-om 0:00 gaat ie naar 16 graden, standby dus
Dat is dus niet wat ik wil. Tips?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 14:34
En wat gebeurt er als je het op 2.00u instelt, gaat ie dan om 1 uur naar 16 graden of iets anders?

Bij mij is ingesteld:
- 07.00-22.00 19 graden
- 22.00-07.00 18 graden

Als ik handmatig de temp hoger of lager instel, dan gaat het of om 07.00u of om 22.00u naar de juiste ingestelde temp.

Als het binnen warmer is dan de thermostaat, dan slaat de CV ketel al niet eens meer aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Lelletje op 20-12-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Lelletje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:48:
En wat gebeurt er als je het op 2.00u instelt, gaat ie dan om 1 uur naar 16 graden of iets anders?
Ook getest, gewoon 17 om 2:00 dan. Van een tijdsverschil is dus geen sprake.
Als het binnen warmer is dan de thermostaat, dan slaat de CV ketel al niet eens meer aan.
Dat is het hele idee, een "dummy" lage temperatuur voor als ik 'm vergeet uit te zetten.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Om 0.00 gaat ie dus naar 16 graden. Wat gebeurt er dan om 1.00? Niets?

Als ie om 1.00 wel naar de ingestelde temp gaat, dan werkt dat wel prima.

Dan blijft dus alleen je probleem om 0.00u over.

[ Voor 47% gewijzigd door Lelletje op 20-12-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Lelletje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:11:
Om 0.00 gaat ie dus naar 16 graden. Wat gebeurt er dan om 1.00? Niets?

Als ie om 1.00 wel naar de ingestelde temp gaat, dan werkt dat wel prima.
17, zoals ingesteld.
Dan blijft dus alleen je probleem om 0.00u over.
Inderdaad.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Gateway al eens hersteld naar fabrieksinstellingen?

Verbinding met Home Assistant al eens disabled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Lelletje schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:19:
Gateway al eens hersteld naar fabrieksinstellingen?

Verbinding met Home Assistant al eens disabled?
Home Assistant en gateway staan nu allebei uit, straks maar eens kijken wat er gebeurt.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1