Waarom je twijfel?
Zo scherp als een voetbal!
Het 2e zou ik sowieso doen inderdaad. Over het eerste zijn er geloof ik regels.
Draai je alleen het scharnierpunt om moet je dus om de deur heen voor je bij de lichtschakelaar kunt.
De lichtschakelaar verplaatsen is geen probleem.
Anoniem: 235883
Ik zelf zou in ieder geval bij een brand liever geen deur naar binnen willen zien draaien als ik mijzelf in de kamer bevind.
Er zijn ook genoeg veiligheidsredenen te bedenken om de deur naar binnen te laten draaien trouwens.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 235883 op 14-10-2022 16:49 ]
Zo scherp als een voetbal!
Er is geen verplichting voor hoe een deur draait in een woonhuis.Reptile209 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:50:
@Anoniem: 235883 Deuren draaien altijd de kamer in, nooit naar de gang/overloop. Want dan krijg je bij het passeren een deur tegen je giechel.
Maar wel een bouwbesluit.Anoniem: 235883 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:53:
[...]
Er is geen verplichting voor hoe een deur draait in een woonhuis.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Met uitzondering van een badkamer/toilet, die draait dan vaak/meestal juist weer wel naar de gang.Reptile209 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:50:
@Anoniem: 235883 Deuren draaien altijd de kamer in, nooit naar de gang/overloop. Want dan krijg je bij het passeren een deur tegen je giechel.
@Anoniem: 235883
Misschien geen verplichting maar wel een gewoonte/standaard. Ik ken in ieder geval heel weinig en misschien zelfs wel helemaal geen woonhuizen waar een (slaap)kamerdeur naar een gang/overloop toe draait.
Er zijn zeker gewoontes. Zoals dat een voordeur naar binnen draait maar een schuurdeur vaak naar buiten.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:56:
[...]
Met uitzondering van een badkamer/toilet, die draait dan vaak/meestal juist weer wel naar de gang.
@Anoniem: 235883
Misschien geen verplichting maar wel een gewoonte/standaard. Ik ken in ieder geval heel weinig en misschien zelfs wel helemaal geen woonhuizen waar een (slaap)kamerdeur naar een gang/overloop toe draait.
Mijn vorige woonhuis had 4 slaapkamers op 1 verdieping waarvan er 2 naar binnen draaide en 2 naar buiten.
Zo kan ik nog wel wat woonwoningen bedenken in mijn directe omgeving waar de deuren draaien richting waar de minste weerstand is. Wat niet altijd naar binnen is.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Heeft me nooit gestoord.
Signatures zijn voor boomers.
Als je nu kunt kiezen zou ik hem altijd tegen een muur aan laten draaien, slaapkamer deuren staan overdag vaak open, en ze nemen veel minder vloeroppervlak in als ze tegen een muur aan open staan.
Voor spui-ventilatie is het ook fijn als een deur tegen een blinde wand open kan staan, al dan niet i.c.m. een deurstopper.
Dan nog leuk weetje: heel vroeger had je een Vrouwenadviescommissie voor woningbouw waar voornamelijk huisvrouwen zitting in hadden. Die adviseerden over dit soort zaken tijdens de voorbereiding van de bouw. Tegenwoordig zijn er ook nog wel van die commissies, maar die bestaat meestal niet meer uit (alleen) huisvrouwen
[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 17-10-2022 09:03 ]
Bij mijn vorige woning had ik gewild dat er meer huisvrouwen inzaten. Daar liepen de naar binnen draaiende ramen tot bijna aan het plafond door. Een gordijnrails paste er nog wel tussen, de ruiters niet meer. Dus je had de keus: een gordijn fatsoenlijk ophangen of de ramen fatsoenlijk kunnen openen. Beide opties tegelijkertijd kon niet.Cheesy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:01:
Dan nog leuk weetje: heel vroeger had je een Vrouwenadviescommissie voor woningbouw waar voornamelijk huisvrouwen zitting in hadden. Die adviseerden over dit soort zaken tijdens de voorbereiding van de bouw. Tegenwoordig zijn er ook nog wel van die commissies, maar die bestaat meestal niet meer uit (alleen) huisvrouwen
Dat heet een woonadviescommissie tegenwoordig, en daar zitten wonen isCheesy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:01:
Mijn vader zit in de lokale woonadviescommissie en de verhalen doen het altijd goed. Waar projectontwikkelaars en architecten soms mee aankomen is tenenkrommend.
Misschien heeft dat te maken met het idee dat je geen vierkante meter ruimte uit de badkamer wilt kwijtraken? De meeste badkamers zijn niet dusdanig ruim dat je die ruimte makkelijk kunt missenninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:56:
Met uitzondering van een badkamer/toilet, die draait dan vaak/meestal juist weer wel naar de gang.
Een naar binnen draaiende deur in een badkamer is overigens ook niet handig als er een bewusteloos persoon tussen deur en toilet ligt (en dat komt voor
Hetzelfde geldt voor een schuurdeur. Als die naar binnen draait kun je 2 kuub minder rotzooi in die schuur kwijt. En je loopt het risico dat de deur geblokkeerd raakt als de rotzooi die erin ligt om wat voor reden ook is gaan schuiven.
Exact, met uitzondering van badkamer/toilet.Reptile209 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:50:
EDIT; maar het ging hier om het scharnierpunt dus verder nvt... excuses.
[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 17-10-2022 11:43 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Mijn badkamer en toilet deur gaan ook naar binnen open.. wel UK dus andere standaarden..TommyGun schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:53:
[...]
Exact, met uitzondering van badkamer/toilet.
Wat wel grappig is, is dat de vorige bewoner de schanier van toilet omgedaait heeft dus nu schaniert hij aan de linker kant ipv rechts.. en dat verwart heel veel mensen want lichtknopje zit nog wel links maar niet, dus niet een de open kant die je verwacht..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Of niet dicht kan... omdat er een WC pot in de weg staat.
En in zo'n kleine ruimte is het dan erg lastig om het stuk achter de deur schoon te maken.
Die kwam ik toevallig pas tegen op facebookMaasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:
Heb wel eens foto's gezien van een WC-deur die naar binnen opendraait en niet volledig open kan omdat er een WC pot in de weg staat.
Of niet dicht kan... omdat er een WC pot in de weg staat.
En in zo'n kleine ruimte is het dan erg lastig om het stuk achter de deur schoon te maken.

Bij de meeste kozijnen en deuren is het niet heel moeilijk om aan te passen, het meeste werk was bij mij de oude scharnierinkepingen weer glad krijgen.
elleP
Ja, laten we naar het VK kijken hoe het moet. Straks hebben we hier ook incompetente politici aan het roer!ToolkiT schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:57:
Mijn badkamer en toilet deur gaan ook naar binnen open.. wel UK dus andere standaarden..
Oh, wacht
en hoogpolig tapijt in de badkamerDido schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
Ja, laten we naar het VK kijken hoe het moet. Straks hebben we hier ook incompetente politici aan het roer!
Oh, wacht
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Altijd de doorgang direct toegankelijk, dus niet op deze manier. Mocht er een calamiteit zijn, moet je blindelings weg kunnen komen (vanuit je bed), nu werk je de deur naar je toe. Ook hulpdiensten moeten nu om de deur heen om bij je te kunnen komen.