Welke draairichting slaapkamer deur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:45
Dit is onze huidige slaapkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6udHNSPUi6emLGLreQbuMFbjNwI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h1p7f6tzE7PkhdiI4AzZ3pOI.png?f=fotoalbum_large

We gaan verbouwen, waardoor er een stukje van de slaapkamer af gaat, dit is de nieuwe situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/binYQRpIO5vsLqI_1Uzf6SxbntE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lPevzqM6UjiPxhwYtBJUXgCS.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel of ik de draairichting van de deur moet wijzigen. Wat vinden jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:06
Ja, aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13

Reptile209

- gers -

Zeker weten omdraaien. Dan opent hij tegen een blinde muur en belemmert hij niet het 'binnenlopen'.
Waarom je twijfel?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:49
Bedoel je de kant waar de deur naar toe opent? (slaapkamer -> gang of gang -> slaapkamer) of het scharnierpunt (kastkant of bedkant)?

Het 2e zou ik sowieso doen inderdaad. Over het eerste zijn er geloof ik regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10
Als het zou gaan om het scharnierpunt en de deur dus nog steeds de kamer in draait zou je ook de lichtschakelaar 'moeten' verplaatsen. Het is al weer een hele tijd geleden dus ik twijfel of het een verplichting of goede gewoonte is dat een lichtschakelaar binnen handbereik zit bij het openen van een deur.
Draai je alleen het scharnierpunt om moet je dus om de deur heen voor je bij de lichtschakelaar kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:45
De deur blijft inderdaad gewoon naar binnen draaien. Ik bedoel dus inderdaad aan welke kant het scharnier moet komen.

De lichtschakelaar verplaatsen is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 235883

Als je in de slaapkamer staat, dan de deur van je af laten draaien (dus andersom dan die nu is). Dit is beter voor vluchtroutes vanuit de slaapkamer bij ongevallen. Maar ik heb dan ook geen idee of dit ook goed valt buiten de slaapkamer om en andere voorkeuren.

Ik zelf zou in ieder geval bij een brand liever geen deur naar binnen willen zien draaien als ik mijzelf in de kamer bevind.

Er zijn ook genoeg veiligheidsredenen te bedenken om de deur naar binnen te laten draaien trouwens. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 235883 op 14-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13

Reptile209

- gers -

@Anoniem: 235883 Deuren draaien altijd de kamer in, nooit naar de gang/overloop. Want dan krijg je bij het passeren een deur tegen je giechel.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reptile209 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:50:
@Anoniem: 235883 Deuren draaien altijd de kamer in, nooit naar de gang/overloop. Want dan krijg je bij het passeren een deur tegen je giechel.
Er is geen verplichting voor hoe een deur draait in een woonhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Anoniem: 235883 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

Er is geen verplichting voor hoe een deur draait in een woonhuis.
Maar wel een bouwbesluit.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10
Met uitzondering van een badkamer/toilet, die draait dan vaak/meestal juist weer wel naar de gang.

@Anoniem: 235883
Misschien geen verplichting maar wel een gewoonte/standaard. Ik ken in ieder geval heel weinig en misschien zelfs wel helemaal geen woonhuizen waar een (slaap)kamerdeur naar een gang/overloop toe draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Met uitzondering van een badkamer/toilet, die draait dan vaak/meestal juist weer wel naar de gang.

@Anoniem: 235883
Misschien geen verplichting maar wel een gewoonte/standaard. Ik ken in ieder geval heel weinig en misschien zelfs wel helemaal geen woonhuizen waar een (slaap)kamerdeur naar een gang/overloop toe draait.
Er zijn zeker gewoontes. Zoals dat een voordeur naar binnen draait maar een schuurdeur vaak naar buiten.

Mijn vorige woonhuis had 4 slaapkamers op 1 verdieping waarvan er 2 naar binnen draaide en 2 naar buiten.
Zo kan ik nog wel wat woonwoningen bedenken in mijn directe omgeving waar de deuren draaien richting waar de minste weerstand is. Wat niet altijd naar binnen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Omdraaien. Anders moet je altijd om de deur heen lopen. Met de deur tegen de muur heb je daar geen last van.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In mijn ouderlijk huis (1937) draaien op de verdieping alle slaapkamerdeuren naar binnen, is de deur altijd in de hoek van de kamer en zit de klink tegen de muurkant. Dus allemaal draaien ze zoals in de tekening en je moet "om" de deur heenlopen.
Heeft me nooit gestoord.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:30
Vroeger was het gebruikelijk om de slaapkamerdeur zo te plaatsen dat wanneer je hem opent niet meteen het bed kunt zien.

Als je nu kunt kiezen zou ik hem altijd tegen een muur aan laten draaien, slaapkamer deuren staan overdag vaak open, en ze nemen veel minder vloeroppervlak in als ze tegen een muur aan open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoeveel bevestiging heb je nog nodig? Ik zeg ook omdraaien nu het makkelijk kan.
Voor spui-ventilatie is het ook fijn als een deur tegen een blinde wand open kan staan, al dan niet i.c.m. een deurstopper.

Dan nog leuk weetje: heel vroeger had je een Vrouwenadviescommissie voor woningbouw waar voornamelijk huisvrouwen zitting in hadden. Die adviseerden over dit soort zaken tijdens de voorbereiding van de bouw. Tegenwoordig zijn er ook nog wel van die commissies, maar die bestaat meestal niet meer uit (alleen) huisvrouwen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 17-10-2022 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheesy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:01:

Dan nog leuk weetje: heel vroeger had je een Vrouwenadviescommissie voor woningbouw waar voornamelijk huisvrouwen zitting in hadden. Die adviseerden over dit soort zaken tijdens de voorbereiding van de bouw. Tegenwoordig zijn er ook nog wel van die commissies, maar die bestaat meestal niet meer uit (alleen) huisvrouwen ;)
Bij mijn vorige woning had ik gewild dat er meer huisvrouwen inzaten. Daar liepen de naar binnen draaiende ramen tot bijna aan het plafond door. Een gordijnrails paste er nog wel tussen, de ruiters niet meer. Dus je had de keus: een gordijn fatsoenlijk ophangen of de ramen fatsoenlijk kunnen openen. Beide opties tegelijkertijd kon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Dido

heforshe

Cheesy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:01:
Dat heet een woonadviescommissie tegenwoordig, en daar zitten wonen is :P

Mijn vader zit in de lokale woonadviescommissie en de verhalen doen het altijd goed. Waar projectontwikkelaars en architecten soms mee aankomen is tenenkrommend.
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:56:
Misschien heeft dat te maken met het idee dat je geen vierkante meter ruimte uit de badkamer wilt kwijtraken? De meeste badkamers zijn niet dusdanig ruim dat je die ruimte makkelijk kunt missen :)
Een naar binnen draaiende deur in een badkamer is overigens ook niet handig als er een bewusteloos persoon tussen deur en toilet ligt (en dat komt voor :( )

Hetzelfde geldt voor een schuurdeur. Als die naar binnen draait kun je 2 kuub minder rotzooi in die schuur kwijt. En je loopt het risico dat de deur geblokkeerd raakt als de rotzooi die erin ligt om wat voor reden ook is gaan schuiven.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

Exact, met uitzondering van badkamer/toilet.

EDIT; maar het ging hier om het scharnierpunt dus verder nvt... excuses.

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 17-10-2022 11:43 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:33
Een deur je meestal niet helemaal open, dus als hij op 90 graden open staat moet de deur zoveel mogelijk "uit de weg" zitten. Dus omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

TommyGun schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Exact, met uitzondering van badkamer/toilet.
Mijn badkamer en toilet deur gaan ook naar binnen open.. wel UK dus andere standaarden..
Wat wel grappig is, is dat de vorige bewoner de schanier van toilet omgedaait heeft dus nu schaniert hij aan de linker kant ipv rechts.. en dat verwart heel veel mensen want lichtknopje zit nog wel links maar niet, dus niet een de open kant die je verwacht..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb wel eens foto's gezien van een WC-deur die naar binnen opendraait en niet volledig open kan omdat er een WC pot in de weg staat.
Of niet dicht kan... omdat er een WC pot in de weg staat.
En in zo'n kleine ruimte is het dan erg lastig om het stuk achter de deur schoon te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:35:
Heb wel eens foto's gezien van een WC-deur die naar binnen opendraait en niet volledig open kan omdat er een WC pot in de weg staat.
Of niet dicht kan... omdat er een WC pot in de weg staat.
En in zo'n kleine ruimte is het dan erg lastig om het stuk achter de deur schoon te maken.
Die kwam ik toevallig pas tegen op facebook :P
Afbeeldingslocatie: https://sf.ezoiccdn.com/ezoimgfmt/www.borninspace.com/wp-content/uploads/2020/06/bathroom-door-problem-solving-1-1000x570.jpg?ezimgfmt=ng%3Awebp%2Fngcb1%2Frs%3Adevice%2Frscb1-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 16:55
Ik zou hem zeker de andere kant op laten draaien, ik heb ook bij het verbouwen van mijn huis de deuren van draaizijde veranderd, het levert je een vierkante meter extra op die je anders alleen maar gebruikt om de deur open te doen.

Bij de meeste kozijnen en deuren is het niet heel moeilijk om aan te passen, het meeste werk was bij mij de oude scharnierinkepingen weer glad krijgen.

elleP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Dido

heforshe

ToolkiT schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:57:
Mijn badkamer en toilet deur gaan ook naar binnen open.. wel UK dus andere standaarden..
Ja, laten we naar het VK kijken hoe het moet. Straks hebben we hier ook incompetente politici aan het roer!

Oh, wacht :|

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Dido schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Ja, laten we naar het VK kijken hoe het moet. Straks hebben we hier ook incompetente politici aan het roer!

Oh, wacht :|
en hoogpolig tapijt in de badkamer :+

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raympie26
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-04-2023
Naar mijn mening.

Altijd de doorgang direct toegankelijk, dus niet op deze manier. Mocht er een calamiteit zijn, moet je blindelings weg kunnen komen (vanuit je bed), nu werk je de deur naar je toe. Ook hulpdiensten moeten nu om de deur heen om bij je te kunnen komen.
Pagina: 1