Na 10 jaar heb ik mijn oude panelen van het dak gehaald en nieuwe panelen gelegd. Hierbij heb ik zoveel mogelijk hergebruikt wat er al lag/hing. Er zijn meer panelen gelegd waarvan een deel op nieuwe micromomvormers draait en een deel op de oude omvormer is aangeslotem. De Omnik 3K-TL is dus blijven hangen en werkt nu met 7 nieuwe panelen Jinko Solar Tiger Pro 445W. De verdeling is 4 panelen op string 1 en 3 op string 2. Domme ik heeft alleen niet gedacht over lagere voltages per string en daarom start string 2 niet. Het minimum van 120 volt wordt net niet gehaald met 3 panelen. Nu heb ik op tweakers in een ver verleden iets gelezen dat de 2 strings ook kruislings (vergeef me als ik het verkeerd verwoord) aangesloten worden. Hiermee wordt het voltage wel gehaald en blijven beide MPPT's gebruikt waardoor het vermogen van 3115wp neit afgetopt zou worden. Het topic kan ik niet weervinden en ook al zou ik het kunnen, ik begreep het destijds al niet helemaal.
Kan iemand me vertellen of ik de twee strings zo aan kan sluiten dat het opstartvoltage gehaald wordt en het max wattage van 7*445wp niet afgetopt gaat worden? Als ik weet wat ik moet kopen dan hoe aan te sluiten kan ik weer verder.
Kan iemand me vertellen of ik de twee strings zo aan kan sluiten dat het opstartvoltage gehaald wordt en het max wattage van 7*445wp niet afgetopt gaat worden? Als ik weet wat ik moet kopen dan hoe aan te sluiten kan ik weer verder.
:strip_exif()/f/image/tz011ELIKEQ69m9C8yCxBivL.jpg?f=fotoalbum_large)