Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV met te te lage opstartspannning op string 2

Pagina: 1
Acties:

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 19:16
Na 10 jaar heb ik mijn oude panelen van het dak gehaald en nieuwe panelen gelegd. Hierbij heb ik zoveel mogelijk hergebruikt wat er al lag/hing. Er zijn meer panelen gelegd waarvan een deel op nieuwe micromomvormers draait en een deel op de oude omvormer is aangeslotem. De Omnik 3K-TL is dus blijven hangen en werkt nu met 7 nieuwe panelen Jinko Solar Tiger Pro 445W. De verdeling is 4 panelen op string 1 en 3 op string 2. Domme ik heeft alleen niet gedacht over lagere voltages per string en daarom start string 2 niet. Het minimum van 120 volt wordt net niet gehaald met 3 panelen. Nu heb ik op tweakers in een ver verleden iets gelezen dat de 2 strings ook kruislings (vergeef me als ik het verkeerd verwoord) aangesloten worden. Hiermee wordt het voltage wel gehaald en blijven beide MPPT's gebruikt waardoor het vermogen van 3115wp neit afgetopt zou worden. Het topic kan ik niet weervinden en ook al zou ik het kunnen, ik begreep het destijds al niet helemaal.

Kan iemand me vertellen of ik de twee strings zo aan kan sluiten dat het opstartvoltage gehaald wordt en het max wattage van 7*445wp niet afgetopt gaat worden? Als ik weet wat ik moet kopen dan hoe aan te sluiten kan ik weer verder.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
lol vraag is een beetje duidelijk maar antwoord gaat niet duidelijk worden.

eerst even wat dingen duidelijk maken:
1 Omnik 3K-TL is de oude eerste verzie van omnik? (er zijn iets van 3 tot 5 verzies geweest van die omvormer. met wel wat kleine verschillen.)

2. Jinko Solar Tiger Pro 445W? dat is toch nog een redelijk leverende Vmpp/Voc paneel?
wat is hun Voc/Vmpp? (kan wel gogelen maar weet dan niet zeker of ik dan de juiste verzie heb.)

3. de 4x445Wp en de 3x445Wp kijken die allemaal de zelfde kan op.
of hebben ze een andere dakhoek richting?

kruislinks, nop kan niet.
maar kan wel serieel en parallel op verschillende manieren.
alleen heb nu niet de gegevens om daar iets van te kunnen zeggen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• xxander968
1. Het is inderdaad de eerste versie van de Omnik 3K-TL
2. JKM445-60HL4-V is het paneel met een VoC STC van 41.10V en een vmp (die bedoel je denk ik?) van 33,82V
3. De panelen liggen allemaal op exact dezelfde oriëntatie op hetzelfde dakvlak. Wel relevante info inderdaad.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@xxander968
MPP-stroom 13.36 A; de omvormer doet maar 11 A max. als ik me niet vergis.
Dus het maximale vermogen zou je niet zien, eerder af en toe aftopping.
Je zou 2 Y-adapters kunnen gebruiken, daarmee verdeel je de opwek over beide trackers.
Voorwaarde: alle 7 panelen op een dakvlak
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• migjes
xxander968 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:14:
1. Het is inderdaad de eerste versie van de Omnik 3K-TL
oke een oudje, deze omvormer doet maar 1700W per mpp.
dus alle panelen op 1 mpp gaat je niet meer als 1700W opleveren. hellaas.
2. JKM445-60HL4-V is het paneel met een VoC STC van 41.10V en een vmp (die bedoel je denk ik?) van 33,82V
jep cool, dan weet ik zeker dat ik de juiste heb.
3. De panelen liggen allemaal op exact dezelfde oriëntatie op hetzelfde dakvlak. Wel relevante info inderdaad.
oke, maakt dingen mogenlijk.
gewoon alle 7 panelen serieel hangen. (hoef je niet meer voor het dak op als je slim bent)

7x33Vmpp = voldoende om te draaien voor die omvormer als ze op 1 mpp hangen.
alleen 1 mpp kan maar 11A verwerken en zal er niet boven komen.

oplossing: je kunt ook 2 mpp's parallel aansluiten.
(heb je speciale kabels voor met 3 stekkers
voorbeeld: https://kleinezonnepanele...dset-stuks/a-543-10000134 )
dan knoop je 2 mpp's tot 1 grote mpp samen (soms ook tandem mode genoemd).
de mpp kan dan 2x11A verwerken, dus geen probleem, en nog steeds een 500-600V aan dus ook geen probleem voor jouw.

klein dingetje: in mijn omvormer moet ik om 2 mpp's aan elkaar te knopen, ook een dipswitch om zetten.
maar weet ook dat er omvormers zijn die dat niet hoeven te doen of doe je dit in het menu ergens, dus dit moet je dan nog even uitzoeken.

lukt wel zo?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 14-10-2022 16:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• xxander968
Voor de zekerheid heb ik een schets gemaakt hoe het dan aangesloten wordt met het y-stuk in de kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgF1CMFbIWGqFUETc5ddZ5KarMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz011ELIKEQ69m9C8yCxBivL.jpg?f=fotoalbum_large

Zwart rood is de plus en min van string 1 en 2. De plus van 1 op de min van 2 zodat de uiteinden van string 1 en 2 zonnepanelen één string worden. Binnen gebruik ik de y-koppel kabel om de plus en min van deze string op beide plus en min aansluitingen te zetten op de omvormer?

In de handleiding van de omnik omvormer zie ik niks over het koppelen van de mppt’s. Ook google levert me geen resultaten met zoeken op tandem of bridge. De omvormer is gezekerd voor overspanning zover ik weet. In het ergste geval gaat er een zekering uit die ik zelf weer kan vervangen?

• migjes
@xxander968
jep perfect zo, ga er voor.

(ergste geval is dat de 2 mpp's elkaar gaan tegen werken omdat de tandem mode niet zien.
dit zou je iets van verlies op kunnen leveren, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen. ;) )

ik raad wel; even aan, om met een multimeter na te meten of je geen f...je hebt gemaakt door per ongeluk een verkeerde stekker aan een kabel te zetten of iets anders doms. ;)

• xxander968
Mooi, bedankt voor de hulp. De kabel heb ik net besteld en het resultaat laat ik binnenkort hier weten.

• xxander968
De kabel is vanochtend gearriveerd en aangesloten. Het om 14 uur bij volle zon opgewekte vermogen is 2300W in plaats van de gelimiteerde 1645W op één MPPT. De panelen liggen bijna pal Zuid en 36 graden, de opbrengst lijkt nu prima te zijn. Wat ik alleen niet begrijp is dat de amperages over MPPT één en twee ver uiteen lopen: 10,5A en 0,7A. Is dat normaal of gaat er toch nog iets niet goed?

• migjes
xxander968 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:10:
De kabel is vanochtend gearriveerd en aangesloten. Het om 14 uur bij volle zon opgewekte vermogen is 2300W in plaats van de gelimiteerde 1645W op één MPPT. De panelen liggen bijna pal Zuid en 36 graden, de opbrengst lijkt nu prima te zijn.
cool, was niet echt moeilijk. ;)
Wat ik alleen niet begrijp is dat de amperages over MPPT één en twee ver uiteen lopen: 10,5A en 0,7A. Is dat normaal of gaat er toch nog iets niet goed?
jep hier houd mijn kennis op.
(ik ken echt niet iedere omvormer en heb echt niet alles geprobeerd met elke omvormer en dit is iets wat per omvormer anders kan zijn.)

met mijn omvormer krijg ik wel een mooie verdeling van de Ampp over de 2 mpp's, maar ik heb dan ook een dipswitch in mijn omvormer om hier speciaal voor te zorgen dat het zo gaat.

jij ziet dit niet, dan weet ik niet of dit wel klopt?
zitten de kabels goed aangesloten?
(je eerdere tekening was goed zit het ook zo?)
misschien een fototje daar van?

edit: even oppassen de logging van die omvormer is verreweg van perfect, rapporteert wel vaker vreemde dingen. ;)
dus soms met een korrelte nemen wat die zegt.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 18-10-2022 15:29 ]

• xxander968
Na alles nog een keer nagelopen te hebben concludeer ik dat het goed werkt. Afgelopen twee dagen waren zonnig tot redelijk zonnig en die opbrengst heb ik vergeleken met opbrengsten van vorige jaren in oktober. Die komen overeen. De verdeling van de amperages geloof ik dan wel, output telt harder dan rapportage. Dus bedankt voor de hulp, jullie hebben mij energie gegeven!
Pagina: 1