Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vloerverwarming inregelen, geeft geen warmte af

Pagina: 1
Acties:

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03 20:55
Hallo allemaal! Wij hebben bij onze verbouwing vloerverwarming laten aanleggen met hier overheen een plak PVC vloer. Nu begint het wat kouder te worden en willen we voor het eerst proberen de verwarming aan te zetten. Het is 18 graden in huis dus de thermostaat op 21.5 gezet. De verdeler van de vloerverwarming in het stopcontact gedaan en de thermostaatknop hierop naar de 40 graden gedraaid. Zie foto onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7J2WEn7jYqcQR8j-C73wj27iSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fh0surGDSTvJhL52s9n654h2.png?f=fotoalbum_large

Hij maakt wat geluid dus ik neem aan dat de pomp het doet. Maar aanvoer en afvoer zijn na 45 minuten nog altijd koud (die witte leidingen bovenaan). Even gekeken boven bij de ketel en de stalen leidingen (waarbij ik een rood streepje heb gezet) worden warm, maar de witte leidingen allemaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFHRW3Q5kulWs-4kYQ5zaitXIJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgai2LXtR5RHrlFqmqKvX5Oj.jpg?f=fotoalbum_large

Ketel is ingesteld op 40 graden.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 10:54
Lijkt erop dat de toevoer naar de verdeler nog niets doet. Staat het kraantje links naast de thermostaatknop wel open? 40 graden is trouwens vrij fors om in je vloer te stoppen, zeker om mee te beginnen als dit de eerste keer is dat je hem aanzet en opwarmt. Rustig opbouwen en waarschijnlijk is 35 graden max al meer dan voldoende (of nog iets lager).

• FelixForte
frennek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:40:
Lijkt erop dat de toevoer naar de verdeler nog niets doet. Staat het kraantje links naast de thermostaatknop wel open? 40 graden is trouwens vrij fors om in je vloer te stoppen, zeker om mee te beginnen als dit de eerste keer is dat je hem aanzet en opwarmt. Rustig opbouwen en waarschijnlijk is 35 graden max al meer dan voldoende (of nog iets lager).
Dank. Heb hem teruggedraaid naar zo'n 30. Bedoel je dat ik deze moet draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0ZSPIDdamwwqN6a71sA3WomsQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RCsd5wbpIeQshrcVfUZm2CW.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dit lijkt meer een knopje dan een kraan. Ik draaide het er zo af en weer op

[ Voor 4% gewijzigd door FelixForte op 14-10-2022 13:45 ]

• frennek
Dat lijkt mij een eenvoudig afsluitkraantje op de retour. Als deze dichtzit dan loopt er inderdaad geen water door het systeem.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-11 13:30
1 het opstook protecol volgen kan zeker geen kwaad.
2 ik mis een ontluchter op je aanvoer en je retour. (2 x dus)
3 je wasmacine kraan mag niet meer na de inlaat combinatie.
kan niet persee kwaad maar het is beter om dat niet te doen.
4 alles 20 mm ? is best krap kan maximaal 6 a 7 kw doorheen.
moet eigenlijk 25/26 mm zijn.
5 deksel van je cv ketel zit niet goed. dat is wel gevaaarlijk.
6 niet goed gebeugeldt.

• frennek
miciel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:45:
6 niet goed gebeugeldt.
20mm is zat voor een CV ketel, je kan hier heel wat KW's door knallen. Voor een warmtepomp wordt het wat krapper ja.

• FelixForte
frennek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:45:
Dat lijkt mij een eenvoudig afsluitkraantje op de retour. Als deze dichtzit dan loopt er inderdaad geen water door het systeem.
Ik heb het dopje er van af gehaald. Hoe draai ik deze verder open? Heb ik daar een sleutel o.i.d. voor nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_0gmz08rI57OEk99veEvKdSPro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Op9Wi0PxOKVcoKJSnqZjTePZ.png?f=fotoalbum_large

• FelixForte
miciel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:45:
6 niet goed gebeugeldt.
Helder, dankjewel. Zal ik bespreken met de aannemer als hij hier weer langs komt. Deksel zal ik goed doen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

Ik heb het dopje er van af gehaald. Hoe draai ik deze verder open? Heb ik daar een sleutel o.i.d. voor nodig?

[Afbeelding]
Standaard inbussleutel zo te zien.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• FelixForte
psy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Standaard inbussleutel zo te zien.
Inderdaad. Ik heb gedraaid en ik kan hem naar rechts (met de klok mee) draaien, maar draai ik hem dan niet juist dicht? Verder tegen de klok in gaat niet.

• psy

psy

FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Inderdaad. Ik heb gedraaid en ik kan hem naar rechts (met de klok mee) draaien, maar draai ik hem dan niet juist dicht? Verder tegen de klok in gaat niet.
Nee, je moet hem naar links draaien, tegen de klok in zeg maar.

Als hij niet verder tegen de klok in gaat, stond hij al open :/

[ Voor 9% gewijzigd door psy op 14-10-2022 14:10 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:12
Heb je je ketel al ontlucht? Linksboven achterop. Zon Intergas doet niets als er lucht in de ketel zit

android since G1.

• FelixForte
psy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Nee, je moet hem naar links draaien, tegen de klok in zeg maar.

Als hij niet verder tegen de klok in gaat, stond hij al open :/
Ik denk dat ik het verkeerd zei. De leiding wordt nu warm en ik hoorde water stromen

• FelixForte
Squixx schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:10:
Heb je je ketel al ontlucht? Linksboven achterop. Zon Intergas doet niets als er lucht in de ketel zit
Volgens mij is dat gebeurd bij installatie ja. Warm water doet het prima en inmiddels is 1 van de twee leidingen ook warm

• FelixForte
frennek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:40:
De achterste leiding van de 2 is nu warm, de voorste nog niet.

• psy

psy

FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:11:
[...]
Ik denk dat ik het verkeerd zei. De leiding wordt nu warm en ik hoorde water stromen
Ha dat klinkt goed.
Je zou trouwens ook nog de groepen zelf kunnen checken, de 6 witte knoppen zijn waarschijnlijk ook afzonderlijk nog open/dicht te draaien. Maar heel waarschijnlijk staan die ook al open.

• psy

psy

FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:14:
[...]
De toevoer wordt meteen warm, maar de retour duurt echt veel langer, eerst moet de vloer opwarmen zeg maar.

• frennek
Klopt dat wel? Is de aanvoer/toevoer niet juist de leiding met de thermostaatknop?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-11 13:30
FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

de achterste is toch je retour ? dan zit ie dus ook nog verkeerd aangesloten.
ja cv montuer is een kut vak. je moet altijd op dat soort dingen letten.
ik schrijf op het meeste a en r in mijn werk scheelt een hoop ellende.
thermostaatkraan is aanvoer voetventiel is retour. (zie handleiding)

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 14-10-2022 14:20 ]

• FelixForte
frennek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:18:
Klopt dat wel? Is de aanvoer/toevoer niet juist de leiding met de thermostaatknop?
Hij was even warm, maar is inmiddels weer koud. Nu zijn ze allebei weer koud

• frennek
Kan je even de leidingen van je vloerverwarming terug volgen naar je CV ketel? Waar komt de leiding met de thermostaatknop uit bijvoorbeeld?

• FelixForte
frennek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:22:
Kan je even de leidingen van je vloerverwarming terug volgen naar je CV ketel? Waar komt de leiding met de thermostaatknop uit bijvoorbeeld?
Ik denk dat het deze zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vb7k7L5r7HNEwOsn4cbcye0_5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erWM6JaIyu3KHedjhyumPknm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeAm1zGMwuZdeuU1bGjpMB7Tq9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svpvsLRZTaplvPcE57oY7PaB.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de leidingen bij de cv zijn niet warm

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 15:14
FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat het deze zijn:

[Afbeelding]

Ook de leidingen bij de cv zijn niet warm
De linkse leiding (met de rode huls die de ketel in gaat ) is een warmwater leiding, geen verwarmings aansluiting

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• psy

psy

Worden je gewone radiatoren in huis wel warm? Tenminste ik neem aan dat je die ook hebt.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
(RSH) schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

De linkse leiding (met de rode huls die de ketel in gaat ) is een warmwater leiding, geen verwarmings aansluiting
Inderdaad, 1 verder naar links is de aanvoer cv.

https://www.intergas-verw...ompakt-HReco-88399803.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 14-10-2022 14:39 ]

• frennek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVAgiw5-xx-urVBUuUoXe4UhoC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q4j0aQTUyVkI5DXbl13KkJ06.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is de linkeruitgang met de gele pijl je CV uitgang, dus je aanvoer. De rechter aansluiting met de gele pijl is je retour. Je aanvoer moet natuurlijk heter zijn dan je retour.

• FelixForte
psy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:36:
Worden je gewone radiatoren in huis wel warm? Tenminste ik neem aan dat je die ook hebt.
Die hebben we niet

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:02
je aanvoer en retour op het verdeelblok lijken verkeerdom te zitten, met als risico dat je veel te heet water onder je vloer gaat geven.

Zolang die twee nog verkeerd omzitten niet zo erg, maar ik zie dat je je ketel hebt ingesteld op 40 graden: als je ook nog radiatoren hebt, is dat erg laag denk ik.

En wat ik eigenlijk niet helemaal snap is die leiding onder je CV ketel,die letterlijk een bruggetje tussen aanvoer en retour lijkt te zijn ? Ik ben geen CV monteur, maar als ik dit allemaal zo hoor, zou ik je installateur even langs laten komen om het goed na te kijken

Gwindorian's Diablo Profiel

• FelixForte
frennek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:38:
[Afbeelding]

Volgens mij is de linkeruitgang met de gele pijl je CV uitgang, dus je aanvoer. De rechter aansluiting met de gele pijl is je retour. Je aanvoer moet natuurlijk heter zijn dan je retour.
Helder. Links is warm, inclusief de 'witte leidingen', tot en met het punt dat deze naar beneden gaat. Rechts is niet specifiek warm, maar heb ik eerder wel wat warmte gevoeld

• frennek
Gwindorian schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:41:
je aanvoer en retour op het verdeelblok verkeerdom te zitten, met als risico dat je veel te heet water onder je vloer gaat geven.

Zolang die twee nog verkeerd omzitten niet zo erg, maar ik zie dat je je ketel hebt ingesteld op 40 graden: als je ook nog radiatoren hebt, is dat erg laag denk ik.

En wat ik eigenlijk niet helemaal snap is die leiding onder je CV ketel,die letterlijk een bruggetje tussen aanvoer en retour lijkt te zijn ? Ik ben geen CV monteur, maar als ik dit allemaal zo hoor, zou ik je installateur even langs laten komen om het goed na te kijken
Dat bruggetje lijkt een drukregelaar/bypass te zijn. Zodra de vloerverwarming zichzelf afsluit door een dichte thermostaatkraan, moet de flow ergens naartoe.

• FelixForte
De retour is beneden nu inmiddels ook een beetje warm. De aanvoer (die met de thermostaatknop) is echter koud. Kan het kloppen dat ze verkeerd om zitten? Is dit erg? We hebben geen radiatoren, mocht dat uitmaken

• frennek
Als ik eerlijk moet zijn vind ik het installatiewerk en leidingwerk niet van de hoogste kwaliteit zo op het oog gezien. Er lijkt hier ook een fout te zijn gemaakt met de volgorde van aansluiten, aanvoer/retour omgedraaid. Erg slordig.

• FelixForte
frennek schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:46:
Als ik eerlijk moet zijn vind ik het installatiewerk en leidingwerk niet van de hoogste kwaliteit zo op het oog gezien. Er lijkt hier ook een fout te zijn gemaakt met de volgorde van aansluiten, aanvoer/retour omgedraaid. Erg slordig.
Goed om te weten. Het is door onze aannemer gedaan, die het niet dagelijks doet, dus dat geloof ik direct.

De vloerverwarming is wel aangelegd door iemand die het dagelijks doet, maar het zal bij de cv ketel verkeerd zijn gegaan dan. Die is door de aannemer geplaatst

[ Voor 15% gewijzigd door FelixForte op 14-10-2022 14:48 ]

• psy

psy

En het is nooit getest direct na de aanleg? Die fout heb ik ook eens eerder gemaakt, daar let ik nu wel op.

• FelixForte
psy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:55:
En het is nooit getest direct na de aanleg? Die fout heb ik ook eens eerder gemaakt, daar let ik nu wel op.
Bij aanleg van de vloerverwarming schijnt de installateur de vloerverwarming te hebben getest, maar toen was de ketel nog niet aangesloten, dus geen idee wat er toen is getest

• psy

psy

FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Bij aanleg van de vloerverwarming schijnt de installateur de vloerverwarming te hebben getest, maar toen was de ketel nog niet aangesloten, dus geen idee wat er toen is getest
Alleen waterdichtheid waarschijnlijk.

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-11 08:53

JanB

Het ken rotter !!!

Maar je PVC vloer ligt er al in? Wij moesten het opstook protocol doorlopen vóórdat de PVC vloer gelegd werd. Mocht de vloer dan gaan scheuren, dan kan daar nog iets aan gedaan worden.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• FelixForte
JanB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:07:
Maar je PVC vloer ligt er al in? Wij moesten het opstook protocol doorlopen vóórdat de PVC vloer gelegd werd. Mocht de vloer dan gaan scheuren, dan kan daar nog iets aan gedaan worden.
Volgens mij moest er juist even gewacht worden na het leggen van de vloer en dan geleidelijk een halve graad per dag ofzo omhoog doen. Dat was ik nu van plan. Ik wilde niet in de zomer dat doen omdat ik anders wel erg warm water door de vloer moest laten lopen om de temperatuur te laten stijgen in huis

• FelixForte
Net de aannemer gesproken en foto's gestuurd. Hij zegt dat inderdaad de aanvoer en retour verkeerd om zitten. Hij komt volgende week langs om het op te lossen.

Mochten er nog zaken zijn die écht niet goed zijn op de foto's, kunnen jullie het aangeven? Ik heb in ieder geval genoteerd dat het deksel correct op de ketel moet. Dan laat ik hem dat direct meepakken.

Gelukkig is het nu nog okee warm in huis (graad of 18.5), maar hoop dat het het volgende week dan allemaal doet

Heel erg bedankt trouwens iedereen voor de tips en snelle hulp!

[ Voor 19% gewijzigd door FelixForte op 14-10-2022 15:14 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

paQ

FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:11:
Net de aannemer gesproken en foto's gestuurd. Hij zegt dat inderdaad de aanvoer en retour verkeerd om zitten. Hij komt volgende week langs om het op te lossen.

Mochten er nog zaken zijn die écht niet goed zijn op de foto's, kunnen jullie het aangeven? Ik heb in ieder geval genoteerd dat het deksel correct op de ketel moet. Dan laat ik hem dat direct meepakken
Dat 'bruggetje' onder je CV ketel met die witte knop lijkt mij (zoals @frennek zegt) idd een by pass.
Hoor je die sissen op het moment dat je water naar je verdeler probeert te krijgen? (en wanneer de ketel loopt)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-11 08:53

JanB

Het ken rotter !!!

Dit is het opstookprotocol wat wij kregen bij aankoop van onze plak-pvc vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQKDZegEW5T-sq3eA5vToO7oS4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iFLaQxHDofK6Tuj5IkEqGwx8.jpg?f=user_large

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• FelixForte
paQ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Dat 'bruggetje' onder je CV ketel met die witte knop lijkt mij (zoals @frennek zegt) idd een by pass.
Hoe je die sissen op het moment dat je water naar je verdeler probeert te krijgen? (en wanneer de ketel loopt)
Nee, die hoorde ik niet. Ik denk dat het water warm vertrok vanuit de ketel volgens de leidingen die de aanvoer moesten zijn, maar dan uitkwamen in de retour van de verdeler. Die zal het vervolgens terug hebben gestuurd denk ik. Ik heb het voor nu in ieder geval allemaal uitgezet

• FelixForte
JanB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:15:
Dit is het opstookprotocol wat wij kregen bij aankoop van onze plak-pvc vloer.

[Afbeelding]
Heb het nog even nagekeken. Je hebt gelijk. Diende voor leggen te gebeuren en vervolgens weer na leggen. Bij ons lag de vloer er al toen de ketel nog niet volledig was geplaatst, dus vandaar niet gebeurd. Extra belangrijk om het nu dan dus te volgen

• psy

psy

FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:11:
Mochten er nog zaken zijn die écht niet goed zijn op de foto's, kunnen jullie het aangeven? Ik heb in ieder geval genoteerd dat het deksel correct op de ketel moet. Dan laat ik hem dat direct meepakken.
Zoals @miciel ook al zei, er zitten geen ontluchters op.
Die dingen bij mij aan de linkerkant (ik heb automatische dat hoeft niet persé, áls er maar ontluchters op zitten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4IxR8y1YIr5oJSJm9vm_NuYKD0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRJCI2XHaxLW1YkOdPcdCKfc.jpg?f=fotoalbum_medium

• paQ

paQ

FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

Nee, die hoorde ik niet. Ik denk dat het water warm vertrok vanuit de ketel volgens de leidingen die de aanvoer moesten zijn, maar dan uitkwamen in de retour van de verdeler. Die zal het vervolgens terug hebben gestuurd denk ik. Ik heb het voor nu in ieder geval allemaal uitgezet
Ja dat kan uiteraard, maar dan zou er eigenlijk nog steeds wel flow moeten zijn.
Staat de by pass alleen te ver open, dan krijg je de weg van de minste weerstand, en pomp je je water wat je net opgewarmd had zo rechtstreeks terug de afvoer in.

Ik heb daar hier vorig jaar echt enkele dagen mee zitten stoeien om die precies goed te krijgen, zodat en de ketel niet in storing sprong, en de bypass niet onnodig water teruggaf aan de retour.

ergo: dat het even warm werd en daarna niet meer kan ook een toevalstreffer zijn geweest dat de ketel heel even deed wat je van hem wilde, maar daarna in storing sprong (en jij het niet wist) en stopte met warm water geven. In dat geval staat je by pass te ver dicht overigens. Hij hoort eigenlijk enkele meters in je leiding te zitten. Ik haal ook maar 1 meter, maar dit bij jou is ook echt wel serieus kort. (Soms kan het ook gewoon niet anders)

Ik haal dit even aan omdat je geen radiatoren zegt te hebben (bij mij idem). Dus er is verder ook niks waar de ketel zijn ei kwijt zou kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 14-10-2022 15:21 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Moet die bypass ook niet een stuk verder in de installatie geplaatst worden? 6 meter ofzo meen ik me te herinneren?
Zou wellicht beter op z'n plek zijn bij de verdeler.

• paQ

paQ

ik paste het NET aan :P

• psy

psy

MikeyMan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:20:
Moet die bypass ook niet een stuk verder in de installatie geplaatst worden? 6 meter ofzo meen ik me te herinneren?
Zou wellicht beter op z'n plek zijn bij de verdeler.
Bij mij zit hij ook heel dicht bij de warmtepompunit binnen. Zal maximaal een halve meter zijn.
En hij werkt goed, want zonder dat ding schiet de warmtepomp in error als per ongeluk alle groepen dicht zijn.

Overigens vind ik dat verhaal van @paQ wel de moeite waard om te checken, want ook bij mij werkte die bypass in 1e instantie niet goed (ik kon hem instellen).

[ Voor 26% gewijzigd door psy op 14-10-2022 15:23 ]

• FelixForte
psy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Zoals @miciel ook al zei, er zitten geen ontluchters op.
Die dingen bij mij aan de linkerkant (ik heb automatische dat hoeft niet persé, áls er maar ontluchters op zitten).

[Afbeelding]
Volgens mij zit er zeker eentje op. Ik draaide namelijk aan deze knop en er kwam een straaltje water uit (geen lucht of weinig water, een constante stroom)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTTygFafFk_oA29WYnIN0I4wMrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lYixPZXfSGFrugws10WAUK8.jpg?f=fotoalbum_large

Hier onder zit ook nog wat, maar geen idee wat dat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ3GidSmeGq459dvBlFqfduI6Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q75VYVcpLVRsuTXtB1vved06.jpg?f=fotoalbum_large

• FelixForte
paQ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Ja dat kan uiteraard, maar dan zou er eigenlijk nog steeds wel flow moeten zijn.
Staat de by pass alleen te ver open, dan krijg je de weg van de minste weerstand, en pomp je je water wat je net opgewarmd had zo rechtstreeks terug de afvoer in.

Ik heb daar hier vorig jaar echt enkele dagen mee zitten stoeien om die precies goed te krijgen, zodat en de ketel niet in storing sprong, en de bypass niet onnodig water teruggaf aan de retour.

ergo: dat het even warm werd en daarna niet meer kan ook een toevalstreffer zijn geweest dat de ketel heel even deed wat je van hem wilde, maar daarna in storing sprong (en jij het niet wist) en stopte met warm water geven. In dat geval staat je by pass te ver dicht overigens. Hij hoort eigenlijk enkele meters in je leiding te zitten. Ik haal ook maar 1 meter, maar dit bij jou is ook echt wel serieus kort. (Soms kan het ook gewoon niet anders)

Ik haal dit even aan omdat je geen radiatoren zegt te hebben (bij mij idem). Dus er is verder ook niks waar de ketel zijn ei kwijt zou kunnen.
Goeie! Ga ik bespreken

• psy

psy

FelixForte schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Volgens mij zit er zeker eentje op. Ik draaide namelijk aan deze knop en er kwam een straaltje water uit (geen lucht of weinig water, een constante stroom)

[Afbeelding]
Ja, maar daar heb je weinig aan, de ontluchters moeten bovenaan zitten, in jouw geval dus ergens boven je aan en afvoerleidingen. Lucht verzamelt zich aan de bovenkant van je systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door psy op 14-10-2022 15:31 ]

• paQ

paQ

Die onderste is om te vullen.
En ook al komt er nu water uit die ontluchter, dat betekent niet automatisch dat er dus nergens lucht zit.

My first guess is: tjek even of je ketel in storing springt als je je thermostaat open zet, en je verdeler verder voor je gevoel goed staat ingesteld.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die zou ik ff dicht laten :P

• FelixForte
MikeyMan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:34:
[...]

Die zou ik ff dicht laten :P
Haha ik zit voorlopig nergens aan! Zal de punten echter zeker bespreken

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw20TAXmzbNEfsy5dsiJzPu30SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXs8so9KwedbEz2Gs86UbnoT.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens.mij heb je vergelijkbare verdeler als de mijne.
Retour/aanvoer lijkt wel goed te zijn volgens mij.

De aanvoer leiding, dus voor die thermostaatknop, die moet echt wel heet worden vrijwel direct nadat de cv ketel aanspringt. Ook als er verder helemaal niets zou kloppen van je vloerverwarming zou die buis nog enigzins warm worden.
Als je daar geen warmte hebt, dan zit het waarschijnlijk ergens tussen je CV ketel en de verdeler niet goed.

Hoe zijn verder de instellingen op je ketel?
Ik heb ook dezelfde ketel. Vaak worden ze niet optimaal afgesteld voor lage temperatuur verwarming.
Die mogelijke bypass direct onder de ketel vind ik trouwens wel vreemd. Ik heb dat nog nooit gezien direct inder de CV...doorgaans wordt deze bij de vloerverwarming verdeler geplaatst. Daar ontbreekt deze dan weer bij jou (tussen aanvoer en retour buis).
Ik heb er overigens ook geen, maar ik heb nog wel radiatoren die ik open kan zetten en zo hetzelfde kan doen als met een bypass. Flow wordt dus niet geblokkeerd.

Overigens eens met eerdere opmerking dat het installatiewerk een beetje broddelwerk is, maar het zou daarom nog wel kunnen werken.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 16-10-2022 12:22 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

@FelixForte Is alles aangelegd door de aannemer?
Wat een rommeltje, leidingen die zonder mantel/isolatie bij elkaar in een koker verdwijnen (bij de pur bij de ketel), koudwaterleiding die de cv leiding raakt, er zit een kraan na de inlaatcombinatie, de mantel zit er niet goed op, geen ontluchters bij de vloerverwarming verdeler, drukverschilregelaar zit te dicht op de ketel.

Kortom er mankeert nog wel wat aan, kan je een foto maken hoe de rookgasafvoer zit aangesloten?
Hier ben ik wel benieuwd naar aangezien installeren duidelijk niet zijn vak is.

Please state the nature of the technical emergency

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
[...]

[Afbeelding]
Dit is de ontluchter.

[Afbeelding]
Dit is om je CV/vloerverwarmingsinstallatie bij te vullen/leeg te laten lopen.

4800wp zuid - pvoutput.org

• psy

psy

herofruit schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:32:
[...]
Dit is de ontluchter.
[...]
Dit is om je CV/vloerverwarmingsinstallatie bij te vullen/leeg te laten lopen.
Vaak is het handig om een (kort) topic toch even door te lezen voor je iets post.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
psy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Vaak is het handig om een (kort) topic toch even door te lezen voor je iets post.
Excuus, ik dacht dat ik op de ’laatste’ pagina zat, bleek niet het geval. Dank voor de passief agressieve opmerking, hierbij retour. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

• Floor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-11 08:57
Retour ventiel mengt de watertemperatuur in de verdeler: water wat retour komt uit de vloer wordt gemengd met water uit de CV tot de ingestelde waarde.

Het lijkt me dat je vloerverwarming en cv niet zijn ingeregeld. Wanneer de volumestroom door het systeem te laag is dan stop je er te weinig warmte in (even simpel gezegd: bij oneindig hoge volumestroom komen aanvoer en retour temperatuur bij elkaar te liggen).

Bij de vloerverwarming hoort een liter staat te zitten waarop staat hoeveel water er per groep doorheen moet. Deze verdeler heeft geen flowmeter dus zal het op basis van de kv waarde moeten gebeuren (wat bijna niemand kan).

Het kan gerust een dag duren voordat het systeem op temperatuur is.

De persoon die jouw vloerverwarming heeft aangelegd moet inderdaad afpersen, bijvoorkeur met water maar op een vriesdag of dreigende vorst mag er met lucht worden afgeperst.

Bij eerste gebruik opstook protocol goed opvolgen, je vloer kan gaan scheuren wanneer je dat niet doet.

Als laatste, ik snap niet waarom een aannemer een vloerverwarming op CV aansluit. Ik ga ook niet naar de tandarts om mij haar te laten knippen.
Een vakman levert een werkende installatie op.
Pagina: 1