Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnkanters
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-04 14:32
Hallo,

Ik heb hier een Gigabyte X570 Aorus Elite moederbord en het werkte prima totdat ik er twee 2TB wd black schijven in heb gezet en als Raid 0 ingesteld heb.

de raid array wordt gezien door 'RAIDXpert2 Configuration Utility' in de bios, maar nu staat de raid array niet meer tussen de boot opties....

heeft iemand enig idee of het mogelijk is om op te starten van een raid array? en zo ja hoe stel ik dit in?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:06
Wil je booten van een conventionele HDD?
Ik heb gewoon een SSD als boot schijf en dan vanuit windows een stripe aangemaakt.

Snap dat het niet je vraag is, maar ik was benieuwd.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Toen je de array aanmaakte, heb je het OS wel opnieuw geïnstalleerd? Feitelijk is het een nieuw volume, als je de Windows installer boot, zie je het volume wel verschijnen?

Tevens: wat zijn je verwachtingen/doelen met dat Raid0 volume? Voor een boot/app volume heeft Raid0 doorgaans weinig nut, namelijk, en er zijn sowieso steeds minder workflows waar dit soort zaken voordelig is boven een high end nvme SSD.

En zelfs dan: softraid heeft veel voordelen boven hardware raid (hoewel 'zomaar' booten van softraid lastig is in verhouding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

Umbrah schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:56:
Toen je de array aanmaakte, heb je het OS wel opnieuw geïnstalleerd? Feitelijk is het een nieuw volume, als je de Windows installer boot, zie je het volume wel verschijnen?
Als je het in de bios niet als boot-optie niet kan instellen, heeft windows daar weinig mee te maken lijkt me.

Voor de rest wel een +1 voor "koop een SSD, dat werkt voor windows beter en sneller dan een raid0 oplossing

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:43

Umbrah

The Incredible MapMan

heuveltje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

Als je het in de bios niet als boot-optie niet kan instellen, heeft windows daar weinig mee te maken lijkt me.

Voor de rest wel een +1 voor "koop een SSD, dat werkt voor windows beter en sneller dan een raid0 oplossing
Mwoah, dat werkt best anders in UEFI-land (BIOS bestaat niet meer, hooguit BIOS-emulators, genaamd CSM, maar dat doe je niet meer voor Win10 en hoger. Punt.). Je boot niet vanaf een sector, of een MBR, maar vanaf een bootmanager die door de UEFI bekend is. Een leeg volume zal niet verschijnen als 'bootmanager' (tenzij CSM modus aanstaat en dat wil je niet meer). Je kan in de UEFI-shell wel het volume doorgaans zien, maar dat is niet iets wat doorgaans in een UEFI GUI zit. EFI shells zijn best onvriendelijk, dit is een command lijst die ik wel eens gebruik: https://docstore.mik.ua/m...n/5991-1247B/ch04s13.html

Vandaar mijn suggestie ook: kijk wat de Windows Installer (die op de USB stick ook zo'n uefi image heeft) er van vindt :D

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 14-10-2022 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnkanters
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-04 14:32
Bedankt voor jullie reacties.
ik wou mijn pc tijdelijk opstarten van een raid array, omdat mijn SSD het begeven heeft...

na wat gespeeld te hebben met de Windows installatie kwam ik erachter dat ik niet de juiste raid drivers had, hierdoor werden de schijven niet gezien tijdens de Windows installatie en zag de bios ze dus ook niet als geldig opstart apparaat.

achteraf heel dom van me dat ik de drivers niet gecontroleerd heb, maar ja les geleerd ;)

ik zal zsm een SSD bestellen om zodat ik de raid array in ieder geval niet lang hoef te gebruiken.

het probleem is dus al verholpen, Bedankt voor jullie reacties :)
Pagina: 1