Lek spanning in elektronische dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jlip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-12 09:06
Beste mede- tweakers,

Ik heb van de week een elektronische dimmer ontvangen en nou viel mij op dat bij één type filament lamp de lamp niet uit te schakelen is.

Na contact opgenomen te hebben met het bedrijf, gaven ze aan dat dit normaal is en door de type filament lamp komt. Deels hebben ze gelijk, ik heb er een andere filament led lamp in gedraaid en daarmee kan ik de lamp wel 'uit' zetten en goed dimmen.

Toch vond ik het vreemd dat ik de andere lamp niet uit kon zetten, als ik iets uitschakelen dan zou de spanning eraf moeten zijn zou ik zeggen. Ik heb het daarom eens doorgemeten en wat blijkt; Er blijft altijd 230V spanning staan na de elektronische dimmer, ook na het uitschakelen.

Wederom contact opgenomen met het bedrijf, zij zeggen dat het normaal is dat er: "Op de uitgang van de dimmer blijft altijd een beetje lekspanning staan."

Ik blijf het een raar verhaal vinden en mijn inziens is het product technisch gewoon niet in orde. Ik vind het in ieder geval geen lekker idee dat wanneer ik iets uitschakel het apparaat niet echt uit is.
Hoe denken jullie hierover?

En dan nog (misschien een domme vraag, maar waar ik ook zo snel geen antwoord op kan vinden), wat is een normaal voltage voor lekspanning? Of is dat altijd 230V maar dan een heel laag wattage bijvoorbeeld?

Beste antwoord (via Jlip op 14-10-2022 17:53)

• RoL0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-12 10:02
Dimmers werken doorgaans door middel van faseaan/afsnijding (https://nl.wikipedia.org/wiki/Faseaansnijding). De lamp krijgt dus alnog de volle 230V, maar niet gedurende de hele periode van de (50Hz) sinusgolf. Je multimeter kan dit niet goed meten en laat waarschijnlijk daarom gewoon 230V zien. Door de manier waarop de vermogenselektronica in zo'n dimmer werkt, moet deze altijd een minimale hoeveelheid van de sinus doorlaten om te werken. Voor de meeste gloeilampen (en "dimbare" ledlampen) is dit zodanig weinig dat ze volledig uit gaan. Bij niet-dimbare lampen en dimmers die niet voor led bedoeld zijn (maar een minimaal afgiftevermogen hebben voordat het faseaan/afsnijdingsmechanisme goed werkt) zorgt deze minimale doorlaattijd tóch voor het aan gaan van de lamp.

Waar vroeger een dimmer en (gloeilamp) eigenlijk altijd werkten, moet je tegenwoordig wat beter opletten. Niet alle ledlampen zijn dimbaar, niet alle dimmers zijn geschikt voor led.Daarnaast moet jouw dimmer een laag genoeg minimumvermogen hebben om je lamp "uit" te kunnen dimmen en dan nog kan het zijn dat een bepaalde lamp niet lekker samenwerkt met een bepaald type dimmer.

Op je vraag, "wat is een normaal voltage voor lekspanning", kun je niet echt een antwoord geven, want eigenlijk is dit een soort meetfout. De vraag is eerder: "Wat is de minimale afsnijhoek (duty cycle), en wat is de minimale load". Dit is een specificatie van de dimmer.

Ik denk dat het product technisch prima in orde is, maar dat deze dimmer simelweg niet geschikt is voor jouw lamp.

EDIT: ik weet niet of dit al het geval was, maar de productpagina van de door jouw gelinkte dimmer geeft aan: "Let op! Deze dimmer werkt niet met standaard filamentlampen en 12Volt verlichting!"

[ Voor 43% gewijzigd door RoL0 op 14-10-2022 17:03 ]

Alle reacties

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12 13:13

joker1977

Tweakert

Wat voor dimmer is dit precies? Heb je een link met de specificaties en/of type vermelding ?

• Jlip
Wist niet zeker of dit toegestaan was, maar hier een link naar het product:
https://letsleds.nl/produ...pcf1w28EOWhBoCghcQAvD_BwE

En specs;
Gewicht 85 g

Bedieningswijze
Druk/draaiknop

Geheugenfunctie
Met geheugenfunctie

Dim techniek
Fase afsnijding

Ip waarde
IP20

Voltage
AC 220/230-Volt

Vermogen min max
0,5 – 50 Watt LED

Frequentie
50 Hz

Keurmerk
CE & RoHS

Hoogte
33mm

• RageXX
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-08 12:42
Heb je nog wat informatie over de lamp die niet wilt meewerken?

• Jlip
Nee, dat zou ik zo niet meer weten welk type het is. Maar dat is ook niet het probleem, ik snap dat niet elke dim techniek werkt met elke lamp.

Wat ik niet snap, is dat als ik met een multimeter de fitting meet ik altijd 230V meet, ook na het schakelen van de dimmer. Dat lijkt mij niet in orde. Uit zou toch gewoon uit moeten zijn?

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Jlip schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:48:
Nee, dat zou ik zo niet meer weten welk type het is. Maar dat is ook niet het probleem, ik snap dat niet elke dim techniek werkt met elke lamp.

Wat ik niet snap, is dat als ik met een multimeter de fitting meet ik altijd 230V meet, ook na het schakelen van de dimmer. Dat lijkt mij niet in orde. Uit zou toch gewoon uit moeten zijn?
Eens, uit zou gewoon uit moeten zijn, als ik mn keuken leds uitzet door de dimmer KLIK uit te zetten dan denk ik veilig een spot te kunnen vervangen, dat zou met jouw model dus niet opgaan en ze zouden een grote waarschuwing moeten plakken op de doos imho

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:02
Silent7 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

Eens, uit zou gewoon uit moeten zijn, als ik mn keuken leds uitzet door de dimmer KLIK uit te zetten dan denk ik veilig een spot te kunnen vervangen, dat zou met jouw model dus niet opgaan en ze zouden een grote waarschuwing moeten plakken op de doos imho
Dat moeten ze niet want om veilig te werken dien je gewoon de desbetreffende groep in de meterkast uit te zetten.

Verder is t niet ongewoon dat sommige dimmers led lampen licht laten branden in de uit stand.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:37
Jlip schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:48:

Zeker dat je niet verkeerd aan het meten bent?
Als de lamp, ongeacht wat je doet; 230v uitstuurt, kan je toch ook helemaal niets regelen/de lamp aan en uit zetten?
Dat dit met een andere lamp wel werkt, duid namelijk het tegendeel aan.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 14-10-2022 15:50 ]

• Jlip
bottom line schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Zeker dat je niet verkeerd aan het meten bent?
Als de lamp, ongeacht wat je doet; 230v uitstuurt, kan je toch ook helemaal niets regelen/de lamp aan en uit zetten?
Dat dit met een andere lamp wel werkt, duid namelijk het tegendeel aan.
Dat snap ik dus zelf ook niet. En ja ik ben zeker dat ik juist aan het meten ben.
Dat een andere lamp niet uitgezet kan worden met de dimmer toont dit wat mij betreft ook aan.
Wellicht dat de dimmer op zo'n lage frequentie blijft werken dat de ene lamp er niet door aan gaat en de andere lamp wel? Werkt dimmen immers niet doormiddel van een soort PWM signaal?

Het is trouwens ook iets wat het bedrijf zelf bevestigd heeft, nadat ik had gevraagd of het om een enkel deffect ging hebben zijn ze zelf ook eens gaan meten. En dit is hun reactie: "Op de fitting blijft hier 219 volt staan." - klinkt ook niet helemaal lekker.

Nou vragen ze mij om het product dan maar retour te sturen, maar dan moet ik het wel zelf als retour aanmelden en de verzendkosten betalen. Lijkt mij niet juist gezien het product technisch, in mijn ogen, gewoon niet in orde is.

[ Voor 11% gewijzigd door Jlip op 14-10-2022 16:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• RoL0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-12 10:02
Dimmers werken doorgaans door middel van faseaan/afsnijding (https://nl.wikipedia.org/wiki/Faseaansnijding). De lamp krijgt dus alnog de volle 230V, maar niet gedurende de hele periode van de (50Hz) sinusgolf. Je multimeter kan dit niet goed meten en laat waarschijnlijk daarom gewoon 230V zien. Door de manier waarop de vermogenselektronica in zo'n dimmer werkt, moet deze altijd een minimale hoeveelheid van de sinus doorlaten om te werken. Voor de meeste gloeilampen (en "dimbare" ledlampen) is dit zodanig weinig dat ze volledig uit gaan. Bij niet-dimbare lampen en dimmers die niet voor led bedoeld zijn (maar een minimaal afgiftevermogen hebben voordat het faseaan/afsnijdingsmechanisme goed werkt) zorgt deze minimale doorlaattijd tóch voor het aan gaan van de lamp.

Waar vroeger een dimmer en (gloeilamp) eigenlijk altijd werkten, moet je tegenwoordig wat beter opletten. Niet alle ledlampen zijn dimbaar, niet alle dimmers zijn geschikt voor led.Daarnaast moet jouw dimmer een laag genoeg minimumvermogen hebben om je lamp "uit" te kunnen dimmen en dan nog kan het zijn dat een bepaalde lamp niet lekker samenwerkt met een bepaald type dimmer.

Op je vraag, "wat is een normaal voltage voor lekspanning", kun je niet echt een antwoord geven, want eigenlijk is dit een soort meetfout. De vraag is eerder: "Wat is de minimale afsnijhoek (duty cycle), en wat is de minimale load". Dit is een specificatie van de dimmer.

Ik denk dat het product technisch prima in orde is, maar dat deze dimmer simelweg niet geschikt is voor jouw lamp.

EDIT: ik weet niet of dit al het geval was, maar de productpagina van de door jouw gelinkte dimmer geeft aan: "Let op! Deze dimmer werkt niet met standaard filamentlampen en 12Volt verlichting!"

[ Voor 43% gewijzigd door RoL0 op 14-10-2022 17:03 ]

• Jlip
RoL0 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:47:

Duidelijke uitleg. Dankjewel. Ik had inderdaad gezien dat de dimmer niet me alle filament lampen zou werken. Dat was voor mij ook niet het probleem, meer dat het product nooit spanningsloos is.

Je uitleg is helder dankjewel.
Pagina: 1