Je hebt helemaal gelijk dat het arrest ziet op de verplichte informatie en niet in het algemeen op de AV, maar waar het mij om draait is of die informatie apart is verstrekt of in de AV staan opgenomen. In het laatste geval zijn ze dus ook op een duurzame gegevensdrager verstrekt.
Los daarvan is het denk ik relevant om te benoemen dat de EU twee richtlijnen voor diensten hanteert die hier van belang lijken te zijn en kunnen samenlopen. De E-commerce richtlijn (2000/31/EG), die met name is bedoeld voor overeenkomsten op afstand en de Dienstenrichtlijn (2006/123/EG). De E-commerce richtlijn hanteert een systeem van 'brengen' van de AV en de Dienstenrichtlijn een systeem waarbij de AV moeten worden 'gehaald'. De logica achter 'halen' van de AV is gelegen in het feit dat dienstverrichters in het dagelijks leven allerlei posities kunnen innemen in het maatschappelijk verkeer en het 'brengen' van AV niet voor alle dienstverrichters haalbaar is, maar in dat geval zou moeten kunnen worden volstaan met een verwijzing naar een website.
Beide richtlijnen zijn in het art. 6:230 BW en art. 6:233-234 BW regime verwerkt, maar de implementatie in Nederland is rommelig. Met als gevolg dat dienstverleners (E-commerce) onder het Nederlandse BW een beroep lijken te kunnen doen op het snelle regime voor dienstverrichters (Dienstenrichtlijn).
Maar richtlijn conforme uitleg van het BW brengt m.i. met zich mee dat dienstverleners wel degelijk de AV actief beschikbaar moeten stellen (d.w.z. 'brengen') en de AV logischerwijs dan dus ook op een duurzame gegevensdrager moeten verstrekken, ongeacht of ze gelijktijdig dienstverrichter zijn. Waarom zou een dienstverlener niet simpelweg de AV via bijvoorbeeld een PDF opsturen? Dat doet denk ik ook het meeste recht aan de oorspronkelijke AV regeling uit 1992, waarbij actieve terhandstelling de standaard is,
tenzij er uitzonderingen spelen. Maar die uitzonderingen zijn nu net bij dienstverleners zoals een webshop niet van toepassing, want er moet al informatie worden verstrekt op een duurzame gegevensdrager.
Zie voor meer duiding en uitleg NTBR 2018/24.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.