Contract provider voor start opzeggen vanwege overname

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 20:23
Heb me een paar maanden geleden alvast aangemeld bij Tweak.nl voor als ik glasvezel zou krijgen.
Vanaf 16 september zou ik in de run zijn voor aangesloten te worden op glasvezel.
Maar nee hoor niemand kan mij vertellen wanneer dan wel zowel tweak niet als E-Fiber.
Nu heb ik gelezen hier op Tweakers dat Tweak overgenomen is door T-Mobile,en bij die club wil ik geen abbo hebben.
Dus een mail gestuurd dat ik een contract met T-Mobile niet wil,maar helaas contract is contract krijg ik als antwoord.
Kan ik hier nog iets aan doen,dus mijn contact opzeggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Contract gaat pas in als er geleverd wordt. Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten met Trined. 1 bericht van mijn rechtsbijstand aan Trined was voldoende om mijn aanmelding te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
Nu leggen ze het neer bij weer E-Fiber neer.
Deze mail kreeg ik terug.....

Helaas kunnen wij dit niet doen aangezien u in een vraaggestuurd gebied zit. Dat betekent dat er glasvezel wordt geleverd enkel als er vraag naar is. Daarbij dient u een abonnement af te sluiten voordat er überhaupt glasvezel wordt geleverd. De aansluitkosten voor glasvezel zijn normaliter boven de 400 euro, maar met deze overeenkomst is het namelijk gratis. U dient dus echt even bij E-Fiber te controleren of u wel van het abonnement kan afzien zonder kosten te krijgen, als u toch geen glasvezel wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:10
Ik denk dat je wel eens pech kan hebben.
Ze maken die contracten specifiek zondag je verplicht een jaar moet afsluiten voordat ze beginnen met aanleggen. In ruil daarvoor als er voldoende aanmeldingen zijn leggen zij gratis het netwerk aan.

Als mensen dan op later moment alsnog kunnen annuleren dan valt dat hele model uit elkaar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
Zelf heb ik me nooit opgegeven bij E-Fiber,zijn talloze malen hier aan de deur geweest.
Ook nooit niks ingevuld van hun,als ik al bekend ben bij E-Fiber...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:26
Wat staat hierover in het contract dat je wel aangegaan bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
Ja dom van mij staat in contract dat ze me bij e-fiber aanmelden ,dus zal op de blaren moeten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Theodor schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:34:
Ja dom van mij staat in contract dat ze me bij e-fiber aanmelden ,dus zal op de blaren moeten zitten...
En E-Fiber heeft momenteel nog geen concrete plannen om bij jou in je wijk / regio "glas" de grond in te gaan 'spaaien'?

Dan meldt je jezelf bij E-Fiber met de mededeling dat ze je jouw NAW gegevens uit hun database halen op grond van het 'Recht Van Vergeten'...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Zie al twee gronden waarop je de overeenkomst kan ontbinden naar mijn idee.

Leverdatum niet gehaald door leverancier en ook kunnen ze geen datum noemen. Dat is punt een.

En als het via telefoon of internet is afgesloten dan geldt wkoa 14 dagen. En dat gaat pas lopen vanaf moment van leveren.

Dus ze bieden je geen dienst aan en kunnen ook niet vertellen per wanneer wel.

Korte mail naar ze sturen dat je de overeenkomst ontbind op basis van wkoa. Gaan ze daar niet in mee dan ontbind je op basis van non confirmiteit daar ze niet tijdig kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:03:
Leverdatum niet gehaald door leverancier en ook kunnen ze geen datum noemen. Dat is punt een.
Daar dekt men zich natuurlijk voor in bij dit soort projecten. Daar is @Theodor gewoon mee akkoord gegaan.

"Dit contract betreft een bestelling op een adres wat onderdeel uitmaakt van het project van E-Fiber in xxx. Hierdoor is de leverdatum helaas onzeker en mogelijk onderhevig aan wijzigingen. Tweak zal zich tot een uiterste inspannen om de in dit contract beschreven verbinding zo snel mogelijk te leveren nadat glasvezel op uw adres beschikbaar is en wanneer Tweak apparatuur heeft kunnen plaatsen in de wijkcentrale.
Indien de prijzen van Tweak wijzigen voor deze datum houdt Tweak zich het recht voor om dit contract te ontbinden of aan te passen. Dit zal altijd in overleg met u gebeuren."
En als het via telefoon of internet is afgesloten dan geldt wkoa 14 dagen. En dat gaat pas lopen vanaf moment van leveren.
Niet bij een dienst, dan gaan die 14 dagen direct lopen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Voor op afstand gesloten diensten, zoals een telefoonabonnement of de levering van gas, water of elektriciteit, geldt dat er aan een aantal voorwaarden moet zijn voldaan voordat deze kunnen worden uitgezonderd van het herroepingsrecht. Volgens de wet mag dit namelijk alleen als:

de dienst volledig is uitgevoerd tijdens de bedenktijd;
indien de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen
De dienst is nog niet geleverd, en TS heeft een darum gekregen die ze nu in de verte niet kunnen nakomen kan je van alles beweren in je overeenkomst maar ze kunnen TS juridisch niet oneindig laten wachten. Geen datum noemen is in strijd met hun eigen voorwaarden dat ze zich tot het uiterste zullen inspannen want tenzij de straat compleet blank staat door een geraakte waterleiding kan tweak zich niet beroepen op onvoorzienbare omstandigheden die dermate vertraging kunnen goed praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wat staat er dan precies in de wet?
Artikel 230o
1 De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na:

a. bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
Wat jij citeert gaat over diensten die "kunnen worden uitgezonderd van het herroepingsrecht". Daar is in dit geval geen sprake van, @Theodor kan prima gebruik maken van zijn herroepingsrecht. Tot 14 dagen nadat hij het contract heeft afgesloten dus.
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:37:
Geen datum noemen is in strijd met hun eigen voorwaarden dat ze zich tot het uiterste zullen inspannen want tenzij de straat compleet blank staat door een geraakte waterleiding kan tweak zich niet beroepen op onvoorzienbare omstandigheden die dermate vertraging kunnen goed praten.
Tweak is niet de partij die de glasvezel aanlegt, dat is E-Fiber. Tweak is alleen een provider, die belooft:

"Tweak zal zich tot een uiterste inspannen om de in dit contract beschreven verbinding zo snel mogelijk te leveren nadat glasvezel op uw adres beschikbaar is"

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 15-10-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Opzegtermijn is 14 dagen na afsluiten van contract bij een dienst. Dus daar kan je het niet op laten vallen.

Neem niet weg dat het ingaan wel op een redelijk termijn moet gebeuren. E-fiber moet wel met een richtdatum gaan komen lijkt me zo. (Enja dan zit je waarschijnlijk gewoon een jaar aan tweak vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
Mail van tweak..

Bedankt voor uw bericht!

Om wat mijn collega zegt te verhelderen:
U heeft een aanvraag gedaan in de tijd dat E-fiber aan het speculeren was om glasvezel aan te sluiten in uw wijk.
Zij gaan hier actie ondernemen omdat er vraag is in uw wijk. De enige voorwaarde die zij stelden is dat u klant wordt bij een internetprovider die onder E-fiber valt en dan kunt u gratis gebruik maken van de aansluiting.
Op 23-06-2022 heeft u de aanvraag bij ons gedaan en kunnen wij deze ook niet kosteloos op laten zeggen. Hiervoor zult u bij E-fiber navraag kunnen doen over welke kosten er hier van spraken zijn.
Overigens neemt T-mobile ons over maar blijft onze service ongewijzigd.
Ik hoop u bij deze voldoende geinformeerd te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Xander schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:44:
Wat staat er dan precies in de wet?

[...]

Wat jij citeert gaat over diensten die "kunnen worden uitgezonderd van het herroepingsrecht". Daar is in dit geval geen sprake van, @Theodor kan prima gebruik maken van zijn herroepingsrecht. Tot 14 dagen nadat hij het contract heeft afgesloten dus.
De termijn wordt opgerekt naar een jaar als een bedrijf de klant onvoldoende informeert over het herroepingsrecht. Bij tweak moet ik echt zoeken naar het bestaan van de bedenktijd en kan ik geen modelformulier voor de herroeping vinden. Misschien dat dit formulier alsnog wordt toegestuurd na het plaatsen van een bestelling (dat gaat me wat ver om uit te proberen), maar anders heb je dus een jaar bedenktijd.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Niet online
Tweak staat hier tot nu toe waarschijnlijk gewoon in haar recht.. Maar @Theodor je gaat dus binnenkort aangesloten worden? Of heeft e-fibee nog geen richtdatum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
fopjurist schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:16:
[...]

De termijn wordt opgerekt naar een jaar als een bedrijf de klant onvoldoende informeert over het herroepingsrecht.
Tja wat is voldoende?

Tijdje terug zelf toevallig ook een abonnement bij Tweak besteld. Voordat de bestelling definitief was kwam dit nog in de mail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sk4G1zyFJPfEVH6uduC06LVnJ30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNOdabCe9u7TbFbJSM36ehvP.png?f=fotoalbum_large

Ik voel mij in ieder geval voldoende geïnformeerd en volgens mij weet je als klant prima waar je aan toe bent, ook in het geval van vraagbundeling.

Zo'n modelformulier heb ik geen idee van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Xander schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Zo'n modelformulier heb ik geen idee van.
Zonder modelformulier is de termijn een jaar. Het is een suf formulier maar het is wel verplicht.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Niet online
Als @Theodor ook deze mail gehad heeft en bevestigd heeft is het duidelijk. Zit je er aan vast (als de tijd van e-fiber niet onredelijk lang is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chocomellover
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-10-2022
Wat ik even mis is of dat E-Fiber überhaupt wel bezig is?

Als ik het goed begrijp dan is er nog nergens aangegeven dat E-Fiber bezig is.

Als ik lees : "Helaas kunnen wij dit niet doen aangezien u in een vraaggestuurd gebied zit. Dat betekent dat er glasvezel wordt geleverd enkel als er vraag naar is. Daarbij dient u een abonnement af te sluiten voordat er überhaupt glasvezel wordt geleverd. De aansluitkosten voor glasvezel zijn normaliter boven de 400 euro, maar met deze overeenkomst is het namelijk gratis. U dient dus echt even bij E-Fiber te controleren of u wel van het abonnement kan afzien zonder kosten te krijgen, als u toch geen glasvezel wilt."

Dan heb ik zoiets van : Leuk, maar dit kan nog wel 100 jaar doorgaan. Dit kan natuurlijk niet betekenen dat dat contract maar even 100 jaar geldig blijft.
E-Fiber zal ergens dat vraaggestuurde gedeelte om moeten zetten naar een definitieve actie, en tot die tijd lijkt mij eigenlijk dat er nog niet eens fatsoenlijk een contract afgesloten kan worden.

Ik ken dit soort trajecten eigenlijk ook alleen maar in de volgende vorm :
1: Eerst een inventarisatie ronde om te kijken of er xx.000 geïnteresseerden zijn, hier geldt nog nul verplichting
2: Dan krijg je een leverancier die contracten gaat uitschrijven en die zegt : Als die geïnteresseerden 80% omzetten naar contract dan beginnen we op datum x/y/z en bij 79% vervallen de contracten en gaan we praktisch terug naar stap 0
Juist om eeuwigdurende contracten te voorkomen.

Maar hier lijkt er bij 1 een contract te zijn zonder leverdatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:34:
[...]
Zonder modelformulier is de termijn een jaar.
Daarnaast staat er in de MvT bij art. 6:230o BW voor de levering van bijvoorbeeld digitale televisie:
Lastiger zijn de gevallen waarbij de zaak ondergeschikt is aan de dienstverlening – bijvoorbeeld het bestellen van een pakket voor digitale televisie. In dit geval lijkt de termijn voor ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig het regime van de levering van zaken het meeste met de aard en strekking van de richtlijn overeen te stemmen. Immers, de consument kan pas zien hoe de dienst concreet werkt nadat hij de digitale ontvanger heeft geïnstalleerd en de televisiesignalen ontvangt. Ook in de Nederlandse jurisprudentie is een dergelijke uitleg aangenomen (Rb Arnhem 14 juni 2010, LJN BN0733). De uiteindelijke uitleg is voorbehouden aan het Hof van Justitie van de Europese Unie. Hierbij moet nog worden aangetekend dat het feit dat de ontbindingstermijn voor de consumentenkoop geldt, niet wegneemt dat de vergoedingsregeling voor reeds verrichte diensten van artikel 230s lid 4 geldt (overweging 50 van de richtlijn en artikel 230g lid 2).
Kamerstukken II 2012/13, 33520, nr. 3, p. 37 (MvT)

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:10:
[...]
Daar dekt men zich natuurlijk voor in bij dit soort projecten.
Daar kunnen op zich valide redenen voor zijn, maar in art. 6:237 aanhef en onder e BW staat bepaald:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

e. dat de gebruiker een ongebruikelijk lange of onvoldoende bepaalde termijn voor de nakoming geeft
Een 'open einde' clausule is dus in principe vernietigbaar door een consument, tenzij de gebruiker van de AV voldoende stelt en zo nodig bewijst waarom dat beding niet onredelijk bezwarend is.
Xander schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:10:
[...]
Niet bij een dienst, dan gaan die 14 dagen direct lopen.
Zie de MvT hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:53
@Real Ik vind het argument uit de MvT (en het vonnis) zwak. Er wordt geredeneerd dat je een dienst net als een zaak moet kunnen "uitproberen". Maar dat staat nergens in de overwegingen van de richtlijn, en er is bovendien een hele systematiek voor wat er moet gebeuren als er tijdens de bedenktermijn is begonnen met het uitvoeren van de dienst. Er is duidelijk gekozen voor een bedenktermijn die begint te lopen vanaf het sluiten van de overeenkomst, niet vanaf het begin van de dienstverlening. Waarom dat anders zou zijn als er ook een zaak in het spel is snap ik niet, omdat bij een overeenkomst waarbij er geen zaak in het spel is, de consument net zo goed de dienst niet kan "uitproberen" als de uitvoering pas in de toekomst begint.

(En wat gebeurt er als je de zaak alvast aflevert maar de dienstverlening nog niet activeert? De consument zit dan met een modem waar 'ie alsnog de dienstverlening niet mee kan "uitproberen".)

[ Voor 11% gewijzigd door Tom-Z op 15-10-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Niet online
chocomellover schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:48:
Wat ik even mis is of dat E-Fiber überhaupt wel bezig is?

Als ik het goed begrijp dan is er nog nergens aangegeven dat E-Fiber bezig is.

Als ik lees : "Helaas kunnen wij dit niet doen aangezien u in een vraaggestuurd gebied zit. Dat betekent dat er glasvezel wordt geleverd enkel als er vraag naar is. Daarbij dient u een abonnement af te sluiten voordat er überhaupt glasvezel wordt geleverd. De aansluitkosten voor glasvezel zijn normaliter boven de 400 euro, maar met deze overeenkomst is het namelijk gratis. U dient dus echt even bij E-Fiber te controleren of u wel van het abonnement kan afzien zonder kosten te krijgen, als u toch geen glasvezel wilt."

Dan heb ik zoiets van : Leuk, maar dit kan nog wel 100 jaar doorgaan. Dit kan natuurlijk niet betekenen dat dat contract maar even 100 jaar geldig blijft.
E-Fiber zal ergens dat vraaggestuurde gedeelte om moeten zetten naar een definitieve actie, en tot die tijd lijkt mij eigenlijk dat er nog niet eens fatsoenlijk een contract afgesloten kan worden.

Ik ken dit soort trajecten eigenlijk ook alleen maar in de volgende vorm :
1: Eerst een inventarisatie ronde om te kijken of er xx.000 geïnteresseerden zijn, hier geldt nog nul verplichting
2: Dan krijg je een leverancier die contracten gaat uitschrijven en die zegt : Als die geïnteresseerden 80% omzetten naar contract dan beginnen we op datum x/y/z en bij 79% vervallen de contracten en gaan we praktisch terug naar stap 0
Juist om eeuwigdurende contracten te voorkomen.

Maar hier lijkt er bij 1 een contract te zijn zonder leverdatum
Dat mis ik ook.. maar aangezien @Theodor spreekt van 16 september klinkt het of ze al dicht tegen aansluiten zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
Knurft schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:23:
Tweak staat hier tot nu toe waarschijnlijk gewoon in haar recht.. Maar @Theodor je gaat dus binnenkort aangesloten worden? Of heeft e-fibee nog geen richtdatum?
Richtdatum ja in de glazen bol kijken,ze weten het gewoon niet...zowel tweak als E-Fiber niet....
Het is toch vreemd dat tweak een streefdatum doorgeeft zoals bij mij 16 sep 2022 als je na die datum de postcode check doet, en ja na 16 sep is dit weer verdwenen.
Neef van mij in een naburig dorp krijgen ook glasvezel postcode check streefdatum sep 2023,moeten nog beginnen daar.

[ Voor 27% gewijzigd door Theodor op 15-10-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Op zich is de tekst in de MvT bij art. 6:237 aanhef en onder e BW ook interessant. Ik heb hieronder aangezet:
e . Een beding waarbij de gebruiker zich - in afwijking van artikel 6.1.6.9 - een ongebruikelijk lange of onvoldoende bepaalde termijn voor de nakoming geeft, heeft voor de wederpartij niet slechts de hierboven bij a vermelde nadelen, maar belet haar tevens de - immers inmiddels gesloten - overeenkomst al dan niet na ingebrekestelling te ontbinden. Dit rechtvaardigt het aan een zodanig beding het vermoeden van onredelijkheid te verbinden. Of een termijn ongebruikelijk lang of onvoldoende bepaald is, is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Is de termijn van het intreden van bepaalde omstandigheden afhankelijk, dan zullen deze in beginsel niet uitsluitend in de sfeer van de gebruiker gelegen kunnen zijn, doch ook voor de wederpartij waarneembaar moeten zijn.
Kamerstukken II 1981/82, 16983, nr. 3, p. 40 (MvT)

Wat zou er worden bedoeld met 'waarneembaar'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:24
[/edit is al uitvoerig besproken.

[ Voor 96% gewijzigd door loki504 op 16-10-2022 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Niet online
Theodor schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:05:
[...]

Richtdatum ja in de glazen bol kijken,ze weten het gewoon niet...zowel tweak als E-Fiber niet....
Het is toch vreemd dat tweak een streefdatum doorgeeft zoals bij mij 16 sep 2022 als je na die datum de postcode check doet, en ja na 16 sep is dit weer verdwenen.
Neef van mij in een naburig dorp krijgen ook glasvezel postcode check streefdatum sep 2023,moeten nog beginnen daar.
Maar ze zijn dus nog niet aan het graven in de buurt begrijp ik? Of vergunningsaanvragen?
Lijkt me redelijk ale je richting tweak en e-fiber concreet aangeeft "als de levering niet voo bv 1 december start je het contract wil ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
Als ik de planning van e-fiber bekijk zou onze zone deze maand aangesloten worden.
Maar als ik ze mail weten ze het niet,dus ja wat moet je ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Kan je geen andere provider kiezen die in het lijstje van E-Fiber staat? In dat geval voldoe je toch aan hun eis om een abonnement te nemen bij een provider die onder E-Fiber valt?

[ Voor 10% gewijzigd door Capa op 17-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel een aanvulling gegeven, zodat die iets duidelijk3r is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1ll14m
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 08:20
@Theodor Ik zit in het zelfde schuitje, ik heb mij eind vorig jaar aangemeld voor tweak en heb op de zelfde manier hier op tweakers gelezen dat tweak overgenomen is door T-Mobile. Ik heb ook geen behoefte om klant te worden van T-Mobile en wil mijn contract laten beeindigen.

Telefonisch werd mij verteld dat het opzeggen mogelijk nog zou kunnen omdat er nog niet geschouwd was en zou het door geven aan de desbetreffende afdeling. Een paardagen daarna kreeg ik te horen dat het niet mogelijk was aangezien het gaat om een vraaggestuurd gebied gaat.

Uiteindelijk zou ik uiteraard wel glasvezel willen maar via een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
Gister contact gehad met e-fiber en kom er niet onderuit,ze vertelden mij dat ik al aangesloten had moeten zijn.
Mooi niet dus,vind het maar een grote rommelbende dat e-fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Theodor schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:12:
Gister contact gehad met e-fiber en kom er niet onderuit,ze vertelden mij dat ik al aangesloten had moeten zijn.
Wacht even, E-fiber heeft nu toch geen glasvezel aangelegd en voorlopig geen plannen om te gaan graven? Dus dan heb je wel een abonnement, maar geen internet.

Lijkt me eerlijk gezegd al een reden tot ontbinden vanwege niet leveren van de beloofde dienst. Of tenminste, dat je niet hoeft te betalen tot er een glasvezelkabel in je huis ligt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocomellover
Theodor schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:12:
Alhoewel de overname door T-Mobile geen geldige reden voor opzegging is, geeft E-Fiber je hiermee wel allerlei handvatten om je contract op andere gronden op te zeggen.

Het meeste staat al in de rest van het topic, maar als E-Fiber zegt dat je al aangesloten had moeten zijn dan kunnen ze praktisch helemaal niet meer vaag gaan doen over een aansluitdatum.

Kijk, als jij al aangesloten had moeten zijn (en jij hebt het niet actief tegengehouden), dan is het gewoon een wanprestatie van hun kant. Uiteraard moet je ze een reële mogelijkheid / tijd / kans geven om die wanprestatie te corrigeren, alleen dan moeten zij wel even exact aangeven wanneer zij van plan zijn dit te gaan corrigeren.
Als zij dit niet tijdig corrigeren, tja dan zeg jij gewoon je contract op vanwege wanprestatie.

Let op dat dit niet betekent dat het kosteloos moet zijn, er kan van alles in je contract staan waardoor het alsnog wel geld kost als je binnen x tijd opzegt etc.
Maar ik dacht dat het je ging om het opzeggen en niet per definitie om het kosteloos opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
Op de FAQ van e-fiber staat:
"Ik wil geen glasvezel. Kan ik mij afmelden?"
Ja, dat kan. Heb je recentelijk informatie ontvangen over de aanleg van glasvezel in je wijk? Dan kun je er gewoon voor kiezen om niet aangesloten te worden op het glasvezelnetwerk. Je kunt dit aangeven bij de schouwer die bij je langs zal komen. Bedenk wel dat glasvezel een uitstekende investering in de toekomst is. We gaan steeds meer gebruik maken van het internet en digitale apparaten en glasvezel kan deze capaciteit aan. Nu zal de aanleg en aansluiting in je woning gratis worden geplaatst. Dit is later echter niet meer kosteloos.

Ik heb nog niets in huis liggen en er is geen schouwing geweest,dus zonder losten opzeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocomellover
Theodor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:14:
Ik heb nog niets in huis liggen en er is geen schouwing geweest,dus zonder losten opzeggen...
In wat jij quote staat niet dat je zonder kosten kan opzeggen. Er staat ook niet dat je wel moet betalen.

Er staat gewoon enkel in dat je kan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Theodor schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:15:
Mail van tweak..

Bedankt voor uw bericht!

Om wat mijn collega zegt te verhelderen:
U heeft een aanvraag gedaan in de tijd dat E-fiber aan het speculeren was om glasvezel aan te sluiten in uw wijk.
Zij gaan hier actie ondernemen omdat er vraag is in uw wijk. De enige voorwaarde die zij stelden is dat u klant wordt bij een internetprovider die onder E-fiber valt en dan kunt u gratis gebruik maken van de aansluiting.
Op 23-06-2022 heeft u de aanvraag bij ons gedaan en kunnen wij deze ook niet kosteloos op laten zeggen. Hiervoor zult u bij E-fiber navraag kunnen doen over welke kosten er hier van spraken zijn.
Overigens neemt T-mobile ons over maar blijft onze service ongewijzigd.
Ik hoop u bij deze voldoende geinformeerd te hebben.
1. Wat zijn de ontbindende voorwaarden in je contract? Ik neem aan dat het bijvoorbeeld mogelijk is dat jij verhuist en de overeenkomst daardoor kan opzeggen?
2. Wat staat er over opzegkosten in je contract?
3. Wat heb jij formeel te maken met E-Fiber, dat lijkt mij een partij die door Tweak wordt ingeschakeld?

Je zegt zelf dat je geen contract hebt met E-Fiber, die zaken moeten dan dus staan in je overeenkomst met Tweak.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 21-10-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Theodor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:14:
Kun je concreet de volgende vragen beantwoorden?

A) Ben je consument?

B ) Heb je nu wel of niet een modelformulier voor herroeping ontvangen?

C) Heb je de algemene voorwaarden (AV) ontvangen op een duurzame gegevensdrager?

Dat laatste kan bijvoorbeeld een webpagina zijn waar jij alleen bij kan, een PDF in een e-mail, een e-mail met de werkelijke tekst van de AV, de AV op papier thuis in de brievenbus etc. Met een 'duurzame' gegevensdrager wordt bedoeld dat de AV voor deze overeenkomst door jou te raadplegen zijn gedurende langere tijd, ook als de AV voor nieuwe klanten wijzigt. Een verwijzing naar een openbare website met de AV is dus onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Real schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

C) Heb je de algemene voorwaarden (AV) ontvangen op een duurzame gegevensdrager?

Dat laatste kan bijvoorbeeld een webpagina zijn waar jij alleen bij kan, een PDF in een e-mail, een e-mail met de werkelijke tekst van de AV, de AV op papier thuis in de brievenbus etc. Met een 'duurzame' gegevensdrager wordt bedoeld dat de AV voor deze overeenkomst door jou te raadplegen zijn gedurende langere tijd, ook als de AV voor nieuwe klanten wijzigt. Een verwijzing naar een openbare website met de AV is dus onvoldoende.
Terhandstelling hoeft toch niet per se op een duurzame gegevensdrager? Op grond van 6:230c lid 3 is een gewone hyperlink zelfs expliciet toegestaan (maar het is onduidelijk of dat ook geldt voor internetproviders). Onduidelijk is of internetproviders daar ook onder vallen, maar dan nog is de maatstaf voor "terhandstelling" anders dan "duurzame gegevensdrager". Tekst en Commentaar schijft zelfs: "[in 6:234 lid 2] mag niet worden gelezen dat de gebruiker verplicht is om de algemene voorwaarden permanent op zijn website beschikbaar te houden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Terhandstelling hoeft toch niet per se op een duurzame gegevensdrager? Op grond van 6:230c lid 3 is een gewone hyperlink zelfs expliciet toegestaan (maar het is onduidelijk of dat ook geldt voor internetproviders).
Real in "Defect product bij retourzending nog meer "kapot" geraakt"

Zie ook reacties verderop.

[ Voor 9% gewijzigd door Real op 21-10-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Dat gaat over de verplichte informatie van 6:230m. Die moet op een duurzame drager. De AV vallen niet onder die verplichte informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
Dat gaat over de verplichte informatie van 6:230m. Die moet op een duurzame drager. De AV vallen niet onder die verplichte informatie.
Je hebt helemaal gelijk dat het arrest ziet op de verplichte informatie en niet in het algemeen op de AV, maar waar het mij om draait is of die informatie apart is verstrekt of in de AV staan opgenomen. In het laatste geval zijn ze dus ook op een duurzame gegevensdrager verstrekt.

Los daarvan is het denk ik relevant om te benoemen dat de EU twee richtlijnen voor diensten hanteert die hier van belang lijken te zijn en kunnen samenlopen. De E-commerce richtlijn (2000/31/EG), die met name is bedoeld voor overeenkomsten op afstand en de Dienstenrichtlijn (2006/123/EG). De E-commerce richtlijn hanteert een systeem van 'brengen' van de AV en de Dienstenrichtlijn een systeem waarbij de AV moeten worden 'gehaald'. De logica achter 'halen' van de AV is gelegen in het feit dat dienstverrichters in het dagelijks leven allerlei posities kunnen innemen in het maatschappelijk verkeer en het 'brengen' van AV niet voor alle dienstverrichters haalbaar is, maar in dat geval zou moeten kunnen worden volstaan met een verwijzing naar een website.

Beide richtlijnen zijn in het art. 6:230 BW en art. 6:233-234 BW regime verwerkt, maar de implementatie in Nederland is rommelig. Met als gevolg dat dienstverleners (E-commerce) onder het Nederlandse BW een beroep lijken te kunnen doen op het snelle regime voor dienstverrichters (Dienstenrichtlijn).

Maar richtlijn conforme uitleg van het BW brengt m.i. met zich mee dat dienstverleners wel degelijk de AV actief beschikbaar moeten stellen (d.w.z. 'brengen') en de AV logischerwijs dan dus ook op een duurzame gegevensdrager moeten verstrekken, ongeacht of ze gelijktijdig dienstverrichter zijn. Waarom zou een dienstverlener niet simpelweg de AV via bijvoorbeeld een PDF opsturen? Dat doet denk ik ook het meeste recht aan de oorspronkelijke AV regeling uit 1992, waarbij actieve terhandstelling de standaard is, tenzij er uitzonderingen spelen. Maar die uitzonderingen zijn nu net bij dienstverleners zoals een webshop niet van toepassing, want er moet al informatie worden verstrekt op een duurzame gegevensdrager.

Zie voor meer duiding en uitleg NTBR 2018/24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theodor
Ben er vanaf ivm dat er geen schouwing is geweest,heeft me wat mailtjes gekost.
Bedankt voor alle hulp...
Pagina: 1