Heeft er iemand nog onlangs een modem only besteld via Telebet? krijgen jullie dan de nieuwe "witte" bakjes of de "zwarte" nog?
mag afgesloten worden.JustSys schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:12:
Heeft er iemand nog onlangs een modem only besteld via Telebet? krijgen jullie dan de nieuwe "witte" bakjes of de "zwarte" nog?
Heb de account manager opgebeld en die heeft da geregeld. De technische dienst zeiden dat de zwarte modems niet meer bestaan en ook niet meer uitgeleverd worden.
De ene zegt die zijn er niet en de andere zegt die worden nog steeds geleverd?

Klinkt als standaard callcenterpraat, de ene hand die niet weet wat de andere doet. Heb je dan uitsluitsel over modem only? Want als je je eigen topic wil sluiten klinkt dat alsof je duidelijkheid hebt, maar daarover zeg je niks
.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
ja hoor, ze komen die volgende week vervangen, nadat ik deze topic had opgestart hebben ze me opgebeld.Borromini schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:35:
Klinkt als standaard callcenterpraat, de ene hand die niet weet wat de andere doet. Heb je dan uitsluitsel over modem only? Want als je je eigen topic wil sluiten klinkt dat alsof je duidelijkheid hebt, maar daarover zeg je niks.
ps: ik had wel stiekem naar de account manager gemaild dat ik al mijn abonnementen ( 5 ) ga op zeggen
OPGEPAST !!
Telenet sukkelt al jaar en dag met HGW router <-> modem only <-> e-router en tot op de dag van vandaag is dat nog steeds het geval jammer genoeg..
Ik heb enkele maanden geleden mijn oude HGW router gaan wisselen voor een modem only in een Telenet center en na lang onderzoek:
- Je hebt de standaard HGW router van Telenet die elke klant krijgt, vroeger zwart nu wit
- Je hebt de modem-only van Telenet, model is CV7160E
- Je hebt de e-router van Telenet, model is CV8560E
De modem-only kan je niet meer krijgen, dit is ook een ouder type op basis van DOCSIS 3.0 dus die wil je ook niet meer. De CV8560E-router van Telenet is diegene die je wilt hebben, is een router die in bridge modus kan geplaatst worden en dus kan fungeren als soort van "modem-only". Deze heeft ook géén wifi aan boord.
Nadeel is dat ze bij de service desk van Telenet (telefoon of center) amper weten hoe ze deze moeten instellen.. Internet staat er al jaren vol van en ook ik had prijs. Bij thuis komst blijkt dat ik via "mijn telenet" niets kan instellen, dat komt omdat ze de router fout instellen, zo moet het:
- De E-router heeft 3 MAC adressen (HFC MAC, MTA MAC, GATEWAY MAC), die kan je terugvinden op het etiket op de modem zelf
- Op de doos staan echter maar 2 MAC adressen. Sommige Helpdeskers beweren bij hoog en laag dat je maar 2 MAC adressen nodig hebt om de modem correct te provisioneren.
- Je moet er dus voor zorgen dat de Helpdesk ook je derde MAC adres invult
En effectief, dat was het probleem. In het contact center vullen ze de 2 MAC adressen in op de doos en beweren ze dat alles OK is, ook nadat ik 10x vroeg of ze zeker waren. Daarna nog uren aan de telefoon gehangen met Telenet om uit te leggen dat ze dat 3de MAC adres ook in hun systeem moeten ingeven. First line geloofd me niet en ging een technieker sturen.. Uiteindelijk ticketje aangemaakt voor 3rd line en kwartier later mail dat zij het MAC adres hebben ingevuld en 't was in orde..
Wat leesvoer door anderen die hetzelfde gehad hebben:
https://www.netweters.be/...er-aansluiten/td-p/103706
https://www.netweters.be/...-geen-bridging/m-p/102139
Succes!
Telenet sukkelt al jaar en dag met HGW router <-> modem only <-> e-router en tot op de dag van vandaag is dat nog steeds het geval jammer genoeg..
Ik heb enkele maanden geleden mijn oude HGW router gaan wisselen voor een modem only in een Telenet center en na lang onderzoek:
- Je hebt de standaard HGW router van Telenet die elke klant krijgt, vroeger zwart nu wit
- Je hebt de modem-only van Telenet, model is CV7160E
- Je hebt de e-router van Telenet, model is CV8560E
De modem-only kan je niet meer krijgen, dit is ook een ouder type op basis van DOCSIS 3.0 dus die wil je ook niet meer. De CV8560E-router van Telenet is diegene die je wilt hebben, is een router die in bridge modus kan geplaatst worden en dus kan fungeren als soort van "modem-only". Deze heeft ook géén wifi aan boord.
Nadeel is dat ze bij de service desk van Telenet (telefoon of center) amper weten hoe ze deze moeten instellen.. Internet staat er al jaren vol van en ook ik had prijs. Bij thuis komst blijkt dat ik via "mijn telenet" niets kan instellen, dat komt omdat ze de router fout instellen, zo moet het:
- De E-router heeft 3 MAC adressen (HFC MAC, MTA MAC, GATEWAY MAC), die kan je terugvinden op het etiket op de modem zelf
- Op de doos staan echter maar 2 MAC adressen. Sommige Helpdeskers beweren bij hoog en laag dat je maar 2 MAC adressen nodig hebt om de modem correct te provisioneren.
- Je moet er dus voor zorgen dat de Helpdesk ook je derde MAC adres invult
En effectief, dat was het probleem. In het contact center vullen ze de 2 MAC adressen in op de doos en beweren ze dat alles OK is, ook nadat ik 10x vroeg of ze zeker waren. Daarna nog uren aan de telefoon gehangen met Telenet om uit te leggen dat ze dat 3de MAC adres ook in hun systeem moeten ingeven. First line geloofd me niet en ging een technieker sturen.. Uiteindelijk ticketje aangemaakt voor 3rd line en kwartier later mail dat zij het MAC adres hebben ingevuld en 't was in orde..
Wat leesvoer door anderen die hetzelfde gehad hebben:
https://www.netweters.be/...er-aansluiten/td-p/103706
https://www.netweters.be/...-geen-bridging/m-p/102139
Succes!
ik bevestig wat @Tha Render_2 hier zegt + haal aan dat de 8560E de enige modem is die je een extern IP kan bezorgen , en ook diegene die nodig hebt voor 4G Backup
nadeel is dat je die 2 niet kan combineren.. het externe en/of fixed ip word niet gebackuped door de 4G sim
bijkomend voordeel is dat de 8560E zelf geen wifi heeft, en je daardoor 2 wifi boosters gratis mag gebruiken die je dan kan plaatsen waar jij het nodig vind..
nadeel is dat je die 2 niet kan combineren.. het externe en/of fixed ip word niet gebackuped door de 4G sim
bijkomend voordeel is dat de 8560E zelf geen wifi heeft, en je daardoor 2 wifi boosters gratis mag gebruiken die je dan kan plaatsen waar jij het nodig vind..
4G backup is alleen bij de business abonnementen beschikbaar maar deze worden nu afgeschaft bij de particulieren vanaf januari. En voor static ip adres betaal je bij telenet 33 euro per maand.ijske schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:51:
ik bevestig wat @Tha Render_2 hier zegt + haal aan dat de 8560E de enige modem is die je een extern IP kan bezorgen , en ook diegene die nodig hebt voor 4G Backup
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Op de witte zogezegd “modem only” modems/routers kan je wel WiFi/hotspot activeren en dat is wat ik niet wil. Via mijn Telenet.
Ik wil enkel een model met toegang tot het internet voor de rest heeft Telenet geen baat bij wel router/ toestellen ik gebruik.
De witte bakken zijn geen model only. De zwarte zijn nog steeds de enige die enkel modem only zijn.
Ik wil enkel een model met toegang tot het internet voor de rest heeft Telenet geen baat bij wel router/ toestellen ik gebruik.
De witte bakken zijn geen model only. De zwarte zijn nog steeds de enige die enkel modem only zijn.
Lees hier eens. Was eerste hit op google: https://www.netweters.be/...in-2022/m-p/141692#M26470JustSys schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:19:
Op de witte zogezegd “modem only” modems/routers kan je wel WiFi/hotspot activeren en dat is wat ik niet wil. Via mijn Telenet.
Dit is een forum van Telenet waar alles ivm Telenet kunt vragen.
[ Voor 5% gewijzigd door Dyckie op 15-10-2022 15:33 ]
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
dat WiFi/Hotspot activeren is alleen voor jou account, of jij toegang wil hebben tot anderen hun hotspots..
maar jij wil dus privacy gewijs je eigen router erachter zetten ? prima, dat kan echt achter elke modem....
zet ook IPv6 dan volledig uit, anders kan telenet alsnog zien welke devices er met een ipv6 adresje gaan lopen
gebruik ook andere DNS servers dan die van je ISP
maar serieus.. denk je dat een ISP zoals telenet het wat boeit wat jij uitspookt ? tenzij ze iets opgelegd krijgen vanuit een rechtbank oid zal het ze worst wezen wat jij op het net uitsteekt
Los daarvan word wel het type traffiek gemeten.. doe jij bv veel torrentjes , gaat dat verkeer geknepen worden .. Dat doet elke provider .. anoniem.. maar statistieken bijhouden gebeurd overal
maar jij wil dus privacy gewijs je eigen router erachter zetten ? prima, dat kan echt achter elke modem....
zet ook IPv6 dan volledig uit, anders kan telenet alsnog zien welke devices er met een ipv6 adresje gaan lopen
gebruik ook andere DNS servers dan die van je ISP
maar serieus.. denk je dat een ISP zoals telenet het wat boeit wat jij uitspookt ? tenzij ze iets opgelegd krijgen vanuit een rechtbank oid zal het ze worst wezen wat jij op het net uitsteekt
Los daarvan word wel het type traffiek gemeten.. doe jij bv veel torrentjes , gaat dat verkeer geknepen worden .. Dat doet elke provider .. anoniem.. maar statistieken bijhouden gebeurd overal
[ Voor 19% gewijzigd door ijske op 15-10-2022 15:37 ]
Wel een beetje meewerken eh, het is hier al uitgelegd geweest:JustSys schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:19:
- Modem only kan je niet meer krijgen, bestaat niet meer, dat zijn ook oudere toestellen.
- De standaard HGW router die normaal elke klant krijgt is wit, de oude waren zwart.
- De CV8560E-router, die is wit, heeft geen wifi en heeft als feature MAC passthrough waardoor je hem kan gebruiken als "modem-only".
Maar bij Telenet stellen ze die CV8560E vaak fout in door maar 2 MAC adressen van de 3 in te vullen bij de provisioning waardoor die in "Mijn Telenet" fout wordt gezien als een ander type. Als alles goed gaat moet je dit zien:
/f/image/9q9nsC7On9q2B1vz9ipiUULI.png?f=fotoalbum_large)
En daarna bij de geavanceerde instellingen o.a.:
/f/image/6i4eLocOdardTGEboH6DmHdS.png?f=fotoalbum_large)
Als je toch wifi instellingen ziet in "Mijn Telenet" kan dat 2 redenen hebben:
- Ze hebben de router fout geprovisioneerd
of
- Je hebt van die wifi powerlines hangen, daar kan je uiteraard wel wifi op instellen en dat verloopt ook via "Mijn Telenet"
[ Voor 6% gewijzigd door Tha Render_2 op 16-10-2022 08:45 ]
@Tha Render_2
bedankt voor de uitleg! Ik moet jullie gelijk geven ivm de "zwart" modem only toestellen. Deze zijn idd niet meer leverbaar (zakelijke klant).
ik heb een USG erachter gezetBij bridging dien ik het Mac van de USG in te geven en zo kan er verbinding gemaakt worden met het internet.
Waar sluiten jullie de uitgang van de router aan de Witte Telenet bak? in 1 van de gele of de blauwe WAN?
want via de WAN krijg ik geen connectie naar buiten.
bedankt voor de uitleg! Ik moet jullie gelijk geven ivm de "zwart" modem only toestellen. Deze zijn idd niet meer leverbaar (zakelijke klant).
ik heb een USG erachter gezetBij bridging dien ik het Mac van de USG in te geven en zo kan er verbinding gemaakt worden met het internet.
Waar sluiten jullie de uitgang van de router aan de Witte Telenet bak? in 1 van de gele of de blauwe WAN?
want via de WAN krijg ik geen connectie naar buiten.
WAN poort is niet actief op de CV8560E.
https://www2.telenet.be/n...-over-mijn-telenet-modem/
https://www2.telenet.be/n...-over-mijn-telenet-modem/
WAN: 1 blauwe ethernetpoort. Die poort staat niet actief en gebruik je niet.
Je mag de blauwe WAN poort niet gebruiken, die staat niet actief. De USG moet op een gele poort hangen. Het MAC adres van de WAN poort van je USG ingeven op mijn telenet, even wachten en de USG gaat het WAN IP krijgen.
Let op, het MAC adres vinden van een poort bij Unifi is niet zo eenvoudig, in de GUI wordt vaak niet het MAC adres van de WAN poort weergegeven. Beste is via CLI of SSH.
Let op, het MAC adres vinden van een poort bij Unifi is niet zo eenvoudig, in de GUI wordt vaak niet het MAC adres van de WAN poort weergegeven. Beste is via CLI of SSH.
Thank, had het ondertussen al opgemerkt. wel jammer van de echte Modem Only toestellen... het gaat er bi mij nog altijd niet in dat je je instellingen online moet aanpassen.
alvast bedankt de hulp en informatie.
alvast bedankt de hulp en informatie.
Last q, nadeel van de e-router is dat je maar 1 public op adres krijgt. Met de zwarte kon ik netjes 2 public ip’s 1 voor de lab omgeving en de andere thuis/lan
Pagina: 1