Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Intergas HRE stookt vooral in de nacht (VVW)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb in huis (hoekwoning 2019, 125m2) een Intergas HRE in combinatie met vloerverwarming, nu heb ik sinds een korte tijd een HomeWizard en heb nu mooi inzicht in mijn stroom- en gasverbruik.

Sinds kort is de verwarming ook weer aangegaan, vloerverwarming. Maar het valt mij op dat elke dag in de afgelopen week, deze vooral in de nacht stookt. zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOxeYFqgsuEM9ny4TqvtH0H7Xyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qq4KPCpbhjuEimaXM6i6lX7O.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit aanpassen? Ik heb liever dat hij in de namiddag/begin avond stookt, aangezien we dan thuis komen/zijn, in plaats van de nacht, wanneer we slapen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intergas HRE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb wat YouTube guides gekeken over het afstellen van de Intergas HRE, goeie tips, zo heb ik mijne nu van de lerende modus naar Eco stand gezet gister en de aanvoer temperatuur van 45 naar 40 graden gezet. Dit zijn simpele aanpassingen, maar ik heb nog steeds geen idee, voor de overige instellingen hoe ik deze “goed” zou moeten zetten, en of het mogelijk is om het stook patroon aan te passen. En welke instellingen ik dan zou moeten gebruiken.

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:35

de Peer

under peer review

gise schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:15:
Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit aanpassen?
Gewoon uitzetten. En handmatig stoken of eventueel volgens bepaalde tijden.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de thermostaat de baas is en niet jij.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 14-10-2022 10:18 ]

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat voor thermostaat heb je een hoe heb je die ingesteld? Als je huis 's nachts afkoelt, maar je thermostaat staat nog op warm, dan is het niet gek dat je ketel gaat stoken. In theorie kan je nachtverlaging toepassen, hoewel dit icm vloerverwarming niet altijd even efficient is.

When life gives you lemons, start a battery factory

• robbre
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 17:06
Staat de comfort stand ingeschakeld op je ketel ? Zo ja dan wordt het tapwater steeds op temperatuur gehouden.

• gise
  • Niet online
Als thermostaat heb ik deze, kan daar alleen niet direct een merk/model op zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c4o0KWqhczYuFU5MtLlpHPLMJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3mALAyp4ZuzG2SvXja9waa3.jpg?f=fotoalbum_large

Deze laat ik gewoon de gehele winter op dezelfde temperatuur staan, dag en nacht. Had begrepen dat dat in het geval van vloerverwarming het beste is.

CV staat op eco stand, comfort stand staat uit.

• gise
  • Niet online
Oke, na wat speurwerk heb ik online kunnen achterhalen dat het de "Smart 2" thermostaat is en heb ik de handleiding gevonden: https://vloerverwarmingzu...elaar_lcd_handleiding.pdf

Ik ga even doorlezen. Ik was hiervoor in de veronderstelling dat ik aan de kant van de CV dingen moest instellen, maar misschien inderdaad handiger om aan de kant van de thermostaat eea in te stellen 8)7

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
gise schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:46:
Deze laat ik gewoon de gehele winter op dezelfde temperatuur staan, dag en nacht.
Dan is het toch logisch? In de nacht koelt het veel sneller af dan overdag dus gaat de ketel in de nacht (meer) stoken. Dit is toch eenvoudig op te lossen met een klokthermostaat. je moet dan zelf ervaren in hoeverre je de nacht temperatuur lager zet dan de dag temperatuur.

[ Voor 25% gewijzigd door jongetje op 14-10-2022 12:31 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Is dat correct voor de HRE? Ik heb zelf een Intergas Xtreme en daar kun je de Eco stand beter een Smart Comfort stand noemen want er wordt nog steeds tapwater op temperatuur gehouden.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 18:31
Het gasverbruik is niet gek. Wel kan je zien dat ie moduleert. Of dat nodig / verstandig is met vloerverwarming weet ik niet. Daarnaast, of nachtverlaging verbruik gaat schelen in dit geval weet ik niet. Met vloerverwarming kan het relatief veel gas kosten om elke middag op te "stoken" om het s'avonds warm te hebben.
Dat is dus het mooie van meten, je kan dus kijken wat voor jouw huis en jouw situatie het beste werkt (comform & verbruik).
Eventueel kan je met https://mindergas.nl/ je meterstanden bijhouden, die houdt ook rekening met graaddagen en kan je zien of je instelling in de thermostaat of cv ketel ook een positief effect heeft op je verbruik.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
...Deze laat ik gewoon de gehele winter op dezelfde temperatuur staan, dag en nacht. Had begrepen dat dat in het geval van vloerverwarming het beste is....
Aangezien we op tweakers vriendelijk zijn voor elkaar, mag ik degenen die dit beweren geen dwaze idioten noemen O-)
Nachtverlaging heeft altijd zin, ook met vloerverwarming. Hier gebeurt exact wat nachtverlaging voorkomt: 's nachts is het buiten kouder, dus bij constante vraagtemperatuur wordt er 's nachts gestookt.
Maar vloerverwarming is toch traag? Ja, er zit mss 2 uur verschuiving op; kan je perfect opvangen met een verschuiving in je thermostaatprogramma (of een slimme thermostat dit zelf laten regelen, aanwarmvervroeging heet dit).
En met een warmtepomp dan? Die is efficiënter als het buiten warmer is, dus laat je liever niet 's nachts draaien, snappie. En moet hij 24/24 draaien, dan is ie te klein gekozen (en kan je best de isolatie / ventilatie checken).

En nog een voordeel van nachtverlaging, al is het maar een halve graad: je kan het moment kiezen dat er warmte beschikbaar is, vb 's ochtends in de badkamer (die mss nog een radiator heeft), of 's avonds op het moment dat de kindjes hun tandjes poetsen/ je in de zetel ploft en graag wat warmer hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
smaij schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:39:
Het gasverbruik is niet gek. Wel kan je zien dat ie moduleert. Of dat nodig / verstandig is met vloerverwarming weet ik niet.
[...]
Daarnaast, of nachtverlaging verbruik gaat schelen in dit geval weet ik niet. Met vloerverwarming kan het relatief veel gas kosten om elke middag op te "stoken" om het s'avonds warm te hebben....
Onzin.
Ja, je gaat mss 0.1m³ meer gas verbruiken bij het opstoken, maar hebt er mss 0.5 bespaard.
Feit blijft dat je warmteverlies relatief is aan de verschiltemperatuur buiten - binnen, dus kouder binnen is minder verlies. En een vloerverwarming heeft een erg lage retourtemperatuur, dus de condensatieketel blijft op maximaal rendement bij aanwarmen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Als thermostaat heb ik deze, kan daar alleen niet direct een merk/model op zien:
[Afbeelding]

Deze laat ik gewoon de gehele winter op dezelfde temperatuur staan, dag en nacht. Had begrepen dat dat in het geval van vloerverwarming het beste is.

Möhlenhoff. En dat eigenwijze ding doet standaard 2°C nachtverlaging toepassen. Dus laat altijd 2°C onder je ingestelde temperatuur terugzakken... :/ Ik heb een dagprogramma van 24u ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/te_OapODxC05E1_am5qCFf6Cg7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OY5c6cmAGoaTrFEeMPHC56Yr.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door warhamstr op 14-10-2022 13:11 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• gise
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

Is dat correct voor de HRE? Ik heb zelf een Intergas Xtreme en daar kun je de Eco stand beter een Smart Comfort stand noemen want er wordt nog steeds tapwater op temperatuur gehouden.
Hij stond op de Smart Comfort stand, 1 lampje aan, heb nu de stand gekozen met beide lampjes uit, dus de echte eco stand.

• gise
  • Niet online
warhamstr schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Möhlenhoff. En dat eigenwijze ding doet standaard 2°C nachtverlaging toepassen. Dus laat altijd 2°C onder je ingestelde temperatuur terugzakken... :/ Ik heb een dagprogramma van 24u ingesteld.

[Afbeelding]
Weet je toevallig ook welk model dit is? op de plaatjes lijken ze in ieder geval allemaal op elkaar zie ik..

https://www.manualslib.com/brand/mohlenhoff/thermostat.html

of moet ik 'm anders even van de muur afhalen om zo misschien op de achter/binnenkant te kunnen kijken welke het is?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
gise schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Weet je toevallig ook welk model dit is? op de plaatjes lijken ze in ieder geval allemaal op elkaar zie ik..

https://www.manualslib.com/brand/mohlenhoff/thermostat.html

of moet ik 'm anders even van de muur afhalen om zo misschien op de achter/binnenkant te kunnen kijken welke het is?
Ligt aan aantal opties welke je hebt. "Control" is de meest uitgebreide zover ik weet.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• gise
  • Niet online
warhamstr schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:39:
[...]

Ligt aan aantal opties welke je hebt. "Control" is de meest uitgebreide zover ik weet.
Oké, het heeft even wat tijd gekost om alles uit te zoeken, maar ik had dus de minst uitgebreide versie waar eigenlijk gewoon niks in te configureren valt.
Ik had de basic, model 40203, en nu vervangen voor de “Control”, model 45203-60.
De Control is inderdaad de meest uitgebreide met alle opties en ik kan nu mooi gewoon tijdschema’s aanmaken en temperaturen instellen per schema.

Gas gebruik met de oude thermostaat, waarbij ik ‘m ‘s nachts niet lager zette was 5 euro op een dag (hele nacht stoken, verwarmen + warm water gebruik)
Nu heb ik ‘m ingesteld dat hij vanaf einde middag moet stoken, meestal is het huis gedurende de dag al wat opgewarmd door de zon en houdt het huis dat al vast door de goede isolatie, dus word er nu nog maar een (half) uurtje in de avond bij gestookt en nu kom ik op zo’n 2 euro per dag voor gas.

Bedankt allen voor de hulp en tips!
Pagina: 1