Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 01:39
Onze cv ketel is 10 jaar oud. Toentertijd is ook het expansievat vervangen. Deze lijkt het nu te hebben begeven. Druk loopt op bij verwarmen systeem en het geluid bij het tikken op bovenzijde van het vat klinkt niet dof.

Nu komt het ding. Ik heb nog nooit een expansievat vervangen. Hij hangt bij ons aan een beugel. Wat ik ervan heb begrepen is:

1. Systeem aftappen. Moeten hiervoor alle radiatoren ook helemaal leeg of kan ik die dichtdraaien? In ons geval hangt het expansievat onder de vulkraan, is dat nog een probleem?

2. Expansievat eraf. Oppassen want kan zwaar zijn.

3. Expansievat erop, met teflon tape.

4. Bijvullen en ontluchten. Moet ik in dat geval eerst het systeem laten draaien / verwarmen of kan ik meteen beginnen met ontluchten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als het expansievat op de zolder hangt is drukloos maken voldoende, gewoon iets water eruit laten lopen via een radiator op de eerste verdieping of aftapkraan bij de ketel als die aanwezig is. Hangt het expansievat in de kelder zou ik wel het water er helemaal uitlaten aangezien dit zwarte rotzooi is.

Schroefdraad iets opruwen met een zaagblad o.i.d. en teflon tape de goeie kant op er om heen draaien. Zodat je deze met indraaien er niet uitdraait als het waren.

Bij het vullen een ontluchting openzetten, als je druk hebt en alles is ontlucht ketel en of pomp even laten draaien. daarna de boel uitschakelende en nog een keer ontluchten. Meestal hoor je dit aan het geluid of er nog lucht in het systeem zit.

Laat de ketel niet te veel opwarmen, aangezien je meestal doet vullen met koud water. Pas zelf ook op dat het water niet te warm is met het uitdraaien van het expansievat.

[ Voor 5% gewijzigd door Racer89 op 14-10-2022 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Als je een fietspomp adapter naar auto ventiel hebt kunt je het oude expansievat eventueel iets oppompen, weet je zeker dat er in ieder geval geen water in zit. (Zolang membraam nog intact is.)

Wel zo prettig met loshalen!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als je het ventieltje even indrukt en er water uitkomt is het membraan lek.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Helder, dank voor de antwoorden.

Ik zie overigens dat er momenteel een 18 liter 0,5 bar vat op zit. De installatie staat echter op de begane grond. Is het dan beter om meteen voor een 1 bar vat te kiezen of zijn daar bezwaren tegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:24
Overweeg gelijk zoiets

https://www.bonfix.nl/nl/...gen-en-expansievatconsole (willekeurige internet link)

Kan je de volgende keer makkelijk vat wisselen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-04 12:45
FrankoNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:03:
Helder, dank voor de antwoorden.

Ik zie overigens dat er momenteel een 18 liter 0,5 bar vat op zit. De installatie staat echter op de begane grond. Is het dan beter om meteen voor een 1 bar vat te kiezen of zijn daar bezwaren tegen?
1 bar = 10 meter waterkolom.
als je hoogste punt van de installatie rond de 5 meter boven het vat zit gaat het goed met een 0,5 bar vat. en de installatie heeft hier ook al 10 jaar mee gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zou een 18-1 vat monteren.
En een expansievat koppeling met afsluiter.
Die zonder afsluiter zoals hierboven gelinkt willen nog wel eens lekken door vuil als je het vat eraf draait en sluiten dan niet af.
https://www.sanispecials....chtende-koppeling-7613000

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Helder, dank allen!

Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Ik vind het wat spannend, want ik ben niet zo handig. Maar om een loodgieter/installateur nou 150 euro te betalen alleen om een vat los te draaien is ook weer zo wat.
Pagina: 1