Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05
Edit: Dank voor alle reacties. Ik laat het even bezinken, maar volgens mij is de beste weg is escalatie voorkomen en zo snel mogelijk vertrekken.

Ik ben even benieuwd wat men hier denk. Mijn 3e jaarcontract loopt heel binnenkort af en mijn werkgever doet alsof ik al een vast contract heb getekend. Mogelijk heb ik iets nieuw op het moment dat mijn contract formeel afloopt, maar dat is nog niet helemaal zeker. Ik ga sowieso weg bij deze werkgever, vertrouwen is weg.

Als ik elders een contract heb, wil ik mijn mond houden tegen mijn huidige werkgever en gewoon op de laatste dag mijn spullen komen inleveren.

Voordelen van deze aanpak zijn dat ik dan géén concurrentiebeding heb, recht heb op een extra maandloon en de emotionele voldoening van (figuurlijke) met middelvingers omhoog wegrijden richting de zonsondergang.

Nadeel is dat anderen hier onvermijdelijk last van krijgen. Projectleiders waar het echt een issue kan zijn heb ik onderhands geïnformeerd dat mijn aanwezigheid eindig is. Ze weten me ook te vinden als het echt nodig is. Ik maak me niet druk om mijn collega's, die begrijpen het wel, maar het blijft lullig.

Ook twijfel ik juridisch nog een beetje. Als iemand gaten kan schieten in mijn plan dan graag. Feedback op de moraliteit is ook welkom, maar wel beleefd alsjeblieft.

Tijdlijn:

1. eind 2019 jaarcontract
2. eind 2020 jaarcontract -> stilzwijgend, ondanks eerdere toezegging van vast)
3. medio 2021 vast contract met nieuwe voorwaarden -> NIET getekend & schriftelijk afgewezen.
4. eind 2021 jaarcontract -> stilzwijgend, intimidatiepoging door HR voor vast contract
5. begin 2022 loonsverhoging + suggestieve mail 'nog even tekenen'.
5. eind 2022 zou stilzwijgend een vast contract worden door simpelweg door te werken.

Waarschuwing: lang verhaal met context.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Cio op 14-10-2022 12:21 . Reden: Verduidelijking volgorde contracten ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heb je al een nieuwe baan op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:19
Lees even dit: https://www.rijksoverheid...ract-in-een-vast-contract

Dat betekent dat je werkgever je een vast contract moet aanbieden of niet. Dus zeg je niets dan stopt het werk zeker voor je. Ik zou het gesprek aangaan met je werkgever. Doet deze niets dan is het sowieso eindig en dus moet je op zoek naar ander werk. Ik zou niet afwachten maar naar ander werk gaan zoeken, je kunt altijd nog nee zeggen tegen die nieuwe baan.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Persoonlijk zou ik het altijd netjes willen afronden. Rancune win je niets mee behalve 5 min een leuk gevoel.
Tegelijk is de wereld kleiner dan je denkt en voor je het weet kom je je manager een paar jaar later tegen bij een ander bedrijf waar je solliciteert.

Oftewel aangeven dat je weg gaat omdat je je niet voldoende gewaardeerd voelt en dat er andere kansen op het pad zijn gekomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:03
Als je een nieuwe baan hebt, zou ik op de laatste dag bij je huidige werkgever gewoon je spullen inleveren, zonder dit van te voren aan te kondigen.

Het aankondigen is niet nodig (jaarcontract) en als je het zoals de meesten ‘netjes wil afsluiten’ door je vertrek een maand van tevoren aan te kondigen, leren ze het nooit. En blijven ze met dit soort onzin wegkomen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:45
gron74 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:55:

Dat betekent dat je werkgever je een vast contract moet aanbieden of niet. Dus zeg je niets dan stopt het werk zeker voor je. Ik zou het gesprek aangaan met je werkgever. Doet deze niets dan is het sowieso eindig en dus moet je op zoek naar ander werk. Ik zou niet afwachten maar naar ander werk gaan zoeken, je kunt altijd nog nee zeggen tegen die nieuwe baan.
Ik lees juist dat het contract automatisch wordt omgezet naar een vast contract. Daar hoeven beide partijen niets voor te doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

gron74 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:55:

Als dat 3e jaarcontract afloopt, kunnen er 3 dingen gebeuren:
- geheel in stijl van het verleden gebeurt er niets en heeft TS volautomatisch een vast contract op de eerste werkdag dat hij aan het werk gaat voor werkgever.
- werkgever komt met een voorstel voor een contract voor onbepaalde tijd (HR is inmiddels wakker en weet ook wel dat het dossier duidelijk is en er nu helemaal geen vast contract is). Het is dan aan TS om ja of nee te zeggen.
- geheel in stijl met het verleden gebeurt er niets en heeft TS het genoegen om op de laatste werkdag bij een nietsvermoedende manager een sleutel, telefoon en laptop in te leveren.

Maar ik gok dat de werkgever niet zit te wachten op iemand met "onbepaalde tijd" zonder relatiebeding ofzo. Zeker als je met de klanten werkt, is dat zakelijk gezien gewoon een heel groot risico. TS kan dan in principe elk moment naar de concurrent stappen en in zijn hoofd een lijstje met 20 hele mooie klanten meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:19
Het gaat automatisch over in vast, maar ik dacht dat dat niet altijd zo is. Het beste is dit na te vragen bij iemand met kennis over deze wetgeving. Veiligheidshalve zou ik er vanuit gaan dat de werkrelatie stopt. Maar het gesprek aangaan is toch het beste in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 04:39
Onderhandelen over een concurrentiebeding is niet onredelijk - echter een relatiebeding is over het algemeen geen gekke afspraak om te maken; hoe "draconisch" zo'n beding ook voelt. Daarnaast is een draconisch concurrentiebeding zoals je het zelf omschrijft, zelden iets wat stand zal houden bij een rechter, het moet namelijk "redelijk" zijn dat je wordt beperkt in je loopbaan als werknemer ten aanzien van het belang wat je werkgever heeft. Of het stand houdt bij de rechter is natuurlijk een onzekerheid dus het is beter vooraf afspraken te maken.

Zoals ook door anderen is genoemd, altijd de eer aan jezelf houden, of je nu blijft of gaat - het is altijd in je voordeel het netjes te doen. Dat betekent uiteraard niet dat je het niet tactisch verstandig kan spelen en altijd nog kan bedanken voor het vaste contract als jullie er qua voorwaarden niet uitkomen.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
gron74 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:20:
Het gaat automatisch over in vast, maar ik dacht dat dat niet altijd zo is. Het beste is dit na te vragen bij iemand met kennis over deze wetgeving. Veiligheidshalve zou ik er vanuit gaan dat de werkrelatie stopt. Maar het gesprek aangaan is toch het beste in mijn ogen.
Er gaat niks automatisch over tenzij dat in het eerste contract is afgesproken. Met automatisch wordt bedoeld dat je volgens de wet maar een X aantal tijdelijke contracten mag hebben. Dan is het of opzeggen of onbepaalde tijd.

Maar terug komend op de TS. Als je geen contract hebt getekend dan heb je nu dus geen contract, zo simpel is het. Maar als jij gewoon gaat werken en je betaald wordt gaan jullie er defacto van uit dat er een contract ligt. Want jij gaat werken en je baas betaald je, er is dus een arbeidsrelatie. Dit wordt een mondelinge arbeidsovereenkomst genoemd. https://svz-advocaten.nl/...geen-arbeidsovereenkomst/

Als ik eerlijk ben heb je dit onhandig aangepakt, je hebt nu een mondelinge arbeidsovereenkomst waarbij jouw baas zwart op wit heeft dat zijn intentie onbepaalde tijd is. Door toch te gaan werken (en het loon te accepteren) kan dit een lastig verhaal worden.

Mijn advies, zeg gewoon dat je weg wil en maak het papierwerk in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

DarkFire1985 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:41:
Persoonlijk zou ik het altijd netjes willen afronden. Rancune win je niets mee behalve 5 min een leuk gevoel.
Tegelijk is de wereld kleiner dan je denkt en voor je het weet kom je je manager een paar jaar later tegen bij een ander bedrijf waar je solliciteert.

Oftewel aangeven dat je weg gaat omdat je je niet voldoende gewaardeerd voelt en dat er andere kansen op het pad zijn gekomen.
Dit. Wraak is zoet, maar zinloos in dit geval. Gewoon de eer aan jezelf houden, netjes ontslag nemen en daarover informeren en met een opgeheven hoofd weggaan en nooit meer terugkijken. Zie het als een belangrijk leermoment in je leven. Houd je zakelijke leven professioneel, ook al is het niet altijd wederzijds.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 14-10-2022 08:41 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:14
Even een korte de zakelijke feiten omtrend contract uit je MO stuk. (ik snap 'm frustraties van je afschrijven, maar maakt 't niet overzichtelijk.

2. eind 2020 jaarcontract
3. eind 2021 vastcontract met nieuwe voorwaarden NIET getekend!
4. na eind contract wordt er dus doorgewerkt, zonder een vaststelling van de voorwaarden....

Er is m.i. geen sprake van stilzijgende verlenging, want er ligt/lag een aanbod. En dat hebben jij en je werkgever een jaar door laten sudderen? Wat voor overeenkomst jullie dan wel hebben is niet eenvoudig vast te stellen.

En dan wil je toch aanspraak maken op de regeling stilzwijgende verlenging? En dan op basis van de regeling een schop nageven? tricky business...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-04 22:29
In de CAO kunnen ook afwijkende regels staan mbt aantal contract opvolgingen tov de wet. Maar als ik ervan uitga dat de wet van toepassing is dan heeft de TS een vast contract. Dat kan met een mondelinge toezegging. Netjes van het bedrijf is het niet om het niet formeel via een brief (contract verlenging) te doen. Dit is voor alle partijen fijner.

Maar vergeet niet dat zowel werknemer als werkgever een maand opzeg termijn hebben. Dus werkgever kan nog steeds aanzeggen. Dan moet de werknemer nog een maand werken (en werkgever betalen) vanaf de aanzegdatum. Gebeurt dit nadat je volgens de wet een vast contract heb dan moet er transitievergoeding betaald worden. Zegt de werknemer met 1 maand opzegtermijn op moet deze dus ook nog 1 maand doorwerken. Maar hier kan de CAO ook weer afwijkend in zijn 😊

Als je tevreden bent in je werk zou ik lekker blijven zitten. Je heb namelijk een vast contract gekregen (als de CAO niet afwijkend is). En als je nog geen nieuwe baan heb ook. Maar dan wanneer je vaste contract ingaat heb je 1 maand opzegtermijn mocht je wat nieuws vinden.

Edit: in deze situatie ga ik ervan uit dat de TS bij de eerste keer in dienst een contract heeft getekend. De voorwaarden in dit contract zijn dan ook van toepassing tenzij anders vermeld met de verlening.

[ Voor 8% gewijzigd door Wallie Wallie op 14-10-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 21:44
Wallie Wallie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:48:
In de CAO kunnen ook afwijkende regels staan mbt aantal contract opvolgingen tov de wet. Maar als ik ervan uitga dat de wet van toepassing is dan heeft de TS een vast contract. Dat kan met een mondelinge toezegging. Netjes van het bedrijf is het niet om het niet formeel via een brief (contract verlenging) te doen. Dit is voor alle partijen fijner.
Ook als de TS meerdere malen de voorwaarden voor dat contract geweigerd heeft?

Ik zou even contact op nemen met de rechtsbijstand(als je die hebt), en het daar voor leggen want het is een vrij onduidelijke situatie vind ik zelf.

Normaal gesproken is het inderdaad zo dat je niet voor nieuwe voorwaarden kunt tekenen en dan de oude blijft houden (niet perse zonder consequenties op andere frontent) maar aangezien het hier geen vast contract betreft en er inderdaad een soort van stilzwijgende verlenging van het jaar contract lijkt te zijn is het nogal vaag allemaal.

Laat het juridisch uitzoeken, het laatste wat je wilt is gezeur op de dag dat je vertrekt en dan extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallie Wallie
LOTG schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Ook als de TS meerdere malen de voorwaarden voor dat contract geweigerd heeft?
Het probleem hier is dat de TS gewoon na weigering is op komen dagen om te werken. De werkgever had na afloop van vorige contract de werknemer moeten offboarden. Maar de werkgever heeft heeft loon doorbetaald dus dan is er gewoon verlengd in zo'n situtatie. Foutje van zowel werkgever als werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ondanks alle frustratie zou ik het toch op een nette manier afhandelen. De wereld is vaak kleiner dan men zich beseft. Het bedrijf waar je nu werkt, zal het op den duur geen biet uitmaken. Echter, de mensen die er nu werken vliegen mogelijk ook een keer uit naar andere bedrijven. En die kennen jouw naam én onthouden hoe jij bent weggegaan. Toch lastig als je dan bij hun komt aankloppen tijdens een sollicitatie.

Geef dus gewoon netjes (en middels een brief / e-mail) aan dat je op de laatste dag van je contract (xx-xx-2022) je spullen komt inleveren. Voor iedereen helder dat je de dag na afloop van je contract dus niet meer beschikbaar bent.

Doe je bovenstaande niet en lever je de dag na aflopen van je contract je spullen in, zoals je zelf eerder benoemde, dan moet je er wel op letten dat dit mogelijk als werkdag geldt en mogelijk je contract dus stilzwijgend is verlengd (en conform de regels is dat dan een contract voor onbepaalde tijd). Je hebt namelijk niet het recht op de spullen ná afloop van je contract. Dus lever op de laatste dag (eind van de middag) je spullen in. Maar zorg wel dat je zwart op wit hebt staan dat je spullen (in goede staat) zijn ingeleverd. Niet dat ze het zogenaamd niet hebben ontvangen. Maar ik zou dit pad nooit van m'n leven bewandelen, dat is mijn eer te na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:57
Lastige situatie, zeker omdat er niets op papier staat.

Enerzijds zou ik zeggen dat je nu een strak plan hebt. Degenen die hier zeggen dat je maar "de eer aan jezelf moet houden" en het "professioneel moet houden" voor de toekomst zorgen er juist voor dat bedrijven dit doen en vooral blijven doen. Uit je verhaal haal ik dat je directe collega's (werkvloer) weten hoe het werkt en daar begrip voor hebben (danwel al een eigen plan getrokken en weg gegaan zijn). En uit ervaring weet ik dat het zelfs professioneel houden meestal niets uitmaakt voor het type manager/baas dat dit gedrag ondersteund/uitvoert. Wat je ook doet, hun ego wordt gekrenkt, en dat is voor hen onvergefelijk.
Je kan dit doen en de andere kant eens de vruchten van hun gedrag goed laten ervaren. Enigste waar dit in de toekomst een probleem kan geven, is als je een oud collega/manager elders tegenkomt. En dan zou ik toch niet met/voor hen willen werken: De manager omdat het nieuwe bedrijf blijkbaar dat type managers in dienst heeft/neemt (gratis rode vlag), en voor de oud collega omdat je niet wilt werken voor dat type persoon (als hij de situatie niet snapt of geen begrip voor heeft, dan kan je hem niet vertrouwen je ondersteuning te geven, ook hier: gratis rode vlag).
Sommige bruggen wil/moet je afbranden omdat je er nooit of te nimmer (weer) overheen wilt gaan (niet zozeer voor je eigen genoegdoening, maar eerder uit respect richting jezelf).
Puntje voor het concurrentie/relatiebeding: Ja de rechter kan er een streep door zetten. Maar men vergeet hier dat het dan voor de rechter moet komen, dus het hele gedoe rondom een rechtszaak komt daaraan vooraf. Heel veel stress, onzekerheid, overleggen met een advocaat/rechtsbijstand, etc. Plus dat je werkgever rustig nog in hoger beroep kan gaan. De kans op lawfare is significant (zeker als het relatie/concurrentiebeding draconisch is). Voorkomen is beter dan genezen.

Anderzijds, je hebt niets op papier staan. Er is geen duidelijkheid wat de situatie is tussen jou en je werkgever is. Mondeling/impliciet is vaag en aan interpretatie onderhevig. En dat laatste kan complicaties geven voor wanneer het voor de rechter komt. Een vlucht vanuit jou naar voren is in dat opzichte beter/praktischer.

Persoonlijk zou ik wat nieuws gaan zoeken en iets meer dan een maand van te voren duidelijk aan HR aangeven dat wanneer je huidige jaarcontract/tijdelijk contract afloopt je niet van plan bent om te verlengen. Bereid je voor dat ze gaan lopen schermen met het concurrentie/relatiebeding en contract van onbepaalde tijd (welke volgens hen je impliciet hebt geaccepteerd door te blijven werken). Die hij zegt / zij zegt situatie waar je dan in terecht komt kan je beter voor zijn (sta je juridisch gezien ook wat sterker). Plus dan moet men je ook de laatste maand tijd/flexibiliteit geven om te solliciteren, mocht je dat nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PROnline schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:48:
Even een korte de zakelijke feiten omtrend contract uit je MO stuk. (ik snap 'm frustraties van je afschrijven, maar maakt 't niet overzichtelijk.

4. na eind contract wordt er dus doorgewerkt, zonder een vaststelling van de voorwaarden....

Er is m.i. geen sprake van stilzijgende verlenging, want er ligt/lag een aanbod. En dat hebben jij en je werkgever een jaar door laten sudderen? Wat voor overeenkomst jullie dan wel hebben is niet eenvoudig vast te stellen.

En dan wil je toch aanspraak maken op de regeling stilzwijgende verlenging? En dan op basis van de regeling een schop nageven? tricky business...
Dat is gewoon stilzwijgend verlengen. De werkzaamheden zijn tegen ongewijzigde voorwaarden voortgezet. Er zijn immers geen nieuwe voorwaarden overeengekomen.

Dat er in 2021 iets HR-technisch helemaal in de knoop gelopen is, dat is zonder meer waar. Men had TS in 2021 een vast contract willen geven, maar dat proces is ergens gestrand en was blijkbaar onbewaakt. Resultaat is dat er dus geen nieuwe contract is en de werkrelatie gewoon voorgezet is -> stilzwijgend verlengd dus.

Wat ik TS wel wil meegeven, is dat het gewoon handig is om schriftelijk even zakelijk te reageren op dit soort dingen. En doe zelf altijd een helder tegenvoorstel. Toen ik mijn onbepaalde tijd contract weigerde, heb ik dat kort per e-mail gemeld en voorgesteld om het huidige jaarcontract met een jaar te verlengen. Dan kom je nooit in de situatie dat men kan gaan stellen dat je iets "impliciet" geaccepteerd hebt. Je hebt dan duidelijk niets geaccepteerd en hebt zelfs een tegenvoorstel gedaan. Jouw tegenvoorstel legt het balletje duidelijk zichtbaar op het bordje van werkgever.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-10-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADW
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-04 10:40
Het begint denk ik bij de vraag. Wat wil jij? Wil jij blijven bij het bedrijf? Of wil je weg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:38
De wereld is klein. Altijd de eer aan jezelf houden en het netjes en transparant afhandelen. Je beoogde wraak kan op termijn weleens als een boemerang terugkomen, zeker als je in dezelfde branche werkzaam wil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:40
Focus je energie gewoon op het zoeken van die nieuwe baan, en zeg dan netjes op met X weken opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
PROnline schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:48:

Bijna goed.
2. eind 2020 jaarcontract (stilzwijgend, ondanks toezegging vast)
3. medio 2021 vast contract met nieuwe voorwaarden NIET getekend & schriftelijk afgewezen.
4. eind 2021 jaarcontract (stilzwijgend + intimidatiepoging door HR)
5. eind 2022 zou stilzwijgend een vast contract worden door simpelweg door te werken.

Het aanbod uit 2021 is ouder dan mijn huidige contract. Dus kan niet worden uitgelegd als 'aanzegging' lijkt me?

Originele jaarcontract (wat nu 2x stilzwijgend verlengd is) bevat overigens exact dezelfde voorwaarden als het aangeboden vaste contract. Beding staat er dus al in.
Nee, dat is niet rechtsgeldig bij een tijdelijk contract; vul zelf maar in waarom mijn werkgever het toch heeft opgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hierom heb je juristen die zich alleen bezig houden met arbeidsrecht ;)

Ik zou het netjes afsluiten, want het afwijzen van een contract onder nieuwe voorwaarden, maar dan toch weer doorwerken geeft een situatie die voor discussie vatbaar is. Een werkgever die 'pissig' is, zal eerder geneigd zijn om daar iets mee te doen.
Je kunt volledig in je recht staan, maar als jij allerlei boze brieven moet beantwoorden of het zelfs een zaak wordt, dan ben je *heel veel* energie kwijt!

Gewoon netjes afronden en er zelf ook niet meer zo'n puinhoop van maken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Harm2211 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:15:
De wereld is klein. Altijd de eer aan jezelf houden en het netjes en transparant afhandelen. Je beoogde wraak kan op termijn weleens als een boemerang terugkomen, zeker als je in dezelfde branche werkzaam wil blijven.
Kletspraat, tenzij je echt in een hele kleine niche branche zit. Wat je vooral moet doen is binnen de lijntjes blijven en afspraken nakomen. Ga vooral geen mensen zitten paaien "voor de toekomst". Als een werkgever over "netjes afhandelen" begint, dan wil hij meer dan afgesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:14
Respect is wederzijds, ook naar professionele relaties toe. Niemand afzeiken, maar beleefd professioneel afscheid nemen. Meld gewoon netjes jezelf de maand van te voren af en lever alles voor of op je laatste dag in, laat er geen onnodige onduidelijkheid bestaan want dat kan ook heel goed jou nog lang blijven belasten. Klinkt als een bedrijf die geen moeite heeft om loon in te houden om vage, niet legale redenen. Maar dat kost jou alsnog een hoop energie om dat dan te krijgen.

Uiteindelijk is het werk, klinkt dat niet als een eenmanszaakje, dus niemand die er slaap over verliest. Over een jaar is iedereen het vergeten en blunderen ze lekker door. Kies altijd voor jezelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Zebby op 14-10-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:31
Even afgezien van alle juridische aspecten: ik zou snel op zoek gaan naar een nieuwe werkgever. Dit klinkt niet als een werkgever die het beste voor heeft met medewerkers. Er zijn zoveel bedrijven die dat wel hebben.

Dus, zoek een goede nieuwe werkgever die jou meteen een vast contact biedt en zeg op bij het huidige bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
TheGhostInc schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:24:
Hierom heb je juristen die zich alleen bezig houden met arbeidsrecht ;)

Ik zou het netjes afsluiten, want het afwijzen van een contract onder nieuwe voorwaarden, maar dan toch weer doorwerken geeft een situatie die voor discussie vatbaar is. Een werkgever die 'pissig' is, zal eerder geneigd zijn om daar iets mee te doen.
Je kunt volledig in je recht staan, maar als jij allerlei boze brieven moet beantwoorden of het zelfs een zaak wordt, dan ben je *heel veel* energie kwijt!

Gewoon netjes afronden en er zelf ook niet meer zo'n puinhoop van maken ;)
Juridisch is dit helder, er is stilzwijgende verlenging, ook als er onderhandelingen lopen. Ik heb inderdaad zelf gekozen om de puinhoop niet op te ruimen, want het was niet in mijn belang en zou veel energie kosten.

Mijn werkgever is erg zuinig en heeft 0 juridische expertise in huis. Elk conflict lijkt te worden afgehandeld met intimidatie en selectieve vergeetachtigheid. Ik heb nergens getekend of schriftelijk bevestigd. Ik ben niet bang dus.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-05 09:31

Managelorian

“This is the workflow.”

TL;DR, maar 1 ding wil ik je wel meegeven:

Je schepen achter je verbranden is echt NOOIT een goed idee. Trust me, de wereld is klein en ik heb in de jaren op de meest onwaarschijnlijke manieren gezien dat mensen andere mensen kennen.

Hou het professioneel, aan genoegdoening heb je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 19:50
Als je in de IT zit: er is werk zat, met ook veel leuke mensen en werkgevers die zich wel aan beloftes houden. Deze is er iig niet 1, dus dan is er maar 1 goede optie imo: lekker opstappen.

Steek je tijd in nieuwe plekken zoeken, ga praten etc., en als je ergens zit en je denkt: "dit lijkt mij wel echt leuk", dan wil je zelfs weg..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 09:51
Cio schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Juridisch is dit helder, er is stilzwijgende verlenging, ook als er onderhandelingen lopen. Ik heb inderdaad zelf gekozen om de puinhoop niet op te ruimen, want het was niet in mijn belang en zou veel energie kosten.

Mijn werkgever is erg zuinig en heeft 0 juridische expertise in huis. Elk conflict lijkt te worden afgehandeld met intimidatie en selectieve vergeetachtigheid. Ik heb nergens getekend of schriftelijk bevestigd. Ik ben niet bang dus.
Deze houding gaat je echt bijten. De wereld is veel kleiner dan je denkt.

Zorg gewoon dat je het goed afsluit. Zodra je zeker bent dat je nieuw werk hebt, meldt gewoon dat je niet gaat verlengen om reden X en Y.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cio
Managelorian schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:00:
TL;DR, maar 1 ding wil ik je wel meegeven:

Je schepen achter je verbranden is echt NOOIT een goed idee. Trust me, de wereld is klein en ik heb in de jaren op de meest onwaarschijnlijke manieren gezien dat mensen andere mensen kennen.

Hou het professioneel, aan genoegdoening heb je niets.
Probleem is dat als ik me echt helemaal professioneel opstel, ik ook risico loop genaaid te worden omdat mijn werkgever die morele ondergrens niet heeft. De grote baas spreek letterlijk de naam van mijn 1e manager niet meer uit, hij herformuleert zinnen om het te vermijden.

Maar ja, ik heb dus wel wat impactmitigatie bij klanten geregeld en ga in verdere communicatie gewoon zo min mogelijk zeggen zonder onbeleefd te worden. Pokerface op bij inleveren apparatuur.

Kan eigenlijk niet weg zonder dat er dingen afbranden, maar daar wil ik me niet door laten gijzelen.
Buitenspel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:09:
[...]
Deze houding gaat je echt bijten. De wereld is veel kleiner dan je denkt.
Vast en zeker, niet de eerste keer. Maar ik lig nog liever in de goot dan dit soort mensen te helpen hun positie te versterken. Niet dat je ongelijk hebt dus, maar als iedereen zich wat vaker zo zou opstellen was er geen toeslagenschandaal geweest.

Beetje zelfbeheersing is gezond (en noodzakelijk!) natuurlijk, maar iets als Extinction Rebellion kan ik ook alleen maar toejuigen. Je kan maar zo beleefd blijven als de ander echt is. Ja de praktijk is genuanceerder.

[ Voor 25% gewijzigd door Cio op 14-10-2022 11:48 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb niet hel gehele verhaal gelezen, maar een mailtje met de volgende strekking naar je manager en HR op cc zou voldoende moeten zijn:

Ls,

De afgelopen jaren heb ik op tijdelijk contracten voor $werkgever arbeid verricht. Na afloop van mijn huidige tijdelijke contract ben ik niet voornemens onze arbeidsrelatie voort te zetten.

Ik dank $werkgever voor de samenwerking de afgelopen jaren en maak graag afspraken over een goede afronding.

Met vriendelijke groet,

Meer is niet nodig lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-05 09:31

Managelorian

“This is the workflow.”

Cio schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Probleem is dat als ik me echt helemaal professioneel opstel, ik ook risico loop genaaid te worden omdat mijn werkgever die morele ondergrens niet heeft. De grote baas spreek letterlijk de naam van mijn 1e manager niet meer uit, hij herformuleert zinnen om het te vermijden.

Maar ja, ik heb dus wel wat impactmitigatie bij klanten geregeld en ga in verdere communicatie gewoon zo min mogelijk zeggen zonder onbeleefd te worden. Pokerface op bij inleveren apparatuur.

Kan eigenlijk niet weg zonder dat er dingen afbranden, maar daar wil ik me niet door laten gijzelen.
Zonder jouw specifieke situatie te kennen (sorry, heb nu echt geen tijd om alles te lezen) gaat het er m.i. niet om dat je je als een lamgeslagen hond in de hoek moet laten drukken, maar dat je je altijd professioneel opstelt. Wordt iemand boos op jou dan wordt je niet boos terug, maar zeg je iets als "Zo wens ik niet behandeld te worden. Als je weer normaal kunt doen kunnen we verder praten, maar voor nu is dit gesprek voorbij". The moral high ground. Het feit dat je je niet uit de tent laat lokken wil niet zeggen dat je over je heen laat lopen.

Vermijd om in het openbaar de kinderlijke emotie te laten zien "ik doe <zus-en-zo>, want hij doet <dat-en-dat>".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Wat @DarkFire1985 zegt :)

Je besluit staat al vast - je gaat weg. De rest is rancune. Die emotie mag er ook gewoon zijn natuurlijk, en is vaak heel logisch. Maar de strijd aangaan of een schop na geven ga je niet winnen, en daardoor ook geen genoegdoening geven.

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience.

Wat is de opzegtermijn van je contract, 1 maand? Dan zou ik nu vast opzeggen. Hoe eerder je weg bent, hoe eerder je door kan met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 09:51
Cio schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

[...]

Vast en zeker, niet de eerste keer. Maar ik lig nog liever in de goot dan dit soort mensen te helpen hun positie te versterken. Niet dat je ongelijk hebt dus, maar als iedereen zich wat vaker zou opstellen was er geen toeslagenschandaal geweest.

Beetje zelfbeheersing is gezond (en noodzakelijk!) natuurlijk, maar iets als Extinction Rebellion kan ik ook alleen maar toejuigen. Je kan maar zo beleefd blijven als de ander is.
Je gaat hier spijt van krijgen later.

Maarja, aan je manier van schrijven en toon merk ik dat je al beslist hebt wat je wilt gaan doen. Dus succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Kletspraat, tenzij je echt in een hele kleine niche branche zit. Wat je vooral moet doen is binnen de lijntjes blijven en afspraken nakomen. Ga vooral geen mensen zitten paaien "voor de toekomst". Als een werkgever over "netjes afhandelen" begint, dan wil hij meer dan afgesproken.
Gelijk kletspraat ja? Fraai. Je weet gewoon niet wat de toekomst brengt. Er werken meer mensen bij een bedrijf dan alleen de mensen die jou op dat moment genaaid hebben en die mensen kan je zomaar weer tegenkomen. Daarbij bereik je met de 'middelvinger' sowieso niets als wat korte termijn genot. Je hoeft sowieso niemand te paaien. Dat zei ik helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cio
unifi schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:45:
Wat @DarkFire1985 zegt :)

Je besluit staat al vast - je gaat weg. De rest is rancune.
Maand loon en geen relatie/concurrentiebeding.

Op basis van de voorgeschiedenis vrees ik wel voor wat er gebeurt zodra ik opzeg.

Ok, die maand loon is ook rancune. Maar moet ik echt laten schieten waar ik recht op heb omdat iemand anders vuil spel speelt en het mogelijk een beetje extra ongenoegen veroorzaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Harm2211 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

Gelijk kletspraat ja? Fraai. Je weet gewoon niet wat de toekomst brengt. Er werken meer mensen bij een bedrijf dan alleen de mensen die jou op dat moment genaaid hebben en die mensen kan je zomaar weer tegenkomen. Daarbij bereik je met de 'middelvinger' sowieso niets als wat korte termijn genot. Je hoeft sowieso niemand te paaien. Dat zei ik helemaal niet.
Die middelvinger is "buiten de lijntjes" als je die fysiek gaat geven. Dat moet je gewoon niet doen. Terwijl je het pand uitloop, mag je in gedachte iedereen die middelvinger geven. Maar dat hou je dan lekker voor jezelf.

Die hele gedachte dat je iemand "ooit" nog wel een keer tegenkomt is eigenlijk niet meer dan een beetje bangmakerij. Gewoon je fatsoen houden doe je toch ook gewoon bij mensen waarvan je denkt ze misschien wel helemaal nooit meer te zien? Ik zit inmiddels niet meer bij mijn eerste werkgever. :) Ik heb dit soort praatjes alleen maar gehoord als de arbeidsrelatie ophoudt en men nog even wat van je nodig heeft. Er zat zelfs 1 werkgever tussen die de "fatsoenlijk afhandelen" kaart dacht te kunnen trekken nadat mijn functie in overleg met de bonden en de banken ophield te bestaan en ik met een fooitje mocht vertrekken zonder opzegtermijn (onder andere dat was wisselgeld voor een bijzonder karige oprotpremie). Met andere woorden: ik mocht direct vertrekken, maar men wilde het dan wel nog graag allemaal even "netjes afhandelen". Tsja.....

Edit:
Ik zie trouwens opmerkingen voorbijkomen over het bespreken met klanten van een mogelijk vertrek..... Daar zou ik me dus kilometers van weghouden. Dat is niet jouw taak. Dat is iets tussen werkgever en klant. Zelfs al had ik mijn brief al ingeleverd, dan nog zou het niet aan mij zijn om "de klant" daarover in te lichten. Dat zou potentieel schadelijk (en verwijtbaar?) zijn en zeker niet professioneel.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-10-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
Buitenspel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:52:
[...]

Je gaat hier spijt van krijgen later.

Maarja, aan je manier van schrijven en toon merk ik dat je al beslist hebt wat je wilt gaan doen. Dus succes.
En jij had je oordeel al klaar. Ik vermoed dat er sprake is van een cultuurverschil, waarbij de kosten van beschaafd blijven als iemand anders dat niet is, geen ernstige gevolgen heeft voor iets als levensonderhoud of fysieke veiligheid.

Door het commentaar van anderen twijfel ik nu aan de wijsheid van het voordeel uitbuiten, dus zo vast stond het niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Cio schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Op basis van de voorgeschiedenis vrees ik wel voor wat er gebeurt zodra ik opzeg.

Ok, die maand loon is ook rancune. Maar moet ik echt laten schieten waar ik recht op heb omdat iemand anders vuil spel speelt en het mogelijk een beetje extra ongenoegen veroorzaakt?
Dat ligt eraan tegen welke prijs je 'recht' wil halen.

Als ik je posts lees druipt de frustratie er vanaf - ongetwijfeld terecht overigens. De enige manier om daar vanaf te komen is er bij weglopen. Hoe langer je er in de buurt zit, hoe frustrerender het wordt.

Misschien niet wat je wil horen maar je gelijk van de afgelopen jaren ga je niet meer halen. En verwacht je echt dat het gekloot ophoud omdat je weg gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:57
Er is een verschil tussen met onfatsoen weggaan en professioneel de boel laten vallen.

Onfatsoen zou ik sowieso vermijden: gewoon beleeft blijven, rustig blijven en netjes + correct reageren op wat het bedrijf doet/zegt. Maar daar zou ik dan ook de grens trekken. Je hebt je klanten laten weten wat er aan de hand is, en je gaat slechts doen waartoe je wettelijk verplicht bent. En aan het einde van je contract geef je netjes aan dat dit het einde is en tot ziens. Dat de werkgever zijn spullen dusdanig niet in orde heeft dat hij niet doorheeft dat dit het einde is, dat is zijn probleem. En dat moet je ook vooral zijn probleem laten blijven.

Als werkgevers het willen kunnen ze toch tegen je (voormalige) collega's gaan liegen en je de schuld geven van alles. Of je nu correct of wat minder correct weggaat, daar heb je geen invloed op. Maar beleefd + kalm blijven (vooral richting je collega's) zal het verhaal van de werkgever minder geloofwaardig doen zijn (zeker als die situatie vaker voorkomt). Ik denk (of hoop) dat dat is wat de meesten hierboven bedoelen met goed weggaan. Anders laten zij zich te veel peoplen en over zich heen lopen.

Zet anders even de voor & nadelen op papier en weeg ze dan even af tegen mekaar. Dat laatste is altijd wel een goed idee om even rustig een overzicht van de situatie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:01:
[...]

Die middelvinger is "buiten de lijntjes" als je die fysiek gaat geven. Dat moet je gewoon niet doen. Terwijl je het pand uitloop, mag je in gedachte iedereen die middelvinger geven. Maar dat hou je dan lekker voor jezelf.

Die hele gedachte dat je iemand "ooit" nog wel een keer tegenkomt is eigenlijk niet meer dan een beetje bangmakerij. Gewoon je fatsoen houden doe je toch ook gewoon bij mensen waarvan je denkt ze misschien wel helemaal nooit meer te zien? Ik zit inmiddels niet meer bij mijn eerste werkgever. :) Ik heb dit soort praatjes alleen maar gehoord als de arbeidsrelatie ophoudt en men nog even wat van je nodig heeft. Er zat zelfs 1 werkgever tussen die de "fatsoenlijk afhandelen" kaart dacht te kunnen trekken nadat mijn functie in overleg met de bonden en de banken ophield te bestaan en ik met een fooitje mocht vertrekken zonder opzegtermijn (onder andere dat was wisselgeld voor een bijzonder karige oprotpremie). Met andere woorden: ik mocht direct vertrekken, maar men wilde het dan wel nog graag allemaal even "netjes afhandelen". Tsja.....
Met netjes afhandelen bedoel ik gewoon tijdig laten weten dat je stopt, zodat een naaste collega niet ineens moet gaan puinruimen, je klanten op de juiste manier geïnformeerd kunnen worden, waarbij je uiteraard wel moet krijgen waar je recht op heb. Niets van bangmakerij. Je doet dat m.i. gewoon voor jezelf. Met op de laatste dag je spullen inleveren zonder iets te zeggen raak je sowieso meer mensen dan je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harm2211 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

Met netjes afhandelen bedoel ik gewoon tijdig laten weten dat je stopt, zodat een naaste collega niet ineens moet gaan puinruimen, je klanten op de juiste manier geïnformeerd kunnen worden, waarbij je uiteraard wel moet krijgen waar je recht op heb. Niets van bangmakerij. Je doet dat m.i. gewoon voor jezelf. Met op de laatste dag je spullen inleveren zonder iets te zeggen raak je sowieso meer mensen dan je zou willen.
Daar zijn afspraken over gemaakt en daar moet je je gewoon zeker aan houden. Die afspraken zijn in het geval van een tijdelijk contract doorgaans echt heel simpel. Als werkgever ga je minimaal een maand voor aflopen het gesprek aan over de toekomst en worden er nieuwe afspraken gemaakt (dat kan ook zijn dat je doorgaat onder de bestaande afspraken).

Het enige wat TS in mijn ogen in 2021 mogelijk anders had moeten doen, is duidelijkheid geven over het al dan niet accepteren van het voorstel van de werkgever. Uit de tekst van TS maak ik een duidelijke "nee" op. Maar mij bekruipt het gevoel dat die "nee" niet aantoonbaar op een duidelijke manier richting werkgever is gecommuniceerd (al dan niet vergezeld van een tegenvoorstel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 19:13
De werkgever moet u op tijd en schriftelijk laten weten of hij wel of niet uw contract verlengt. Dit heet ‘aanzeggen’. Als dat niet wordt gedaan zou je kunnen gaan voor de aanzegvergoeding. En kan je zomaar een maand 'gratis' geld opleveren. Dit kan je ook doen als het contract wel verlengd zou worden (al zal je werkgever je dan zeker niet meer aardig vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:30
[...]

Waarom zou je recht hebben op een maandloon? Jij wilt de overeenkomst toch niet verlengen? Je werkgever geeft aan wel te willen verlengen, maar dat heb je dus niet geaccepteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
bij be-eindiging van een arbeids overeenkomst heb je recht op een transitie vergoeding.
dit is afhankelijk van de diensttijd.

vandaar een maandloon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:00

Dido

heforshe

peter-rm schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:06:
bij be-eindiging van een arbeids overeenkomst heb je recht op een transitie vergoeding.
dit is afhankelijk van de diensttijd.
Ja echt? Dus als ik morgen ontslag neem heb ik recht op geld? Die wetswijziging heb ik even gemist :+

Let wel, werknemer neemt hier het initiatief om te vertrekken, de werkgever heeft nog steeds een aanbod liggen. De werkgever neemt dus niet het initiatief om de arbeidsverhouding te beeindigen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
^^ Inderdaad, alleen als de werkgever van zijn kant de arbeidsovereenkomst beëindigd is er sprake van een vergoeding. Als je zelf ontslag neemt of het aanbod niet accepteert heb je nergens recht op. Ook niet als je met een tegenvoorstel komt. Dit hoeft de werkgever niet te accepteren. Als die bij zijn oude voorstel blijft volgt er normaal een patstelling en gaan de werknemer en werkgever uit elkaar.

Verder is het bij veel organisties normaal om onder huidige voorwaarden het dienstverband voort te zetten. Verhogingen en promoties horen thuis in de performance cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:25

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gewoon de eer aan jezelf houden, weggaan op de manier zoals je ook zou doen bij een goede verstandshouding.

Als je werkgever echt zo'n eikel is dan heb je die er echt niet mee maar ieder ander zal je er wél voor respecteren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:12

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

Neen, is ook geen rancune, rancune zou zijn als je bij het vertrek nog snel de manager z'n wagen bekrast ofzo.

Stel je steeds correct, sec en pragmatisch op, maar (ik heb wel alles gelezen) ik lees nergens indicaties dat je je niet correct opstelt. Bedrijfspolicy waar intimidatie een rol speelt = inpakken en wegwezen, ik wens je veel succes en ik heb een donkerblauw vermoeden dat je dit bedrijf snel zal vergeten zijn. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 14-10-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
De wereld is klein zoals veel mensen zeggen. Maar er is ook wat te zeggen voor mensen die een ruggengraad hebben en zoiets hebben van: Tot hier en niet verder. Daar zal je voor jezelf een keuze in moeten maken.

Is het "netjes" regelen je wellicht 1 maand salaris waard en of hoe wil je het afhandelen om jezelf niet te verloochenen.

Aan rancune heb je (meestal) niets. Ook mijn advies zou zijn zorg dat je het zorgvuldig afrond.

p.s. Er zijn ook andere manieren om je werkgever het verlies van een volgende medewerker te laten voelen. Spreek openlijk met de andere collega's op de manier waarop je behandeld bent. Spreek openlijk met je collega's over waarom de andere collega's die goed presteerde weg zijn gegaan. Daar kan je werkgever niets tegen doen buiten je wegsturen. Als je dan twijfelt over het salaris vraag je of dat dat direct overgemaakt kan worden en als het op je rekening staat dat je weg gaat.

Ook tegen zakelijke relaties kun je prima in je laatste weken zaken laten vallen als. "In het vervolg graag mailen naar xxx@xxx.nl want ik ga de organisatie verlaten." zakelijke relaties zijn echt niet stom en vragen wel hoe of waarom. Alleen al zeggen dat je na 3x contractonderhandelingen en de zaken daar rond omheen het vertrouwen helemaal kwijt bent in je baas zet mensen vaak aan het nadenken hoe hun relatie tot die persoon is.

Mocht je rechtsbijstand hebben is een belletje met die partij altijd raadzaam. Stuur hun de contracten toe en waarschijnlijk kunnen ze je goed je juridisch standpunt uitleggen.

Tip! Ik lees tussen de regels door dat het per eind van het jaar gaat gelden. Kies ook voor jezelf om de feestdagen met je geliefde in een goed vel door te maken. Z'n situatie (stress) kost meer dan je lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:48:
[...]
..
Het enige wat TS in mijn ogen in 2021 mogelijk anders had moeten doen, is duidelijkheid geven over het al dan niet accepteren van het voorstel van de werkgever. Uit de tekst van TS maak ik een duidelijke "nee" op. Maar mij bekruipt het gevoel dat die "nee" niet aantoonbaar op een duidelijke manier richting werkgever is gecommuniceerd (al dan niet vergezeld van een tegenvoorstel).
Onderstaand mijn laatste mail aan HR
Members only:

Lijkt me niet dat je dat kan opvatten als akkoord.

Eind januari, zonder verdere communicatie, exact hetzelfde contract in de mail samen met de bevestiging loonsverhoging.
Members only:

Belangrijk is er nooit door mij een specifieke looneis op papier is gezet en punt 1 verder niet is opgepakt.

Members only:

Ik heb inmiddels een concreet aanbod met 10% meer loon en aanzienlijk betere secundaire voorwaarden in de mail van een ander bedrijf :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:40

mr.paaJ

generatie cmd+z

Een aanbod dat je serieus overweegt? Waarom dan nog blijven hangen, je kunt eind november al weg zijn. En als je nog vakantiedagen hebt al eerder.

[ Voor 17% gewijzigd door mr.paaJ op 14-10-2022 17:34 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1