Beslagen voorruit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:26
Mijn vraag:
Goedenavond,

Hebben jullie smorgenvroegs ook veel last van beslagen vooruit? Ik moet altijd de klimaatregeling minimaal een minuut (soms langer) volgas op de volruit aanzetten met airco aan om de voorruit te ontwasemen.

Of ben ik de enige en heb ik wellicht een lek in mijn Seat Ibiza FR uit 2018?

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:30
Afwasmiddel, scheerschuim.
Er zijn talloze manieren om het te voorkomen/weg te halen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Of veel vocht in de auto.
Of een lek in de kachelradiator(deze radiator zit in je dashboard)

Zolang het geen vettige waas is, die ruikt naar amandelen (mijn mening van de geur toen ik een lek had) gok ik op vocht.

Zijn de afvoergaatje in je paravan niet verstopt?
Of de afvoerslangetje van de glazenschuifdak gebroken ergen in de auto?
Is je tapijt droog op alle plekken inclusief de achterbak?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:36
jack zomer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:31:

Zolang het geen vettige waas is, die ruikt naar amandelen (mijn mening van de geur toen ik een lek had) gok ik op vocht.

Dit zijn goede tips. Google/YouTube "oplossingen" zoals scheerschuim niet. Geprobeerd (uiteraard), geheel zinloos.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Ik heb binnenkant al schoon gemaakt met glasreiniger. Ook heb ik vochtvreters. Ook geen last van vochtige matten.

Maar hebben jullie helemaal geen last in de vroege ochtenden?

[ Voor 11% gewijzigd door hotymoty op 13-10-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Alleen als mijn voorruit vies is. Schoon niet nee.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 23:08
hangt van de weersomstandigheden af en of ik recent veel vocht de auto heb gebracht (op een regenachtige dag met vochtige jassen instappen bijvb).
Wat ook soms scheelt is hoe de auto s'nachts staat qua orientatie (noorden of niet), of de voor of andere bijvb achterruit het koudste zijn waar het dus op condenseert en vervolgens in de ochtend ook weer niet snel verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
hotymoty schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:35:
Ik heb binnenkant al schoon gemaakt met glasreiniger. Ook heb ik vochtvreters. Ook geen last van vochtige matten.

Maar hebben jullie helemaal geen last in de vroege ochtenden?
Beetje, maar echt niet meer dan 15sec voordat het helemaal weg is
Bij nat weer heb je altijd meer last, puur door meer vocht in de lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Ik ga maar naar de garage dan als ik jullie hoor. Wellicht toch lek in kachelradiator ofzo. Hopen dat ze iets vinden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:50

Speedmaster

Make my day...

Ik herken dit ook wel in deze tijd van het jaar. Zorgen dat je de kachel hoog zet en indien mogelijk geen korte ritjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Maar als ik nergens vocht kan vinden? Is dan een lek in uitgesloten? Of zit ik er naast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:44
Met m'n elektrische Kona ook veel last van, soms 30 minuten met de climate aan op de voorruit, niet volgas maar halfgas bijvoorbeeld. Zet ik hem weer op "auto" is het met een paar minuten weer gedaan.
Ik doe er verder niks mee, het is zoals het is.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 14:12

The Wizard

Moderator Mobile
Hoe lang rij je met de auto? Als je maar 10 minuten rijdt dan is dat niet voldoende om het vocht uit de auto te krijgen, een paar ritjes van minimaal een uur werkt vaak het beste. Ik rij veel en al veel auto's gehad en zelden vocht aan de binnenzijde gehad, afgezien van langdurig stilstand van de auto.

[ Voor 9% gewijzigd door The Wizard op 14-10-2022 08:25 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
The Wizard schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:24:
Hoe lang rij je met de auto? Als je maar 10 minuten rijdt dan is dat niet voldoende om het vocht uit de auto te krijgen, een paar ritjes van minimaal een uur werkt vaak het beste. Ik rij veel en al veel auto's gehad en zelden vocht aan de binnenzijde gehad, afgezien van langdurig stilstand van de auto.
Dat wisselt wel eens. Wel vaak kort, maar soms lang. Maar helpt niet heel erg, want als de dag erna een beetje koud is, dan beslaat de voorruit wel. Soms denk ik "het valt mee vanochtend" en dan ga ik rijden. Vervolgens beslaat mijn voorruit volledig tijdens het rijden, heel gevaarlijk!

Ik vind vooral bijzonder dat zo'n vrij nieuwe auto dit veroorzaakt. Ik heb dit bij geen enkele andere auto last van gehad, dan hoefde ik überhaupt amper de airco aan te zetten of op standje voorruit te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door hotymoty op 14-10-2022 08:44 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Gewoon je airco aan laten staan en niet uitzetten als je het koud hebt. Climate control lekker zelf de temperatuur laten regelen maar die airco aanlaten. Je airco zorgt namelijk ook voor ontvochtiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het hangt ook van jezelf en je auto af, zelfs waar je auto staat heeft invloed (zoals bij een open veld of naast je huis) . Je zou de luchtvochtigheid eens kunnen meten in je auto.
Als je zelf warm gekleed 'stomend' met bijv. vochtig haar (door douche) in de auto stapt, helpt dat ook niet mee. Daarnaast was afgelopen dagen de luchtvochtigheid 's ochtends en 's avonds best hoog.

n.b. Airco gebruik je dan om sneller te ontvochtigen samen met je verwarming om het niet koud te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 14-10-2022 10:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:50
Voordat je de auto parkeert even luchten met koele lucht van buiten.
Dus als je de straat in komt even de raampjes open.
De warme lucht in je auto kan meer vocht opnemen dan buiten, als de auto afkoelt slaat dit vocht neer. Om van te genieten de volgende dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:24

Metalfreak

Hoije woh!

Toen de afvoer van mijn airco nog verstopt was had ik dit probleem ook, maar toen had ik ook natte vloermatten aan de achterkant. Sinds dat is opgelost is het probleem echt vele malen minder, maar als het écht nat is buiten dan hoort het gewoon een beetje bij het jaargetijde.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Eerst maar eens je ruit van binnen goed schoonmaken en ontvetten. Scheelt vaak echt al een heleboel.

Zie dat je al gereinigd had. Hou er ook rekening mee dat airco's bij temperaturen lager dan 4 graden (en dat was het deze week 's morgens) niet werken. Ze blazen dus wel, maar ontvochtigen niet.

Zie: https://www.airco4cars.nl...20airco%20niet%20aanslaat.

[ Voor 62% gewijzigd door gysman11 op 14-10-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben een tijdje een Citroën C1 gereden, ultieme budget boodschappenkarretje, prima auto maar in de winter is je ruit helemaal beslagen en duurt het een flinke tijd voor dat minder is.

Daar hebben we toen via Conrad een oversized ontvochter voor gekocht, zo'n zak die je op het dashboard legt (die ook specifiek voor auto's is gemaak). Dat werkte redelijk, maar die moet je dan na een maand of 2 vervangen.

En daarnaast flink luchten, ook 's ochtends gewoon de eerste paarhonderd meter het raam open zoals je in de zomer ook doet voor je de airco aanzet.

Trucjes voor de ruit zelf (zeep of juist dingen als scheerschuim op oliebasis, en ook van die anti fog spray) hebben bij mij nooit goed genoeg gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:10
Ergens komt vocht vandaan. Dat kan van jezelf komen, of een lek van buiten ergens. Of de afvoer werkt niet. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk omdat je beschrijft dat de airco aanzetten wel werkt.

Neem idd een vochtmeter mee de auto in, en meet voordat je wegrijdt en tijdens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:56:
Wij hebben een tijdje een Citroën C1 gereden, ultieme budget boodschappenkarretje, prima auto maar in de winter is je ruit helemaal beslagen en duurt het een flinke tijd voor dat minder is.

Daar hebben we toen via Conrad een oversized ontvochter voor gekocht, zo'n zak die je op het dashboard legt (die ook specifiek voor auto's is gemaak). Dat werkte redelijk, maar die moet je dan na een maand of 2 vervangen.

En daarnaast flink luchten, ook 's ochtends gewoon de eerste paarhonderd meter het raam open zoals je in de zomer ook doet voor je de airco aanzet.

Trucjes voor de ruit zelf (zeep of juist dingen als scheerschuim op oliebasis, en ook van die anti fog spray) hebben bij mij nooit goed genoeg gewerkt.
Ik heb er ook één in mn auto liggen van 1kg. Dit helpt echt enorm veel. Eens in de paar maanden kan je deze in de magnetron leggen, dan word ie weer 'als nieuw'. Ligt bij mij trouwens gewoon onder een stoel, dit werkt voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 04-05 16:46
hotymoty schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:12:
Maar als ik nergens vocht kan vinden? Is dan een lek in uitgesloten? Of zit ik er naast?
Ik heb er met mijn Aygo uit 2012 ook veel last van hoor, duurt soms ook wel even voordat het weg is.

Laatst de domme fout gemaakt door alvast te rijden nadat de ruit voor de helft weer zichtbaar was, ineens ruit verder beslagen.. Sta je daar stil op een 50km weg omdat het te gevaarlijk was om door te rijden :F :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

deathmonkey schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb er ook één in mn auto liggen van 1kg. Dit helpt echt enorm veel. Eens in de paar maanden kan je deze in de magnetron leggen, dan word ie weer 'als nieuw'. Ligt bij mij trouwens gewoon onder een stoel, dit werkt voldoende.
Let wel op dat je er een hebt die ook in de magnetron kan, afhankelijk van wat er in zit is dat niet altijd het geval.

Maar een paar euro extra uitgeven voor eentje die je kan hergebruiken is inderdaad een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ora et Labora schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:15:
Met m'n elektrische Kona ook veel last van, soms 30 minuten met de climate aan op de voorruit, niet volgas maar halfgas bijvoorbeeld. Zet ik hem weer op "auto" is het met een paar minuten weer gedaan.
Ik doe er verder niks mee, het is zoals het is.
Klopt, maar dan heb je net als ik bij mijn elektrische Niro (wat feitelijk dezelfde auto is technisch gezien) ook de mogelijkheid om van te voren via de app de ontwaseming alvast aan te zetten. Daardoor heb ik er nooit last van. Nu weet ik totaal niet hoe dat geregeld is bij een Seat en of dat dus daarbij mogelijk is, maar dat lost het probleem volledig op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:29

mrc4nl

Procrastinatie expert

Beslagen vooruit hoeft niet meteen een defect te zijn. Het is nou eenmaal het jaargetijde met een hoop kou en vocht. Echter als je het iedere dag hebt denk ik wel dat er aan de hand is, ik herken het niet bij mij eigen auto, die heeft het wel eens, maar dan beslaat het vaak ook aan de buitenkant.... (gelukkig zitten daar de wissers)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Hoort er een beetje bij. Ik had het van de week ook weer voor het eerst. Wat ik altijd doe is de verwarming en blazers uitzetten tot dat ik de straat uit ben. Dan is de lucht net ietsjes warmer want op het moment dat er koude lucht tegen mijn ruiten word geblazen word het alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:27
Had onze vorige auto ook, en die daarvoor ook. De ruit goed schoonmaken helpt wel iets, en van die ontvochtigers dingen ook iets. Uiteindelijk hield ik er gewoon rekening mee om op tijd weg te gaan. Overigens als je climate control hebt is het idd beter om de airco altijd aan te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:15
mugenmarco schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb er met mijn Aygo uit 2012 ook veel last van hoor, duurt soms ook wel even voordat het weg is.
Toyota Aygo's, Peugeot 107 en Citroen C1's van het eerste model, die alle drie praktisch dezelfde auto waren met een ander logootje zijn collectief lek aan de achterkant.

Grote kans dat je water hebt bij je achterklep op de plaats van het reservewiel. Probleem zit hem in de achterverlichting in het derde remlicht. Derde remlicht eruithalen en goed afkitten rondom. De schuimkragen van de achterlichten zijn in de loop der jaren ook poreus geraakt en kun je vervangen door edpm tochtband bij de bouwmarkt. Halve ochtend werk, heb je veel plezier van. Derde remlicht is vaak de grootste boosdoener. zie ook https://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=24659 voor meer tips

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Ik heb al twee nieuwe vochtvreters in mijn auto gelegd, helpt helaas niet.

Het gekke is dat ik in eerder stadium een Polo heb gehad van hetzelfde "model" (VAG), maar daar heb ik er nooit last van gehad. Toen kon ik wegrijden met maximaal standje 1 op voorruit zonder of heel soms met airco. Nu heb ik wel climate control i.p.v. handmatige airco.

[ Voor 8% gewijzigd door hotymoty op 14-10-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:36
Ik heb het ook, zelfde auto, maar bouwjaar 2015. Nu valt het wel mee, in de winter is het gewoon irritant. Van alles geprobeerd, ben nu zo ver dat ik er aan gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 12:26
Ik zou eerst controleren of je interieur filter niet verstopt is. Ontwasemen van je voorruit lukt dat (bijna) niet. en het resultaat is veel vocht in de auto.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr. Blonde op 14-10-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 04-05 16:46
TheIbex schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

[...]

Toyota Aygo's, Peugeot 107 en Citroen C1's van het eerste model, die alle drie praktisch dezelfde auto waren met een ander logootje zijn collectief lek aan de achterkant.

Grote kans dat je water hebt bij je achterklep op de plaats van het reservewiel. Probleem zit hem in de achterverlichting in het derde remlicht. Derde remlicht eruithalen en goed afkitten rondom. De schuimkragen van de achterlichten zijn in de loop der jaren ook poreus geraakt en kun je vervangen door edpm tochtband bij de bouwmarkt. Halve ochtend werk, heb je veel plezier van. Derde remlicht is vaak de grootste boosdoener. zie ook https://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=24659 voor meer tips
mijn aygo heeft gelukkig 'nog' geen lekkages gehad
*klopt het af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlckChta
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-05 12:02
Wat ik in mijn oude Suzuki swift had staan was een vochtvreter. Let wel op dat je 'm eens in de zoveel tijd leegt. Met mijn huidige auto vrij weinig last van.

https://www.blokker.nl/bi...utraal-450-g/2145918.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb dit ook wanneer het buiten koud is. Vaak beslaat de voorruit pas wanneer ik instap. Heb dit gehad in een Opel Corsa (2010 geloof ik), Renault Clio (2014) en nu bij een Ford Fiesta (2019). De Corsa was een diesel en de andere twee zijn benzine. De Clio en Fiesta krijgen de voorruit redelijk snel schoon, maar de Corsa niet. Ik was hiervoor naar de garage geweest en werd afgescheept met de melding dat dit voor een Corsa normaal was. Moest eerst maar eens een kwartier de blazer laten draaien....

Nu maak ik me er niet al te druk meer om. In de Fiesta is de voorruit nog binnen 1 minuut weer zuiver genoeg om door te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
lange rubber trekker met wat microvezeldoeken daar doe ik de ruit mee en die is echt enorm groot bij een C4 grand picasso
we gebruikten m afgelopen winter alleen om hout op te halen wat buiten lag dus die werd erg vochtig,
en na inladen hout begon het feest weer natuurlijk dus de trekker met doek was goed te doen.
Heb 1 deurraam eens nav tips op yt met tandpasta gedaan, enorm rotwerk maar die besloeg nooit, helaas is de voorruit te groot en lastig bij te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is toch niet zo erg? Met de airco is dat zo droog, is een beetje vocht wat in de de auto zit (misschien van jezelf of van iets dat je vervoerd hebt). Vroeger (zonder airco) duurde het veel langer, dan moest je wachten tot de motor echt warm was en er warme lucht tegen de voorruit aan geblazen werd. Er ligt ook nog een handdoekje in de klep wat ik wel eens gebruik ipv de trekker (wat natuurlijk zorgt voor extra vocht in de auto).

We hebben nog een rubberen trekker in de auto liggen, maar die is voor de druppels op de buitenkant van de zijramen. De voorruit daar ook wel eens mee gedaan, maar die staat een beetje bol.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

TheIbex schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

[...]

Was achterin inderdaad flink vochtig toen ik dat controleerde toen we 'm inruilden vorig jaar, was verder een prima auto maar de kwaliteit is niet top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 23:26
Volgens mij is het nog niet eerder genoemd, maar natte automatten dragen hier ook significant aan bij. Je stapt er met je natte schoenen op en ze krijgen met kortere stukjes rijden nooit de kans om goed te drogen. Rubberen wintermatten zijn hier ook een goede oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-05 19:27
Hier in de Microvax mobiel, twee stuks Pingi vochtvreters, en alle problemen waren weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:31
jack zomer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:31:

Ik heb wel een vettige waas op de vooruit. Wat was er bij jou aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit is DE reden om een auto met voorruitverwarming te kopen. Als je dat eenmaal gehad hebt, wil je nooit meer zonder. Na 5 seconden zie je de ruit schoontrekken, en als er ijs op zit is het weg als je klaar bent met de zijramen krabbelen.

Maar dat is voor je volgende auto. Voor nu: airco aan en maximaal ontwasemen, meer kan je niet doen. Het past bij de tijd van het jaar, en als het net boven vriespunt zit doet je airco niks dus is het erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:35
@RemcoDelft Ik trek die fijne lijntjes door de voorruit niet, dus bij mij komt er geen auto met voorruitverwarming. Als je ruit continu beslaat heb je ergens een vochtprobleem of is je ruit smerig. In mijn beide auto's heb ik vrijwel geen last van beslagen ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Marzman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:58:
Dat is toch niet zo erg? Met de airco is dat zo droog, is een beetje vocht wat in de de auto zit (misschien van jezelf of van iets dat je vervoerd hebt). Vroeger (zonder airco) duurde het veel langer, dan moest je wachten tot de motor echt warm was en er warme lucht tegen de voorruit aan geblazen werd. Er ligt ook nog een handdoekje in de klep wat ik wel eens gebruik ipv de trekker (wat natuurlijk zorgt voor extra vocht in de auto).

We hebben nog een rubberen trekker in de auto liggen, maar die is voor de druppels op de buitenkant van de zijramen. De voorruit daar ook wel eens mee gedaan, maar die staat een beetje bol.
Als je de buitenkant van je zijramen doet, dan neem je ook weer vocht mee naar binnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

Vocht op de voorruit heeft altijd een heel simpele oorzaak; het dauwpunt van de lucht binnen de auto is hoger dan de temperatuur van de voorruit.

Je kan dus twee zaken doen; de temperatuur van de voorruit verhogen, of de luchtvochtigheid in de auto verlagen. (dit klinkt nog steeds simpeler dan dat het is).

De voorruit verwarmen kan door de auto in een garage te stallen. Maar deze optie is voor de meeste geen optie waardoor de andere optie als enige overblijft; de auto zo droog mogelijk houden van binnen.

Dus:
- Altijd, maar dan ook altijd ventileren in de auto om vochtophoping te voorkomen. Wanneer je in de auto zit is het handig om de ventilatie altijd op standje 2 te hebben staan, en niet te recirculeren zodat je altijd verse lucht in de auto krijgt, en vooral dat de vochtige (adem)lucht uit de auto gaat. Net als in huis is goed/correct ventileren niet iets dat je af en toe moet doen, maar iets dat je altijd 24/7 moet doen. Bij de auto hetzelfde; wanneer je in de auto zit moet je ventilatie op orde zijn.
- Geen lekkages hebben in je auto. Klinkt als een open deur, maar wanneer je deze hebt (de open deur :P ) kan vocht naar binnen sijpelen.
- Geen vocht meenemen in de auto. Stel je moet 100 meter door de regen lopen op bij je auto te komen dan neem je automatisch al veel regen mee je auto in, en dus veel vocht. Probeer dit tot een minimum te houden.
- Wanneer het 'beslagerig weer' is, zet de airco samen met de verwarming dan direct aan zodra de auto gestart is zodat deze actief het vocht uit de lucht kan halen.(en vergeet niet om ook dan de ventilatie gewoon aan te houden!) Wanneer de verwarming warm is kan de AC uit.

Zelf heb ik een simpele auto die buiten staat. Maar met de ventilatie altijd aan, en de AC aan wanneer het beslagerig weer is heb ik nooit last van beslagen ramen. En ik heb geen vochtvreters in de auto liggen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Theo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:28:
Vocht op de voorruit heeft altijd een heel simpele oorzaak; het dauwpunt van de lucht binnen de auto is hoger dan de temperatuur van de voorruit.

Je kan dus twee zaken doen; de temperatuur van de voorruit verhogen, of de luchtvochtigheid in de auto verlagen. (dit klinkt nog steeds simpeler dan dat het is).

De voorruit verwarmen kan door de auto in een garage te stallen. Maar deze optie is voor de meeste geen optie waardoor de andere optie als enige overblijft; de auto zo droog mogelijk houden van binnen.

Dus:
- Altijd, maar dan ook altijd ventileren in de auto om vochtophoping te voorkomen. Wanneer je in de auto zit is het handig om de ventilatie altijd op standje 2 te hebben staan, en niet te recirculeren zodat je altijd verse lucht in de auto krijgt, en vooral dat de vochtige (adem)lucht uit de auto gaat. Net als in huis is goed/correct ventileren niet iets dat je af en toe moet doen, maar iets dat je altijd 24/7 moet doen. Bij de auto hetzelfde; wanneer je in de auto zit moet je ventilatie op orde zijn.
- Geen lekkages hebben in je auto. Klinkt als een open deur, maar wanneer je deze hebt (de open deur :P ) kan vocht naar binnen sijpelen.
- Geen vocht meenemen in de auto. Stel je moet 100 meter door de regen lopen op bij je auto te komen dan neem je automatisch al veel regen mee je auto in, en dus veel vocht. Probeer dit tot een minimum te houden.
- Wanneer het 'beslagerig weer' is, zet de airco samen met de verwarming dan direct aan zodra de auto gestart is zodat deze actief het vocht uit de lucht kan halen.(en vergeet niet om ook dan de ventilatie gewoon aan te houden!) Wanneer de verwarming warm is kan de AC uit.

Zelf heb ik een simpele auto die buiten staat. Maar met de ventilatie altijd aan, en de AC aan wanneer het beslagerig weer is heb ik nooit last van beslagen ramen. En ik heb geen vochtvreters in de auto liggen..
toon volledige bericht
Dank voor je uitgebreide antwoord. Het is toch vrij logisch dat je je ventilatie altijd aan laat staan. Bij mij staat deze altijd op stan 3 a 4 op de 7 (climatronic VAG) in totaal.

Het verhaal is dat ik de ventilatie op stand "MAX met vooruit-icoontje" moet zetten om de ruit te ontwasemen, dat betekent dat hij direct op standje 7 gaat qua sterkte van de ventilatie op de voorruit. In vorige auto's heb ik dat nooit nodig gehad, vanwaar mijn zorg/vraag. Het is ook een psychologisch dingetje dat ik bij andere (ook moderne) auto's nooit last van heb gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:43

Dennis1812

Amateur prutser

Gewoon ff je airco 30 seconden laten blazen en het is zo weg.

Vooral niet naar de garage, die vinden gelijk van alles en dan ben je 1000 euro lichter.
En mag nog steeds je airco even aan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023

Vervangen? Ik heb zo'n ontvochtiger, welke je om de zoveel tijd in de magnetron dient te doen en daarna kan hij weer de auto in. Nadat hij afgekoeld is.....

Maar bij dit vochtige weer zijn beslagen ruiten van binnen doodnormaal: je dient gewoon de blower op de ruit te richten, dan is het eigenlijk in orde. Het is wat anders, als er echt druppels op je dashboard vallen.

Zelf maak ik de ruit van binnen schoon met microvezeldoeken: op een doek spuit ik glassex, waarmee ik de ruit dan schoonmaak. De andere microvezeldoek gebruik ik, om droog mee af te drogen. Als het vuil op binnenruit hardnekkig is, kun je ook een emmer water met een schuitje spiritus gebruiken.

Dan doe je het via dezelfde methode: want anders ligt al het schoonmaakmiddel op je dashboard en dat wil je ook niet hebben. Ruiten van binnen perfect schoonmaken, dat krijgen zelfs de Autototaalglas niet voor elkaar. Wel hebben ze van die spuitbussen ruiten reiniger, welke ze gratis meegeven. Ik gebruik die altijd i.p.v. glassex.

PS bij beslagen ruiten niet met zo'n spons of doek aan de slag, want nadat de ruiten niet meer beslagen zijn. Laat dit allemaal strepen achter en dus maak je het enkel erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:17

AlphaRomeo

FP PowerMod
hotymoty schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:34:
[...]
Het verhaal is dat ik de ventilatie op stand "MAX met vooruit-icoontje" moet zetten om de ruit te ontwasemen,
Die knop zit er niet voor niets en is juist voor die gevallen. Ik moet dat 's ochtends ook even doen. Een minuutje ofzo. Het is gewoon vocht dat onvermijdelijk in je auto zit en gaat beslaan bij het afkoelen in de nacht. Alle auto's die ik heb gehad hebben dat in mindere of meerdere mate. Juist de VAG auto die ik nu rijd kan er goed mee overweg doordat die knop in een minuutje de ruit ontwasemt en al het water via de airco afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Rubenus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Ik heb wel een vettige waas op de vooruit. Wat was er bij jou aan de hand?
Zo erg dat je er niet door heen kan kijken?
En als je het schoonmaakt komt het direct terug wanneer je de kachel aan zet?

Ik had een lek in de kachelradiateur achter het dashboard. Rook naar amandelen, en 0 zicht wanneer ik de warme lucht aanzette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:33
hotymoty schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

deze altijd op stan 3 a 4 op de 7 (climatronic VAG) in totaal.
Je maakt dus geen gebruik van de automatische stand? Wees er bewust van dat op de automatische stand de unit zo slim is dat afhankelijk van de omstandigheden hij ook kiest via welke uitstroomopeningen hij de lucht laat gaan.

Oftewel bij vochtig/koud weer zal hij ook op de automatische stand al meer lucht langs je voorraam blazen.

Wat ik normaliter doe:
- Standje Max front totdat vocht probleem is "opgelost"
- Stand Automatisch, die ook nog een tijdje veel lucht langs 't voorraam zal laten gaan maar de blower automatisch terug zal draaien wanneer je auto op temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hotymoty schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Als je de buitenkant van je zijramen doet, dan neem je ook weer vocht mee naar binnen?
Ja, en als je door de regen loopt, en als je uitademt. Je neemt altijd vocht mee naar binnen.

Met een trekkertje valt dat wel mee, een keer uitschudden en het zijn niet meer dan een paar druppels. Met een doek neem je alles mee :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:12

Dido

heforshe

jack zomer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:50:
Ik had een lek in de kachelradiateur achter het dashboard. Rook naar amandelen, en 0 zicht wanneer ik de warme lucht aanzette.
offtopic:
Rook naar amandelen? Dat is een opvallend kenmerk van cyanide, dat wil je niet in je auto hebben. (En dat had je ook niet, denk ik, want dan had je dit niet zitten tikken)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
nooberke schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Je maakt dus geen gebruik van de automatische stand? Wees er bewust van dat op de automatische stand de unit zo slim is dat afhankelijk van de omstandigheden hij ook kiest via welke uitstroomopeningen hij de lucht laat gaan.

Oftewel bij vochtig/koud weer zal hij ook op de automatische stand al meer lucht langs je voorraam blazen.

Wat ik normaliter doe:
- Standje Max front totdat vocht probleem is "opgelost"
- Stand Automatisch, die ook nog een tijdje veel lucht langs 't voorraam zal laten gaan maar de blower automatisch terug zal draaien wanneer je auto op temperatuur komt.
Dank je wel voor je antwoord. Ik ga dit proberen. Op welke temperatuur zet je hem? En ook altijd de airco aan? Ik merkte wel juist dat bij de automatische stand er minder lucht naar voorruit gaat.

PS: Dank jullie allemaal voor je antwoorden. Jullie denken goed mee! Helemaal top!

[ Voor 5% gewijzigd door hotymoty op 14-10-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-05 18:45

Managelorian

“This is the workflow.”

Voor wat het waard is: een aantal maanden geleden deed mijn recirculatieklep van de ventilatie het niet goed. Daardoor stond 'ie soms dicht terwijl 'ie open moest staan. Gevolg: beslagen ruiten en er was geen ventilatorstand hoog genoeg om dit te voorkomen. Ben er nooit achter gekomen wat de fout was. Heb nog wel 'ns het filter eruit gehaald om de klep te bekijken en deze deed het gewoon. Sindsdien ook geen probleem er meer mee en inmiddels is het al maanden weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Managelorian schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:05:
Voor wat het waard is: een aantal maanden geleden deed mijn recirculatieklep van de ventilatie het niet goed. Daardoor stond 'ie soms dicht terwijl 'ie open moest staan. Gevolg: beslagen ruiten en er was geen ventilatorstand hoog genoeg om dit te voorkomen. Ben er nooit achter gekomen wat de fout was. Heb nog wel 'ns het filter eruit gehaald om de klep te bekijken en deze deed het gewoon. Sindsdien ook geen probleem er meer mee en inmiddels is het al maanden weer in orde.
Bij jou ging je beslagen voorruit helemaal niet weg? Dat is wel stukkie heftiger dan wat ik heb denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-05 18:45

Managelorian

“This is the workflow.”

Klopt, bij regenachtige omstandigheden moest ik een raam open doen om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

offtopic:
Rook naar amandelen? Dat is een opvallend kenmerk van cyanide, dat wil je niet in je auto hebben. (En dat had je ook niet, denk ik, want dan had je dit niet zitten tikken)
Ik vond het na amandelen stinken. Was dus een lek in de warmte kant.
En wanneer ik die aanzetten vernevelde de koelvloeistof (zelfde circuit als motor koeling) die door die radiator liep en liet een dikke vetteige waas achter. En als je een lek heb, dan weet je dat. Je ziet namelijk niks meer.
En wanneer je de verwarming aanzet nadat je je raam had schoongemaakt, zie je weer niks. Je blaast de vernevelde koeltroep direct weer op je ruit.

Ik weet vrij zeker dat cyanide geen onderdeel is van koelvloeistof, en ik typ dit momenteel dus je gedachte klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 12:33
hotymoty schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:02:
[...]

Dank je wel voor je antwoord. Ik ga dit proberen. Op welke temperatuur zet je hem? En ook altijd de airco aan? Ik merkte wel juist dat bij de automatische stand er minder lucht naar voorruit gaat.

PS: Dank jullie allemaal voor je antwoorden. Jullie denken goed mee! Helemaal top!
Ik denk niet dat voor iedere persoon/auto de waardes hetzelfde zijn. Ik zet hem meestal op zo'n 21-22 graden, maar ik draag ook nooit een jas in de auto.

Als het vochtig is laat ik de airco nog even doorlopen, als de auto eenmaal op temperatuur is kan die meestal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19

-tom-562

Oliesjeik

Regelmatig de binnenkant van je ruit GOED schoonmaken, dus met niet glasreiniger. Maar b.v. met water met een scheutje ammoniak en dan droogwrijven met een krant.
Of schoonmaken met wat lauw water, een microvezeldoek en zo'n speciale microvezel droogdoek, zoals dit:
https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle
Ook te krijgen op AliExpress voor een fractie van de prijs.
Dit scheelt ook al een hele hoop (en de AC aanzetten)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
5:00? Ja

7:00? 8:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:31

PinusRigida

I put the p in pool.

hotymoty schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:26:
Mijn vraag:
Goedenavond,

Hebben jullie smorgenvroegs ook veel last van beslagen vooruit? Ik moet altijd de klimaatregeling minimaal een minuut (soms langer) volgas op de volruit aanzetten met airco aan om de voorruit te ontwasemen.

Of ben ik de enige en heb ik wellicht een lek in mijn Seat Ibiza FR uit 2018?

Dank!
Denk dat merk en model of bouwjaar hier niet zoveel uitmaken.

1) beslagen voorruit 's ochtends, zeker bij koelere ochtendtemperaturen in combinatie met je eigen lichaamswarmte (en vochtige adem!) bij het instappen -hoe meer personen hoe erger- is in elke wagen een ding. Afhankelijk van het seizoen kan het met periodes veel meer voorkomen dan andere periodes.

2) maar als het overdreven is dan wijst het mogelijk op ergens een slechte afdichting waardoor vochtige buitenlucht en zelfs regen kan binnendringen en een ganse nacht tijd heeft om je interieur vochtig(er) te maken, vocht kruipt bvb. in zetel -en vloerbekleding, maar ook plafondbekleding.

Als ik OP lees, lijkt dit me hier niet het geval,1 minuut of zelfs wat langer klimaatregeling voluit zetten is in deze periode van het jaar zeker niet ongewoon, zelfs niet in een nieuwe wagen met goeie afdichtingen.
Ik heb deze week al temperaturen van 0°C gehad toen ik vertrok en ja: dan is de voorruit van onze splinternieuwe Jeep ook beslagen nadat we met 2 instappen. Als ik in zo'n weer met motor vertrek beslaat m'n helmvizier ook meteen trouwens.

Variabelen die meetellen: kom je uit een warm huis wanneer je in je koude wagen stapt? regent het buiten waardoor je kleren bij het instappen een beetje vochtig of zelfs nat zijn? Met hoevel personen stap je in de wagen en ben je tegelijkertijd aan het ademen in je koude wagen?

Als het er echt in druppels afloopt aan de binnenkant, dan is het idd. abnormaal, dat had m'n vrouw indertijd in d'r Polo, die wagen was dan ook zo lek als een zeef want het was het "hippe" model met open dak.

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 14-10-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Ik ging altijd rond 6:45 naar mijn werk. Redelijk vroeg dus. Maar toen was de temperatuur rond 9 a 10 graden volgens mij en geen 0 graden zoals jij zegt. Toch beslaan de ramen wel erg in het begin. Maar na volgas climatronic op vooruit te zetten gaat het naar paar minuten wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

hotymoty schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:58:
Ik ging altijd rond 6:45 naar mijn werk. Redelijk vroeg dus. Maar toen was de temperatuur rond 9 a 10 graden volgens mij en geen 0 graden zoals jij zegt. Toch beslaan de ramen wel erg in het begin. Maar na volgas climatronic op vooruit te zetten gaat het naar paar minuten wel weg.
Nja, het hoeft geen 0 graden te zijn om te beslaan hoor, dat was deze week bij mij het geval maar was louter als voorbeeld.
Bij 9 of 10 graden is het ook perfect mogelijk, adem maar eens tegen een zonnebril die met 10 graden heeft buiten gelegen, zo reageert je voorruit ook...

Als ik jouw situatie lees lijkt het me niks abnormaals... moest het abnormaal zijn dan zou je het merken, bvb. aan meerdere dikke druppels die langs binnenkant van je voorruit naar beneden lopen. Dàn zit je wel met een vochtlek ergens in je wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Dido schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

offtopic:
Yup, dat was exact wat ik dacht toen ik jaren terug voor een operatie onder narcose werd gebracht met een soort gas dat naar amandelen rook, wetende dat cyanide, één van de meest potente giffen ter wereld, ook die specifieke geur heeft, sprong ik nog half recht en zei "hey dit ruikt naar rooooonk" (ze waren al aan het aftellen) :D

Sommige stukjes kennis zijn niet altijd nuttig of geruststellend. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:30
10 min voor je aankomt de airco uit zetten en als je de straat in rijdt even de ramen open om alle lucht er uit te laten.

Als je dan sochtends weer start de airco weer aan en het eerste stukje met de ramen op een kier rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x4
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-04 22:20

4x4

Laat mij eerst dit even zeggen: Het is NIET normaal dat je in dit seizoen beslagen ramen hebt.

Als je elk jaar je interieurfilter vervangt en de airco opnieuw af laat vullen moet je binnen 10 seconden van je beslagen ramen af kunnen zijn.
Hou er rekening mee dat je airco pomp pas rond de 2000 toeren voor 100% werkt. Dus stationair op een parkeerplaats staan wachten tot je ramen ontwasemd zijn duurt langer. Beste is om dan je motor toerental op ongeveer 2000 toeren te houden (met warme motor).

Veel problemen met beslagen ruiten komt door een slecht of niet werkend airco systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:22
Het is gewoon heel simpel, zorg voor schone ruiten, een goedwerkende airconditioning en laat deze gewoon altijd draaien. Kost nauwelijks extra brandstof en zorgt voor veiligheid door droge lucht in de wagen en daarmee goed zicht. En bovendien goed voor je aircosysteem. Heel de winter de airco niet gebruiken betekent grote kans op schade door verdroogde afdichtingen. Gebruiken!

En blijven ventileren. Juist niet de airco uitzetten. Doordat de natte, koude verdamper dan opwarmt, verdampt het vocht op de verdamper en komt het je interieur in als je de airco uitschakelt tijdens het rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Naafkap op 14-10-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
[quote]4x4 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:06:
Laat mij eerst dit even zeggen: Het is NIET normaal dat je in dit seizoen beslagen ramen hebt.

Als je elk jaar je interieurfilter vervangt en de airco opnieuw af laat vullen moet je binnen 10 seconden van je beslagen ramen af kunnen zijn.
Hou er rekening mee dat je airco pomp pas rond de 2000 toeren voor 100% werkt. Dus stationair op een parkeerplaats staan wachten tot je ramen ontwasemd zijn duurt langer. Beste is om dan je motor toerental op ongeveer 2000 toeren te houden (met warme motor).
Ik ga natuurlijk niet met beslagen ramen rijden haha. Dat is wel gevaarlijk. En nou in zijn vrij 2000 toeren te maken haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
4x4 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:06:

Jij vervangt elk jaar je interieurfilter én laat elk jaar je airco bijvullen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Je kunt ook even de arico aanzetten, die ontwaast je voorruit in 10sec .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x4

4x4

Hahn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Jij vervangt elk jaar je interieurfilter én laat elk jaar je airco bijvullen?
Ja. Elk jaar in het voorjaar weer met de juiste hoeveelheid koudemiddel afvullen.
Je aircosysteem verliest elk jaar minimaal 10% van zijn inhoud langs de keerring in de compressor en langs andere rubberen afdichtingen.

Veel mensen weten niet dat het koudemiddel ook een transportmiddel is voor de smeerolie (meestal rond de 125 gram) die onder andere de compressor smeert. Het koudemiddel dient ook als koeling voor de compressor. Verder wordt de auto veel sneller en makkelijker gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x4

4x4

Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:07:
Moet je airco wel gezond zijn. Dus met de juiste hoeveelheid koudemiddel afgevuld en een nieuw interieurfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:07:
Dat lukt de auto niet binnen 10 sec. Vaak doet hij er wel paar minuten over helaas. Daarom ook mijn zorgen of dat wel gebruikelijk is voor zo’n auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splorky
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:09
Zelf ook wel last van een beslagen voorruit. Dit is gaat redelijk snel weg en helemaal als de motor warm is, dan moet ik wel een aantal handelingen doen.

verwarming aan draaien, voorruit stand, airco aan, en snelheid op max.

Zo te lezen heb jij een speciale knop die dat voor je doet en ook functioneert. Works as designed zou ik zeggen. Als de ruit weer een beetje gaat beslaan nadat die speciale stand die daar voor is weer is gedeactiveerd kun je altijd handmatig de lucht op de voorruit zetten, iets warmer maken, iets harder zetten en / of airco aan als het snel weg moet zonder de knop te gebruiken die alles direct vol inzet.

[ Voor 5% gewijzigd door Splorky op 15-10-2022 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
4x4 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:06:

Dan waren al mijn auto's stuk.

Mijn Seat Leon uit 2018 beslaat ook gewoon als ik nu om 7 uur 's ochtends in de auto stap. Het is 's ochtends best koud en een mens is best warm en vochtig dus dat is niet zo gek. Als het koud is buiten zit er veel minder vocht in de lucht, omdat koude lucht weinig vocht kan vasthouden. Daarom zit de vocht op oppervlakten. Dit is ook de reden dat luchtvochtigheid in een relatief percentage wordt uitgedrukt. 100% is wat de lucht op de huidige temperatuur maximaal kan vasthouden.

Als je 's ochtends in een koude auto stapt en warme lucht gaat uitademen past die vocht bijna niet in de lucht. Je wilt de lucht dus snel richting de 19/20 graden hebben. Het is dus ook niet zo dat als jij je auto 's avonds weer parkeert hij "lekker droog" is, want die warme lucht bevat in absolute zin ook weer best veel vocht en als het 's nachts afkoelt in je auto is de lucht in de auto alweer flink verzadigd. Dus 's ochtends jengel je de lucht in delen van je auto al snel weer over de 100%.

Ik snap het probleem ook eigenlijk niet, vroeger was dit een probleem, nu heb je fatsoenlijke airco die dit oplost, maar de topic starter gebruikt die niet. M'n Toyota Corolla uit 2004 beslaat een stuk meer als de Seat omdat de airco wat primitiever is, en waarschijnlijk al sinds 2004 niet onderhouden. Volgens iemand in dit topic is er dan jaarlijks 10% verdwenen en zit er dus nog maar 15% van de oorspronkelijke hoeveelheid in. In dat geval doet hij het nog erg goed, ook dat is relatief.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Panty vullen met kattenbak korrels en op je dashboard leggen. Werkt beter dan vochtvreters.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Makkelijk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:35:
[...]

Dan waren al mijn auto's stuk.

Mijn Seat Leon uit 2018 beslaat ook gewoon als ik nu om 7 uur 's ochtends in de auto stap. Het is 's ochtends best koud en een mens is best warm en vochtig dus dat is niet zo gek. Als het koud is buiten zit er veel minder vocht in de lucht, omdat koude lucht weinig vocht kan vasthouden. Daarom zit de vocht op oppervlakten. Dit is ook de reden dat luchtvochtigheid in een relatief percentage wordt uitgedrukt. 100% is wat de lucht op de huidige temperatuur maximaal kan vasthouden.

Als je 's ochtends in een koude auto stapt en warme lucht gaat uitademen past die vocht bijna niet in de lucht. Je wilt de lucht dus snel richting de 19/20 graden hebben. Het is dus ook niet zo dat als jij je auto 's avonds weer parkeert hij "lekker droog" is, want die warme lucht bevat in absolute zin ook weer best veel vocht en als het 's nachts afkoelt in je auto is de lucht in de auto alweer flink verzadigd. Dus 's ochtends jengel je de lucht in delen van je auto al snel weer over de 100%.

Ik snap het probleem ook eigenlijk niet, vroeger was dit een probleem, nu heb je fatsoenlijke airco die dit oplost, maar de topic starter gebruikt die niet. M'n Toyota Corolla uit 2004 beslaat een stuk meer als de Seat omdat de airco wat primitiever is, en waarschijnlijk al sinds 2004 niet onderhouden. Volgens iemand in dit topic is er dan jaarlijks 10% verdwenen en zit er dus nog maar 15% van de oorspronkelijke hoeveelheid in. In dat geval doet hij het nog erg goed, ook dat is relatief.
toon volledige bericht
Ik gebruik die optie wel, alleen duurt het voor mijn gevoel lang voordat ruit weer normaal is. Ik moet de climatronic volgas op de vooruit zetten, anders duurt het zelfs nog langer. Bij andere auto’s had ik daar namelijk geen last van en hoefde ik amper de airco uberhaupt aan te zetten. Vandaar ook mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
hotymoty schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Ik gebruik die optie wel, alleen duurt het voor mijn gevoel lang voordat ruit weer normaal is. Ik moet de climatronic volgas op de vooruit zetten, anders duurt het zelfs nog langer. Bij andere auto’s had ik daar namelijk geen last van en hoefde ik amper de airco uberhaupt aan te zetten. Vandaar ook mijn vraag.
Hmmm in mijn Leon is het wel in een seconde of 30 echt weg op de "max" stand. Misschien ondanks mijn betoog toch wat aan de hand met je auto dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Makkelijk schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:12:
[...]

Hmmm in mijn Leon is het wel in een seconde of 30 echt weg op de "max" stand. Misschien ondanks mijn betoog toch wat aan de hand met je auto dan :+
Zet je die optie pas aan als je merkt dat je voorruit beslaat? Of gelijk als je auto in stapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Laatst online: 02-05 15:52
Hetgeen wat hier tegen beslagen voorramen helpt (en alle andere) is gewoon de ruit schoon houden. Daarvoor is al eerder gepleit - en totnogtoe heeft het in al mijn auto's gewerkt ook die zonder airco. Alleen bij vochtig koud weer beslaat de boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
hotymoty schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Zet je die optie pas aan als je merkt dat je voorruit beslaat? Of gelijk als je auto in stapt?
Als hij beslaat, tenzij het vol winter is en ik het koud heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:12

Dido

heforshe

Justin013 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:17:
Alleen bij vochtig koud weer beslaat de boel.
Gelukkig komt dat in Nederland niet zo vaak voor :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Dido schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Gelukkig komt dat in Nederland niet zo vaak voor :X
Ik heb het gevoel dat dat in deze tijd letterlijk elke dag is haha. Elke ochtend zit er vocht op de buitenkant van je ruiten haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:22
Ik neem aan dat je niet de circulatie stand ingeschakeld hebt staan maar de ventilatie stand?
Meest voor de hand liggend.

Zelf heb ik altijd (52 weken per jaar) de climate control aan staan ( 2004 Ford Focus 1e gen) en een rechter achterportier waar soms wat water lekt (krijg de oorzaak niet gevonden) maar van binnen eigenlijk nooit last van vocht aan de binnenzijde.
Zakelijk staat ie ook altijd aan.

Interieurfilter wordt volgens mij jaarlijks vervangen bij een onderhoudsbeurt, airco bijvullen ieder jaar dan heb je een probleem in het systeem.
Ja je verliest ieder jaar wel iets maar ik heb mijn wagen nu een jaar of 6 en werkt nog steeds perfect.
Als je de airco zelden of nooit gebruikt kunnen afdichtingen broos worden waardoor je lekkage kan krijgen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
hotymoty schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Ik heb het gevoel dat dat in deze tijd letterlijk elke dag is haha. Elke ochtend zit er vocht op de buitenkant van je ruiten haha
@Dido was dan ook sarcastisch ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Hoe kan ik het beste mijn voorruit dan schoonmaken? Ik heb met glasreiniger gedaan. Toch schoonmaakmiddel op microvezeldoekje doen en dan wrijven? Of ook met water mengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Ik nam altijd warm water met een heel klein beetje allesreiniger (ontvet goed) erin.
Met een microvezel doekje de ruit etc goed schoonmaken, trekker erover om het droog te maken (vraagt wat oefening maar als je niet teveel zeep gebruikt hebt zie je geen strepen).
De randen eventueel met een droge (microvezel) doek even nalopen.

Zo maakte in vroeger de ruiten al schoon van mijn taxi.
En daar werden toen nog die smerige rookstaven in opgestoken.
Ruiten waren vetvrij en brandschoon zonder strepen.
In het weekend zatlappen rijden en door de week oa ook uitvaarten waar ze brandschoon moesten zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Ahh oke, ik zal wel keer proberen. Ik lees ook over afwasmiddel, maar dat is niet handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Afwasmiddel/zeep om schoon te maken ontvet.
Als dun laagje gaat het ook condens tegen maar in vindt het niets.
Ik maak het zelf liever goed schoon.
Om te proberen zou je ook de spiegel in de badkamer eens in kunnen smeren met wat afwasmiddel.
Weet je meteen wat het doet en of je het fijn kijken vind.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
Wel gek: ik stapte net in de auto en ik zag dat linksonder op de voorruit klein beetje beslagen/vocht zat. En dat met een buiten temperatuur van 17 graden. Is dat een teken aan de wand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
hotymoty schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:24:
Wel gek: ik stapte net in de auto en ik zag dat linksonder op de voorruit klein beetje beslagen/vocht zat. En dat met een buiten temperatuur van 17 graden. Is dat een teken aan de wand?
Dat is zeker niet normaal hoor: wellicht kun je eens langs een garage gaan? Misschien heb je dan toch ergens een lek? Maar goed voordat je het weet ben je € 1000 verder en is nog steeds niet opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hotymoty schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:24:
Dat kan best, als de zon er aan de andere kant op staat en dat hoekje het koudst is, krijg je daar condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hotymoty schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:41:
Hoe kan ik het beste mijn voorruit dan schoonmaken? Ik heb met glasreiniger gedaan. Toch schoonmaakmiddel op microvezeldoekje doen en dan wrijven? Of ook met water mengen?
Voordeuren open. Glassex op de voorruit spuiten (een keer of 6 knijpen voor de hele ruit). Droogwrijven met theedoek. Dashboard even nadrogen. Spiegels ook, en als je dan toch bezig bent, doe de zijruiten ook even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
RemcoDelft schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Voordeuren open. Glassex op de ruit spuiten (een keer of 6 knijpen voor de hele ruit). Droogwrijven met theedoek. Dashboard even nadrogen. Spiegels ook, en als je dan toch bezig bent, doe de zijruiten ook even.
Dit is juist fout ( naar mijn mening) je wilt niet met een Glassex spuitbus op je binnenruiten spuiten, want dan komt het overal terecht inclusief op plekken welke lastig te bereiken zijn.

Gewoon de glassex op een microvezeldoek spuiten, in de breedte of lengte afnemen en daarna nadrogen met een droge schone microvezeldoek. Je dashboard kun je precies op dezelfde methode schoonmaken en de binnenspiegel, die zou ik ook meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
RemcoDelft schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Dat kan best, als de zon er aan de andere kant op staat en dat hoekje het koudst is, krijg je daar condens.
Dus ik hoef niet in paniek raken? Want dan moet er toch iets van vocht in auto zijn voordat dat klein stukje beslaat?

[ Voor 13% gewijzigd door hotymoty op 18-10-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Met zo'n weer heb je al snel vocht in de auto.
Niets om je druk om te maken.
Tijdens het rijden warme lucht en ventileren kan al een hoop schelen.
Veel korte afstanden doen meestal ook geen goed.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hotymoty schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

Dus ik hoef niet in paniek raken? Want dan moet er toch iets van vocht in auto zijn voordat dat klein stukje beslaat?
Ik zag juist net dat de onderste helft van mijn voorruit aan de binnenkant is beslagen. De zon staat aan de achterkant. Gisteren regende het hard, heb ik er met natte jas in gezeten, een natte fiets achterin gelegd, en er ligt nog een natte paraplu (open) in de kofferbak. De eerstvolgende keer dat ik ga rijden droogt dat wel weer, ik maak me er geen zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
RemcoDelft schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:21:
[...]

Ik zag juist net dat de onderste helft van mijn voorruit aan de binnenkant is beslagen. De zon staat aan de achterkant. Gisteren regende het hard, heb ik er met natte jas in gezeten, een natte fiets achterin gelegd, en er ligt nog een natte paraplu (open) in de kofferbak. De eerstvolgende keer dat ik ga rijden droogt dat wel weer, ik maak me er geen zorgen om.
Ahh jij hebt hetzelfde? Al heb ik niks nat in mijn auto gelegd of gehad. Toch wel vreemd.
Pagina: 1