Vocht op de voorruit heeft altijd een heel simpele oorzaak; het dauwpunt van de lucht binnen de auto is hoger dan de temperatuur van de voorruit.
Je kan dus twee zaken doen; de temperatuur van de voorruit verhogen, of de luchtvochtigheid in de auto verlagen. (dit klinkt nog steeds simpeler dan dat het is).
De voorruit verwarmen kan door de auto in een garage te stallen. Maar deze optie is voor de meeste geen optie waardoor de andere optie als enige overblijft; de auto zo droog mogelijk houden van binnen.
Dus:
- Altijd, maar dan ook altijd ventileren in de auto om vochtophoping te voorkomen. Wanneer je in de auto zit is het handig om de ventilatie altijd op standje 2 te hebben staan, en niet te recirculeren zodat je altijd verse lucht in de auto krijgt, en vooral dat de vochtige (adem)lucht uit de auto gaat. Net als in huis is goed/correct ventileren niet iets dat je af en toe moet doen, maar iets dat je altijd 24/7 moet doen. Bij de auto hetzelfde; wanneer je in de auto zit moet je ventilatie op orde zijn.
- Geen lekkages hebben in je auto. Klinkt als een open deur, maar wanneer je deze hebt (de open deur

) kan vocht naar binnen sijpelen.
- Geen vocht meenemen in de auto. Stel je moet 100 meter door de regen lopen op bij je auto te komen dan neem je automatisch al veel regen mee je auto in, en dus veel vocht. Probeer dit tot een minimum te houden.
- Wanneer het 'beslagerig weer' is, zet de airco samen met de verwarming dan direct aan zodra de auto gestart is zodat deze actief het vocht uit de lucht kan halen.(en vergeet niet om ook dan de ventilatie gewoon aan te houden!) Wanneer de verwarming warm is kan de AC uit.
Zelf heb ik een simpele auto die buiten staat. Maar met de ventilatie altijd aan, en de AC aan wanneer het beslagerig weer is heb ik nooit last van beslagen ramen. En ik heb geen vochtvreters in de auto liggen..