Wasdroger uitlezen slimmer maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
Ik heb een oudere Miele wasdroger welke geen seriele port of wifi verbinding heeft. Graag zou ik deze toch wat slimmer willen maken en het liefst de data uitlezen welke ook op het paneel verschijnt.

wasdroger Miele type tkg850 WP

De wasdroger heeft een pieptoon welke afgaat zodra hij klaar is deze staat links op de foto. Wellicht is dat een mooie eerste stap als ik die kan uitlezen met een arduino of esp8266.
Wie kan mij verder helpen met een electronica schema en evt hulp bij esphome configuratie of arduino.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKf2G_FgDLX7cxCowtBJ8n8VxeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLtnGlvxXu5QxZ97gu4efTWe.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 23:01
Wat wil je precies slim maken? Of wil je alleen een melding inlezen van het "klaar" signaal

Dan zou ik beginnen bij t speakertje, en kijken of je daar iets parallel een esp overheen kan zetten om dat in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
Dat zou een mooie eerste stap zijn. Simpel beginnen met signaal van zoemer uitlezen. Echter moeten daar nog weerstanden tussen ofzo? Dus hoe sluit je dit aan op een esp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:54

Glewellyn

is er ook weer.

Heb je een onderdeelnummer van die zoemer? Dan kan je eens kijken met welk signaal die wordt aangestuurd en kan je bedenken hoe een ESP dat signaal kan ontvangen.

Edit: het ziet eruit als een piëzo buzzer, die wordt aangedreven door een square wave. Normal gesproken met tussen de 3V en 30V.

Als je een spanningsdeler over de 2 aan de aansluitpunten maakt en langzaam de waardes verandert tot je signaalsterkte groot genoeg is voor de ESP kan je gewoon een GPIO pin gebruiken.

Edit 2: De ARM STM32F103 chip op het bordje is een 3.3V chip. Met een beetje geluk wordt de buzzer dus ook op 3.3V aangestuurd.
Of als je een oscilloscoop tot je beschikking hebt kan je die er natuurlijk even op loslaten om te kijken met wat voor signaal je te maken hebt.

[ Voor 68% gewijzigd door Glewellyn op 13-10-2022 22:52 ]

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheoZ92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:32
Heb je een domotica systeem? Zo ja, waarom niet gewoon een slimme stekker ertussen? Dan meet je het verbruik en als deze een x tijd onder een x waarde komt dan is de droger klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-05 18:19
TheoZ92 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:54:
Heb je een domotica systeem? Zo ja, waarom niet gewoon een slimme stekker ertussen? Dan meet je het verbruik en als deze een x tijd onder een x waarde komt dan is de droger klaar.
Dit doe ik ook. Werkt simpel. Ik stuur mezelf (en m'n vrouw :)) een whatsapptje als de droger/wasmachine klaar is. Ook laat ik een melding uitspreken op m'n google nest speaker.
Pagina: 1