Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-07 13:24
Hoi,

Wij hebben een ander huis gekocht, en ons oude huis is binnenkort ook verkocht (overdracht 1 dec).

Nu ben ik mij bewust dat ik de overwaarde moet inbrengen in mijn nieuwe huis vanwege de bijleenregeling.
Echter wil ik een groot deel van de overwaarde gebruiken voor het opknappen van mijn nieuwe woning.
Dit is toegestaan heb ik begrepen en zo kun je de bijleenregeling verminderen en de HRA maximaliseren..

Maar ik kan nergens een termijn vinden waarin de overwaarde moet uitgeven?
Of zit hier niet een termijn aan?

Fictief rekensommetje..

Waarde woning 500.000
Hypotheek: 450.000
Overwaarde oude woning: 50.000

In de huidige situatie zou ik over 400.000 HRA mogen berekenen.

Huis passeert op 1 december, kleine kans dat ik die 50k voor 1 januari heb uitgegeven.
Dus voor de aangifte van dit jaar zou ik dus met 400k moeten gaan rekenen.
Maar wat als ik volgend jaar 50k aan verbeteringen doorvoer aan de woning?
Mag ik volgend jaar dan wel over 450k de HRA berekenen??

Of heb ik het nu helemaal mis?
Ik kan het niet helemaal duidelijk opmaken uit de site van de BD of andere artikelen..

Mijn financieel adviseur en google (https://www.consumentenbo...ngreserve-en-je-hypotheek) zegt dat het toegestaan is als ik de bonnetjes maar goed bewaar, maar weet er niet het fijne van hoe het nu qua tijd zit waarin je dit mag uitvoeren.

Graag jullie hulp/inzicht.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rlndzdm
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-07 12:56
Hoi,

Ben je ondertussen al achter wat de termijn/ regels zijn?

Ik zit namelijk met precies dezelfde vraag, zelfs de belastingstelefoon gebeld, en niks wijzer geworden. Leuker kunnen ze het niet maken en makkelijker ook niet blijkbaar.

Zo te zien geen reacties op je vraag, ik neem aan dat er toch meer mensen met deze vraag zitten?

Wij willen eerst even in ons huis wonen voordat we bepalen wat we aan verbouwingen willen gaan doen, het kan toch niet zijn dat je maar een paar maand de tijd hebt om al het geld op te maken voor behoud van HRA?

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Misschien een idee om de gehele overwaarde te gebruiken voor de aanschaf en de nieuwe hypotheek voor een hoger bedrag in te schrijven zodat je makkelijker extra kunt lenen voor de verbouwing zonder het hele notariscircus in te hoeven gaan om de hypotheeklening te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-07 11:46
@verstappen33 even taggen, dan krijgt hij een notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-07 18:29
Frame164 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:50:
Misschien een idee om de gehele overwaarde te gebruiken voor de aanschaf en de nieuwe hypotheek voor een hoger bedrag in te schrijven zodat je makkelijker extra kunt lenen voor de verbouwing zonder het hele notariscircus in te hoeven gaan om de hypotheeklening te verhogen?
Dan betaal je die tweede keer ‘weer’ hypotheekadvieskosten (tegenwoordig rond de 1500-2500 euro?).

Ik zou gewoon lenen wat je lenen wilt, het potje overwaarde bij je gesprek met de bank reserveren voor je evt. verbouwing. Zij kijken toch niet verder dan hun neus lang is.

Als je vervolgens tóch niet wilt verbouwen, los jij je lening toch gewoon versneld af? Dit mag 10-20% per jaar boetevrij. Doe je op 31-12 een X bedrag en op 1-1 weer een X bedrag. Leg uit aan BDNL dat jij ter goeder trouw was/ bent en jullie je plannen simpelweg hebben bijgesteld.

Worst case krijg je een paar honderd euro minder hypotheekrente aftrek in je eerste jaar, maar netter dan dit zou ik het mij niet kunnen voorstellen.

Ik heb zelf ook zo’n situatie gehad, ging toen om 15 mille verschil. Gewoon de dag van afrekenen nota’s extra afgelost op de hypotheek. Nooit wat van gehoord aangezien ik dat jaar niet gecontroleerd werd. Leek mij nette manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rlndzdm
Wij gaan het geld (60k, pas bekend na afsluiten hypotheek omdat bij afsluiten nog niet bekend was hoeveel er overboden zou gaan worden) sowieso steken in verbouwing (een ander deel lossen we al extra af).

Dank voor de tips maar ik ben nog steeds benieuwd of ik er achter kom naar welk termijn de BD naar kijkt. Dit zou toch gewoon ergens zwart op wit moeten staan? Ik heb geen zin in ingewikkelde constructies waar ik weer extra geld aan kwijt ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 11:02
Rlndzdm schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:25:
Wij gaan het geld (60k, pas bekend na afsluiten hypotheek omdat bij afsluiten nog niet bekend was hoeveel er overboden zou gaan worden) sowieso steken in verbouwing (een ander deel lossen we al extra af).

Dank voor de tips maar ik ben nog steeds benieuwd of ik er achter kom naar welk termijn de BD naar kijkt. Dit zou toch gewoon ergens zwart op wit moeten staan? Ik heb geen zin in ingewikkelde constructies waar ik weer extra geld aan kwijt ben ;)
Hier ongeveer dezelfde situatie. Mijn hypotheek adviseur geeft aan dat we de bonnetjes 5 jaar moeten bewaren voor een eventuele controle door de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-07 13:24
Hoi,

Inmiddels ruim 2 jaar geleden alweer..
Ik heb over 2022 de volledige hypotheek + verbouwings hypotheek opegegeven voor HRA (was maar voor 2-3 maand).

Ik heb toen contact gehad met de belastingdienst, en die gaven mij toen aan dat de peildatum 1e van de maand is, en ik kreeg de overwaarde pas half december uitgekeerd.
En, dus voor mij was er niets te verrekenen met HRA dat jaar, en ik kon het dus pas verrekenen in 2023.

Voor de aangifte over 2023 heb ik oorspronkelijke Hypotheek (incl verbouwings depot) - overwaarde gerekend als uitgangspunt, maar heb ik enkele grote verbouwingen weer erbij opgeteld (aanleg airco en tuinverbouwing).

Dus even het fictieve rekenvoorbeeld erbij.

Hypotheek: 450.000
Overwaarde oude woning: 50.000

In de huidige situatie zou ik over 400.000 HRA mogen berekenen.

Over 2023 heb ik dus ipv 400k + airco + tuin verbouwing = 420k aan HRA gerekend.

En over 2024 zal dat ook weer hetzelfde zijn, ook afgelopen jaar weer 10k verspijkerd aan mijn huis.
Dus over 2024 zal de totale HRA 430k zijn.

Inmiddels is de hypotheek alweer zodanig afgelost dat ik nu gewoon weer op 100% over het openstaande bedrag HRA mag rekenen.. (al is het voor een deel nog maar 13 jaar ivm vorige woning waar ik ook al HRA had).

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 03-02-2025 11:15 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rlndzdm
Leuk om te horen, dankjewel voor je uitleg! Helder.

Over het termijn kan ik nu niks anders vinden dan 3 jaar, mbv Copilot(AI). Ik ga het merken aankomende jaren.
Pagina: 1