Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidbeml
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Hallo,

Ik had een oude desktop staan waarbij het moederbord de geest heeft gegeven (een aangekondigde dood...). Er zitten twee HDD's in die ik wel graag wel recupereren als derde backup.

Ik heb zo'n eenvoudige USB-adapter waarmee ik al een oude HDD uit een laptop kan aanspreken, maar bij deze desktop HDD's wordt de HDD wel herkend als mass storage, maar kan ik ze niet mounten. Wat kan ik doen?

De adapter (SATA-USB-A) heeft geen extra voeding. Het verschil met de HDD uit de laptop is ook dat er een extra 'fishke' (groen) naast de SATA toegang (blauw) in zat. Was dat de voeding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa_ExGPnGIT5xQH4tybf4ZIp6r4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nl9wKngAkJXA5VE7JTLiQQBG.png?f=user_large

Ik zie dat er ook adapters zijn mét voeding. Zou dat kunnen werken?

Alvast bedankt,
Mvg,
David

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 23:14
Met deze 3.5 inch disks heb je inderdaad een voeding nodig, de voeding moet apart aangeleverd worden, USB levert daarvoor niet genoeg danoontje powers. Dus met een voedingsadapter.

[ Voor 52% gewijzigd door pennywiser op 13-10-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Robv_9tLFWS3m56KrM6ZfRQ6QMA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l3VQEC4rUaB4kS42rbLviWaz.png?f=user_large

Dat is normaal gesproken waar je de voeding op aansluit. Nu zal dat ook in je USB kabel zitten. Alleen dat is niet genoeg om ook de 12V aan te leveren. Dus je zult een andere adapter, met voeding moeten vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door LordSinclair op 13-10-2022 21:40 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidbeml
pennywiser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:29:
Met deze 3.5 inch disks heb je inderdaad een voeding nodig, de voeding moet apart aangeleverd worden, USB levert daarvoor niet genoeg danoontje powers. Dus met een voedingsadapter.
En zou een adapter met voeding voldoende zijn? (Zoiets als https://www.amazon.nl/Ina...apter%2Caps%2C765&sr=8-13 - 2 minuten gezocht)
Of moet voeding echt naar dat groene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Spint de disk op? Dan heb je geen andere power nodig. Mogelijk zijn die pinnetjes voor iets anders bedoeld. Heb je een foto van de disk? (bovenkant, zodat we het merk en type kunnen zien).
Het kan ook zijn dat je gewoon een externe power adapter nodig hebt voor deze HDD. Ik heb hier ook een SATA-USB adapter liggen met een 12v voeding, juist voor HDD's die niet met USB power opstarten. Vergeet niet dat een HDD met 12v werkt, en dat USB maar 5v levert.

[ Voor 41% gewijzigd door Microkid op 13-10-2022 21:42 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Microkid schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:40:
Spint de disk op? Dan heb je geen andere power nodig. Mogelijk zijn die pinnetjes voor iets anders bedoeld. Heb je een foto van de disk? (bovenkant, zodat we het merk en type kunnen zien)
Onmogelijk. 3.5 disks moeten op aparte 12V voeding. USB levert geen 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidbeml
Microkid schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:40:
Spint de disk op? Dan heb je geen andere power nodig. Mogelijk zijn die pinnetjes voor iets anders bedoeld. Heb je een foto van de disk? (bovenkant, zodat we het merk en type kunnen zien)
Exact dit type: uitvoering: Seagate Barracuda 7200.12 ST3750528AS, 750GB

Neen, hij spint niet op, dus vermoede al te weinig power. En als ik het nu beter begrijp, lukte het wel met de andere (uit laptop gehaalde HDD) omdat die voor een laptop gekozen is, en niet een desktop.

Nu vraag ik me af of ik het met een adapter voeding kan geven, of dat het misschien te veel 'gedoe' zou worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
davidbeml schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Exact dit type: uitvoering: Seagate Barracuda 7200.12 ST3750528AS, 750GB

Neen, hij spint niet op, dus vermoede al te weinig power. En als ik het nu beter begrijp, lukte het wel met de andere (uit laptop gehaalde HDD) omdat die voor een laptop gekozen is, en niet een desktop.

Nu vraag ik me af of ik het met een adapter voeding kan geven, of dat het misschien te veel 'gedoe' zou worden...
Kijk hier zit een aparte voeding bij: https://www.bol.com/nl/nl...tFVw.2_37.40.ProductImage
Zoiets heb je nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnXnEbp9wVlCWjIUIoQE96uS8_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dRFfYxk9CGelGe4JVQJUrfsC.png?f=user_large
12V heeft die zeker nodig. Met een adapter erbij (en goed aangesloten) kan de harddisk van 12V worden voorzien.

Een laptop HDD heeft over het algemeen alleen maar 5V nodig. Vandaar dat die het wel doet op enkel de USB. Zolang de USB poort maar genoeg vermogen kan leveren op die 5V.

[ Voor 22% gewijzigd door LordSinclair op 13-10-2022 21:46 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidbeml
Hartelijk dank voor jullie zeer snelle respons! Hiermee kan ik verder op weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidbeml
Ondertussen adapter met voeding gekocht en getest: perfect! Dankjewel!
Pagina: 1