Geen flow in laatste zone vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Situatie:
Ons huis uit 2008 heeft vloerverwarming als hoofdverwarming. Iedere verdieping heeft een passieve gesloten verdeler van Nathan. De Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 voorziet in de pompfunctie.
Het max. vermogen van de ketel is ingesteld op 30% en 30 graden aanvoertemperatuur.

Het probleem:
De laatste groep op de verdeler die het verst van de CV af zit (kan toeval zijn), geeft geen flow en blijft koud. Wanneer het probleem ontstaan is weet ik helaas niet, of het ooit goed gewerkt heeft weet ik ook niet (we zijn 2e bewoners van het huis).

Foto's ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95LYtb2opAtNFcSuu5Qm_kfB0fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J60BQYgeASoIajBDmROLI5W3.jpg?f=fotoalbum_large
Het betreft de randzone, groep 1.4 (tekening is een gespiegelde versie van ons huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0uGrn1JfCV8mRCAaB3EMkFWZiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVnoldtfoddjOtQatZbeDGVu.jpg?f=fotoalbum_large
Verdeler type: Nathan 4100 (specs: https://www.nathan.nl/pro...0-60-tot-250-l-u---12-gr-)

CV pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5dagKlLxAdJKB736ZXLPirR6q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QxA6PU7PknzhntDp81wCExc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heb ik zelf al gepoogd:
- Vloerverwarming doorspoelen (zoals in deze video: YouTube: Producten - Spoelen & ontluchten vloerverwarmingssysteem WPU5G - Ith...). De “dichte” groep leek lucht te bevatten want plots (na paar sec) kwam de flow goed op gang (volledig helder water, geen enkele vorm van vervuiling zichtbaar). Ook de debietmeter van de groep werkt dan.
Ik had goede hoop dat ik het hiermee verholpen had.

Maarrrr... vreemd genoeg is er geen flow nadat hij weer aan de CV hangt, zelfs ook niet de kleinste beweging is zichtbaar op de debietmeter :?
Alle andere groepen daarentegen reageren wel direct en je hoort het water ook stromen.

Wat ik nog meer heb getest/gedaan:
- Andere punten in huis ontlucht (inc. CV en compressievat) al kwam nergens lucht uit.
- CV van 1,5 naar 2 bar gebracht
- Alle andere groepen dicht en enkel de “dichte” groep open helpt ook niet.
- Pompstand op de Intergas HR Kombi Kompakt gecontroleerd, deze staat maximaal (Stand III)
- Doorspoelen nogmaals gedaan (dit keer geen circuits met lucht), de flow is met tuinslang prima en hoeft m.i. ook echt geen flinke druk te hebben.

Mij ontgaat nu alle logica, het enige dat ik zelf kan bedenken is dat toch dat de weerstand in de betreffende groep te hoog is. Maar wellicht hebben jullie nog andere theorieën of ideeën hoe dit verder te troubleshooten voor een doe-het-zelver? _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Speedfight op 13-10-2022 20:25 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Beste antwoord (via Speedfight op 14-10-2022 19:50)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:53

ericplan

5180 Wp PV

De zwarte kap van de debietmeter kan eraf en dan is het debiet af te stellen. Pagina 14 van deze handleiding.
https://nathan.compano.co...%20Verdelers%20(V1.2).pdf

Staat dat niet toevallig dicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAh88kxqQ2M0n3-i5UNLl6tFebo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yDqSdXusTyiG75le4sg6qle.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ericplan op 14-10-2022 17:17 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Mijn advies zou zijn de overige groepen minder flow te geven.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gaat de bewuste groep wel open als je de kraan open denkt te hebben gezet?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
zonnepaneelxl schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:27:
Mijn advies zou zijn de overige groepen minder flow te geven.
Zelfs als alle andere groepen in huis dicht staan ontstaat er geen flow in de betreffende groep.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
FirePuma142 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:30:
Gaat de bewuste groep wel open als je de kraan open denkt te hebben gezet?
De kraan en debietmeter werken want bij het doorspoelen van de groep (via het tap/afvulpunt van de verdeler) is er wel flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Nu online
Heb je alleen vloerverwarming of ook nog radiatoren?
Het ziet er toch echt naar uit dat het waterzijdig ingeregeld moet worden.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

paQ

Als je nou alleen 1.4 doorspoelt? Dus de rest dicht zet. En dan ook echt wel even laat lopen, zodat je zeker weet dat de lucht er uit is?

Het is jammer dat die ontluchters niet vanzelf open en dicht gaan op je verdeler, want dan hoef je eigenlijk nergens op te wachten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
zonnepaneelxl schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:06:
Heb je alleen vloerverwarming of ook nog radiatoren?
Het ziet er toch echt naar uit dat het waterzijdig ingeregeld moet worden.
Enkel vloerverwarming. Waterzijdig heb ik alle groepen ingeregeld o.b.v. de berekening vanuit de bouw en vervolgens nog ge-finetuned op een gelijke retourtemperatuur.
Maar ook bij alle groepen dicht is er geen flow in de betreffende groep, waardoor het daar lijkt mij niet mee te maken kan hebben (of mis ik iets)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:16:
Als je nou alleen 1.4 doorspoelt? Dus de rest dicht zet. En dan ook echt wel even laat lopen, zodat je zeker weet dat de lucht er uit is?

Het is jammer dat die ontluchters niet vanzelf open en dicht gaan op je verdeler, want dan hoef je eigenlijk nergens op te wachten.
Twee keer gedaan, minuten lang. Geen bubbels, en helder water. Dat blijft het vreemde ervan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Speedfight schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:22:
[...]

Twee keer gedaan, minuten lang. Geen bubbels, en helder water. Dat blijft het vreemde ervan…
raar

En als je de flowmeter nou ook eens verder open draait? Zie je hem dan wel reageren?
Ik heb ook 1 zo'n flowmetertje die het slecht lijkt te doen, maar er is wel degelijk flow. Zet ik de andere verdeler dicht, dan zie je hem ook veel beter reageren.

m.a.w. Kan best zijn dat het naaldje wat klemt / stroef loopt. En pas bij veel druk (spoelen) wel reageert.

Voel je wel warmte bij 1.4? Of heb je een FLIR oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Nu online
Op je foto staat verdeler 1 en 2 en 3 heb je die andere verdelers al helemaal dicht gedraaid?

Cv staat op zolder?

[ Voor 11% gewijzigd door zonnepaneelxl op 13-10-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

raar

En als je de flowmeter nou ook eens verder open draait? Zie je hem dan wel reageren?
Ik heb ook 1 zo'n flowmetertje die het slecht lijkt te doen, maar er is wel degelijk flow. Zet ik de andere verdeler dicht, dan zie je hem ook veel beter reageren.

m.a.w. Kan best zijn dat het naaldje wat klemt / stroef loopt. En pas bij veel druk (spoelen) wel reageert.

Via CV pomp dan is er 0,0 beweging in de flow meter, kraan van de groep helemaal open of dicht maakt geen verschil.

Bij spoelen direct response op de flow meter. Voor mijn gevoel is de druk op de tuinslang tijdens het spoelen minimaal, kraan staat maar klein stukje open.

Toch is te veel weerstand in het circuit i.c.m. te weinig pompdruk de enige logische beredenering die ik zelf heb. Maar ik zou toch verwachten dat de pomp genoeg druk moet kunnen leveren gezien hij alle andere groepen (totaal 14) zonder problemen in beweging brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
zonnepaneelxl schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:24:
Op je foto staat verdeler 1 en 2 en 3 heb je die andere verdelers al helemaal dicht gedraaid?

Cv staat op zolder?
CV staat inderdaad op zolder, alle andere groepen dicht maakte geen verschil.
Dichtzetten van de verdelers met de ingebouwde kogelkranen op eerste verdieping en zolder zal ik nog wel proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

raar

De zone is steenkoud, retour blijft dus ook koud. Je voelt wel dat de warmte voorbij de kraan de slang straalt, maar flow dus niet..

Helaas geen FLIR, al heb ik nu wel een goed excuus om zo’n ding te kopen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
is het de groep randzone helemaal rechts op verdeler?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Nu online
Zit er niet ergens een drukverschil regelaar gemonteerd?

Maak anders even goede foto’s van de overige verdelers en de leidingen onder de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
zonnepaneelxl schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:43:
Zit er niet ergens een drukverschil regelaar gemonteerd?

Maak anders even goede foto’s van de overige verdelers en de leidingen onder de ketel.
Er is geen drukverschil regelaar. Zou althans niet weten waar die zich zou bevinden.

Situatie bij CV inc. verdeler van zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y91D6sf44v6zJZ1SiMPGVUgahlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3t9PBlfZkNRgVhre3vDvTlV.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler 1e etage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq5fOqSGeeFfJOegPKwAGF1XJi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cVOOehBHZm7CjOMRLg51yhe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
maratropa schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:40:
is het de groep randzone helemaal rechts op verdeler?
Jep, de groep is daarmee ook het verst van de CV en de enige groep met 10cm ipv 15cm hoh, al is dat wellicht allebei toeval. De groep er net voor heeft perfecte flow.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfight op 13-10-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Mja. Blijft raar.

Ik zou denk ik twee inserts met elkaar wisselen, gewoon om te zien of het probleem dan meeverhuisd naar een andere groep. Eventueel ook met je flowmetertjes.
Heb je nog ergens een mogelijkheid je verdelers af te sluiten of moet heel de boel dan eerst leeg?

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 14-10-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:19:
Mja. Blijft raar.

Ik zou denk ik twee inserts met elkaar wisselen, gewoon om te zien of het probleem dan meeverhuisd naar een andere groep. Eventueel ook met je flowmetertjes.
Heb je nog ergens een mogelijkheid je verdelers af te sluiten of moet heel de boel dan eerst leeg?
Inserts wisselen, bedoel je daarmee de slang van de VV zelf of de knop van de betreffende zone?
Flow meters zou ik inderdaad ook nog kunnen wisselen.
Al kan ik beide niet rijmen met de oorzaak omdat er met gebruik van de vulopening op de verdeler er wel direct flow op de betreffende groep is.

De verdeler is inderdaad af te sluiten: links naast de temperatuurmeter zie je een schroef zitten. Dat is een interne kogelkraan. Die gebruik ik ook om de verdeler tijdelijk in zijn geheel af te sluiten voor het doorspoelen van de groepen.

Plan wat ik nu zelf als eerste in gedachte heb is om nogmaals de doorspoel opstelling te maken en dan te kijken hoe ver ik de aanvoerslang van de tuinslang moet open draaien om flow te krijgen op een groep welke wel goed werkt (3e groep b.v.) en vervolgens deze dicht te draaien en over te stappen naar de 4e groep en constateren of deze hiermee ook gaat lopen. Dan weet ik in ieder geval of het probleem gerelateerd is aan de weerstand in de 4e groep.

Hopelijk kom ik hier dit weekend aan toe. Zal het resultaat uiteraard laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36
Draai eens de zwarte knop eraf. Zit daar ook een instelbaar ventiel?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De zwarte kap van de debietmeter kan eraf en dan is het debiet af te stellen. Pagina 14 van deze handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAh88kxqQ2M0n3-i5UNLl6tFebo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yDqSdXusTyiG75le4sg6qle.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ericplan op 14-10-2022 17:17 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Mogelijk is er een knik ontstaan in de betreffende groep tijdens het aanleggen en instorten, dat zou een hogere weerstand kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Speedfight schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Inserts wisselen, bedoel je daarmee de slang van de VV zelf of de knop van de betreffende zone?
Flow meters zou ik inderdaad ook nog kunnen wisselen.
Ik bedoel de zwarte knop incl binnenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36
Als je een Flirc kunt lenen, dan kun je gelijk zien waar flow problemen zitten.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:12:

[Afbeelding]
_/-\o_ HELD!! _/-\o_
Dit bleek het inderdaad te zijn! Dacht de handleiding van de verdeler goed gelezen te hebben. Maar compleet gemist dat je ook aan de debiet meterkant kon instellen door het “kapje” over te zetten.

Ook @paQ , @zonnepaneelxl , @Rainesh en @FirePuma142 dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Speedfight schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:20:
[...]
Enkel vloerverwarming. Waterzijdig heb ik alle groepen ingeregeld o.b.v. de berekening vanuit de bouw en vervolgens nog ge-finetuned op een gelijke retourtemperatuur.
Maar ook bij alle groepen dicht is er geen flow in de betreffende groep, waardoor het daar lijkt mij niet mee te maken kan hebben (of mis ik iets)?
Dat mag je dus nu opnieuw gaan doen, maar dan met de debietregelaar in plaats van de knop bovenop :+
Speedfight schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
_/-\o_ HELD!! _/-\o_
Dit bleek het inderdaad te zijn! Dacht de handleiding van de verdeler goed gelezen te hebben. Maar compleet gemist dat je ook aan de debiet meterkant kon instellen door het “kapje” over te zetten.

Ook @paQ , @zonnepaneelxl , @Rainesh en @FirePuma142 dank voor het meedenken!
Graag gedaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:04:
[...]

Dat mag je dus nu opnieuw gaan doen, maar dan met de debietregelaar in plaats van de knop bovenop :+
Inderdaad |:(
Heeft dus ook nooit goed gestaan.. Denk dat men vanuit de bouw dus ook al het inregelen met de kranen heeft gedaan ipv aan de kant van de debietmeters.

Pagina: 1