Geen 4k HDR RGB 120Hz GSYNC én Dolby Atmos vanaf PC op TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-09 08:10
Mijn vraag is dat ik alle hardware heb aangeschaft om goed te kunnen genieten van high-end gaming. Echter krijg ik het niet aan de praat en ik kan niet uitvogelen waarom het niet lukt.

Wat ik wil:
Compromisloos gamen op mijn TV vanaf de bank :), en dan wel op:
  • Video: 4k (3840 x 2160), 120Hz/fps, RGB (4:4:4), 10 Bit HDR, G-Sync/VVR
  • Audio: Dolby Atmos (5.1.2)
Optioneel: De extra monitor aangesloten laten en niet elke keer los koppelen/afsluiten als ik mijn TV wil gaan gebruiken.

Wat ik heb:Limitaties:
  • TV doet niet aan Dolby Atmos pass through van de PC, door de TV, naar de Receiver via de ARC HDMI kabel. Dus Audio gaat daarom via de 2e HDMI aansluiting van de videokaart rechtstreeks naar de versterker. Audio wordt prima doorgestuurd. Dit krijg ik zonder problemen werkend.
  • Versterker ondersteund geen eARC, en geen HDMI 2.1, en dus ook geen 4k 120Hz etc.
Probleem:
  • Ik krijg de settings niet aan de praat zonder dat de TV op 'No Signal' beland.
  • Als ik meer compromissen wil aanvaarden, speel ik niet op HDR en geen GSync/VVR (ook om te testen). Ik verneem artifacts op 4K 4:4:4 120 HZ 8bit (non-HDR). Deze nemen na mate de speeltijd verloopt toe. Begint vaak met witte lijnen, soms kleur vlakken, en eindigt met zwarte flikkering die oplopen tot enkele secondes. Onspeelbaar.
  • Het überhaupt zover krijgen dat ik bovenstaande instellingen zover krijg, is een crue en vereist een heel specifiek stappenplan. 1) Alleen TV & Receiver aansluiten. 2) Beeldscherm dupliceren. 3) Extend Desktop van de TV & Versterker (er is nu blijkbaar wel een handshake en de TV blijf signaal geven. 4) Verander in NVIDIA Control Panel de TV naar de juist instellingen. Laat de Receiver op 1080p. 5) Zet Audio Output op Versterker en selecteer Dolby Atmos. ENJOY. 6) Ik kan nu niet VVR/G-Sync aanzetten. Dan krijg ik weer 'No Signal'.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Laatste drivers van Geforce
  • Laatste Firmware van LG
  • Windows 10 laatste Update
  • Via CRU mijn EDUI aangepast en alle 4xxx resoluties verwijderd. Ook aangepast om alleen 40 Gbps door te sturen wat werkte voor de LG OLED C1/CX.
  • 3 dagen Google afstruimen :)
  • Nedis vragen voor hulp (geen antwoord tot dus ver)
Wat mij mogelijke problemen lijken:
  • De Optical HDMI 2.1 kabel kan resoluties boven bepaalde bitrate niet meer aan. Volgens de specificaties kan hij 48 Gbps aan, en wat ik vraag is 40 Gbps. Pas als je naar 12 bit ipv 10 bit gaat, kom je in het gebied van 48 Gbps. Dus die 8 Gbps overhead kan het toch niet zijn? Ik hoop het niet, want de kabel was duur en buiten de 30 dagen retourneer periode.
  • Doordat de Audio naar de Versterker gaat via de 2e HDMI poort én je deze niet puur audio kan laten versturen (als ik Google mag gelovoen) kan het wellicht zo zijn dat de GPU 2 schermen moet 'renderen' en uitsturen, wat er voor zorgt dat hij niet kan focussen op 1 scherm (de TV) en dus niet een output kan genereren die ik wil
  • Handshake tussen PC en TV gaat niet goed ergens
  • GPU of TV kunnen het signaal niet goed produceren en gebruiken (encoden & decoden)?
Wat nog mogelijk is:
  • Andere (non optical) HDMI kabel proberen.
  • Ik heb de 4090 STRIX besteld. Hopelijk verhelpt dat het probleem.
  • Windows 11 proberen?
  • .. mijn vraag aan jullie :). Wat zou er nog meer mogelijk kunnen zijn? Wat gaat er uberhaupt fout naast de kabel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had je al geprobeerd om een 2m high-speed kabel van de Action te kopen, je PC direct naast de tv te zetten en alle tests nog eens te doen?

Het enige wat ik namelijk uit je verhaal haal: afstand & dure kabel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

MAX3400 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:50:
Had je al geprobeerd om een 2m high-speed kabel van de Action te kopen, je PC direct naast de tv te zetten en alle tests nog eens te doen?

Het enige wat ik namelijk uit je verhaal haal: afstand & dure kabel.
Exact wat ik dacht.

@Julianvvz ik zou dan wellicht niet de aller goedkoopste nemen maar een 2.1 hdmi van desnoods bol.col van Max 2 meter. En inderdaad verder wat hierboven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-09 08:10
@ApC_IcE @MAX3400 , bedankt! Dat vermoden heb ik ook. Ik ga het ASAP proberen!